Aitken ovládl závod zpomalovaný kolizemi
Baku – 1. závod
Pole position získal podruhé v kariéře Japonec Macušita z týmu Carlin, když předčil De Vriese i Ghiotta. Času 1:54,555 dosáhl na superměkkých pneumatikách za teploty pouhých 19 °C.
Do velkých problémů se během kvalifikace dostal Indonésan Gelael. Když zůstal stát na trati, byly vyvěšené červené vlajky. Traťoví maršálové ho odtlačili do bezpečné zóny, ale tam Gelael znovu nastartoval svůj vůz, což pro ně bylo velmi nebezpečné. Gelael byl z kvalifikace vyloučen, ale sportovní komisaři mu nakonec start v závodě povolili z konce roštu.
Calderónová a Raghunathan museli startovat z uličky před boxy. Raghunathan měl už na kontě penalizaci 10 míst z Bahrajnu a v Baku zase nezastavil k povinnému vážení. Připomeňme, že všechny jezdce čekala povinná zastávka a použití superměkké i střední směsi pneumatik.
Po startu se dostal do vedení De Vries, prvními odpadlíky byli Boschung a jeho týmový kolega Alesi. Velké štěstí měl Schumacher, který přehnal nájezd do první zatáčky a jen zázrakem nikoho nezasáhl. Kolize jezdců Tridentu zastavila vozy přímo ve stopě. Znamenalo to jediné: na trať byl hned v úvodním kole vyslán safety car. Za ním se jezdci seřadili v pořadí De Vries, Macušita, Aitken, Latifi, Sette Câmara, Hubert, Schumacher, Ghiotto, Boccolacci, Gelael… Aitken se posunul na třetí místo z osmého na startu!
Po restartu se nic zásadního nezměnilo. Schumacher se přilepil na Huberta a od týmu dostal pokyn, aby se Francouze co nejdřív pokusil předjet, protože ztráta na první pětici narůstala. Dál ztrácel Ghiotto, který klesl až na desáté místo. Od 4. kola mohli jezdci používat DRS a souboje se díky tomu přiostřily.
V 5. kole Macušita náhle zpomalil a musel zajet do boxů. Už v následujícím kole se celá řada jezdců vydala k brzké výměně kol. Byli mezi nimi vedoucí De Vries, ale také Aitken, Latifi, Schumacher, Hubert, Ghiotto. Povinnou zastávku absolvovali v nejbližším možném termínu. Problém s upevněním levého předního kola však měl De Vries a ztratil vedoucí pozici.
Jack Aitken z týmu Campos vybojoval druhé vítězství v kariéře ve F2
Po dalších zastávkách došlo k zajímavému momentu, protože v čele závodu se objevila Calderónová. Jako poslední jela na původních pneumatikách, protože jako jediná na startu použila sadu ze střední směsi.
V 8. kole se na výjezdu ze zatáčky roztočil Schumacher a zůstal stát napříč tratě jako závora. Tentokrát byl využitý jen virtuální safety car. Pole zpomalil v pořadí Calderónová, Aitken, Latifi, De Vries, Sette Câmara, Ghiotto, Hubert, Boccolacci, King, Delétraz… Mimo hru už byli Schumacher a Alesi.
Po dalším restartu se v 10. kole dostal do vedení Aitken, Latifi se na druhém místě usilovně bránil De Vriesovi. Vydržel to jen jediné kolo. A rozjetý De Vries hned dosáhl nejrychlejšího kola v závodě. Nejtěsnější skupinka bojovala o šestou pozici v pořadí Ghiotto, Boccolacci, Hubert a King. King zakrátko předjel Huberta.
První trojice jela jinou ligu, ujela soupeřům o víc než deset vteřin. Aitken reagoval na De Vriesova rychlá kola a rovněž přidal. Po 15 kolech je totiž dělilo jen 1,5 vteřiny. V té chvíli Hubert konečně zdolal Boccolacciho a Číňan Žou zezadu hloupě narazil do Correy, vletěl do bariéry a ulomil přední křídlo. Na trať musel znovu vyjet zpomalovací vůz. Těsně před zastávkou v boxu přímo na trati zastavila Calderónová, takže se ani nedalo zjistit, zda by její alternativní strategie přinesla očekávaný výsledek. S problémy se ploužil k mechanikům také Ilott.
Na konci 20. kola safety car odbočil a pole semknuté znovu v mírných rozestupech se mělo pustit do rozhodující bitvy. Nebyl prostor k taktizování, protože hrozilo i zkrácení závodu kvůli překročení časového limitu jedné hodiny. Jenže ještě před restartem se srazili Ghiotto a Sette Câmara. Safety car se znovu ocitl v akci a zase se nezávodilo. Ghiotto se po opravě vrátil, auto Sette Câmary bylo po nárazu do zdi nepojízdné. Byla to daň taktickému kličkování před restartem.
Jack Aitken
Ve stejné chvíli měl kolizi také Delétraz s Boccolaccim a Švýcar rovněž musel opustit svůj vůz. Stal se zázrak a na body se díky kolizím posunul Raghunathan! Do konce zbývalo sedm minut, ale stále se nezávodilo. Až 4:30 minuty před cílem safety car odbočil…
Aitken restart mistrně zvládl, ale King sesadil Latifiho ze stupně vítězů. Očekávání divokých soubojů se nenaplnilo, jen Ghiotto postupoval kupředu. Zároveň však byl vyšetřován za kolizi se Sette Câmarou. Aitken z týmu Campos vybojoval své druhé vítězství z osmé pozice a stal se třetím různým vítězem ve třetím závodě sezony.
Nejrychlejší kolo sice zajel Macušita časem 1:56,778, ale skončil až třináctý, proto připadly dva prémiové body Aitkenovi. Třetí dojel King, který zanedlouho pojede závod na 500 mil v Indianapolisu.
Po závodě ještě ovlivnily výsledky penalizace. Ghiotto dostal za zavinění kolize se Sette Câmarou 5 vteřin k výslednému času a klesl z původně šestého na konečné 9. místo. Boccolacci se na startu nedělního závodu posune o dvě místa dozadu za neuposlechnutí pokynů ředitele závodu.
Průběžné pořadí po 3 ze 12 závodů: 1. Latifi 47, 2. Ghiotto 39, 3. Aitken 33, 4. De Vries 30, 5. Sette Câmara 27, 6. King 16, 7. Delétraz 16, 8. Hubert 13, 9. Žou 11, 10. Boccolacci 10, 11. Gelael 8, 12. Schumacher 8, 13. Correa 6, 14. Macušita 6, 15. Mazepin 4.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Jack Aitken | Campos Racing | Mecachrome | 1:02:27,628 | 26 | 27 |
2. | Nyck de Vries | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:02:29,849 | 26 | 18 |
3. | Jordan King | MP Motorsport | Mecachrome | 1:02:31,762 | 26 | 15 |
4. | Nicholas Latifi | DAMS | Mecachrome | 1:02:32,232 | 26 | 12 |
5. | Sean Gelael | Prema Theodore | Mecachrome | 1:02:39,941 | 26 | 10 |
6. | Dorian Boccolacci | Campos Racing | Mecachrome | 1:02:37,127 | 26 | 8 |
7. | Juan Manuel Correa | Sauber Junior Team by Charouz | Mecachrome | 1:02:40,782 | 26 | 6 |
8. | Nikita Mazepin | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:02:41,304 | 26 | 4 |
9. | Luca Ghiotto | UNI Virtuosi | Mecachrome | 1:02:37,241 | 26 | 2 |
10. | Anthoine Hubert | BWT Arden | Mecachrome | 1:02:45,828 | 26 | 1 |
11. | Mahaveer Raghunathan | MP Motorsport | Mecachrome | 1:02:57,426 | 26 | 0 |
12. | Ralph Boschung | Trident | Mecachrome | 1:03:28,135 | 26 | 0 |
13. | Nobuharu Macušita | Carlin | Mecachrome | 1:03:23,672 | 25 | 4 |
Sérgio Sette Câmara | DAMS | Mecachrome | 43:50,350 | 19 | 0 | |
Louis Delétraz | Carlin | Mecachrome | 43:56,007 | 19 | 0 | |
Callum Ilott | Sauber Junior Team by Charouz | Mecachrome | 41:39,487 | 18 | 0 | |
Tatiana Calderónová | BWT Arden | Mecachrome | 35:44,608 | 16 | 0 | |
Guanju Žou | UNI Virtuosi | Mecachrome | 36:16,645 | 16 | 0 | |
Mick Schumacher | Prema Theodore | Mecachrome | 16:53,527 | 7 | 0 | |
Giuliano Alesi | Trident | Mecachrome | 0 | 0 |