Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vips daroval další chybou vítězství Haugerovi

Vips daroval další chybou vítězství Haugerovi

F2 v Baku - hlavní závod

I hlavní závod v Baku přinesl řadu kolizí a výjezdů zpomalovacích vozů. Dlouho měl k vítězství nakročeno Vips, poté ale z prvního místa havaroval. Na nejvyšší stupeň tak nakonec vystoupal Hauger. Druhý skončil Sargeant a třetí Drugovich, který tak upevnil své vedení v šampionátu. Jeho nejbližší pronásledovatel Pourchaire totiž nebodoval.

Do hlavního závodu už jezdci vyráželi podle výsledků kvalifikace, bez jakéhokoli otáčení pořadí. Na první pozici se tak postavil Vips, který dostal šanci odčinit sobotní nezdar. Za ním stáli Lawson, Hauger, Armstrong, Drugovich, Verschoor, Sargeant, Daruvala, Vesti, Hughes, Doohan, Pourchaire, Iwasa, Nissany, Sato, Fittipaldi, Williams, Cordeel, Novalak, Bölükbasi, Boschung a Caldwell.

Boschung měl původně startovat z 18. pozice. O tuto možnost se ale připravil, když v závěru sprintu zavinil kolizi s Williamsem a natlačil ho do zdi. Nabouranému vozu pilota Tridentu se poté nezvládli vyhnout ani Bölükbasi a Sato. Za tento prohřešek byl Švýcar penalizován ztrátou tří míst.

Do zaváděcího kola se měli piloti původně vydat v 11:05 místního času. Nakonec byl ale start odsunut o pět minut. Ředitelství závodu důvod neuvedlo.

Jelikož šlo o hlavní závod, byl již pochopitelně delší. Namísto sobotních 21 kol tentokrát čekalo na piloty 29 okruhů. Povinná byla rovněž jedna zastávka v boxech. Bylo tedy jasné, že se bude mnohem více taktizovat.

Vips si po startu pohlídal první místo před Lawsonem. Třetí zůstal Hauger. Nor se sice pokoušel v první zatáčce po vnějšku dostat před Lawsona, úspěšný ale nebyl. Souboje navíc využil Armstrong, který se dotáhl a ve třetí zatáčce se na třetí místo dostal.

Věci se ale děly také v hloubi pole. Včerejší vítěz Vesti se totiž nedokázal rozjet. Musel proto být zatlačen do boxů. Tam se nakonec zvládl rozjet, spadl ale na chvost. Ještě hůře ale dopadli Caldwell s Cordeelem. Cordeel najel na záď Williamsova vozu a jeho letící vůz sestřelil Cordeela. Pro oba závod skončil a na trať musel zpomalovací vůz. Cordeel měl navíc důvod k obavám. Belgičan byl totiž před závodem jeden trestný bod od zákazu startu v jednom podniku. Pokud by tedy dostal trest, nejspíše by to znamenalo distanc pro červencový podnik v Silverstone.

Za zpomalovacím vozem kroužilo startovní pole v pořadí Vips, Lawson, Armstrong, Hauger, Sargeant, Verschoor, Daruvala, Drugovich, Pourchaire, Hughes, Nissany, Doohan, Iwaasa, Fittipaldi, Bölükbasi, Sato, Novalak, Williams, Boschung a Vesti. Fittipaldi obvinil Nissanyho, že ulil start. Izraelec ale zatím nebyl vyšetřován.

K restartu závodu došlo v pátém kole. Vips měl dobrý restart a udržel vedení. Armstrong to zkusil na Lawsona, Novozélanďan ale zůstával druhý. Při chuti byl i Drugovich a zkoušel to na sedmého Daruvalu ve druhé zatáčce. Ani on ale neuspěl. Pourchaire se propadl na desáté místo za Hughese. Vesti postupoval nahoru a už byl osmnáctý.

Vips sice držel vedení, Lawson ale zůstával nedaleko za ním. Malý rozestup byl také mezi druhým Lawsonem a třetím Armstrongem. Vipsovo vedení se ale ocitlo v ohrožení. Záznam totiž odhalil, že při restartu závodu Vips přejel přes bílou čáru ohraničující nájezd do boxů. Ve vzduchu se tak vznášela hrozba penalizace. Komisaři ale zatím nepotvrdili vyšetřování.

Lawson se sice zprvu zvládal držet Vipse, pilot Hitechu už ale v sedmém kole vedl o sekundu a půl a byl tak v bezpečí před využitím systému DRS ze strany jeho soupeřů. Bitva o zbylé pódiové pozice se naopak začala dramatizovat. Ke druhému Lawsonovi se třetím Armstrongem se totiž přitáhl čtvrtý Hauger. Pourchaireho předjel Doohan a propadl se mimo body na 11. místo. Vesti už byl sedmnáctý.

Armstrong to v úvodu osmého kola zkusil na Lawsona, nejprve v první a poté i ve třetí zatáčce. Lawson ale v obou případech odolal. Do boxů začali zajíždět první piloti. Stavěli Daruvala, Iwasa, Bölükbasi a Novalak. U Novalaka se ale patrně objevil nějaký technický problém a v boxech strávil příliš dlouhou dobu.

V dalším kole zajeli do boxů mimo jiné i Lawson s Haugerem. U Novozélanďana se ale zastávka nepodařila a na trať se vrátil až za Haugera. Na trať se mezitím vrátil i Novalak. Francouz ale znovu kroužil po dráze příliš pomalu a zdálo se, že co nevidět odstoupí definitivně.

Na konci devátého kola zajel do boxů vedoucí Vips. Ani u Estonce ale nešlo o bezproblémovou zastávku a ztratil kvůli potížím s utažením jednoho z kol. Ve virtuálním vedení se ovšem udržel.

Díky Vipsově zastávce se v čele ukázal jeho kolega Armstrong. Novozélanďan ale zajel k mechanikům hned o kolo později. I on ale byl zdržen, protože musel pouštět kolem jedoucího Pourchaireho. I přesto se ale Armstrongovi podařilo vrátit před Vipsem a stal se novým lídrem závodu.

Na virtuální třetí příčce jezdil díky Lawsonovým potížím Hauger. Novozélanďan se propadal i po zastávce v boxech. Celkově byl dvanáctý a mezi piloty se zastávkou v boxech držel devátou příčku. Novalak znovu zajel k mechanikům a definitivně odstoupil.

Armstrong ve virtuálním čele nezůstal dlouho. V nájezdu do 12. kola ho totiž na cílové rovince překonal za pomoci systému DRS Vips. Blízko navíc byli i třetí Hauger, čtvrtý Sargeant a pátý Drugovich.

Netrvalo ale dlouho a na trať se už podruhé vydal zpomalovací vůz. Při souboji mezi Bölükbasim a Nissanym totiž došlo ve druhé zatáčce ke kolizi a po kontaktu oba vozy skončily ve zdi. Pro oba jezdce závod skončil.

Na výjezd zpomalovacího vozu musel reagovat Boschung. Ten byl jedním z pilotů, kteří do té doby ještě neměli na kontě zastávku v boxech. Švýcar proto stavěl. To samé ale neudělal Williams, který zůstával na trati a byl tak i nadále skutečným lídrem závodu. Bylo ale jasné, že po restartu bude mít na opotřebovanější sadě velké problémy s udržením svých soupeřů za zády.

Během fáze zpomalovacího vozu tedy bylo pořadí následující: Vedl Williams. Za ním následovali Vips, Armstrong, Hauger, Sargeant, Drugovich, Daruvala, Lawson, Doohan, Pourchaire, Boschung, Hughes, Iwasa, Fittipaldi, Vesti, Sato a Verschoor. Zbytek už v závodě nepokračoval.

V 15. kole se znovu začalo závodit. Williams si udržel po restartu první místo, za ním ale došlo ke kontaktům. Armstrong totiž nedobrzdil a narazil do zádi svého kolegy Vipse. Zdálo se, že má poškozené přední přítlačné křídlo a začal se propadat dozadu. V tlačenici před restartem ale došlo také ke kolizím mezi Pourchairem a Boschungem nebo i mezi Iwasou a Hughesem. Lawson si zase po kontaktu s Doohanem přivodil defekt pneumatiky a musel do boxů. Ještě předtím mu ale pneumatika upadla.

Marcus Armstrong málem zničil šance celého týmu. Foto: Hitech



Po těchto událostech byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Kromě Lawsona zamířili do boxů se svými poškozenými vozy také Armstrong, Pourchaire a Iwasa. Vedl stále Williams před Vipsem, Haugerem, Sargeantem, Drugovichem, Daruvalou, Fittipaldim, Doohanem, Verschoorem a Boschungem.

Williams ani v 17. kole nezamířil na povinnou zastávku. Vips byl blízko u něj, na Estonce ale současně útočil i Hauger. Ve třetí zatáčce už se ale Vips dostal do vedení. Williams totiž nedobrzdil a skončil v únikové zóně.

Vips se tedy vrátil do čela, Hauger ale mohl na cílové rovince využívat systému DRS a přitahoval se. Recept ale zatím na pilota Hitechu nenašel. Bojovalo se i o třetí místo. Těsně za Sargeantem totiž byl Drugovich. Doohan sebral šesté místo Fittipaldimu a Williams konečně zamířil do boxů.

V dalších kolech se rozestupy mezi Vipsem, Haugerem a Sargeantem již zvětšily. Zdálo se, že se nestihne odjet plná vzdálenost závodu. Do vypršení časového limitu totiž zbývalo už jen deset minut.

Šestý Doohan byl penalizován pěti sekundami za kolizi s Lawsonem, která Novozélanďanovi způsobila defekt. Verschoor se dostal na sedmé místo před Fittipaldiho, zatímco Williamsovi bylo signalizováno oranžovo-černou vlajkou, aby zajel do boxů na opravu svého vozu.

Jacka Doohana přišel kontakt s Liamem Lawsonem draho. Foto: Virtuosi



Doohanovi hrozilo, že spadne po penalizaci na osmou pozici. Přeskočili by ho Verschoor a Fittipaldi.

Šest a půl minuty před koncem přišel doslova sportovní šok. Vips totiž letos už poněkolikáté chyboval, havaroval v osmé zatáčce a odstoupil z prvního místa. Na trať musel vyjet zpomalovací vůz a za vítězstvím tak najednou směřoval Hauger.

Na druhé místo se po Vipsově odstoupení posunul Sargeant. Třetí už byl Drugovich, který tak měl nakročeno k tomu, aby znovu navýšil svůj náskok v čele šampionátu. Čtvrté místo patřilo Daruvalovi, páté Doohanovi, šesté Verschorovi, sedmé Fittipaldimu, osmé Vestimu, deváté Satovi a desáté Boschungovi. Až dvanáctý byl po problémech při restartu nejbližší Drugovichův pronásledovatel Pourchaire.

Další výjezd zpomalovacího vozu nebyl vůbec dobrou zprávou pro Doohana. Pilot Virtuosi sice jel po trati jako pátý, měl však pětisekundovou penalizaci a jelikož všechny vozy se opět sjely dohromady, bylo zde velké riziko pádu na úplný chvost.

Závod už byl skutečně dojet za zpomalovacím vozem. Triumfoval tak Hauger před Sargeantem a Drugovichem.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 2

p. jezdec tým motor odstup kol body
1. Dennis Hauger Prema Mecachrome   26 25
2. Logan Sargeant Carlin Mecachrome +0,400 26 18
3. Felipe Drugovich MP Motorsport Mecachrome +0,900 26 15
4. Jehan Daruvala Prema Mecachrome +1,600 26 12
5. Richard Verschoor Trident Mecachrome +2,700 26 10
6. Enzo Fittipaldi Charouz Racing System Mecachrome +2,900 26 8
7. Frederik Vesti ART Grand Prix Mecachrome +3,100 26 6
8. Marino Sató Virtuosi Mecachrome +4,700 26 4
9. Ralph Boschung Campos Mecachrome +4,900 26 2
10. Jake Hughes Van Amersfoort Racing Mecachrome +5,200 26 1
11. Théo Pourchaire ART Grand Prix Mecachrome +5,300 26 0
12. Marcus Armstrong Hitech Mecachrome +6,000 26 0
13. Jack Doohan Virtuosi Mecachrome +6,900 26 0
14. Ajumu Iwasa DAMS Mecachrome +7,200 26 0
15. Liam Lawson Carlin Mecachrome +11,500 26 0
16. Calan Williams Trident Mecachrome +12,100 26 0
DNF Jüri Vips Hitech Mecachrome - 22 0
DNF Roy Nissany DAMS Mecachrome - 11 0
DNF Cem Bölükbasi Charouz Racing System Mecachrome - 11 0
DNF Clément Novalak MP Motorsport Mecachrome - 8 0
DNF Amaury Cordeel Van Amersfoort Racing Mecachrome - 25 0
DNF Olli Caldwell Campos Mecachrome - 25 0

 

Pořadí šampionátu F2 - 2022

 

 

 

 

p. Jezdec as-Sachír Džidda Imola Barcelona, Montmeló Monte Carlo Baku Silverstone Spielberg Budapešť, Mogyoród Francorchamps Zandvoort Monza Abú Zabí
1. Felipe Drugovich 132 4 8 6 27 4 1 11 25 2 25 4 15                            
2. Théo Pourchaire 83 - 25 - - 2 25 4 4 3 18 2 -                            
3. Jehan Daruvala 73 8 - 2 15 8 3 5 - 8 4 8 12                            
4. Logan Sargeant 59 3 6 - - 3 6 6 12 - 2 3 18                            
5. Marcus Armstrong 55 - 10 - 10 10 - - 6 6 8 5 -                            
6. Dennis Hauger 55 - - - 8 6 - - - 10 6 - 25                            
7. Jüri Vips 51 2 16 9 1 - 2 - - 4 15 2 -                            
8. Enzo Fittipaldi 50 - - - - - 18 1 8 5 10 - 8                            
9. Jack Doohan 45 - 3 - 3 - - 3 21 3 12 - -                            
10. Liam Lawson 44 6 18 10 - 1 - - 2 1 - 6 -                            
11. Richard Verschoor 42 10 - 4 18 - - - - - - - 10                            
12. Frederik Vesti 41 - - - - - 8 2 15 - - 10 6                            
13. Ralph Boschung 34 5 12 - - - 15         - 2                            
14. Ajumu Iwasa 29 1 - 3 6 - 10 8 - - - 1 -                            
15. Clément Novalak 22 - - - - - 12 - 10 - - - -                            
16. Jake Hughes 15 - 2 - 12 - - - - - - - 1                            
17. Roy Nissany 14 - 4 - 4 5 - - 1 - - - -                            
18. Marino Sató 6 - - 1 - - - - - - 1 - 4                            
19. Calan Williams 5 - - 5 - - - - - - - - -                            
20. David Beckmann 4         - 4                                        
21. Cem Bölükbaşi - - -         - - - - - -                            
22. Amaury Cordeel - - - -   - - - - - - - -                            
23. Oliver Caldwell - - - - - - - - - - - - -