Bearmanovo dvojité vítězství
F2 v Baku - hlavní závod
Bearman si odváží z Baku hned dva triumfy. Po vítězství ve sprintu totiž ovládl i hlavní závod. Druhý skončil Fittipaldi, který zajel svůj nejlepší závod sezony. Na stupně vítězů se vešel také Pourchaire, který se díky dalšímu neúspěchu Iwasy vrátil do čela šampionátu. Staněk byl tentokrát od bodů daleko - skončil osmnáctý. Piloti zvládli závod odjet bez jediného výjezdu zpomalovacího vozu.
V neděli čekal na formuli 2 v Baku hlavní závod. V něm už se startovalo podle výsledků kvalifikace. Navíc byla povinná zastávka v boxech.
Sobotní vítěz Bearman měl i tentokrát slušnou šanci uspět. Po vítězství v kvalifikaci totiž startoval z pole position. Následovali Fittipaldi, Pourchaire, Vesti, Hauger, Daruvala, Crawford, Martins, Maloney, Verschoor, Boschung, Staněk, Leclerc, Maini, Correa, Doohan, Iwasa, Hadjar, Novalak, Nissany, Cordeel a Benavides.
Většina pilotů odstartovala závod na fialově značených superměkkých pneumatikách. Našly se ale dvě výjimky. Iwasa s Hadjarem totiž vsadili na střední sadu. To znamenalo, že odjedou delší úsek před zastávkou v boxech než soupeři a v závěru budou těžit z výhody měkčích a rychlejších pneumatik.
Bearman zůstal po startu první. Druhé místo udržel Fittipaldi a třetí zůstal Pourchaire. Úvodní dvě zatáčky se obešly bez incidentů.
V nájezdu do druého kola se bojovalo o stříbrnou příčku. Fittipaldi se musel bránit Pourchairemu. Zatímco na cílové rovince a v prvních dvou zatáčkách se zvládl ubránit, na rovince před třetí zatáčkou už ho Pourchaire zdolal.
Netrvalo dlouho a Pourchaire se ujal vedení. To převzal ve třetím kole, když předjel v první zatáčce Bearmana.
Spokojení zatím mohli být i čeští fanoušci. Staněk se totiž v úvodních kolech propracoval na desáté místo, což by v cíli znamenalo jeden bod.
Pourchaire se ve vedení neohřál dlouho. Bearman se ho totiž dokázal během třetího kola držet a v nájezdu do čtvrtého kola to byl tentokrát on, kdo měl výhodu systému DRS. Té se mu podařilo využít a znovu se ujal vedení.
Díky soubojům mezi Pourchairem a Bearmanem se rozšiřovala vedoucí skupina. Nedaleko za vedoucí dvojicí totiž byli také Fittipaldi, Vesti a Martins.
Bearman začínal po předjetí Pourchaireho úřadovat. Pilot Premy totiž zajel nejrychlejší kolo závodu a před Pourchairem vedl už o více než sekundu.
Na konci šestého kola odstartovaly zastávky v boxech. K mechanikům zamířili Vesti, Daruvala, Leclerc, Boschung a Doohan.
O kolo později byl povolán k mechanikům i Fittipaldi, Martins, Crawford, Staněk, Correa, Nissany a Cordeel.
Fittipaldi udržel i po zastávce virtuální třetí příčku. Vesti naopak ztratil. Nejenže se nedostal před Fittipaldiho, ale rovněž ho přeskočili Martins s Crawfordem.
Na Fittipaldiho zastávku reagovali u Premy a povolali do boxů i lídra závodu Bearmana. To samé udělali Pourchaire, Hauger, Maloney, Verschoor a Novalak. Ve stejnou dobu vlály žluté vlajky. Benavides totiž vycestoval do jedné z únikových zón.
V devátém kole jezdili bez zastávky už jenom Maini, Hadjar a Iwasa. U posledních dvou jmenovaných se navíc ani nedalo očekávat, že by v dohledné době stavěli. Jeli totiž na střední směsi.
Na konci devátého kola stavěl Maini. Inda mohlo mrzet, že do boxové uličky nepřijel o pár vteřin později. Benavides totiž znovu nedobrzdil a poté havaroval, když se snažil otočit a vyjet z únikové zóny. To si vyžádalo režim virtuálního zpomalovacího vozu a jezdci tak museli zpomalit. V takovém případě by mohl Maini provést zastávku s výrazně menší časovou ztrátou. To se ale nestalo.
Režim virtuálního zpomalovacího vozu byl vyhlášen i v době, kdy Hadjar s Iwasou najížděli do dalšího kola. Ti ale byli na jiné strategii a bylo pro ně příliš brzy na to, aby zahodili střední směs a přešli na superměkkou. Ta by jim totiž do konce závodu nejspíše nevydržela. Stále zbývalo 18 kol.
Ve 13. kole hodili do Iwasovy strategie vidle sportovní komisaři. Japonec totiž dostal pětisekundový trest za to, že se dopustil prohřešku při jízdě za virtuálním zpomalovacím vozem.
Ve virtuálním vedení se i nadále nacházel Bearman, který byl ovšem reálně třetí. Musel si ale stále hlídat záda. Pourchaire totiž ztrácel pouze sekundu, což rozhodně nebyla nesmazatelná ztráta. Staňkova cesta za dalšími bodovaným výsledkem se komplikovala. Český jezdec se postupně propadl až na 18. příčku.
O dramatický moment se postaral Daruvala. Ind si v první zatáčce brousil zuby na desátého Verschoora. Ztratil ale kontrolu nad svým vozem. Situaci sice ustál a vyhnul se nehodě, vycestoval však do únikové zóny. To znamenalo pád na 13. příčku. Navíc se ocit v hledáčku sportovních komisařů kvůli tomu, že se na trať vrátil nebezpečným způsobem.
Verdikt přišel brzy. A pro Daruvalu byl velmi citelný. Ind totiž obdržel desetisekundový trest. Pomalu, ale jistě se tak mohl loučit s vidinou bodovaného výsledku.
Bearman směřoval za svým druhým vítězstvím víkendu. V 15. zatáčce se sice otřel o zeď, svůj náskok před Pourchairem ale navýšil nad dvě sekundy. Na prvních dvou pozicích stále zůstávali Hadjar s Iwasou, kteří ještě neměli na kontě zastávku v boxech.
Bearmanův náskok na špici se zdál být komfortní. druhý dech ale chytal Fittipaldi. Brazilec se dotahoval na Pourchaireho. Šest kol před koncem tak bylo zaděláno na zajímavý souboj.
Pět kol před koncem Fittipaldi zajel nejrychlejší kolo a na cílové rovince už naznačoval útok na Pourchaireho. Tentokrát byl sice ještě příliš daleko, další možnost využít DRS ale měl na rovince před třetí zatáčkou a tentokrát už byl úspěšný. Pouchaire mu sice nechtěl dát nic zadarmo, Fittipaldi ho ale zvládl objet po vnějšku. Souboj se obešel bez kontaktu.
Pět kol před koncem už konečně zajel do boxů Hadjar. Zde Francouz nazul superměkkou sadu a v závěrečných pěti kolech jsme se mohli v jeho podání těšit na stíhací jízdu. Iwasa zatím zůstával na dráze a převzal vedení.
Hadjar se na trať vrátil jako devátý. Osmý Hauger byl před ním s náskokem šesti sekund. Francouz byl ale brzy vyšetřován komisaři za to, že nerespektoval pokyny ředitelství závodu.
Kolo po Hadjarovi konečně stavěl také Iwasa. Ten se propadl po návratu na dráhu až na 14. příčku.
Pourchaire se byl po pádu za Fittipaldiho schopen Brazilce držet. Na cílové rovince využíval systému DRS a ke svému brazilskému soupeři se dotahoval. Zatím to ale nebylo dost na předjetí.
Hadjar zajel na superměkkých gumách nejrychlejší kolo závodu. Na Haugera ale ztrácel 4,5 sekundy. Do konce závodu přitom už zbývala jen dvě kola.
Bearman už si pohlídal první místo a dojel si pro vítězství i při druhém víkendovém závodě. Fittipaldi uhájil druhou příčku. Pourchaire si totiž musel v závěru hlídat především záda, kde na něj dotíral týmový kolega Martins. Hadjar sice v závěru zajížděl nejrychlejší kola, z osmého místa se ale výše nedostal. Ani Iwasa na alternativní strategii nevydělal, skončil totiž až třináctý. Dostal se pouze před Daruvalu, který byl penalizován. Staněk obsadil 18. pozici.
Pourchaire se díky třetímu místu vrátil do čela šampionátu. Nyní vede o pět bodů před Vestim.
Aktualizace: Po závodě se ještě výsledky měnily. Martins byl totiž vyloučen za porušení technických pravidel.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | 57:23,163 | 29 | 25 |
2. | Enzo Fittipaldi | Carlin | Mecachrome | +2,315 | 29 | 18 |
3. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | +2,607 | 29 | 15 |
4. | Frederik Vesti | Prema | Mecachrome | +15,223 | 29 | 12 |
5. | Kush Maini | Campos | Mecachrome | +15,792 | 29 | 10 |
6. | Dennis Hauger | MP Motorsport | Mecachrome | +17,301 | 29 | 8 |
7. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | +19,576 | 29 | 6+1 |
8. | Richard Verschoor | Van Amersfoort | Mecachrome | +26,869 | 29 | 4 |
9. | Jak Crawford | Hitech | Mecachrome | +27,541 | 29 | 2 |
10. | Arthur Leclerc | DAMS | Mecachrome | +29,695 | 29 | 1 |
11. | Zane Maloney | Carlin | Mecachrome | +30,390 | 29 | 0 |
12. | Ajumu Iwasa | DAMS | Mecachrome | +32,806 | 29 | 0 |
13. | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort | Mecachrome | +32,092 | 29 | 0 |
14. | Jehan Daruvala | MP Motorsport | Mecachrome | +39,243 | 29 | 0 |
15. | Jack Doohan | Virtuosi | Mecachrome | +40,007 | 29 | 0 |
16. | Clément Novalak | Trident | Mecachrome | +40,017 | 29 | 0 |
17. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | +42,023 | 29 | 0 |
18. | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | +53,202 | 29 | 0 |
19. | Amaury Cordeel | Virtuosi | Mecachrome | +57,858 | 29 | 0 |
20. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | +1:01,267 | 29 | 0 |
DNF | Brad Benavides | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | - | 8 | 0 |
DSQ | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | DSQ | 29 | 0 |
Pořadí šampionátu F2 - 2023
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Théo Pourchaire | 65 | 7 | 25 | - | - | - | 18 | - | 15 | ||||||||||||||||||||
2. | Frederik Vesti | 62 | - | - | 3 | 25 | 1 | 13 | 8 | 12 | ||||||||||||||||||||
3. | Ayumu Iwasa | 58 | 5 | 4 | 10 | 12 | 2 | 25 | - | - | ||||||||||||||||||||
4. | Kush Maini | 41 | 2 | 12 | 4 | - | 6 | 2 | 5 | 10 | ||||||||||||||||||||
5. | Oliver Bearman | 40 | - | - | - | 1 | 2 | - | 12 | 25 | ||||||||||||||||||||
6. | Dennis Hauger | 38 | 8 | - | 1 | 10 | 11 | - | - | 8 | ||||||||||||||||||||
7. | Arthur Leclerc | 34 | - | 8 | - | 5 | 5 | 15 | - | 1 | ||||||||||||||||||||
8. | Ralph Boschung | 33 | 10 | 18 | 5 | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||
9. | Jehan Daruvala | 32 | 3 | - | 6 | 15 | - | 8 | - | - | ||||||||||||||||||||
10. | Enzo Fittipaldi | 31 | 1 | 2 | - | 6 | - | - | 4 | 18 | ||||||||||||||||||||
11. | Zane Maloney | 29 | - | 15 | - | - | 4 | 10 | - | - | ||||||||||||||||||||
12. | Richard Verschoor | 29 | - | 11 | - | 8 | - | 6 | - | 4 | ||||||||||||||||||||
13. | Jack Doohan | 24 | - | - | 2 | 18 | - | 4 | - | - | ||||||||||||||||||||
14. | Isack Hadjar | 18 | - | 6 | - | 2 | 3 | - | - | 7 | ||||||||||||||||||||
15. | Victor Martins | 17 | 6 | - | 11 | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||
16. | Jak Crawford | 16 | - | - | - | - | 8 | - | 6 | 2 | ||||||||||||||||||||
17. | Juan Manuel Correa | 5 | - | 1 | - | - | - | 1 | 3 | - | ||||||||||||||||||||
18. | Clément Novalak | 2 | - | - | - | - | - | - | 2 | - | ||||||||||||||||||||
19. | Roman Staněk | 1 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | ||||||||||||||||||||
20. | Amaury Cordeel | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||
21. | Roy Nissany | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||||||
22. | Brad Benavides | - | - | - | - | - | - | - | - | - |