Bottas odmítl roli dvojky a porazil Hamiltona
Velká cena Ázerbájdžánu – závod
Ferrari sice dělalo co mohlo, mezi své jezdce rozdělilo obě možné strategie, ale na precizní výkon Mercedesu znovu nestačilo. Stříbrné šípy dosáhly dalšího dvojitého vítězství, Bottas pátého triumfu v kariéře a dostal se do vedení v průběžné klasifikaci mistrovství světa. Pro Leclerka bylo náplastí na chybu v kvalifikaci alespoň nejrychlejší kolo v závodě.
Průběh víkendu naznačil, že se v Baku máme na co těšit. V trénincích, kvalifikaci i závodech F2 nebyla nouze o kolize, havárie a přerušování tréninků i závodů. Bylo zřejmé, že ani velká cena F1 nebude výjimkou.
„Je před námi hodně kol a moc se toho může stát. Musíme být připravení na všechno,“ shrnul dojmy jezdců i týmů Bottas, stojící na pole position po skvělém výkonu v kvalifikaci.
Nejprve se pořádně zatřásl startovní rošt. V uličce před boxy došlo k tlačenici, protože z ní museli vyrazit tři jezdci. Kubica kvůli nepovoleným opravám vozu po havárii v kvalifikaci. Gasly vinou dvojího trestu – nejprve za prohřešek ve druhém tréninku a potom za vyloučení v kvalifikaci.
Po technické kontrole se vytratil z výsledkové listiny kvalifikace také Räikkönen, jehož přední křídlo neodpovídalo řádům. Komisaři zjistili, že se při zatížení 60 N prohýbá o víc než 5 mm, čímž porušuje článek 3.9.8 Technického řádu F1. Pravidlo existuje proto, aby stáje nemohly vyrábět křídlo, které se při zatížení prohne tak, aby z toho vznikla aerodynamická výhoda.
Kolega Giovinazzi musel zase o deset míst dozadu za výměnu části elektronického systému alfy romeo. Radovat se z toho mohl Leclerc. Po havárii ve druhé části kvalifikace měl startovat z desáté pozice, ale díky trestům pro Giovinazziho a Räikkönena se posunul alespoň na osmou.
Klimatické podmínky se proti sobotě trochu změnily. Teplota vzduchu byla před startem 20,2 °C, asfalt se ohřál na 43,5 °C, vlhkost dosáhla 48,8 % a vítr vál rychlostí 0,8 až 3,6 m/s. Déšť byl podle očekávání v nedohlednu.
Na střední směsi pneumatik startovali Grosjean, Gasly, Leclerc, Russell a Kubica, ostatní na měkké, která byla teoreticky o 1,4 vteřiny na kolo rychlejší.
Oba jezdci Mercedesu předvedli v prvních zatáčkách parádní souboj. Bylo při něm hodně těsno, ale fér a bez kontaktu. Úvodní kolo kupodivu zvládli i všichni ostatní, pozice se spíš ztrácely než vybojovaly. Bottas rychle získal náskok 2,5 vteřiny, hodně už ztrácel třetí Vettel, za ním kroužili Pérez, Verstappen, Norris, Kvjat, Sainz, Leclerc, Ricciardo…
První stopu na bariéře udělal Albon, ale auto vydrželo. Pořadím se propadal Ricciardo, naopak kupředu se probíjeli Leclerc a Stroll. O předjíždění skutečně nebyla nouze, s pomocí DRS se v 6. kole dostal také Verstappen před Péreze. Ve stejné době se Leclerc dostal už na 6. místo, a to jel na tvrdší směsi pneumatik.
Kvjat se jako první v 7. kole vydal pro nové pneumatiky a klesl na poslední místo, za ním navštívil mechaniky i Räikkönen. Bylo to mnohem dřív, než se dalo předpokládat. Leclerc letěl jako vítr a rázem měl Verstappena na dosah. A v 10. kole se dostal na čtvrté místo. Po 10 kolech bylo pořadí Bottas, Hamilton +2,8, Vettel +10,6, Leclerc +13,2, Verstappen +15,5, Sainz +29,3, Gasly +39,6, Albon +43,3, Grosjean +45,0, Pérez +49,5…
Degradace pneumatik byla mnohem větší, než se předpokládalo, a tak zastávek přibývalo. Ve 12. kole Leclerc dojel Vettela a tým našel řešení. Vettel si dojel pro nové pneumatiky ze střední směsi. Leclerc byl v té chvíli až o dvě vteřiny rychlejší než druhý Hamilton!
Mercedes musel reagovat a Bottas do vysílačky potvrdil: „Rád zastavím, pokud je to zapotřebí…“ A ve 12. kole si dojel pro novou sadu. O kolo později zastavil i Hamilton a do vedení se dostal Leclerc! Tak tohle asi po kvalifikačním průšvihu nikdo nečekal.
Po výměnách zajel nejrychlejší kolo Vettel, po něm Hamilton a Bottas. Výhoda Leclerka se rozplynula, teď už neměl nad svými soupeři navrch. Zachránit ho mohl snad jen safety car, kdyby mu pomohl se zastávkou. Francouz však stále setrvával na trati, i když jeho časy na starých pneumatikách už byly zhruba o vteřinu horší. Všechno nasvědčovalo tomu, že Ferrari u Leclerka sází na jedinou zastávku.
Po 20 kolech bylo pořadí Leclerc, Bottas +8,6, Hamilton +10,7, Vettel +14,8, Verstappen +24,5, Gasly +30,4, Pérez +45,8, Norris +48,5, Sainz +49,9, Kvjat +57,3, Grosjean, Magnussen, Ricciardo, Stroll, Räikkönen, Hülkenberg, Giovinazzi, Albon, Russell, Kubica.
Hamilton sázel jedno nejrychlejší kolo za druhým a evidentně považoval tuto fázi závodu za velmi důležitou. Stále se nemohl přitáhnout k týmovému kolegovi a rozdělená taktika Ferrari ho patrně znepokojovala. Do přetahování o nejrychlejší kola se zapojil i Verstappen, abychom na něho nezapomněli. Taktická bitva gradovala – a to ještě nebyla polovina závodu!
Bottasovo tempo bylo skvělé, společně s Verstappenem často stlačili časy pod 1:46. Nizozemec měl nejčerstvější gumy a také toho využíval. Ve 25. kole roztočil hodiny Grosjean, ale naštěstí ho nikdo netrefil. Chybu však zaplatil ztrátou pěti míst.
Lando Norris z McLarenu podal velmi dobrý výkon a zaslouženě bodoval
Po 25 kolech si špička udržovala tyto rozestupy: Leclerc, Bottas +3,0, Hamilton +5,5, Vettel +8,8, Verstappen +16,3. Zatímco Leclerkovy pneumatiky měly za sebou 25 kol, Verstappenovy pouhých 12. Tomu odpovídal i rozdíl v časech.
Zajímavé bylo, jak vysoké tempo si udržovaly oba mclareny, osmý Norris a devátý Sainz. Ze zbytku světa nestačily pouze na Péreze, ostatní týmy držely s přehledem za zády.
Leclerc byl zdánlivě na dosah, oba mercedesy viděl v zrcátkách a těm se zase zezadu přibližoval Vettel. Celá čtveřice se sjížděla do minimálních rozestupů. Ve 31. kole Bottas poprvé snížil ztrátu pod jednu vteřinu. Ve hře bylo použití DRS, které mohlo mít významnou roli. A právě s pomocí otevřeného křídla se Bottas dostal do vedení.
Ve stejném kole došlo ke kuriózní kolizi mezi Ricciardem a Kvjatem. Nejprve Australan projel do únikové zóny a zkřížil Kvjatovi cestu, potom do toro rosso nacouval…
Ve 32. kole Hamilton předjel Leclerka, o kolo později Francouz uvolnil cestu rychlejšímu týmovému kolegovi Vettelovi. Stále však zůstával na trati i přes velké časové ztráty. Jenže obava z životnosti nových měkkých pneumatik oddalovala zastávku. Zezadu se přibližoval Verstappen a ve 34. kole ferrari předjel. Vyplatí se tato riskantní taktika?
Očekávaná zastávka Leclerka přišla 16 kol před cílem. Co předvede? Nejprve mu zkomplikoval život Gasly, který ho připravil o hodně času. Na Bottase ztrácel Leclerc 28,2 vteřiny, na Hamiltona 26,6 s. Ale dvacet vteřin před sebou měl ještě Verstappena a před ním Vettela. To bude finále! Vydrží soupeřům pneumatiky? Pokud ano, jakých časů na nich budou dosahovat?
Jenže Leclerc nebyl ani na nových měkčích gumách rychlejší. Všichni kolem jeli na starší střední směsi, ale stejně mu to nebylo nic platné. Nejrychlejší kolo totiž zajel Verstappen. Vzápětí odstavil svůj zlověstně kouřící vůz Gasly a ředitel závodu aktivoval virtuální safety car. Byl to klíčový moment, protože Leclerc ani teoreticky nemohl své soupeře stahovat.
Ve 42. kole se znovu závodilo naplno. Zchladlé pneumatiky bylo nutné znovu dostat do provozní teploty. První uklouzl Verstappen, ale kritickou situaci zvládl. Do cíle zbývalo jen 10 kol. Ve 44. kole zajel nejrychlejší kolo Bottas. V tom dalším však Hamilton stlačil plynový pedál k rozhodujícímu útoku na vítězství. Ztrátu stáhl pod dvě vteřiny.
Ve 48. kole ještě Leclerc zastavil pro nové gumy, aby zkusil vytěžit bonusový bod za nejrychlejší kolo. Tři kola před koncem mohl Hamilton poprvé použít proti Bottasovi DRS. Fin odpověděl nejrychlejším kolem, které mu okamžitě sebral Leclerc. Žádné další drama se nekonalo, bylo rozhodnuto.
Ve druhé polovině první desítky byl po většinu závodu klid. Pérez jezdil spolehlivě, jezdci McLarenu sváděli souboje jen sami mezi sebou. Slušný výkon předvedl i devátý Stroll a pro jediný bod dojel Räikkönen.
Ricciardo dostal po závodě penalizaci za zavinění kolize s Kvjatem. Na startu příští VC Španělska bude na startovním roštu odsunut o tři místa dozadu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:31:52,942 | 51 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +1,524 | 51 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +11,739 | 51 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +17,493 | 51 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +1:09,107 | 51 | 11 |
6. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +1:16,416 | 51 | 8 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +1:23,826 | 51 | 6 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | +1:40,268 | 51 | 4 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +1:43,816 | 51 | 2 |
10. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 50 | 1 |
11. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 50 | 0 |
12. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 50 | 0 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 50 | 0 |
14. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 50 | 0 |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | -2 kola | 49 | 0 |
16. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | -2 kola | 49 | 0 |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | DNF | 38 | 0 | |
Pierre Gasly | Red Bull | Honda | DNF | 38 | 0 | |
Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | DNF | 33 | 0 | |
Daniel Ricciardo | Renault | Renault | DNF | 31 | 0 |