Fenomenální jízda na mokru zajistila vítězství Pagenaudovi
IndyCar Grand Prix – závod
Francouz Pagenaud předvedl v závěrečných kolech závodu IndyCar Series na Indianapolis Motor Speedway skvělý výkon. Přestože tým Penske neměl zrovna oslnivou formu, déšť v závěru závodu podmínky vyrovnal a Francouz vynikl svým jezdeckým uměním. V předposledním kole pak překonal do té doby suverénního Dixona a dojel si pro první triumf od předloňského závodu v Sonomě.
Hrozba deště visela nad závodem od prvních kol. Prakticky od startu se na trať snášely kapky deště, ne ale v nějak dramatické míře, aby jezdci museli přezout na pneumatiky do mokra. Harvey využil zaváhání Dixona a po startu se dostal na druhou příčku. Ještě před protnutím startovní čáry zhasly naděje na dobrý výsledek pro Rossiho, kterého naboural O´Ward. Mexičan pokračoval, loňský vicemistr Rossi ztratil několik kol opravami v boxech.
Dopředu v úvodních kolech hezky postupoval Pigot startující z 12. místa. Na trati si poradil i s oběma jezdci, kteří vědí, jaké to je ve Velké ceně Indianapolisu vyhrát – Powerem a Pagenaudem. V 11. kole dostal v předposlední zatáčce smyk Ericsson, projel přes trávu na ovál a tam narazil do zdi.
Závod končí pro Ericssona.
Newgarden, Hinchcliffe a Hunter-Reay využili žluté fáze k pit stopu a přezutí na červenou sadu pneumatik. Při restartu v 16. kole se Dixon dostal před Harveyho a Rosenqvista. Herta se v 1. zatáčce otočil, za ním Hinchcliffe narazil do Hunter-Reaye a poslal jej do Hertova vozu. Pro vítěze z Austinu to byl konec v závodě, Hinchcliffe dostal penalizaci.
Další restart přišel ve 20. kole. Jones a Harvey na cílové rovince předjeli Rosenqvista. Za ním už byl Pagenaud. Jeho stájový kolega Power měl úplně jiné starosti, postupně se propadal dál a dál. Sváděl dlouhý souboj s Veachem, který za nimi sledoval Newgarden.
Pagenaud ve 24. kole zamířil do boxů, o kolo později zastavili Jones a Harvey. Přestože stále mrholilo, všichni se vrátili na slickách. Dixon a Rosenqvist si druhý pit stop odbyli ve 27. kole. Švéd se vrátil mezi Jonese a Harveyho. Harvey jej na protilehlé rovince předjel. V čele závodu byla skupina vedená Newgardenem, v níž byli O´Ward, Chilton, Leist, Hinchcliffe. Ti byli na alternativní strategii. Následovali Dixon, Jones a Harvey.
Newgarden zamířil k mechanikům ve 40. kole. V polovině závodu zastavil také Rosenqvist. Z tankovacího zařízení ukáplo trochu paliva na rozpálený monopost a následkem byl požár, který ale větší škodu nenapáchal.
Po 45 odjetých kolech bylo pořadí Dixon, Harvey, Pagenaud, Pigot, Rahal, Bourdais, Sató, Newgarden, Castroneves a Ferrucci. Harvey vůbec nedbal, že má před sebou pětinásobného šampiona a Dixona stáhl na necelou vteřinu.
Trojice Dixon, Harvey a Pagenaud zastavila v 47. kole. Mechanici týmu Penske dostali Pagenauda před Harveyho. Castroneves v 58. kole vyjížděl z boxů na pneumatikách do mokra, na výjezdu dostal hodiny, skončil v trávě a při návratu na dráhu se zasekl v kačírku. Motor v chodu udržel, kola se ovšem protáčela a vůz se nehýbal.
To znamenalo další výjezd zpomalovacího vozu. Ještě před uzavřením boxů zamířili piloti k mechanikům. Newgarden měl velkou výhodu, ale špatné rozhodnutí týmu ji pohřbilo. Vsadil totiž na pneumatiky do sucha. Jen Dixon, Harvey, Pigot a Leist obuli obutí do deště. Z tankovacího zařízení v Rosenqvistově boxu opět nakapalo palivo na vůz a vzplálo.
Dvakrát se Rosenqvistovi mechanici změnili na hasiče.
Během dlouhé žluté fáze se na trati rychle usazovala voda a pilotům a šéfům týmů záhy bylo jasné, že kdo nepřezul na mokro, musí to ještě před restartem napravit. Vedení držel v tu chvíli Pagenaud následovaný Rahalem, Ferruccim, Newgardenem, Powerem, O´Wardem, Hinchcliffem, Dixonem, Harveym a Pigotem. První pětice byla až na Newgardena na jiné strategii a předtím k mechanikům nezamířila. Na kontě měla totiž jen zhruba 10 kol od posledního pit stopu.
Pagenaud se podivoval nad rozhodnutím teď zajet pro pneumatiky do mokra. Jak se později ukázalo, rozhodně tím nic neztratil. To bohužel nemohl říct Newgarden, kdy mechanikovi upevňujícímu levé přední kolo to, které z vozu sundal, uteklo na pit lane. Nikdo naštěstí nebyl zraněn, Newgarden ale dostal penalizaci, která ho připravila o šanci na dobrý výsledek.
Při restartu 17 kol před koncem existovalo pořadí Dixon, Harvey, Pigot, Leist, Jones, Pagenaud, Rahal, Ferrucci, Hinchcliffe a Power. Dixon okamžitě zmizel pronásledovatelům. Jones neúspěšně útočil na Leista. Naopak Leist předjel Pigota. Souboje obou pilotů týmu Eda Carpentera pak v dalším kole využil Pagenaud a získal další dvě příčky.
Dixon postupně odskočil na zhruba šest vteřin před své pronásledovatele. Pagenaud rychle dotáhl dvojici Leist a Harvey. Brazilce předjel 11 kol před koncem, už v době, kdy zase přestalo pršet. Harvey, který nikdy vůz IndyCar na mokru neřídil, se ukázal jako těžší oříšek. Hlavně proto, že měl k dispozici systém push-to-pass, zatímco Pagenaud vše z 200 vteřin, které mají piloti k dispozici, už vyčerpal.
Přesto se pět kol před koncem dostal před Harveyho. Dixona teď stahoval tempem dvě sekundy na kolo. Velmi rychle jej dohnal a začal na něj tlačit. I Dixon měl k dispozici výhodu ve formě push-to-pass. Ale dvě kola před koncem jej Pagenaud přinutil udělat malou chybu na konci protilehlé rovinky a v následné technické pasáži se před něj protáhl.
Šanci na protiútok už Dixon od Francouze nedostal. Ten mu rychle mizel v dáli a dojel si pro senzační triumf v době, kdy se začínaly množit pochybnosti, jestli má stále na to být součástí Penskeho stáje. Dixon vědom si toho, že 2. místo mu přinese dostatečný příděl bodů, také souboj tolik nehroti a spokojil se letos se třetím druhým místem a také s třetí stříbrnou příčkou ve Velké ceně Indianapolisu v řadě.
Prvních stupňů vítězů pro tým Meyer Shank Racing dosáhl třetím místě Harvey. Nečekaně dobrý výsledek se díky správné volbě pneumatik podařil Leistovi a týmu A.J. Foyta. Stáj Eda Carpentera se po pátém místě Pigota a šestém Jonese může také radovat z velmi dobrého umístění. Power nakonec dojel závod na sedmém místě, což vzhledem k tomu, že se v jednu chvíli propadal až na chvost pole, je slušná minimalizace ztrát.
Dosavadní lídr šampionátu Newgarden dokončil závod jako 15. a díky tomu, že Pagenaud připravil Dixona v závěru o vítězství, udržel o šest bodů vedení v šampionátu. Rosenqvist po startu z pole position dojel osmý. Pagenaud je pátým vítězem v pátém letošním závodě a už brzy se k nim může přidat šestý. Již v úterý totiž startují přípravy na letošní ročník 500 mil v Indianapolisu.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 2:00:28,1166 | 85 | 50+1 |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,0469 | 85 | 40+1+2 |
3. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 3,7683 | 85 | 35 |
4. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 5,4378 | 85 | 32 |
5. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 6,0938 | 85 | 30 |
6. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 7,1027 | 85 | 28 |
7. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 7,5853 | 85 | 26 |
8. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 8,7080 | 85 | 25+1+1 |
9. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 9,1802 | 85 | 22+1 |
10. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | + 12,7201 | 85 | 20 |
11. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 16,6131 | 85 | 19+1 |
12. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | + 19,6145 | 85 | 18 |
13. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | + 26,9994 | 85 | 17 |
14. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 28,0345 | 85 | 16 |
15. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 28,4598 | 85 | 15+1 |
16. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 28,6403 | 85 | 14 |
17. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 29,1217 | 85 | 13 |
18. | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | + 32,0458 | 85 | 12 |
19. | Patricio O´Ward | Carlin | Chevrolet | + 1:12,0400 | 85 | 11 |
20. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 83 | 10 |
21. | Helio Castroneves | Team Penske | Chevrolet | - 2 kola | 83 | 9 |
22. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | - 4 kola | 81 | 8 |
23. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | havárie | 15 | 7 |
24. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | havárie | 11 | 6 |