Z posledního místa na první, Pagenaud vítězí!
Iowa IndyCar 250S – závod
Francouz Pagenaud zajel jeden ze svých nejlepších závodů v kariéře v IndyCar a probojoval se z posledního místa na startovním roštu, na němž skončil kvůli závadě v kvalifikaci, až do Victory lane. Za zády v závěrečném stintu udržel lídra šampionátu a vítěze tří letošních závodů Dixona. I ten se polem probojoval po startu ze zadních řad, na roštu mu patřilo 17. místo. Vítěz kvalifikace Newgarden doplatil na žlutou fázi a v závěru se dostal alespoň na páté místo.
Start byl ve znamení bitvy Dalyho a Newgardena o vedení. Obhájce titulu nehodlal na nic čekat a chtěl se hned dostat před držitele pole position. Za zády měl navíc Hertu, kterému byl v patách Power. Ve 14. kole Newgarden převzal vedení. Jeho stájový kolega Pagenaud byl v tu chvíli již na 15. příčce. Dixon byl přitom stále na pozici, ze které startoval.
Daly stále držel za zády Powera, Newgarden ale začal postupně ujíždět. Sató zkusil ve 46. kole zamířit k mechanikům ve chvíli, kdy se otevřelo okno pro první zastávku. Na pit lane zajel ze šestého místa. O čtyři kola později se Power dostal na druhé místo před Dalyho, Newgarden měl ale v tu chvíli už náskok skoro šesti vteřin, tedy téměř třetinu celého kola, Power jej ale rychle začal smazávat.
Pagenaud zamířil k mechanikům v 56. kole. Nové pneumatiky byly okamžitě znát a Francouz se rychle vrátil do stejného kola jako lídr závodu, když předjel Powera a Newgardena. Power a Newgarden zastavili v 70. a v 71. kole. Australan se díky lepší práci mechaniků dostal před svého stájového kolegu. A Pagenaud byl už šestý.
Vedení držel díky nejvčasnější zastávce Sató, za ním byli Power a Newgarden před piloty týmu McLaren O´Wardem a Askewem. Sató dokázal zareagovat na to, že se mu Power a Newgarden přibližovali a odstup se stabilizoval na zhruba 1,5 vteřiny. Piloty týmu Penske zaměstnával vzájemný souboj, který pro sebe ve 125. kole rozhodl Newgarden.
Sató zastavil ve 127. kole. Piloti týmu Penske v tu chvíli drželi první tři místa. Zpomalujícího Powera Pagenaud překonal a o pět kol později se to povedlo i nováčkovi VeeKayovi.
Powerovi mechanici špatně upevnili kolo. Foto: IndyCar
Power proto ve 139. kole také zamířil do boxů. O jedno kolo později jej tam následoval Newgarden.
Zatímco minulý pit stop díky lepší práci mechaniků vynesl Powerovi vedení, tentokrát udělal jeho tým obrovskou chybu. Mechanik upevňující levé přední kolo přidělával matici jednoruč, zatímco druhou rukou měnil nastavení předního křídla. Na pistoli ale zřejmě dostatečně nezatlačil, což se projevilo záhy, když se ve 4. zatáčce kolo uvolnilo. Power se svojí tříkolkou skončil ve zdi a pneumatika mu přeskákala auto, což ukázalo, jak je aeroscreen důležitý.
Pagenaud, VeeKay, Herta, Dixon a Ericsson mohli zastavit pod žlutou vlajkou. Vedení převzaly mclareny v čele s O´Wardem. Za nimi byl Sató. Newgarden na 12. příčce ztrácel celé kolo.
Restart měl přijít ve 156. kole, byl ale odmáván, protože lídr závodu se rozjel mimo pro restart určenou zónu. Ta informace se ale nedostala včas k Hertovi, který to zezadu napálil do VeeKaye, škrtnul mu svým autem o aeroscreen a proletěl se vzduchem. Jeho tým tak bude mít před druhým závodem co dělat.
Herta narazil zezadu do VeeKaye a proletěl se vzduchem. Foto: IndyCar
Restart přišel ve 171.kole. Newgarden předjel O´Warda a vrátil se do stejného kola jako lídr závodu. Na O´Warda útočil i druhý mclaren, což byl souboj o vedení. Toho ale využil Pagenaud a přes oba se přehnal. Poprvé se tak ujal vedení v závodě. Navíc byl jedním z pilotů, kteří teoreticky už nemuseli do boxů. Na stejné strategii byl i Dixon. Naopak mclareny pit stop čekal.
Tým nezvládl úplně ideálně O´Wardův pit stop. Askew problémy neměl. Pagenaud vedl před Rossim, Dixonem, Harveym, Dalym a Ericssonem. Dixon se dostal na druhé místo a stáhl Pagenauda, 18 kol před koncem byli bok po boku. Francouz ale vedení uhájil. Nic se na tom nezměnilo ani ve chvíli, kdy dvojici předjel Askew. Ten byl na čerstvých pneumatikách, ale znamenalo to jen to, že se vrátil do stejného kola jako lídr závodu.
Nakonec mladému Američanovi patřilo třetí místo, což znamená druhé stupně vítězů v řadě pro McLaren. Pagenaud odolal ještě jednomu útoku Dixona, který se snažil využít jezdce o kolo zpět. Na předjetí loňského vítěze Indy500 ale neměl dostatečnou rychlost. Pagenaud tak slaví po roce opět vítězství. Dixona stáhl v pořadí šampionátu na rozdíl zhruba 50 bodů.
Dixon ale utekl dalším pronásledovatelům, hlavně Hertovi, který se z druhého místa v pořadí mistrovství propadl na páté. O´Ward je díky čtvrtému místu v cíli v šampionátu na bronzové příčce.
To se ale může brzy změnit. Večer piloty čeká druhý závod a protože kvalifikace na oba závody se jela dohromady, před Pagenaudem bude stát stejná překážka – start z posledního místa.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 1:41:25,2939 | 250 | 50+3 |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | +0,4954 | 250 | 40 |
3. | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet | +7,2128 | 250 | 35 |
4. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | +13,9893 | 250 | 32+1 |
5. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | +16,7356 | 250 | 30+1 |
6. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | +19,6004 | 250 | 28 |
7. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | +20,0484 | 250 | 26 |
8. | Conor Daly | Carlin | Chevrolet | +20,5345 | 250 | 24+2 |
9. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | +20,7383 | 250 | 22 |
10. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | -1 kolo | 249 | 20+1 |
11. | Álex Palou | Dale Coyne Racing | Honda | -1 kolo | 249 | 19 |
12. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | -2 kola | 248 | 18 |
13. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | -3 kola | 247 | 17 |
14. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | -3 kola | 247 | 16+1 |
15. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | -3 kola | 247 | 15 |
16. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | -3 kola | 247 | 14 |
17. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | -5 kol | 245 | 13 |
18. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | porucha | 213 | 12 |
19. | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner | Honda | havárie | 156 | 11 |
20. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | havárie | 156 | 10 |
21. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | havárie | 142 | 9 |
22. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | porucha | 128 | 8 |
23. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | porucha | 96 | 7 |