Pagenaud oslavil výročí pádu Bastily vítězstvím
Honda Indy Toronto – závod
Nejlepší způsob, jak oslavit nejdůležitější francouzský státní svátek – 230. výročí pádu Bastily - si vybral Pagenaud. Pole position v Torontu dokázal přetavit ve vítězství, 16. v kariéře a třetí v letošní sezoně.
V závěru závodu udržel za zády Dixona, přičemž mu snad ještě větším soupeřem než Novozélanďan bylo ubývající palivo v nádrži. Rossi dojel na třetím místě a stáhl tak náskok na lídra šampionátu Newgarena, který skončil hned za ním. A to i přesto, že v závěru poškodil v 11. zatáčce vůz drobnou kolizí se zdí.
První kolo v Torontu, to většinou není nouze o nějakou tu skrumáž a jinak tomu nebylo ani letos. Ve třetí zatáčce předvedl Power velmi optimistický útok na Rahala a Andrettiho. S prvním jmenovaným se srazil a skončili opření o bariéru z pneumatik. Kolize postihla celkem šest vozů, obešla se ale bez větších škod a všichni mohli v závodě pokračovat. Na trať se však vrátil zaváděcí vůz.
Ten do boxů zabočil až na konci 4. kola. Na trati byli opět za sebou Rahal a Power. Australan s novým předním přítlačným křídlem, u Rahala tým neshledal na voze žádné poškození. Někteří piloti využili neutralizace závodu k pit stopu a k pokusu realizovat strategickou hru.
Jiní ale s pit stopem čekali, až se v 15. kole otevře okno pro strategii dvou zastávek. Jako první z čela startovního pole navštívil mechaniky Rossi. Pagenaud měl v tu chvíli zhruba pětivteřinový náskok na Dixona.
Rossi v boxech udržel svou pozici před Newgardenem, na něhož se tým vzhledem k těsné situaci v čele šampionátu přirozeně zaměřuje nejvíce. Velmi tvrdý souboj předvedli piloti týmu Eda Carpentera. Jones se nevybíravě protlačil před Pigota. přičemž ho poslal do zdi a poškodil mu přední křídlo.
Docházelo ke spoustě soubojů, jak se potkávali jezdci na odlišných strategiích s různým obutím a stavem paliva v nádrži. A to byla velmi nebezpečná situace pro lídry závodu, jedna chyba kdekoliv na dráze, výjezd pace caru a bylo po nadějích na dobrý výsledek. Už v 18. kole Pagenaud a Dixon zamířili poprvé k mechanikům.
Sage Karam si po delší době zazávodil jinde než v Indianapolisu
Vedení převzal na jedno kolo Sató. Pak spadlo do klína Veachovi, který stavěl při žluté fázi způsobené kolizí Powera a Hunter-Reaye. Pagenaud se před něj dostal ještě předtm, než mladý Američan zamířil do boxů. Od Dixona jej kromě Veache dělili ještě Ferrucci, Rahal a Hunter-Reay, také zkoušející alternativní strategii.
Do boxů všichni jmenovaní postupně zmizeli v 31. a 32. kole. Rozdíl mezi Pagenaudem a Dixonem se pohyboval v rozmezí od pěti do sedmi vteřin. Rossi, který předtím jezdil ve vláčku spolu s Hunter-Reayem a Dixonem, začal odpadávat.
V polovině závodu vedl Pagenaud o 6,5 vteřiny před Dixonem. Na Rossiho měl k dobru už téměř 10 vteřin, následovali Newgarden, Sató, Bourdais, Rosenqvist, Hinchcliffe, Pigot, Herta a na dveře první desítky klepal přes potíže po startu Power.
Celé čelo závodu zamířilo do boxů ve chvíli, kdy se v 51. kole otevřelo okno pro druhý pit stop. Pagenaud po něm vedl o pět vteřin, Dixon měl obdobný náskok před Rossim. Třiapůl vteřiny za nimi bojovali Newgarden a Sató.
V závěrečné fázi závodu se naplno projevily rozdíly mezi motory Honda a Chevrolet. Pagenaud, mající za zády výkonnější, ale co do spotřeby horší americký motor, musel výrazně šetřit palivo. Proto se zasekl za pomalejšími jezdci, které nebyl schopen předjet o kolo, zejména za Kanaanem a následně za Hunter-Reayem. Náskok se tak ztenčil zhruba na vteřinu.
Pagenaud se snaží nadělit kolo Kanaanovi
Pro Bourdaise 17 kol před koncem pohasla naděje na přední umístění, když bez výraznějšího poškození zavadil o bariéru ve 3. zatáčce. Propadl se na 9. místo, z něhož záhy bylo osmé, když v Satóově voze vypověděla službu pohonná jednotka. Japonec ale dovezl vůz, z něhož šlehaly plameny, k mechanikům.
Hunter-Reaye se Pagenaudovi na dráze předjet nepodařilo a dostal se před něj až ve chvíli, kdy 10 kol před koncem zamířil Američan pro palivo. Pak se Pagenaud musel prokousat ještě přes Chiltona, Veache a Jonese. Jistotu, že závod dokončí před Dixonem, mu v samém závěru dal Power, který prohrál s Rahalem souboj o 9. místo, v 8. zatáčce nedobrzdil a narazil do pneumatik.
Oddychl si také Newgarden. Stejně jako před rokem totiž opět byl příliš blízko zdi v 11. zatáčce. I když podle týmu vůz poškozen nebyl, rychle jej začal dotahovat Rosenqvist. Závod byl dojet pod žlutou vlajkou.
Jezdce teď čeká jen krátký oddech. Sezona pokračuje už následující víkend na vůbec nejkratší trati v kalendáři, oválu Iowa Speedway. Newgarden vede před Rossim už jen o čtyři body, piloti týmu Andretti Autosport navíc v Iowě mezi lety 2010 a 2015 šestkrát v řadě vyhráli. Pagenaud snížil ztrátu z 60 bodů na 39, Dixon ztrácí 86 bodů.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 1:30:16.4388 | 85 | 50+2+1+1 |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,1373 | 85 | 40 |
3. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 4,3720 | 85 | 35 |
4. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 18,6722 | 85 | 32 |
5. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 20,7432 | 85 | 30 |
6. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | + 27,6710 | 85 | 28 |
7. | Colton Herta | Harding Steinbrenner | Honda | + 32,6040 | 85 | 26 |
8. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 35,5415 | 85 | 24 |
9. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 35,3604 | 85 | 22 |
10. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | + 45,4178 | 85 | 20 |
11. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | + 53,4942 | 85 | 19 |
12. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 18 |
13. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 84 | 17+1 |
14. | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 16 |
15. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 15 |
16. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 84 | 14 |
17. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 13 |
18. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | - 2 kola | 83 | 12 |
19. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 83 | 11 |
20. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | - 4 kola | 81 | 10 |
21. | Sage Karam | Carlin | Chevrolet | - 6 kol | 79 | 9 |
22. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | porucha | 67 | 8+1 |