Příběh, jaký píše jen Indy500: Jak David porazil Goliáše
Slavný McLaren z roštu vyšoupl jeden z nejmenších týmů
O kvalifikaci v Indianapolisu se toho hodně napsalo už před prvním tréninkem. Neměl by se počet vozů zvýšit z tradičních 33? Neměla by být místa na roštu garantována těm, kteří jedou celou sezonu IndyCar? Nedělní kvalifikace potvrdila staré známé pravidlo: Neměň to, co funguje.
Fernando Alonso a McLaren nechtěně udělali vše proto, aby se o Indy500 mluvilo po celém světě už před závodem. Snad ani kdyby Alonso získal pole position, nestrhnul by k závodu v Indianapolisu takovou pozornost, jako tím, že se do něj nekvalifikoval.
A pikantní je, kdo a za jakých okolností jej o místo na roštu připravil. Kyle Kaiser, třiadvacetiletý Američan, jméno, které moc neříká ani některým fanouškům IndyCar. Kaiser má na kontě jen pět závodů, byť je šampionem Indy Lights z roku 2017. Alonso se představil v 314 velkých cenách formule 1, vyhrál 32 závodů, dva tituly, 97x stál na stupních vítězů, 22x na pole position a je vítězem 24 hodin Le Mansu. A paradoxně toho v Indianapolisu v IndyCar odjel víc než Kaiser – 179 kol oproti 110.
Kaiser byl předposledním jezdcem, jehož jméno bylo připsáno na startovní listinu. Startuje za jeden z nejmenších týmů v IndyCar – Juncos Racing. Za stáj, která před závodem přišla o dva primární sponzory. Do tréninků nasadila bílý monopost bez sponzorských log. Když Kaiser havaroval, museli mechanici pracovat dlouhé hodiny přesčas, aby připravili náhradní vůz, který zdaleka nebyl tak rychlý, jako zničený původní monopost. Nehodu měl v trénincích i Alonso.
Kaiser v trénincích rozbil svůj vůz:
Argentinec Ricardo Juncos sám zkoušel závodit. Dotáhl to do jihoamerické Formule Renault, pak došly peníze. V roce 1997 založil vlastní tým. O šest let později se přesunul do amerického Miami, podle webu IndyCar.com se 400 dolary v kapse. Tým začal závodit v motokárách, v roce 2009 přidal sérii Star Mazda, dnes druhý krok na cestě do IndyCar. V roce 2012 vstoupil do série Indy Lights a v roce 2017 přihlásil dva vozy do závodu 500 mil v Indianapolisu.
Teď bude mít svého pilota na roštu. Na úkor McLarenu! „Nesoustředím se na nikoho jiného, jen na nás. Je mi líto, že to nezvládli. Už před kvalifikací jsem říkal, že ať už to dopadne jakkoliv, je pro nás vítězstvím, že zde můžeme být. Před 15 lety jsem ani nesnil o tom, že budu v takovéto pozici,“ řekl po kvalifikaci, když se jej ptali, jaké to je dostat se do závodu místo slavné britské stáje.
Nehodu měl také Alonso:
Když Kaiser rozbil v pátek monopost, mechanici pracovali 42 hodin v kuse na tom, aby připravili záložní vůz. Kaiser dokonce jako jediný zmeškal v neděli před kvalifikací trénink. „Večer, po 42 hodinách práce v kuse, jsme to museli odpískat, protože jsme začínali chybovat. Všichni jsme byli strašně unavení, poslali jsme tedy lidi domů se vyspat. Ráno jsme začali brzo, ale rozhodli jsme se netrénovat, protože auto nebylo ještě připraveno,“ řekl Juncos pro web Racer.com.
Prozradil, že týmu pomohl déšť, kvůli němuž byla kvalifikace o několik hodin odložena. „Poslední dvě nebo tři hodiny jsme se dívali po detailech, a pořád jsme něco nacházeli. Asi bychom tu nebyli, nebýt toho času navíc,“ dodal Juncos.
Když protnul cílovou pásku, hned se Kaiser ptal do vysílačky, jestli se kvalifikoval. Odpovědí mu byl řev a jásot z druhé strany. „Když jsem je slyšel křičet, tak jsem začal brečet,“ přiznal po úspěšné kvalifikaci.
Týmové rádio: Kaiser protnul cílovou pásku a kvalifikoval se na úkor Alonsa:
Na druhé straně, McLaren se těšil i podpoře konkurence. Tak moc všichni chtěli slavný tým a mistra světa na roštu. Od Andrettiho si McLaren půjčil tlumiče. Mechanici týmu Penske předali těm od McLarenu vlastní poznámky, jak vůz na kvalifikaci nastavit. Nestačilo to, o 13 tisícin vteřiny.
Kaiser a Juncos Racing nejsou jedinými Davidy, kteří skolili Goliáše. Zatímco McLaren balí a odjíždí z Indianapolisu, na závod se chystají třeba tým DragonSpeed a Ben Hanley, stáj z vytrvalostních závodů. Do IndyCar letos zamířila s 34letým veteránem v kokpitu, který před letoškem ve formulích závodil naposledy v roce 2010. Na ostatních tratích ztrácela na zbytek pole i přes vteřinu.
Na rozdíl od Alonsa závod pojede i Pippa Mannová. Vloni se nekvalifikovala, teď je u úspěšné premiéry týmu Clauson-Marshall Racing. Tým založili otec zesnulé hvězdy oválového USAC Bryana Clausona a jeho bývalý sponzor.
Mechanici týmu Juncos Racing vítají zpět svého hrdinu
Že má McLaren problémy, bylo vidět už v průběhu týdne. A nešlo jen o rychlost, ale také o přístup. „Myslím, že byli trochu arogantní, když přišlo na to, co je potřeba k tomu, abyste tu byli úspěšní. Ale myslím, že už nebudou,“ řekl pro web Racer.com jeden zkušený mechanik.
McLaren měl velké problémy. Tým Juncos připravil náhradní vůz do druhého dne, aby po páteční nehodě stihl Kaiser ještě sobotní kvalifikaci. U Schmidta a Petersona stihli připravit vůz místo zničeného šasi ještě ten den, takže po nehodě při prvním pokusu ještě zvládl Hinchcliffe v sobotu pokus kvalifikovat se, Když ale havaroval Alonso po 90 minutách středečního tréninku, na trať se vrátil až v pátek.
Zak Brown má o čem přemýšlet
Jeden z nejzkušenějších jezdců na startovním roštu Sébastien Bourdais poukázal na to, v čem se McLaren zřejmě setkal s něčím, co nečekal. „Závodění s identickými vozy (spec racing) je těžké. Je tom jenom o detailech, ne o designu. Je to všechno o autě a lidech, kteří na něm pracují. Neměli lidi, kteří s tím mají aktuální zkušenosti, takže nejsem ani překvapený. Není to Fernandova chyba, on jel naplno, to je vše, co tady od jezdce můžete žádat,“ prozradil.
Nemyslí si ale, že Alonso je vyloženě zklamaný, že se do závodu nekvalifikoval. „Myslím, že se mu ulevilo. Nechtěl startovat z poslední řady v autě, se kterým nemá šanci vyhrát,“ dodal Francouz.
Nabízí se otázka, co dál. U McLarenu už kvůli neúspěchu padaly hlavy – skončil šéf programu pro IndyCar Bob Fernley. Stáj z Wokingu si teď musí ujasnit, jak vážně to s IndyCar myslí. A stejně tak Fernando Alonso.
Celý sestřih kvalifikace: