Před VC Francie 2019
Osmá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Minulá velká cena přinesla zatím nejvíc vzruchu. Ani ne na trati, jako spíš v zákulisí. I posedmé vyhrál Mercedes, ale až po penalizaci vedoucího Ferrari. Bude napětí mezi oběma týmy eskalovat i ve francouzské Grand Prix?
Vedoucí pozici v šampionátu si upevnil Lewis Hamilton (162 bodů) před týmovým kolegou Valtterim Bottasem (133). Třetí místo si drží Sebastian Vettel (100), na dalších příčkách jsou Max Verstappen (88), Charles Leclerc (72) a Pierre Gasly (36).
Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes (295) před Ferrari (172), Red Bullem (124), McLarenem (30) a dotahujícím se Renaultem (28). Bez bodového zisku je stále pouze Williams.
Historie okruhu
Trať Paula Ricarda v Le Castelletu leží 39 kilometrů severovýchodně od Marseille u Středozemního moře. Dnes je velmi futuristickým okruhem, který nabízí množství moderních technologií, aby byl co nejbezpečnější. Protože byl budován zejména pro nejnáročnější testy, je vybaven technologií High Tech Test Track.
VC Francie má za sebou 59 ročníků: 18 v Magny-Coursu, 15 v Le Castelletu, 11 v Remeši, 5 v Rouenu a Dijonu, 4 v Clermont-Ferrandu a 1 v Le Mansu.
Okruh mezi Marseille a Toulonem nechal vybudovat Paul Ricard, magnát hromadící majetek díky ve Francii oblíbenému pastisu. Protože byl trochu excentrický, chtěl tím získat potřebné zkušenosti ke stavbě dálnice. Přátelé mu tvrdili, že stavba závodní tratě je velmi podobná a bude dobrou investicí s rychlou návratností. Stavba začala v roce 1969 a o rok později se zde jely první závody dvoulitrových sportovních vozů. Pozorovatelé z francouzského autoklubu byli natolik spokojeni, že pro rok 1971 okruhu udělili čest pořádat VC Francie F1. Přišlo jim to vhod, protože mnoho francouzských tratí už nebylo vhodných pro takové závody.
Po startu VC Francie 2018 se vozy řítí do první zatáčky
Ve své době byl okruh v Le Castelletu nejmodernějším co do bezpečnosti. Od poloviny osmdesátých let však začal zaostávat. Jedním ze zásadních problémů byla 1,9 km dlouhá rovinka Mistral v zadní části tratě. Pojmenovali ji po zimních větrech, které vály z Alp do jižní Francie. Vozy však nebyly konstruované pro tak dlouhou jízdu rychlostí kolem 320 km/h a množily se závažné nehody.
Nejhorší byla v roce 1982 kolize mezi Maurem Baldim (Arrows) a Jochenem Massem (March) v brzdném bodě na konci rovinky. Baldi zůstal uvězněn ve svém voze zabořeném v oplocení diváckých tribun. Dvanáct diváků bylo zraněno. Těžkou havárii zde měl v roce 1985 legendární Ayrton Senna, když jeho motor vypověděl službu. Během stejného víkendu havaroval ve vysoké rychlosti na stejném místě také Nigel Mansell.
V roce 1985 se zde zapsal do historie rovněž Marc Surer za volantem vozu Brabham-BMW. Na rovince Mistral dosáhl s turbomotorem o výkonu přes tisíc koní v kvalifikaci tehdejší rekordní rychlosti 338 km/h. Není divu, že přibývalo kritiků. V květnu 1986 zde při tréninku ve svém brabhamu zahynul osmadvacetiletý Elio de Angelis.
V roce 1990 se jela VC Francie v Le Castelletu naposled a přednost dostal moderní okruh v Magny-Coursu. Po smrti zakladatele Paula Ricarda v roce 1999 přešel okruh do majetku Bernieho Ecclestonea. Trať byla přebudovaná na moderní testovací okruh pod názvem Paul Ricard High Tech Test Track. Zní to neuvěřitelně, ale umožňoval zvolit před 160 variant tratě!
V roce 2018 se MS F1 na špičkovou testovací trať vrátilo. Celkem se zde jelo 15 velkých cen F1. Zajímavé je, že v sedmi případech se stal vítěz závodu ve stejné sezoně mistrem světa. Pouze Ronnie Peterson (1973) a René Arnoux (1982) vyhráli na Paul Ricardu a nikdy se šampiony nestali.
Klíčová místa
Původně trať měřila 5810 metrů, ale v letech 1986 až 1990 se jezdilo na zkrácené verzi o délce 3813 metrů, aby se zredukovala nebezpečně dlouhá rovinka Mistral. Od minulého ročníku se používá upravená původní varianta o délce 5842 metrů. Rovinka Mistral (1800 m) byla přerušená zhruba v polovině Severní šikanou. Pozměněná je také pasáž na konci cílové rovinky.
Po Spa-Francorchampsu, Baku, Silverstone a Soči je Le Castellet nejdelší tratí v seriálu F1. Technicky je velmi náročná se středním aerodynamickým zatížením. Obsahuje rychlé zatáčky jako Signes, ale také pomalé jako například Pont. V ní klesá rychlost vozů až pod 90 km/h. Z hlediska náročnosti na brzdy patří k nejobtížnějším.
Během jednoho okruhu jezdci používají brzdy v průměru 15,5 vteřiny, což je přibližně stejně jako v Bahrajnu a Soči. Brzdové systémy jsou v permanenci v 17 % závodu – v Bahrajnu je to 18 % a v Soči 16 %. Množství energie získané brzděním za celou vzdálenost velké ceny u jednoho monopostu je 115 kWh a každý závodník zatíží brzdový pedál celkovým tlakem 33 tun. To jsou jedny z nejnižších hodnot v celém seriálu.
Jistě znovu nebude nouze o dramatické okamžiky
Celkem 15 zatáček je rozloženo v osmi brzdných zónách. Jedna má nejvyšší stupeň obtížnosti, dvě střední a zbývajících pět nízký. Nejobtížnější je zatáčka číslo 8 na rovince Mistral před Severní šikanou. Z rychlosti kolem 340 km/h se brzdí za 2,09 vteřiny na 123 metrech na 137 km/h. Jezdci působí na brzdový pedál silou 142 kg a dosahují maximálního zpomalení 5,3 G.
Podobné hodnoty se naměří také v první zatáčce. Z rychlosti 331 km/h se přechází na 177 km/h za 1,72 s díky síle 98 kg a zpomalení 4,4 G. Ve třetí zatáčce nazývané Hôtel se brzdí z 299 km/h na 163 km/h za 1,86 s.
Vzpomínka na rok 2018
Na obnovenou premiéru Velké ceny Francie dorazil v pozici lídra průběžné klasifikace Vettel. Na druhého Hamiltona měl náskok jediného bodu, na třetího Bottase 35 bodů. V Poháru konstruktérů vedl Mercedes o 17 bodů před Ferrari 72 bodů před Red Bullem.
Svoje 74. pole position ve F1 si vyjel Hamilton, s ním se do první řady postavil Bottas. Na Hartleyově voze bylo nad stanovený kontingent vyměněno snad všechno, co šlo, takže Novozélanďan se stěhoval na chvost roštu.
Hamilton zvládl startovní manévr hladce, ale Vettel a Bottas vzájemně kolidovali. Exmistr světa se v první zatáčce pokoušel protlačit před svého soka, zavadil však přídí svého ferrari o zadní levé kolo mercedesu, které prořízl. Sám si pošramotil přední křídlo. Oba se belhali do boxů, z nichž naopak vyjížděl safety car. Jeho nasazení způsobila potyčka mezi Oconem a viníkem Gaslym.
Za Hamiltonem se drželi Verstappen a kupodivu Sainz. Následovali Ricciardo, Magnussen, Leclerc a Räikkönen. Vettel a Bottas se po opravě propadli na 17. a 18. pozici. Oba přezuli na měkkou směs.
Alonso se roztočil a musel před sebe pustit pospíchajícího Vettela. Více vpředu připravil Räikkönen Leclerka o šesté místo. V 8. kole se už Vettel objevil na dvanácté příčce. Bottas šplhal vzhůru podstatně pomaleji, ve stejné chvíli byl až patnáctý. Podle stáje mělo jeho auto poškozenou podlahu.
O kolo později nevydržel Sainz podle očekávání Ricciardův a vzápětí ani Räikkönenův tlak. Už jedenáctý Vettel se dozvěděl nepříjemnou zprávu, že za incident s Bottasem vyfasoval pětisekundový trest.
Po půlhodině vedl s přehledem Hamilton před Verstappenem (+2,7), Ricciardem (+7,9), Räikkönenem (+9,8), Sainzem (+11,7) a Magnussenem (+14,5). V první desítce byli ještě Leclerc, Grosjean, Pérez a Hülkenberg.
Vettel se nenechal penalizací zlomit a v rychlém tempu nechal za sebou Hülkenberga, Péreze a Grosjeana. Pak si dal menší pauzu a vypořádal se s Leclerkem, Magnussenem a Sainzem. V 21. kole už jel pátý. Situace se jinak uklidnila. Hamiltonův náskok narostl na šest sekund.
Jako první ze špičky přezouval ve 25. kole Verstappen, ze superměkkých na měkké pneumatiky. Na dráhu se vrátil těsně před Vettelem. Ricciardo měnil gumy až o pět kol později a na rozdíl od svého kolegy se před ferrari neudržel. U mechaniků se objevil také Pérez, ovšem jeho monopost byl zatlačen do garáže. Dalším smolařem, kterého potkal „štráf“, se stal Grosjean. I u něj šlo o pět sekund za způsobení kolize.
Verstappen přitlačil na plynový pedál, jenže Hamilton okamžitě kontroval nejrychlejším kolem 1:36,0. Hned na to ve 33. kole absolvoval zastávku. Stihl se vrátit dokonce i před Räikkönenem, který dosud nezastavil. Fin tak učinil jako jeden z posledních a klesl na páté místo.
Ricciardo s výhodou čerstvějšího obutí si vzal od Vettela, jehož pneumatiky se ocitaly v posledním tažení, pozici zpátky. Bottas se již prokousal na šestou příčku, měl však stejný problém. Vyřešil to další sadou ultraměkkých gum, jejichž nasazení ho ovšem stálo tři příčky.
Obnovenou premiéru v Le Castelletu vyhrál před rokem Lewis Hamilton
Räikkönen lehce stáhl Vettela a dostal od svých nadřízených souhlas, aby šel před něj. Jeho příští obětí měl být 8,8 sekundy vzdálený Ricciardo. Vettel podruhé zajel do boxové uličky ve 40. kole. Při té příležitosti si odpykal trest a pokračoval jako sedmý. Räikkönen doslova letěl a ve 47. kole se vcelku hladce prosmýkl před Ricciarda. Zbraně nesložil ani Vettel. Znovu se vypořádal s Magnussenem a Sainzem a zaujal páté místo.
Tři kola před koncem odstavil po defektu svůj williams Stroll a způsobil tak zavedení režimu virtuálního safety caru. Duel o vítězství by se ale beztak zřejmě neodehrál.
Hamiltona na pódium doprovodili Verstappen a Räikkönen. Body brali také Ricciardo, Vettel, Magnussen, Bottas, Sainz, Hülkenberg a Leclerc.
VC Francie
Okruh: Circuit Paul Ricard
Místo: Le Castellet
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL53
- DÉLKA OKRUHU5842 m
- DÉLKA ZÁVODU309,626 km
- REKORD OKRUHU1:34,225 (2018)
- DRŽITEL REKORDUValtteri Bottas
- Počet zatáček15
- Nadmořská výška-
- Opotřebení pneumatik-
- Opotřebení brzd-
- Spotřeba paliva-
21. - 23. června 2019
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Francie v Le Castelletu
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
1990 | Alain Prost | Ferrari | Ferrari | Nigell Mansell | Ferrari | Ferrari |
1989 | Alain Prost | McLaren | Honda | Alain Prost | McLaren | Honda |
1988 | Alain Prost | McLaren | Honda | Alain Prost | McLaren | Honda |
1987 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nigell Mansell | Williams | Honda |
1986 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
1985 | Nélson Piquet | Brabham | BMW | Keke Rosberg | Williams | Honda |
1983 | Alain Prost | Renault | Renault | Alain Prost | Renault | Renault |
1982 | René Arnoux | Renault | Renault | René Arnoux | Renault | Renault |
1980 | Alan Jones | Williams | Ford | Jacques Laffite | Ligier | Ford |
1978 | Mario Andretti | Lotus | Ford | John Watson | Brabham | Alfa Romeo |
1976 | James Hunt | McLaren | Ford | James Hunt | McLaren | Ford |
1975 | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1973 | Ronnie Peterson | Lotus | Ford | Jackie Stewart | Tyrell | Ford |
1971 | Jackie Stewart | Tyrell | Ford | Jackie Stewart | Tyrell | Ford |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 385,72 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 327,5 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 60 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 71 %
- Čas věnovaný brzdění4) 17 %
- Počet řazení za kolo1/2) 42/50
- Největší přetížení4) 5,3 G v 10. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 142 kg v 8. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 337,5 km/h (Pérez)
- Max. rychlost v závodě5) 343,0 km/h (Bottas)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:30,029 (Hamilton)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:34,225 (Bottas)
- Ideální čas na kolo2) 1:29,726
(S1: 22,225, S2: 27,569, S3: 39,932)
- Vítězná strategie3) jedna zastávka v 33. kole (Vettel)
- Počet předjetí1) 15
- Počet předjetí s DRS1) 35
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 51 kol (Sirotkin)
- Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 40 kol (Vandoorne)
- Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 38 kol (Hartley)
- Průměrná spotřeba2) 2,08 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 60 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 19,65 s
- Počet zastávek v boxech 20
- Počet vítězství z pole position 9x ze 15 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2018)1) 100 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 20 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 23,9 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 41,5 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA