Divoký závod s bouračkami a Mercedes původně bez bodu
VC Německa – závod
Počasí je nejlepším režisérem velkých cen F1. Potvrdilo se to i tentokrát. Diváci sledovali vynikající závod plný napětí, bouraček předních jezdců, odvážných rozhodnutí při přezouvání. Na konci byl senzační výsledek. Vyhrál Verstappen, ale Mercedes zůstal bez bodu!
Pro hledání odpovědi na klíčovou otázku bylo zapotřebí vzhlédnout k obloze. Před polednem se z ní spustily takové proudy vody, že bylo nutné zastavit závod Porsche Cupu. Do závodu F1 se sice počasí trochu uklidnilo, pršelo jen lehce, ale trať byla hodně mokrá. Před startem závodu měl vzduch 21,2 °C, asfalt 26 °C, vlhkost činila 88,1 % a vítr vál silou 0,4 m/s.
Ředitel závodu však uznal za vhodné, že nejprve bude jezdecké pole v zaváděcím kole kroužit za zpomalovacím vozem a podle situace bude rozhodnuto, zda uvidíme pevný start. Penalizace odsunula do poslední řady Norrise a z úplného chvostu startoval Vettel, jemuž selhalo turbo hned v úvodu kvalifikace.
Všichni jezdci měli samozřejmě obuté pneumatiky do mokra. A během 30 až 60 minut se očekával další déšť. Závodníci hlásili špatnou viditelnost, ale někteří se dožadovali toho, aby už se konečně závodilo – třeba Hamilton, Magnussen nebo Verstappen. Po třech kolech se konečně dočkali, ale pevného startu!
Zatímco mercedesy odjely skvěle, Verstappenovi kola proklouzla. Na třetí pozici se dostal Räikkönen a v dalších zatáčkách už došlo k prvním strkanicím. Nikdo nedivočil, ale výletů mimo trať byla celá řada. Po úvodním kole bylo pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Hülkenberg, Leclerc, Grosjean, Gasly, Sainz, Magnussen, Giovinazzi, Vettel…
Za dvě kola Hamilton ujel o více než tři vteřiny. Ve 3. kole však havaroval Pérez a na trať se vrátil safety car. Vettel a Kvjat si hned dojeli pro přechodné pneumatiky, za nimi také Hamilton a další. V boxové uličce byl velký přetlak a došlo k tlačenicím. Zejména Leclerc byl vypuštěn přímo před Grosjeana a to si říkalo o trest.
Max Verstappen po výborném výkonu zaslouženě zvítězil
Od 5. kola se znovu závodilo. Bez výměny kol dál pokračovali Magnussen, Stroll, Russell a Kubica. Nebyla to však správná volba. Vettel postoupil už na 8. místo, trať osychala a časy se rychle zlepšovaly. Gasly vyjel daleko mimo trať a klesl až na 17. pozici. Pěkný souboj o 6. místo sváděli Räikkönen, Magnussen a Vettel. Dán se na „mokrých“ pneumatikách stále propadal, a to byl signál zamířit do boxů.
Hamilton navyšoval náskok, druhého Bottase se slušně držel Verstappen. Na dalších místech byli penalizací ohrožený Leclerc, Hülkenberg, Räikkönen, Vettel, Sainz, Albon, Giovinazzi, Grosjean, Ricciardo, Kvjat, Gasly, Norris, Magnussen, Stroll, Russell a Kubica. Takové pořadí bylo po deseti kolech.
Trať sice osychala, ale očekával se další déšť. Přezouvat nebo vyčkávat? Jezdci chladili pneumatiky mimo ideální stopu, ale vody ubývalo. Leclerc si zatím mohl oddechnout. Nebyl penalizován, Ferrari bude potrestáno finančně. V 15. kole Ricciardo výrazně zpomalil s kouřícím motorem a hledal vhodné místo k zastavení.
Na konci 15. kola si Leclerc a Hülkenberg v režimu virtuálního safety caru dojeli pro nové přechodné pneumatiky. Byla to dobrá volba, protože Monačan hned zajel nejrychlejší kolo a byl nejméně o tři vteřiny lepší než soupeři. Okamžitě se přibližoval Verstappenovi.
Sainz vyjel daleko do bezpečnostní zóny. Naštěstí dokázal vycouvat a vrátil se na trať na 14. místě. Po 20 kolech bylo pořadí Hamilton, Bottas +5,8, Verstappen +7,1, Leclerc +11,8, Hülkenberg +29,4, Räikkönen +34,2, Vettel +39,6, Albon +45,9, Giovinazzi +53,4, Gasly +56,5, Grosjean, Kvjat, Norris, Sainz, Stroll, Magnussen, Russell a Kubica.
Po sérii nepříjemností nezbyl na Lewise Hamiltona ani bod
Odvážný Magnussen se ve 23. kole jako první rozhodl přezout na hladké pneumatiky. O pár vteřin později Verstappen zaútočil na Bottase, ale neuspěl. O kolo později přezul na měkké i Vettel, klesl však až na 11. pozici. Stejně reagoval i Red Bull a povolal Verstappena. Obul mu střední směs, tedy tvrdší, než zvolilo Ferrari pro Vettela.
Se zastávkami se roztrhl pytel. Verstappen udělal ve 28. kole pořádné hodiny, ale udržel auto na trati. Norris zastavil a hlásil ztrátu výkonu. Byl aktivován virtuální safety car,
Leclerc přezul na měkkou hladkou směs a ocitl se na druhém místě za Hamiltonem. Brit si také zajel pro nové pneumatiky, a i přes zdržení si udržel vedení. Přesně ve stejné chvíli boural Leclerc, levým bokem narazil do svodidel. Bylo to v poslední zatáčce, v místě, kde už měl párkrát problémy.
Na trať vyjel safety car a řada jezdců toho využila k zastávkám. V té chvíli havaroval Hamilton a s poškozeným předním křídlem musel k mechanikům. Do uličky před boxy však zamířil způsobem neodpovídajícím pravidlům a okamžitě byl vyšetřován. Stál dlouhé vteřiny, ztratil hodně času a klesl na páté místo!
Po 30. kole bylo pořadí Verstappen, Hülkenberg +0,9, Bottas +4,0, Albon +6,3, Hamilton +15,8, Sainz +21,2, Räikkönen +19,9, Vettel +21,5, Gasly +28,4, Giovinazzi +33,2, Kvjat, Magnussen, Grosjean, Russell, Kubica, Stroll. Rozdíly však nebyly podstatné, protože se za zpomalovacím vozem postupně smazávaly.
Hamilton se ptal inženýrů, jak poškozené je jeho auto. Díky safety caru nebyla jeho ztráta nijak velká, takže stále mohl pomýšlet na vítězství, i když dostal penalizaci pěti vteřin. Ve 34. kole se znovu začalo závodit. Ukázalo se, že přezouvání na hladké pneumatiky bylo příliš uspěchané, protože podmínky na trati tomu neodpovídaly.
Pátý Hamilton vězel za Albonem a vpředu zatím ujížděl Verstappen. Hamilton byl znovu vyšetřován, tentokrát kvůli příliš pomalé jízdě za safety carem. Verstappen vedl o 8,6 vteřiny před Hülkenbergem, kterého však ve 37. kole předjel Bottas a ve 38. kole Hamilton. Jenže to už Verstappen vedl o deset vteřin.
Räikkönen měl v poslední zatáčce stejné problémy jako Leclerc a Hamilton, ale zvládl je lépe a vrátil se na trať bez úhony. O kolo později se totéž nepodařilo Hülkenbergovi a zůstal po nárazu uvězněný v kačírku. Na trať vyjel safety car, Verstappen zamířil k mechanikům a nechal si nasadit novou sadu přechodných pneumatik. Stejně jako Vettel, který tím klesl na 10. pozici.
Daniil Kvjat si dal krásný dárek k narození potomka
Náskok Verstappena se smazal, ale zato jel na nových pneumatikách. Za jeho zády ve 45. kole kroužili Bottas, Hamilton, Albon, Sainz, Gasly, Räikkönen, Giovinazzi, Kvjat, Vettel, Grosjean, Magnussen, Russell, Stroll a Kubica.
Stroll popáté zastavil a odvážně obul hladké pneumatiky. V nájezdu do 46. kola se znovu začalo závodit. Restart bezpečně zvládl Verstappen, Vettel se rychle posunul na sedmé místo. Po jednom kole překvapivě Verstappen znovu odbočil do boxů pro hladké gumy a vedení se ujal Hamilton před Räikkönenem, Vettelem, Giovinazzim a Russellem. Jenže ti všichni rychle pochopili, že je výměna pneumatik nezbytná.
Pořadí ve 48. kole bylo nečekané: Verstappen, Stroll, Kvjat, Bottas, Sainz, Magnussen, Albon, Gasly, Vettel, Grosjean, Räikkönen, Hamilton, Giovinazzi, Russell, Kubica. Všichni na nejměkčí směsi hladkých pneumatik. A nejrychlejší kolo zajel Kvjat!
V 50. kole se Kvjat dostal na druhé místo. O čtyři kola později udělal další chybu Hamilton, roztočil se do hodin, ale z bezpečnostní zóny se tentokrát vrátil bez úhony. Nejrychlejším jezdcem na trati byl Vettel. Ze šestého místa měl ke stupni vítězů ztrátu jen čtyři vteřiny a k dispozici měl deset kol.
Zdálo se to až neuvěřitelné, ale jezdci týmu Haas do sebe znovu narazili! Naštěstí bez následků. V 57. kole však havaroval Bottas a rozbil auto o bariéru. Následovalo – jak jinak – další vyjetí zpomalovacího vozu. Verstappen znovu přišel o svůj náskok, ale pořadí za ním bylo stále velmi zajímavé: Kvjat, Stroll, Sainz, Vettel, Albon, Gasly, Räikkönen, Grosjean, Giovinazzi, Magnussen, Kubica, Russell a poslední Hamilton. Mercedes bez bodu!
Otázkou bylo, zda se ještě stihne závodit. Jistě v to doufal Vettel, který byl hodně blízko pódiu. Na konci 59. kola safety car odbočil a zbývalo pět kol. Nejprve Vettel předjel Sainze, Albon se dostal před Gaslyho. V 62. kole Vettel předjel Strolla a Gasly ve stejné chvíli urazil přední kolo o Albona. V předposledním kole Vettel postoupil již na druhé místo, ale na Verstappena už jeho finiš nestačil.
Fantastický závod přinesl velmi překvapivé výsledky. Verstappen získal sedmé vítězství, Vettel dojel z posledního místa na startu druhý a Kvjat potřetí v kariéře vystoupil na pódium. Dostal tím krásný dárek, protože se v sobotu stal otcem. Stroll dosáhl nejlepšího výsledku v sezoně, naopak Mercedes poprvé od loňské VC Rakouska vyšel naprázdno.
Čtyři hodiny po závodě byly oba vozy Alfa Romeo za technické prohřešky potrestány přičtením 30 sekund ke konečnému času. Do bodované desítky se tak dostali Hamilton a Kubica.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:44:31,275 | 64 | 26 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +7,333 | 64 | 18 |
3. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | +8,305 | 64 | 15 |
4. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +8,966 | 64 | 12 |
5. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +9,583 | 64 | 10 |
6. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | +10,052 | 64 | 8 |
7. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +16,838 | 64 | 6 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +18,765 | 64 | 4 |
9. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +19,667 | 64 | 2 |
10. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | +24,987 | 64 | 1 |
13. | George Russell | Williams | Mercedes | +26,404 | 64 | 0 |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +42,214 | 64 | 0 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +43,849 | 64 | 0 |
14. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | - | 61 | 0 |
Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | - | 56 | 0 | |
Nico Hülkenberg | Renault | Renault | - | 39 | 0 | |
Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | - | 27 | 0 | |
Lando Norris | McLaren | Renault | - | 25 | 0 | |
Daniel Ricciardo | Renault | Renault | - | 13 | 0 | |
Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | - | 1 | 0 |