Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Ruska 2019

Před VC Ruska 2019

Šestnáctá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1

Pouhý týden po závodu v ulicích Singapuru se týmy přesunuly na jiný, ale zcela odlišný městský okruh v Soči. Je mnohem rychlejší, ale i na něm se jen velmi těžko předjíždí.

Zatím se na trati procházející olympijským parkem jelo jen pětkrát a všechny závody vyhrál Mercedes: třikrát Lewis Hamilton, jednou Nico Rosberg a Valtteri Bottas. Hegemonii stříbrných šípů naroušil jen předloni Sebastian Vettel vítězstvím v kvalifikaci.

Průběžné pořadí má po 15 závodech podobu: Lewis Hamilton 296 bodů, Valtteri Bottas 231, Charles Leclerc 200, Max Verstappen 200, Sebastian Vettel 194. Na letošní titul mistra světa už nemají ani teoretickou naději Pierre Gasly 69, Carlos Sainz 58, Alexander Albon 42, Daniel Ricciardo 34, Daniil Kvjat 33, Nico Hülkenberg 33, Lando Norris 31, Kimi Räikkönen 31, Sergio Pérez 27, Lance Stroll 19, Kevin Magnussen 18...

Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes (527) před Ferrari (394), na dalších místech jsou Red Bull (289), McLaren (89), Renault (67), Toro Rosso (55), Racing Point (46), Alfa Romeo (35), Haas (26) a Williams (1).

Historie okruhu

První dvě VC Ruska se uskutečnily v Petrohradu už před první světovou válkou v letech 1913 a 1914. Po vzniku mistrovství světa se z pochopitelných důvodů v kalendáři F1 neobjevovaly. Od osmdesátých let však Bernie Ecclestone vyvíjel velkou snahu, aby pronikl za železnou oponu do komunistické země. Plány na pořádání závodu v Moskvě však pokaždé zkrachovaly. Nakonec se mu to dřív podařilo v roce 1986 v Maďarsku.

Po rozpadu Sovětského svazu se vyrojily další projekty, které po roce 2000 dostávaly konkrétní podobu. Nakonec se o jejich realizaci zasloužil ruský prezident Vladimír Putin. Nejdřív podpořil pořádání zimních olympijských her v Soči a vzápětí využití areálu i potřebného zázemí pro pořádání velké ceny F1. Premiéře závodu na pobřeží Černého moře byl také osobně přítomen. 

První velká cena se v Soči uskutečnila v roce 2014

Výstavba okruhu si vyžádala dalších 150 milionů euro. Autorem byl samozřejmě Hermann Tilke. S využitím olympijského parku v Soči a běžných ulic vytvořil trať splňující požadavky na moderní závodní okruh. Je dostatečně široký s potřebnými únikovými zónami, i když na mnoha místech trať obklopují zdi. Místy se podobá okruhu v přístavu ve Valencii, kde se jezdilo v letech 2008 až 2012. Ideálním místem pro předjíždění by teoreticky měla být 2. zatáčka. Skutečnost je však odlišná. Předjíždění je v Soči jako šafránu.

První závod se zde uskutečnil 12. října 2014 a premiéru sledovalo kromě prezidenta Vladimíra Putina také 65 000 nadšených diváků.

Ačkoli byla trať po celých pět let stejně dlouhá, rychlost se rapidně zvyšuje. Zatímco v roce 2014 zajel Lewis Hamilton nejrychlejší kolo v kvalifikaci časem 1:38,513 a Valtteri Bottas v závodě 1:40,896, loni získal Valtteri Bottas pole position za čas 1:31,387 a v závodě jel nejrychlejší kolo za 1:35,861. Závod ještě nevyhrál jezdec, který by nestál na jednom z prvních tří míst na roštu.

Klíčová místa

Trať vedoucím Olympijským parkem, který byl centrem zimních olympijských her v Soči v roce 2014, má jednu raritu. Je jí zatáčka č. 3, nejdelší v celém seriálu mistrovství světa F1. Také celý okruh patří k nejdelším. Z celkových 5848 metrů však plných 1700 metrů vede po běžně používaných ulicích. Povrch má proto k ideálním vlastnostem hodně daleko. Časy se díky tomu během víkendu zlepšují úměrně tomu, jak se asfalt v ideální stopě „pogumuje“. Podle techniků firmy Brembo trať patří k nejnáročnějším na brzdy.

Čas strávený brzděním v každém kole je 15 vteřin, což odpovídá 16 % z celkové vzdálenosti závodu. Na druhé straně je průměrné zpomalení 4,1 G na kolo velmi vysoké a je důsledkem deseti brzdných úseků, přičemž v každém se dosahuje zpomalení alespoň 2,8 G. Energie vyprodukovaná brzděním je asi 179 kW, podobně jako ve Spa nebo v Monze.

Ruský prezident Vladimír Putin sleduje radost Nika Rosberga v ročníku 2016

Z deseti brzdných úseků jsou dva klasifikovány jako náročné, pět má střední obtížnost a zbývající tři jsou lehké. Nejnáročnější je druhá zatáčka po startu. Auta k ní přijedou rychlostí 333 km/h a zpomalují na 131 km/h na 107 metrech za pouhé 1,82 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 142 kg a dosáhnou zpomalení 6,1 G.

Téměř stejně náročné na brzdy jsou zatáčky 13 (z 333 km/h na 112 km/h) a 5 (z 288 km/h na 153 km/h), v nichž na jezdce působí 5,4 a 4,8 G. V těchto zatáčkách vozy generují brzdnou sílu 1500 kW a ve 13. zatáčce dokonce 2668 kW.

Renault opět nabízí zajímavé srovnání jednotlivých formulových kategorií: F1 ujede kolo za 1:31,387 minuty (230,370 km/h), F2 za 1:45,326 (199,882 km/h) a F3 za 1:51,715 (188,451 km/h).

Vzpomínka na rok 2018

Závod se pro tento rok přestěhoval z dubna do září. V kalendáři nahradil zaniklou VC Malajsie.

Hamilton měl na druhého Vettela k dobru 40 bodů a misky vah v šampionátu se zřetelně nakláněly v jeho prospěch. Mercedes také vedl Pohár konstruktérů o 37 bodů před Ferrari.

Kvalifikaci časem 1:31,387 vyhrál Bottas před Hamiltonem a Vettelem. Velmi obsáhlý byl seznam potrestaných účastníků, vesměs za nadlimitní výměnu komponentů. Prim v tomto ohledu hrál Verstappen s posunem o 43 míst vzad! Postiženi byli také Ricciardo, Gasly, Hartley, Alonso a Vandoorne.

Vettel se sice po zhasnutí červených světel téměř dostal na Hamiltonovu úroveň, ale duo Mercedesu si dokázalo pohlídat pozici. Bottas navíc parťákovi na chvíli posloužil jako tažný stroj. Po prvním kole měl loňský vítěz náskok 1,4 sekundy na Hamiltona a 2,3 sekundy na Vettela. Výborně začal Leclerc, který se posunul před Ocona a Magnussena na pátou příčku.

Jako raketa pak prolétal polem Verstappen. V úvodním kole nechal za sebou plných sedm soupeřů! V pátém kole jsme ho zaznamenali už na osmé pozici. Ricciardo naproti tomu stále figuroval jako patnáctý.

Obě auta toro rosso prakticky současně předvedla hodiny. Gasly a Hartley vzápětí zamířili do boxů a odstoupili, patrně z bezpečnostních důvodů. Alonso již v šestém kole nasadil měkké pneumatiky se zjevným úmyslem vydržet na nich až do konce. Pro stejný krok se rozhodl i Magnussen.

Verstappenovi šlo všechno z cesty. V osmém kole na čtvrtého Räikkönena ztrácel čtrnáct sekund. Vedl Bottas před Hamiltonem (+0,9), Vettelem (+3,1), Räikkönenem (+6,3), Verstappenem (+20,2) a Leclerkem (+23,3).

Ve dvanáctém kole se u mechaniků objevil Bottas. Také on přešel z ultraměkké na měkkou směs a vrátil se daleko za Verstappenem. Zastávku absolvoval rovněž Vettel, aniž by z ní vůči Bottasovi cokoliv vytěžil. Po něm odbočil do boxové uličky Hamilton. Obsloužen byl bez sebemenšího problému, přesto byl Vettel najednou před ním.

Hamilton se nevzdával. Nalepil na Vettelovo zadní křídlo tak těsně, že v jednom okamžiku to vypadalo, že dojde ke kolizi. Posléze si ve čtvrté zatáčce očividně rychlejší obhájce titulu vzal pozici zpět.

VC Ruska 2018

Všech pět ročníků VC Ruska vyhráli jezdci Mercedesu

Z vedení se až do 18. kola těšil Räikkönen, kdy ho kvůli výměně gum přepustil Verstappenovi. Nastávala klíčová fáze velké ceny. Bottas, tlačený zezadu Hamiltonem, bleskově doháněl Verstappena. Otázkou bylo, nakolik jím bude brzděn. Pokud by za ním uvízl, svitla by Vettelovi ještě jiskřička naděje. Čtveřice v čele se skutečně sjížděla, zatím mimo dosah DRS. Jenže ve 25. kole dostal Bottas pokyn, aby nechal Hamiltona jet. Uposlechl.

Ve 32. kole svítilo na monitorech pořadí Verstappen, Hamilton (+2,9), Bottas (+4,9), Vettel (+6,2), Räikkönen (+13,1) a dosud nepřezutý Ricciardo (+26,3). Vettel zajel nejrychlejší kolo, zatímco Hamiltona postihly trable s výpadky motoru. Přesto se držel dvě sekundy za Verstappenem a dvě před Bottasem.

Verstappen vydržel až do 43. kola, kdy nazul ultraměkké gumy a vydal se na nich stíhat čtvrtého Räikkönena. Šestý kroužil Ricciardo, sedmý Leclerc a osmý úporně vzdorující Magnussen. Po Oconovi si na něm vylámal zuby rovněž Pérez.

Osm kol před cílem měl Hamilton na Bottase k dobru 2,3 a na Vettela 3,9 sekundy. Verstappen by musel smazat čtrnáctisekundové manko na Räikkönena. Zbytek účastníků nebyl na dohled.

Jubilejní sedmdesáté vítězství ve VC F1 nakonec Hamilton, jehož technické potíže zřejmě tak zásadní nebyly, vyšperkoval ještě nejrychlejším kolem. Body si připsali rovněž Bottas, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Leclerc, Magnussen, Ocon a Pérez.

RuskoVC Ruska

Okruh: Sochi Autodrom

Místo: Soči

Rusko okruh
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F12014
  • POČET KOL53
  • DÉLKA OKRUHU5848 m
  • DÉLKA ZÁVODU309,745 km
  • REKORD OKRUHU1:35,861 (2018)
  • DRŽITEL REKORDUValtteri Bottas
 
  • Počet zatáček18
  • Nadmořská výška21,4 – 23,3 m
  • Opotřebení pneumatiknízké
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivamalá
 

27. – 29. září 2019

  • První tréninkPÁ   10:00 – 11:30
  • Druhý tréninkPÁ   14:00 – 15:30
  • Třetí tréninkSO   11:00 – 12:00
  • KvalifikaceSO   14:00 – 15:00
  • ZávodNE   13:10 – 15:10
 

Vítězové VC Ruska

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2018 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2017 Valtteri Bottas  Mercedes Mercedes Sebastian Vettel Ferrari Ferrari
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
 

Vybrané údaje z ročníku 2018

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 889,651 m
  • Poloha pole position vlevo
  • Délka uličky před boxy1) 412,2 m
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 66 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 75 %
  • Čas věnovaný brzdění 4) 16 %
  • Počet řazení za kolo2) 70
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 158 kg ve 13. zatáčce
  • Největší přetížení1) 6,1 G ve 2. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 346,4 km/h (Alonso)
  • Max. rychlost v závodě5) 330,0 km/h (Pérez)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:31,387 (Bottas)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:35,861 (Bottas)
  • Ideální čas na kolo2) 1:31,160
    S1: 33,094, S2: 31,292, S3: 26,774
  • Vítězná strategie3) 1 zastávka ve 14. kole (Hamilton)
  • Počet předjetí1) 8
  • Počet předjetí s DRS1) 15
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 47 (Alonso)
  • Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 19 (Sainz)
  • Nejdelší úsek na hyperměkkých pneu3) 12 (Pérez)
  • Průměrná spotřeba2) 2,07 kg/kolo
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 60 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 24,852 s
  • Počet zastávek v boxech 20
  • Počet vítězství z pole position 2x z 5 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru1) 60 %
  • Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 4 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 22,6 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 33,6 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA