Pozor, Bottas nemusel nechat vyhrát Hamiltona!
VC Japonska – závod
Ferrari sice startovala z první řady, ale na triumf nedosáhla. Bottas totiž dokonale využil zaváhání Vettela, slabšího startu Hamiltona a kolize Leclerka s Verstappenem. Odjel výborný závod a zaslouženě potřetí v sezoně zvítězil. Jeho úspěch pomohl Mercedesu s předstihem obhájit Pohár konstruktérů.
Po sobotní pauze vynucené tajfunem měli jezdci i týmy v neděli hodně napilno. Dopoledne se uskutečnila odložená kvalifikace a odpoledne čekal závod. A o překvapení nebyla nouze. Po dlouhých třinácti letech se z pole position radovalo Ferrari díky Vettelovi a do první řady na startu ho doprovodil Leclerc.
Po haváriích v kvalifikace se zapotili mechanici týmů Haas a Williams. Magnussenovi museli vyměnit převodovku a po penalizaci startoval z poslední pozice. Pro Kubicu museli použít nejen novou převodovku, ale i šasi. Do závodu vyrazil z uličky před boxy.
Po tajfunu už nebylo ani památky. Teplota vzduchu byla 21,9 °C, asfaltu 37,5 °C, vlhkost byla 57,5 % a jediným problémem byl silný vítr o rychlosti 5,4 m/s. Těsně před startem závodu však dostal Hamilton zprávu, že teplota asfaltu pozvolna klesá. Zaplněné tribuny vytvořily tradičně skvělou kulisu atraktivní velké ceny.
První desítka startovala na měkké sadě pneumatik, střední zvolili jen Giovinazzi, Räikkönen, Ricciardo, Russell, Magnussen a Kubica.
Start se oběma vozům Ferrari vůbec nepodařil
Oběma jezdcům Ferrari se vůbec nepovedl start. Vettel ztratil vedoucí pozici, zdržel i Leclerka a do vedení se dostal Bottas. V další zatáčce došlo ke kolizi Leclerka a Verstappena, která vyhnala Nizozemce z tratě do smyku a Monačan s poškozeným předním křídlem dostal od týmu pokyn, aby zajel do boxů. Neposlechl, kousky křídla odlétly a karbonové úlomky ohrozily Hamiltona, Sainze i Norrise. Hamilton se dovolával toho, aby byl jezdec Ferrari za tuto lehkovážnost potrestán. Na konci 3. kola si Leclerc konečně dojel pro nové křídlo.
Dva z favoritů se ocitli na chvostu pole: 17. Verstappen a 20. Leclerc. Albon v 6. kole ostře atakoval Norrise, poškodil jeho auto a odsoudil pilota mclarenu k poklesu na poslední místo. Vpředu zatím ujížděli Bottas, Vettel, Hamilton, Sainz, Albon, Gasly, Stroll, Hülkenberg, Pérez, Ricciardo, Giovinazzi, Magnussen, Grosjean, Räikkönen, Kvjat, Verstappen, Russell, Leclerc, Norris a poslední Kubica. Norris musel do boxů a jeho přední brzdy vzplály plamenem.
V 8. kole Leclerc předjel Verstappena a posunul se na 16. místo. Nizozemec si stěžoval na stav pneumatik. Sportovní komisaři přehodnotili své původní rozhodnutí a znovu prošetřovali kolizi Leclerka s Verstappena ve druhé zatáčce závodu. Ale zároveň také Vettela za podezření z předčasného startu, které se naštěstí pro Ferrari nepotvrdilo.
Po 15 kolech vedl Bottas o více než šest vteřin před Vettelem, třetí Hamilton ztrácel další sekundu. Odstup Sainze už byl téměř 25 vteřin a jen horko těžko odolával tlaku Albona. Ve stejné chvíli Verstappen odbočil do boxů a odstoupil ze závodu. Jeho auto s novým motorem bylo kolizí natolik poškozené, že nemohl dál pokračovat. Jeho kolega Albon si dojel pro nové pneumatiky, klesl mimo první desítku a znovu se snažil probíjet kupředu.
V 16. kole si dojel pro nové pneumatiky také Vettel. Znovu obul měkké. Tím bylo jisté, že Ferrari počítá s další zastávkou. Vzápětí reagoval i Mercedes zastávkou Bottase a ve vedení se ocitl Hamilton. Bottas obul střední směs a taktická bitva se rozeběhla na plné obrátky. Bottas však měl na svého soupeře po zastávkách k dobru deset vteřin. A na tvrdší sadě byl dokonce rychlejší!
Sportovní komisaři si tak dlouho lámali hlavu s incidentem ve druhé zatáčce, až se rozhodli pozvat si oba jezdce na kobereček až po skončení závodu. Ve 21. kole měnil gumy Hamilton. Klesl tím za Vettela, ale stejně jako u Bottase to byla pravděpodobně jeho poslední zastávka. A rázem byl na trati ze všech nejrychlejší.
V polovině závodu jezdci kroužili v pořadí Bottas, Vettel, Hamilton, Sainz (bez zastávky), Albon, Ricciardo (bez zastávky), Gasly, Stroll, Kvjat (bez zastávky), Hülkenberg, Pérez, Leclerc, Grosjean, Giovinazzi, Räikkönen, Magnussen, Norris, Russell a Kubica.
Hamilton razantně snižoval ztrátu na Bottase i Vettela a k tomu ještě stačil vést rádiem dlouhé diskuze s týmem o tom, zda byla volba střední směsi pneumatik správná a proč tolik ztrácí na kolegu Bottase.
Už ve 31. kole si Vettel dojel pro střední sadu pneumatik. Není divu, protože jeho časy na měkké nebyly nijak oslnivé. Klesl 20 vteřin za druhého Hamiltona a 33 za prvního Bottase a to nebyla dobrá zpráva. V prvním kole po výměně byl o necelou vteřinu rychlejší a do cíle zbývalo 20 kol.
Leclerc postupoval kupředu. Ve 34. kole předjel Gaslyho a posunul se na šestou pozici. Deset vteřin před ním jel Sainz. A ve 36. kole přišlo rozhodnutí Mercedesu, že vymění kola vedoucímu Bottasovi. Fin se vrátil na měkké směsi druhý před Vettelem. Zdálo se, že byla týmová dvojka připravena o vítězství kvůli tomu, aby uvolnila cestu Hamiltonovi a kryla mu záda.
Vettel reagoval nejlépe, jak mohl. Ve 38. kole zajel nejrychlejší kolo závodu. To mu ale nebylo nic platné, i když Mercedes oznámil Bottasovi, že i Hamilton bude ještě stavět v boxu. Opravdu? Ve 42. kole Hamilton skutečně zastavil, obul měkkou směs a vrátil se pět vteřin za Vettelem.
Sebastian Vettel s vypětím všech sil uhájil alespoň druhé místo
Deset kol před koncem bylo pořadí Bottas, Vettel, Hamilton, Albon, Sainz, Leclerc, Gasly, Stroll, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat, Grosjean, Giovinazzi, Magnussen, Räikkönen, Russell a Kubica.
Hamilton okamžitě zajel nejrychlejší kolo a stanovil nový rekord okruhu časem 1:31,538. Letěl po trati a Vettel neměl mít šanci uhájit svou pozici. Hodnota rekordu se dál posouvala. Ricciardo předjel nejprve Hülkenberga a vzápětí Strolla a po tristní kvalifikaci se dostal na osmou pozici.
Ve 47. kole si Leclerc dojel pro čerstvé pneumatiky, aby se pokusil vzít Hamiltonovi bonusový bod i rekordní kolo. Nepodařilo se mu to. V 52. kole Hamilton požádal tým o větší výkon. Byl sice přilepený na záď Vettelova vozu, ale na předjetí to stále nestačilo. Vettel uhájil druhé místo o půl vteřiny, ale nic tím nezměnil na korunovaci Mercedesu, který obhájil prvenství v Poháru konstruktérů.
Bottas získal třetí vítězství v sezoně a šesté celkově. Vettel po zpackaném startu dosáhl maxima a třetí Hamilton byl rozhodně zklamaný. Čtvrtý Albon znovu příjemně překvapil a výčitky může mít jen za ostrý souboj s Norrisem. Sainz dosáhl dalšího skvělého výsledku pro McLaren. A spokojený vlastně může být i šestý Leclerc. Nebyl potrestán za kolizi a z posledního místa se ještě dostal ke slušné porci bodů.
V posledním kole havaroval Pérez po kolizi s Gaslym. Přesto byl kvůli nepochopitelné chybě časomíry klasifikován na 9. místě a bodoval.
Po závodě byl ještě penalizaví 15 vteřin potrestán Leclerc a klesl tím na 7. příčku.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:21:46,755 | 52 | 25 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +13,343 | 52 | 18 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +13,858 | 52 | 16 |
4. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +59,537 | 52 | 12 |
5. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +69,101 | 52 | 10 |
DQ | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | -1 kolo | 51 | 0 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | -1 kolo | 51 | 8 |
7. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 51 | 6 |
8. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 51 | 4 |
DQ | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 51 | 0 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 51 | 2 |
10. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 51 | 1 |
11. | Lando Norris | McLaren | Renault | -1 kolo | 51 | 0 |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
13. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | -2 kola | 50 | 0 |
17. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | -2 kola | 50 | 0 |
Max Verstappen | Red Bull | Honda | DNF | 14 | 0 |