Red Bullu řídký vzduch pořád svědčí
VC Mexika – kvalifikace
I s motory Honda vysokohorské podmínky Red Bullu náramně svědčí. Verstappen zhatil kvalifikační naděje Ferrari, potom však předvedl další ze svých blikanců a bude muset asi jít na kobereček.
Obloha se mračila, déšť ovšem prozatím nehrozil. Teplota vzduchu atakovala dvacítku, asfalt měl o třináct stupňů více. Dá se říci, že panovaly víceméně ideální podmínky.
Po pátku bylo za jasného favorita považováno Ferrari. Dnešní třetí trénink ale alespoň zčásti vrátil naději Mercedesu. Otazníkem byla momentální forma Red Bullu.
Jako první vyjely na již zcela suchou dráhu oba williamsy. Kubica rovněž zaknihoval vstupní čas, hanebných 1:20,31. Kolega Russel ho trumfnul s 1:19,54, ale to bylo pořád daleko, předaleko od očekávaných maxim.
Do boje vyrazil rovněž Gasly, o jehož zdravotní způsobilosti se do poslední chvíle spekulovalo. Renaulty se vypořádaly s ucpaným chladicím systémem, který je vyřadil z dopoledního programu. Příčinou byl patrně znečištěný olej. Ricciardo a Hülkenberg dostali novou jednotku MGU-K, žádná penalizace je za to ale nečeká.
Borci středu pole se rovnali za sebe v rozmezí 1:17 až 1:18. Neměli ovšem na Albona, jenž dal 1:16,17 a za zády držel v té chvíli i Hamiltona (+0,24), Leclerka (+0,51) a Vettela (+0,91). Ještě více přitlačil Verstappen – 1:15,94. Zahřívací kolo tak dopadlo pro rudé býky parádně. Všichni účastníci bez rozdílu zpočátku spoléhali na měkké pneumatiky.
Grosjean v ošidné zatáčce číslo 1 zablokoval zadní nápravu a vykroužil elegantní piruetu. Gumy na jeho haasu mu za ni určitě nepoděkovaly.
Pozornost se zvolna přesouvala na konec aktuálního pořadí. Pětice ohrožených měla nepříliš překvapivé složení: Kubica, Russell, Magnussen, Grosjean a Stroll. Dobře se nedýchalo ani patnáctému Giovinazzimu a čtrnáctému Pérezovi. Zejména výkony Haasu byly značným zklamáním, s bídou stačily na Williams. Zlepšit je nedokázal a tak jeho jezdci balili fidlátka. Nespasili se ani Stroll, Russell a Kubica.
Ferrari se obávalo útoku Mercedesu, úder však přišel z jiné strany
Druhá fáze přinesla zdánlivé překvapení. Obvykle na střední směs vsadí jen pár odvážlivců z absolutní špičky, tentokrát ji však volila dobrá polovina pole. Vycházela z dosavadních poznatků, že měkčí alternativa nebude pro úvod závodu tím pravým ořechovým. Vettel s tímto obutím zajel 1:15,91. Verstappen ztratil 22, Leclerc 30 a Hamilton 56 setin sekundy.
Bottas probrzdil ve vlásence a nevešel se do následující zatáčky. Reparát dopadl lépe a Fin odsunul ze čtvrté pozice svého parťáka. Lehce zaostával Albon, stěžující si, že chvílemi mu to připadá, jakoby jel se zataženou ruční brzdou. Na odpis byly momentálně obě toro rosso, alfy romeo (na měkkých pneumatikách) a kupodivu i Sainzem pilotovaný mclaren.
Následovalo, pro všechny případy, přezouvaní na měkké pneumatiky. Pouze Mercedes tomuto lákadlu odolal a zůstal na středních. Přesto Hamilton a Bottas nakonec v prostřední části zaznamenali nejlepší časy.
Sainz včas pláchl z nebezpečného pásma, také Gasly a Kvjat se zlepšili. Do problémů naopak upadli Pérez a renaulty. Domácí hrdina s tím už nic neudělal a značně zarmoutil svoje početné fanoušky na tribunách. Do sprch se mohli odebrat také Hülkenberg, Ricciardo, Räikkönen a Giovinazzi.
Desítku kandidátů na pole position tvořili Hamilton, Bottas, Vettel, Verstappen, Leclerc, Sainz, Norris, Albon, Kvjat a Gasly. Reálnou šanci na něj nicméně měla nanejvýš polovina z nich.
Hamilton doplatitl na nehodu kolegy Bottase
Nejprve se ke slovu dostal druhý sled. Z něj se vytáhl Sainz (1:16,74). Potom časomíra v rychlém sledu vyplivla výsledky příslušníků elity: Verstappen 1:14,91, Leclerc +0,11, Vettel +0,26, Hamilton +0,38, Albon a Bottas shodně +0,42. Zatím to tedy vypadalo na reprízu triumfu Red Bullu. Rozestupy byly nicméně vcelku zanedbatelné.
Rozhodovala poslední runda. Leclerc pokazil nájezd na stadion a nezlepšil se. Vzápětí vyletěl ven v cílové zatáčce Bottas a zruinoval tak kvůli vyvěšeným žlutým praporkům ostatním jejich pokusy. Paradoxně nejvíce Hamiltonovi, jenž byl nejrychlejší ve druhém sektoru. Verstappen se přesto posunul na 1:14,75, což ovšem zřejmě ještě bude mít dohru u sportovních komisařů. I pokud by mu však tento výkon byl škrtnut, v čele startu se udrží.
Aktualizováno: Sportovní komisaři byli ale jiného názoru. Verstappen byl potrestán posunem na roštu o tři místa vzad. Pole position tak spadlo do klína Leclerkovi.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:15,949 | 1:16,136 | 1:14,758 | 15 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:16,364 | 1:16,219 | 1:15,024 | 17 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:16,696 | 1:15,914 | 1:15,170 | 17 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:16,424 | 1:15,721 | 1:15,262 | 20 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:16,175 | 1:16,574 | 1:15,336 | 18 |
6. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:17,062 | 1:15,852 | 1:15,338 | 18 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:17,044 | 1:16,267 | 1:16,014 | 19 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:17,092 | 1:16,447 | 1:16,322 | 20 |
9. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:17,041 | 1:16,657 | 1:16,469 | 22 |
10. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:17,065 | 1:16,679 | 1:16,586 | 22 |
11. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:17,465 | 1:16,687 | 14 | |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:17,608 | 1:16,885 | 14 | |
13. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:17,270 | 1:16,933 | 14 | |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:17,225 | 1:16,967 | 14 | |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:17,794 | 1:17,269 | 14 | |
16. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:18,065 | 8 | ||
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:18,436 | 9 | ||
18. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:18,599 | 9 | ||
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:18,823 | 10 | ||
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:20,179 | 9 |