Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Red Bullu řídký vzduch pořád svědčí

Red Bullu řídký vzduch pořád svědčí

VC Mexika – kvalifikace

I s motory Honda vysokohorské podmínky Red Bullu náramně svědčí. Verstappen zhatil kvalifikační naděje Ferrari, potom však předvedl další ze svých blikanců a bude muset asi jít na kobereček.

Obloha se mračila, déšť ovšem prozatím nehrozil. Teplota vzduchu atakovala dvacítku, asfalt měl o třináct stupňů více. Dá se říci, že panovaly víceméně ideální podmínky.

Po pátku bylo za jasného favorita považováno Ferrari. Dnešní třetí trénink ale alespoň zčásti vrátil naději Mercedesu. Otazníkem byla momentální forma Red Bullu.

Jako první vyjely na již zcela suchou dráhu oba williamsy. Kubica rovněž zaknihoval vstupní čas, hanebných 1:20,31. Kolega Russel ho trumfnul s 1:19,54, ale to bylo pořád daleko, předaleko od očekávaných maxim.

Do boje vyrazil rovněž Gasly, o jehož zdravotní způsobilosti se do poslední chvíle spekulovalo. Renaulty se vypořádaly s ucpaným chladicím systémem, který je vyřadil z dopoledního programu. Příčinou byl patrně znečištěný olej. Ricciardo a Hülkenberg dostali novou jednotku MGU-K, žádná penalizace je za to ale nečeká.

Borci středu pole se rovnali za sebe v rozmezí 1:17 až 1:18. Neměli ovšem na Albona, jenž dal 1:16,17 a za zády držel v té chvíli i Hamiltona (+0,24), Leclerka (+0,51) a Vettela (+0,91). Ještě více přitlačil Verstappen – 1:15,94. Zahřívací kolo tak dopadlo pro rudé býky parádně. Všichni účastníci bez rozdílu zpočátku spoléhali na měkké pneumatiky.

Grosjean v ošidné zatáčce číslo 1 zablokoval zadní nápravu a vykroužil elegantní piruetu. Gumy na jeho haasu mu za ni určitě nepoděkovaly.

Pozornost se zvolna přesouvala na konec aktuálního pořadí. Pětice ohrožených měla nepříliš překvapivé složení: Kubica, Russell, Magnussen, Grosjean a Stroll. Dobře se nedýchalo ani patnáctému Giovinazzimu a čtrnáctému Pérezovi. Zejména výkony Haasu byly značným zklamáním, s bídou stačily na Williams. Zlepšit je nedokázal a tak jeho jezdci balili fidlátka. Nespasili se ani Stroll, Russell a Kubica. 

Ferrari se obávalo útoku Mercedesu, úder však přišel z jiné strany

Druhá fáze přinesla zdánlivé překvapení. Obvykle na střední směs vsadí jen pár odvážlivců z absolutní špičky, tentokrát ji však volila dobrá polovina pole. Vycházela z dosavadních poznatků, že měkčí alternativa nebude pro úvod závodu tím pravým ořechovým. Vettel s tímto obutím zajel 1:15,91. Verstappen ztratil 22, Leclerc 30 a Hamilton 56 setin sekundy.

Bottas probrzdil ve vlásence a nevešel se do následující zatáčky. Reparát dopadl lépe a Fin odsunul ze čtvrté pozice svého parťáka. Lehce zaostával Albon, stěžující si, že chvílemi mu to připadá, jakoby jel se zataženou ruční brzdou. Na odpis byly momentálně obě toro rosso, alfy romeo (na měkkých pneumatikách) a kupodivu i Sainzem pilotovaný mclaren.

Následovalo, pro všechny případy, přezouvaní na měkké pneumatiky. Pouze Mercedes tomuto lákadlu odolal a zůstal na středních. Přesto Hamilton a Bottas nakonec v prostřední části zaznamenali nejlepší časy.

Sainz včas pláchl z nebezpečného pásma, také Gasly a Kvjat se zlepšili. Do problémů naopak upadli Pérez a renaulty. Domácí hrdina s tím už nic neudělal a značně zarmoutil svoje početné fanoušky na tribunách. Do sprch se mohli odebrat také Hülkenberg, Ricciardo, Räikkönen a Giovinazzi.

Desítku kandidátů na pole position tvořili Hamilton, Bottas, Vettel, Verstappen, Leclerc, Sainz, Norris, Albon, Kvjat a Gasly. Reálnou šanci na něj nicméně měla nanejvýš polovina z nich.

Hamilton doplatitl na nehodu kolegy Bottase

Nejprve se ke slovu dostal druhý sled. Z něj se vytáhl Sainz (1:16,74). Potom časomíra v rychlém sledu vyplivla výsledky příslušníků elity: Verstappen 1:14,91, Leclerc +0,11, Vettel +0,26, Hamilton +0,38, Albon a Bottas shodně +0,42. Zatím to tedy vypadalo na reprízu triumfu Red Bullu. Rozestupy byly nicméně vcelku zanedbatelné.

Rozhodovala poslední runda. Leclerc pokazil nájezd na stadion a nezlepšil se. Vzápětí vyletěl ven v cílové zatáčce Bottas a zruinoval tak kvůli vyvěšeným žlutým praporkům ostatním jejich pokusy. Paradoxně nejvíce Hamiltonovi, jenž byl nejrychlejší ve druhém sektoru. Verstappen se přesto posunul na 1:14,75, což ovšem zřejmě ještě bude mít dohru u sportovních komisařů. I pokud by mu však tento výkon byl škrtnut, v čele startu se udrží.

Aktualizováno: Sportovní komisaři byli ale jiného názoru. Verstappen byl potrestán posunem na roštu o tři místa vzad. Pole position tak spadlo do klína Leclerkovi.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:15,949 1:16,136 1:14,758 15
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:16,364 1:16,219 1:15,024 17
3. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:16,696 1:15,914 1:15,170 17
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:16,424 1:15,721 1:15,262 20
5. Alexander Albon Red Bull Honda 1:16,175 1:16,574 1:15,336 18
6. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:17,062 1:15,852 1:15,338 18
7. Carlos Sainz McLaren Renault 1:17,044 1:16,267 1:16,014 19
8. Lando Norris McLaren Renault 1:17,092 1:16,447 1:16,322 20
9. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:17,041 1:16,657 1:16,469 22
10. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:17,065 1:16,679 1:16,586 22
11. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:17,465 1:16,687   14
12. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:17,608 1:16,885   14
13. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:17,270 1:16,933   14
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:17,225 1:16,967   14
15. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:17,794 1:17,269   14
16. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:18,065     8
17. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:18,436     9
18. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:18,599     9
19. George Russell Williams Mercedes 1:18,823     10
20. Robert Kubica Williams Mercedes 1:20,179     9