Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Marko tentokrát nemluvil do větru

Marko tentokrát nemluvil do větru

VC Brazílie – kvalifikace

Red Bull půjde do zítřejší velké ceny v nejvýhodnějším postavení. Verstappen udržel na uzdě dorážející Ferrari, zatímco Mercedes tentokrát nestíhal.

Nad Sao Paulem bylo zataženo, ale nepršelo. Teploměr vystoupal jen ke dvaceti stupňům, asfalt měl o patnáct více.

Na pole position bylo teoreticky devatenáct kandidátů. Mimo hru byl od začátku Leclerc, penalizovaný za výměnu spalovacího motoru ve svém voze.

Jednoznačný favorit neexistoval. Výsledky posledního tréninku ovšem dávaly největší šance Hamiltonovi a Verstappenovi. Helmut Marko bezprostředně před začátkem kvalifikace prozradil, že Red Bull na poslední chvíli ještě drobně upravil nastavení. „Lewis je zatím nejrychlejší, něco jsme ale našli,“ prohlásil tajemně.

Jako první naskočil na monitorech Russellův čas, vážněji však bylo třeba brát až Giovinazziho 1:09,32. Velmi těsně ho překonal Kvjat, to ale zatím pořád byla jenom předehra. Z velkých kluků se Albon (1:08,50) prosmýkl před Vettela (+0,05) i Leclerka (+0,08).

Sainz ohlásil problém s motorem a zamířil pro pomoc do boxů. V nich vystoupil z auta, což nebylo dobré znamení. Předběžná diagnóza: porucha převodovky.

Sebastian Vettel už na závěrečné Verstappenovo zlepšení nenašel odpověď

Verstappen se sice ve středním sektoru nevyvaroval chyby, přesto šel s 1:08,24 do čela. Méně přesvědčivě působili Hamilton a Bottas, kteří se zařadili až na páté a šesté místo. Všichni bez výjimky použili nejměkčí dostupnou směs pneumatik. Leclerc podstoupil druhý pokus a poskočil na druhou příčku. Na Verstappena mu přesto pořád chybělo 25 setin sekundy. Ferrari poráželo Red Bull ve třetím úseku, jinde ale výrazně ztrácelo.

Kromě smolaře Sainze to vypadalo bídně s Russellem, Kubicou, Hülkenbergem a Strollem. Těsně nad čárou ponoru se pohybovali Pérez a Räikkönen. Hülkenberg ale předvedl super kolo a černého Petra si místo něj kupodivu vytáhl Kvjat. Rus se ve stejné partii, kde včera boural, dostal zase do smyku a to se mu stalo osudným.

Letmý pohled na monoposty zbylých patnácti účastníků před druhou fází naznačil, že tentokrát téměř nikdo nehodlá pokoušet štěstí se středními gumami. Výjimku představoval Leclerc, jenž neměl co ztratit.

Hamilton zaútočil na hranici 1:08, ale zůstal o osm setin nad ní. Pokořil ji až Leclerc (1:07,88) a po něm ve velkém stylu jedoucí Verstappen (1:07,50). Před již jistého mistra světa se posunul i Vettel (1:18,04). Taktizuje Mercedes, nebo na okruhu Josého Carlose Paceho opravdu nestačí s dechem? Další velké překvapení – Grosjean se držel na sedmé a Magnussen na deváté příčce. Haas usiloval o dvojitý postup!

O přežití šlo Norrisovi, Ricciardovi, Giovinazzimu, Pérezovi a Hülkenbergovi. Nikdo z nich se nezachránil, i proto, že ve třetím sektoru byly v rozhodujících momentech po Giovinazziho hodinách vyvěšeny žluté praporky. Znamenalo to, že rozhodující bitva se obejde bez zástupců týmů McLaren a Renault.

Haas překvapivě dostal obě auta do závěrečné fáze kvalifikace

Naopak se na ni chystali Verstappen, Leclerc, Vettel, Hamilton, Albon, Bottas, Grosjean, Gasly, Magnussen a Räikkönen.

Hamilton se do vstupní rundy vydal s pneumatikami, které předtím nebyly zahřívány. Že by tady byl kámen úrazu? Možná že ano, protože poskočil na 1:07,86. Jenže soupeři, jak věštily už mezičasy, přiložili ještě více. Nos vpředu měl Verstappen (1:07,62), ovšem jen o osm tisícin před Vettelem. Třetí Leclerc vykazoval manko jedné desetiny, Bottas se zařadil až za Hamiltona. Vepředu to bylo hodně namačkané, zato mezi šestým Albonem a sedmým Grosjeanem zela propast o hloubce 1,5 sekundy.

Ve finále se nejprve rozhodlo o tom, že nejlepším ze zbytku světa bude Gasly. Verstappen našel dalších dvanáct setin a mohl se radovat. Dal tím současně pěkný dárek svému šéfovi Christianu Hornerovi k jeho dnešním 46. narozeninám. Hamilton se vklínil mezi obě ferrari, která shodně pokazila prostřední sektor. Ve vztahu k postavení na roštu zítřejšího závodu to však vzhledem k Leclerkovu trestu nehrálo roli.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:08,242 1:07,503 1:07,508 12
2. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:08,556 1:08,050 1:07,631 15
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:08,614 1:08,088 1:07,699 16
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:08,496 1:07,888 1:07,728 20
5. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:08,545 1:08,232 1:07,874 17
6. Alexander Albon Red Bull Honda 1:08,503 1:08,117 1:07,935 14
7. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:08,909 1:08,770 1:08,837 22
8. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:09,197 1:08,705 1:08,854 16
9. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:09,276 1:08,858 1:08,984 20
10. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:08,875 1:08,803 1:09,037 15
11. Lando Norris McLaren Renault 1:08,891 1:08,868   13
12. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:09,086 1:08,903   12
13. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:09,175 1:08,919   14
14. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:09,050 1:08,921   12
15. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:09,288 1:09,035   14
16. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:09,320     10
17. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:09,536     9
18. George Russell Williams Mercedes 1:10,126     9
19. Robert Kubica Williams Mercedes 1:10,614     9
  Carlos Sainz McLaren Renault DNF     2