Marko tentokrát nemluvil do větru
VC Brazílie – kvalifikace
Red Bull půjde do zítřejší velké ceny v nejvýhodnějším postavení. Verstappen udržel na uzdě dorážející Ferrari, zatímco Mercedes tentokrát nestíhal.
Nad Sao Paulem bylo zataženo, ale nepršelo. Teploměr vystoupal jen ke dvaceti stupňům, asfalt měl o patnáct více.
Na pole position bylo teoreticky devatenáct kandidátů. Mimo hru byl od začátku Leclerc, penalizovaný za výměnu spalovacího motoru ve svém voze.
Jednoznačný favorit neexistoval. Výsledky posledního tréninku ovšem dávaly největší šance Hamiltonovi a Verstappenovi. Helmut Marko bezprostředně před začátkem kvalifikace prozradil, že Red Bull na poslední chvíli ještě drobně upravil nastavení. „Lewis je zatím nejrychlejší, něco jsme ale našli,“ prohlásil tajemně.
Jako první naskočil na monitorech Russellův čas, vážněji však bylo třeba brát až Giovinazziho 1:09,32. Velmi těsně ho překonal Kvjat, to ale zatím pořád byla jenom předehra. Z velkých kluků se Albon (1:08,50) prosmýkl před Vettela (+0,05) i Leclerka (+0,08).
Sainz ohlásil problém s motorem a zamířil pro pomoc do boxů. V nich vystoupil z auta, což nebylo dobré znamení. Předběžná diagnóza: porucha převodovky.
Sebastian Vettel už na závěrečné Verstappenovo zlepšení nenašel odpověď
Verstappen se sice ve středním sektoru nevyvaroval chyby, přesto šel s 1:08,24 do čela. Méně přesvědčivě působili Hamilton a Bottas, kteří se zařadili až na páté a šesté místo. Všichni bez výjimky použili nejměkčí dostupnou směs pneumatik. Leclerc podstoupil druhý pokus a poskočil na druhou příčku. Na Verstappena mu přesto pořád chybělo 25 setin sekundy. Ferrari poráželo Red Bull ve třetím úseku, jinde ale výrazně ztrácelo.
Kromě smolaře Sainze to vypadalo bídně s Russellem, Kubicou, Hülkenbergem a Strollem. Těsně nad čárou ponoru se pohybovali Pérez a Räikkönen. Hülkenberg ale předvedl super kolo a černého Petra si místo něj kupodivu vytáhl Kvjat. Rus se ve stejné partii, kde včera boural, dostal zase do smyku a to se mu stalo osudným.
Letmý pohled na monoposty zbylých patnácti účastníků před druhou fází naznačil, že tentokrát téměř nikdo nehodlá pokoušet štěstí se středními gumami. Výjimku představoval Leclerc, jenž neměl co ztratit.
Hamilton zaútočil na hranici 1:08, ale zůstal o osm setin nad ní. Pokořil ji až Leclerc (1:07,88) a po něm ve velkém stylu jedoucí Verstappen (1:07,50). Před již jistého mistra světa se posunul i Vettel (1:18,04). Taktizuje Mercedes, nebo na okruhu Josého Carlose Paceho opravdu nestačí s dechem? Další velké překvapení – Grosjean se držel na sedmé a Magnussen na deváté příčce. Haas usiloval o dvojitý postup!
O přežití šlo Norrisovi, Ricciardovi, Giovinazzimu, Pérezovi a Hülkenbergovi. Nikdo z nich se nezachránil, i proto, že ve třetím sektoru byly v rozhodujících momentech po Giovinazziho hodinách vyvěšeny žluté praporky. Znamenalo to, že rozhodující bitva se obejde bez zástupců týmů McLaren a Renault.
Haas překvapivě dostal obě auta do závěrečné fáze kvalifikace
Naopak se na ni chystali Verstappen, Leclerc, Vettel, Hamilton, Albon, Bottas, Grosjean, Gasly, Magnussen a Räikkönen.
Hamilton se do vstupní rundy vydal s pneumatikami, které předtím nebyly zahřívány. Že by tady byl kámen úrazu? Možná že ano, protože poskočil na 1:07,86. Jenže soupeři, jak věštily už mezičasy, přiložili ještě více. Nos vpředu měl Verstappen (1:07,62), ovšem jen o osm tisícin před Vettelem. Třetí Leclerc vykazoval manko jedné desetiny, Bottas se zařadil až za Hamiltona. Vepředu to bylo hodně namačkané, zato mezi šestým Albonem a sedmým Grosjeanem zela propast o hloubce 1,5 sekundy.
Ve finále se nejprve rozhodlo o tom, že nejlepším ze zbytku světa bude Gasly. Verstappen našel dalších dvanáct setin a mohl se radovat. Dal tím současně pěkný dárek svému šéfovi Christianu Hornerovi k jeho dnešním 46. narozeninám. Hamilton se vklínil mezi obě ferrari, která shodně pokazila prostřední sektor. Ve vztahu k postavení na roštu zítřejšího závodu to však vzhledem k Leclerkovu trestu nehrálo roli.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:08,242 | 1:07,503 | 1:07,508 | 12 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:08,556 | 1:08,050 | 1:07,631 | 15 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:08,614 | 1:08,088 | 1:07,699 | 16 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:08,496 | 1:07,888 | 1:07,728 | 20 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:08,545 | 1:08,232 | 1:07,874 | 17 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:08,503 | 1:08,117 | 1:07,935 | 14 |
7. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:08,909 | 1:08,770 | 1:08,837 | 22 |
8. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:09,197 | 1:08,705 | 1:08,854 | 16 |
9. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:09,276 | 1:08,858 | 1:08,984 | 20 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:08,875 | 1:08,803 | 1:09,037 | 15 |
11. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:08,891 | 1:08,868 | 13 | |
12. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:09,086 | 1:08,903 | 12 | |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:09,175 | 1:08,919 | 14 | |
14. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:09,050 | 1:08,921 | 12 | |
15. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:09,288 | 1:09,035 | 14 | |
16. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:09,320 | 10 | ||
17. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:09,536 | 9 | ||
18. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:10,126 | 9 | ||
19. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:10,614 | 9 | ||
Carlos Sainz | McLaren | Renault | DNF | 2 |