Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Průšvih Ferrari, špatná volba Hamiltona, triumf Verstappena

Průšvih Ferrari, špatná volba Hamiltona, triumf Verstappena

VC Brazílie – závod

Trať v Interlagosu nezklamala a postarala se o jeden z nejatraktivnějších závodů sezony. V infarktovém závěru se děly věci nevídané. Přemotivovaní jezdci Ferrari se v honbě za stupněm vítězů navzájem srazili. Vzápětí Hamilton roztočil do smyku druhého Albona a připravil ho o životní výsledek.

Verstappen vyhrál kvalifikaci už potřetí, ale teprve podruhé se postavil na pole position. Poprvé v Maďarsku ho proměnil ve druhé místo v cíli. Tentokrát měl ambice vyšší. V zádech měl však dva největší soupeře: Vettela a Hamiltona. Souboj těchto tří jezdců ze tří týmů měl být kořením závodu.

Leclerc v popředí chyběl. Zajel sice čtvrtý nejlepší čas, ale kvůli výměně pohonné jednotky předem věděl, že bude na roštu o deset míst odsunut. Po technických problémech v kvalifikaci vyrazil až z poslední pozice Sainz.

Teplota vzduchu byla 21,4 °C, asfaltu 50,3 °C, vlhkost činila 59,4 % a vál vítr o rychlosti 1,6 m/s. Na měkké směsi pneumatik startovali Verstappen, Vettel, Hamilton, Bottas, Albon, Gasly, Grosjean, Räikkönen, Magnussen, Norris, Giovinazzi, Pérez, Stroll a Sainz, na střední Ricciardo, Hülkenberg, Leclerc, Kvjat, Russell a Kubica.

Ač se Vettel snažil sebevíc, druhou pozici před Hamiltonem neudržel. Verstappen díky tomu získal nepatrný náskok. Start se kupodivu obešel bez kolizí. Leclerc během dvou kol postoupil na 11. místo, ale souboje při tom sváděl velmi ostré. Zejména Norris mu nedaroval ani metr. Stejně tak postupoval z poslední pozice Sainz.

Leclerkovi stačila čtyři kola, aby se probil na osmé místo. Rozdíl v rychlosti byl i proti týmům středu příliš patrný. Stejně jako při předjíždění Räikkönena.

V 9. kole Ricciardo odstřelil Magnussena z tratě a s ulomeným spojlerem musel vyhledat pomoc mechaniků. Snažil se ho podjet po obrubníku, ale když Dán zatočil do zatáčky, došlo k nevyhnutelnému kontaktu. Ricciardo byl za kolizi potrestán penalizací pět vteřin.

Po 10 kolech bylo stabilizované pořadí Verstappen, Hamilton, Vettel, Bottas, Albon, Leclerc, Gasly, Räikkönen, Grosjean, Giovinazzi, Norris, Stroll, Sainz, Pérez, Hülkenberg, Kvjat, Magnussen, Kubica, Russell a Ricciardo. Nizozemec vedl o 2,2 vteřiny a jeho náskok byl konstantní. 

Lewis Hamilton, Sebastian Vettel i Valtteri Bottas nebudou na tento závod rádi vzpomínat

Verstappen si lehce postěžoval, že levá přední pneumatika příliš vibruje, ale přesto nijak nepolevil. Vždyť zbývalo jen pár kol do očekávaných zastávek. Na třetí nejkratší trati v seriálu už bylo dvacet vozů natažených do jedné minuty.

Týmy postupně hlásily svým jezdcům, že přecházejí na plán B. Nejspíš to ovlivnil lepší stav pneumatik, než se původně očekávalo. Hamilton stále sledoval vedoucího Verstappena se ztrátou něco málo přes dvě vteřiny. Věděl, že by ho stejně nepředjel, ale jistě připravoval nějakou kulišárnu při zastávkách.

Jako první vyměnil kola Pérez a přezul z měkké na střední směs. Ve 20. kole odbočil k mechanikům Hamilton. Znovu obul měkkou směs a zastávka se podařila. Klesl však za Leclerka. Verstappen ho hned následoval se stejnou strategií, ale vrátil se až za jeho zády! Na výjezdu z boxů ho totiž náramně zdržel pomalý Kubica.

Hamilton i Verstappen hravě předjeli Leclerka. Vzápětí přišel neuvěřitelný útok Verstappena na Hamiltona, odvážné předjetí a udržení pozice. Byl to skvělý manévr a Verstappen ho okamžitě korunoval nejrychlejšími koly. Hamilton se do vysílačky vztekal, jak je možné, že Honda byla o tolik rychlejší. Na vině byly rekuperační systémy.

Red Bull rozdělil strategii, protože Albona přezul na střední směs. Stejně se vzápětí rozhodli u Ferrari v případě Vettela. Ze špičky zatím nepřezuli už jen vedoucí Bottas a čtvrtý Leclerc. Bottas potom dostal jako druhý po Kvjatovi tvrdé pneumatiky.

Po 28 kolech bylo pořadí Verstappen, Hamilton +2,0 s, Leclerc +13,4, Vettel +13,6, Bottas +21,3, Albon +26,3, Sainz +37,8, Gasly +39,4, Räikkönen, Giovinazzi, Pérez, Ricciardo, Grosjean, Norris, Kvjat, Stroll, Hülkenberg, Magnussen, Russell a Kubica.

Ve 29. kole poprvé měnil kola Leclerc. Nasadil tvrdou směs, aby se pokusil dojet až do cíle. Snad ještě v žádném letošním závodě jsme neviděli v jednotlivých týmech tak odlišné strategie. Ve střední fázi závodu kroužili na měkkých gumách Verstappen, Hamilton, Ricciardo a Kvjat, na středních Vettel, Albon, Gasly, Räikkönen, Giovinazzi, Pérez, Grosjean, Sainz, Stroll, Magnussen, Russell a Kubica, na tvrdých Bottas, Leclerc, Norris a Hülkenberg. Dosahované časy však nenasvědčovaly tomu, jak pestré obutí je v akci.

Kubica byl za nebezpečné vyjetí z boxu a zpomalení Verstappena potrestán penalizací pět sekund.

Nastala klidnější fáze závodu a rozestupy se nijak dramaticky neměnily. Verstappen vedl ve 35. kole o 3,2 vteřiny. První pětice jela časy v jedné desetině, Jen šestý Leclerc byl o něco rychlejší. Jenže na vedoucího Verstappena ztrácel čtyřicet vteřin. 

Pierre Gasly vydřel první stupně vítězů ve své kariéře v F1

Měkká, střední nebo tvrdá, na časech to vůbec nebylo znát. Snad na životnosti. Ale to měla ukázat až druhá polovina závodu. Hamilton si stěžoval na gumy, ale místo toho zastavil Bottas a po 14 kolech si nechal vyměnit tvrdé pneumatiky! Nejlepší důkaz, že se neosvědčily. Jenže Leclerc na nich byl dostatečně rychlý. O kolo později zastavil Hamilton pro střední směs.

Bottas okamžitě zajel nejrychlejší kolo. Verstappen pokryl zastávku největšího soupeře a po návratu se s odřenýma ušima vrátil před Hamiltonem. V čele kroužil Vettel, virtuální vedení však měl v moci Verstappen. Hamilton žádal inženýry o větší výkon, ale nedočkal se.

Ve 49. kole Vettel z první pozice obul čerstvé měkké pneumatiky. Propadl se až za Albona na čtvrté místo se ztrátou 21,7 s na vedoucího Verstappena. Černá ruleta měla prozradit vítězné číslo až v samém závěru. Od zádě Bottasova mercedesu se zakouřilo a Fin musel jako první odstoupit ze závodu.

Hamilton se nevzdával a v 53. kole poprvé stáhl ztrátu pod jednu vteřinu. A na trať vyjel safety car. Verstappen okamžitě reagoval a zajel do boxu. Hamilton dostal pokyn, aby udělal opak, než zvolí jeho soupeř. Verstappen se vrátil za Hamiltona, pro nové pneumatiky si dojel také Leclerc. Rozhořela se taktická bitva.

Rozdíly se smazaly, za zpomalovacím vozem se jezdci seřadili v pořadí Hamilton, Verstappen, Vettel, Albon, Leclerc, Gasly, Grosjean, Sainz, Räikkönen, Giovinazzi, Pérez, Ricciardo, Kvjat, Norris, Stroll, Magnussen, Hülkenberg, Russell, Kubica. Hamilton jel na 13 kol staré střední směsi, Verstappen na nové měkké, další čtveřice rovněž na měkké, ale o něco starší. Do cíle zbývalo 15 kol.

Na konci 59. kola se znovu závodilo. Po restartu se hned v první zatáčce dostal do čela Verstappen a Albon předjel Vettela. Verstappen nasadil hodně ostré tempo a hned Hamiltonovi ujížděl. Skvělý výkon předváděl i Albon. Dotahoval se na Hamiltona a měl na dosah životní výsledek. Deset kol před cílem byl v dosahu DRS. 

Sebastian Vettel musí po kolizi s týmovým kolegou zpytovat svědomí...

V 66. kole Leclerc předjel Vettela, ale došlo ke kolizi. Leclerc odstoupil s ulomeným pravým předním kolem, Vettel musel s poškozeným kolem do boxů. Na trať vyjel safety car a Hamilton zamířil pro nové pneumatiky. Klesl tím na čtvrté místo za Verstappena, Albona a Gaslyho.

Trať byla plná úlomků a ředitel závodu se neodhodlal pustit jezdce do ostrého závodění. Adrenalin stoupal, i když se jen kroužilo za zpomalovacím vozem. Přesto se ještě poslední dvě kola závodilo! Hamilton okamžitě předjel třetího Gaslyho. O kolo později netrpělivě zaútočil na Albona, narazil do red bullu a roztočil ho do smyku. Sám s poškozeným předním křídlem klesl zpátky za Gaslyho. V bitvě o centimetry Gasly na cílové rovince udržel druhou pozici.

Sportovní komisaři zatím horlivě přemýšleli, zda a případně jak potrestat šampiona za zavinění kolize s chudákem Albonem. Thajský jezdec měl na dosah obrovský úspěch, ale nakonec skončil hluboko v poli poražených. Zatím vyřídili případ Hülkenberga, který předjel soupeře ještě v režimu safety caru. Inkasoval za to dnes obligátních pět sekund.

Sainz netrpělivě čekal na výrok komisařů, protože by se v případě trestu mohl posunout na stupeň vítězů. Skvělé páté místo vybojoval Räikkönen, těsně za ním dojel Giovinazzi a Alfa Romeo si nahrabala spoustu bodů.

Díky odstoupení obou ferrari se k bodům dostali i Ricciardo, Norris, Pérez a Kvjat.

Více než hodinu po skončení závodu padl konečně verdikt i v cause Hamilton versus Albon. Brit byl potrestán pětisekundovou penalizací za zavinění kolize a klesl na sedmou příčku. Na bronzový stupínek se tak posunul Sainz.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:33:14,678 71 25
2. Pierre Gasly Toro Rosso Honda +6,077 71 18
3. Carlos Sainz McLaren Renault +8,896 71 15
4. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari +9,452 71 12
5. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari +10,201 71 10
6. Daniel Ricciardo Renault Renault +10,541 71 8
7. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +11,139 71 6
8. Lando Norris McLaren Renault +11,204 71 4
9. Sergio Pérez Racing Point Mercedes +11,529 71 2
10. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda +11,931 71 1
11. Kevin Magnussen Haas Ferrari +12,732 71 0
12. George Russell Williams Mercedes +13,599 71 0
13. Romain Grosjean Haas Ferrari +14,247 71 0
14. Alexander Albon Red Bull Honda +14,927 71 0
15. Nico Hülkenberg Renault Renault +18,059 71 0
16. Robert Kubica Williams Mercedes - 1 kolo 70 0
17. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari DNF 65 0
18. Lance Stroll Racing Point Mercedes DNF 65 0
19. Charles Leclerc Ferrari Ferrari DNF 65 0
  Valtteri Bottas Mercedes Mercedes DNF 51 0