Rychlost mimo vnímání a chápání
Prokopovi chyběla na Dakaru jihoamerická obtížnost
Martin Prokop obsadil na letošní Rallye Dakar v kategorii osobních vozů dvanácté místo. Už v cíli se soutěže se netajil tím, že mu tentokrát nesedla úplně optimálně. My jsme s ním na stejné téma hovořili před velkým setkáním s fanoušky v budově Autoklubu ČR.
Nezměnil jste s odstupem několika týdnů názor?
K trati jsme i nadále kritický. Obtížnost, obvyklá v Jižní Americe, se neobjevila. Bylo to trošičku jiné závodění, než jaké jsem na Dakaru dosud zažil. V průběhu etap jsem byl hodně naštvaný, ale s chladnější hlavou si člověk uvědomí, že nějaký pádný důvod pro to organizátoři mít museli.
Letošní Dakar nebyl jen o písku
Myslíte si, že to byl třeba tlak ze strany továrních stájí?
To určitě ne. Ale potřebovali trasu protáhnout z mnoha příčin komplikovaným územím a sehnání všech potřebných povolení určitě není sranda. Takže to byly politické důvody, proč jsme jeli, kudy jsme jeli.
Nicméně nepopřete, že toyoty a mini byly vůči vám v určité výhodě.
Jistě jim to svědčilo, jenže já hlavně nebyl schopen držet tu rychlost jako kluci vpředu. To byly věci už mimo moje vnímání a chápání.
Bez neustávající dřiny mechaniků nelze dosáhnout úspěchu
Jste nejlepší účastník s fordem, přesto mimo první desítku. Nesignalizuje to něco?
Patrně chcete ode mě slyšet, že uvažuji o změně techniky. Vůbec ne. V Jižní Americe by Ford na BMW a Mini určitě měl. Za roky vývoje jsme stvořili motorově výkonný stroj. Tentokrát jsme ale měli problém s tlumením ve velkých rychlostech a nebyli jsme schopní ho během závodu vyřešit, protože jsme se ocitli na limitech jeho nastavení.
Samozřejmě zůstanu u Fordu, u našeho konceptu. Teď pojedeme soutěž v Abú Zabí, která je svým charakterem úplně jiná než Dakar. Tam se ukáže mnohem více, zda jsme opravdu mimo mísu nebo se dokážeme vrátit na bývalé pozice.
Zdolávání dun je prubířským kamenem jezdeckého umění
Jak bude vypadat váš další program?
Po Abú Zabí nás hned další víkend čeká Dubaj. Ještě řešíme Jordánsko, které je logisticky extrémně náročné. Výhledově chci absolvovat několik podniků mistrovství světa v rallye se speciálem R5.
Takže návrat?
To je silné slovo, mám jen v plánu objet pár pěkných šotolinových soutěží.
Značka vozu je jasná?
Právě, že ne. Vybírám si.
Takže by to teoreticky mohla být i Škoda?
Jak jste řekl, teoreticky je možné všechno…