Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA přitáhla uzdu týmům F1

FIA přitáhla uzdu týmům F1

Rozsáhlé pravomoci pro Jeana Todta

Aby byla formuli 1 a FIA dána potřebná pružnost reagovat na vzniklou krizi, možnost nově uspořádat kalendář, ochránit komerční hodnotu šampionátu a co nejvíce zredukovat náklady.“ Těmito slovy zdůvodnila Mezinárodní automobilová federace soubor opatření, který dnes přijala.

Především byla poskytnuta značná pravomoc prezidentovi FIA Jeanu Todtovi, který může sám činit důležitá rozhodnutí. Ovšem po předchozí konzultaci s viceprezidentem, generálním tajemníkem a šéfy příslušných sportovních komisí.

Veškeré změny pravidel ve F1 po 30. dubnu už nemusejí být akceptovány všemi zúčastněnými týmy, nýbrž jen jejich šedesátiprocentní většinou (tedy šesti z deseti).

Z celkem pochopitelného důvodu byl odstraněn ze sportovního řádu odstavec 5.5 pravící, že FIA představí konečnou termínovou listinu před 1. lednem příslušného roku. Naopak přibylo ustanovení, že ji může měnit bez schvalovacího procesu. 

Jean Todt obdržel vzhledem ke krizové situaci mimořádné pravomoci. Foto: Red Bull

V návaznosti na povinnou třítýdenní přestávku v činnosti stájí během března a dubna platí nyní totéž i pro dodavatele pohonných agregátů.

Pokud klesne počet velkých cen v sezoně pod čtrnáct, což je bohužel stále reálnější, budou smět jezdci použít maximálně po dvou kusech od všech limitovaných komponent, tedy spalovacích motorů, turba, jednotek MGU-H a MGU-K, baterií a elektroniky. Při jedenácti a méně závodech je k dispozici jen po jedné baterii a sadě elektroniky.

Zrušeny byly veškeré testy osmnáctipalcových pneumatik Pirelli. Zachovány zůstanou zkušební jízdy mladých závodníků. Uskuteční se bezprostředně po závěrečném podniku mistrovství, což tentokrát nemusí být VC Abú Zabí. Týmy do nich mohou současně nasadit dvě auta.

Aby nedošlo k nedorozumění, FIA jasně deklarovala, že zákaz zařízení DAS, se kterým přišel Mercedes, od roku 2021 zůstává v platnosti.