Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Smrt v zatáčce, v níž se nedělaly chyby

Smrt v zatáčce, v níž se nedělaly chyby

Legendy: Ayrton Senna 1/3

Dnes je tomu již 26 let, co Ayrton Senna najel v Imole do posledního kola svého života. Jeho nespočetní fanoušci a celý svět motorsportu však na geniálního jezdce nikdy nezapomenou. Přibližme si nyní závěrečnou kapitolu jeho kariéry, která vzala tak nečekaný a tragický konec.

V době, kdy dovezl Sennu k poslednímu titulu, byl už dvanáctiválec Honda příliš těžký v porovnání s Renaultem V10. Williams navíc předčil McLaren lepší aerodynamikou a propracovanějšími elektronickými systémy. Nigel Mansell a Ricardo Patrese začínali Sennovi ujíždět, ale do poloviny sezóny ještě nedojížděli do cíle. 

Velkou cenu Pacifiku strávil Senna sledováním Schumacherova auta. Foto: DPPI

O rok později už Senna neměl proti williamsům žádnou šanci. Když Honda oznámila odchod z F1, zůstal McLaren bez továrního motoru. Senna proto odmítl podepsat s Ronem Dennisem smlouvu. Nakonec se nechal přemluvit ke startům s McLarenem, který poháněl produkční motor Ford. Vymínil si ovšem za každý milion dolarů a právo rozhodnout se vždy až těsně před uzávěrkou přihlášek, zda pojede. Ron Dennis proto pro rok 1993 vedle Michaela Andrettiho angažoval pro každý případ jako náhradníka Miku Häkkinena.

Senna už v době závodů ve formuli Ford obětoval krátké manželství s Lilian své vášni pro závody. Vystřídal pak několik přítelkyň, ale závody byly vždy na prvním místě. Od jara 1992 se náhle začal i na závodech objevovat v doprovodu své nové lásky Adriane. Senna sice náhle působil dojmem zamilovaného studenta, dostal se kvůli tomu i do sporů s rodinou, ale na jeho výkony to nemělo vliv.

I když motor jeho mclarenu zaostával výkonem za Renaultem i továrním Fordem v Schumacherově benettonu, Senna dokázal svému dávnému rivalovi Alainu Prostovi několikrát hodně zkomplikovat život. Když na konci sezony přišel Ron Dennis s partnerstvím s Chryslerem a Senna vyzkoušel dvanáctiválec Lamborghini, jeho důvěra v McLaren znovu vzrostla. 

Velká cena San Marina 1994 - Ayrtonova poslední. Foto: DPPI

Jenže pak se Dennis dohodl s Peugeotem a Senna s ním okamžitě ukončil spolupráci. Konečně vyslyšel opakované nabídky Franka Williamse. V mistrovském týmu s nejvýkonnějším motorem měl být zisk dalšího titulu formalitou. Senna byl také potěšen tím, že byly zakázány elektronické systémy pomoci jezdci v čele s aktivním pérováním a kontrolou prokluzu. Věřil, že je nejlepším jezdcem světa a že změna bude v jeho prospěch.

Jenže už první testy v Estorilu ukázaly, že Adrian Newey nedokázal Williams úspěšně proměnit z „aktivního“ na „pasivní“. Nový FW16 byl na nerovnostech nestabilní, měl problémy v pomalých zatáčkách a choval se nepředvídatelně v rychlých. Navíc se v jeho kokpitu Senna necítil pohodlně. Především mu vadila nezvyklá pozice volantu. Podle jeho požadavků proto technici udělali změny na sloupku řízení tak, aby mu vyhověli. Musela se kvůli tomu upravit i skořepina, aby se rozšířil kokpit.

Přes všechny potíže Senna v prvním závodě v Interlagosu získal pole position a vedl. K jeho překvapení ovšem Schumacher s benettonem stál při tankování kratší dobu v boxech a dostal se díky tomu před něj. Snažil se udržet s ním kontakt, ale po školácké chybě skončil mimo trať (ač se Senna přiznal, tým oznámil, že to bylo pro technické potíže).

Senna byl přesvědčen, že byl poražen jen kvůli použití nelegálních prostředků. Měl pravdu. Po požáru Verstappenova vozu na Hockenheimringu se zjistilo, že na tankovacím zařízení Benettonu byly skutečně provedeny nedovolené úpravy, umožňující rychlejší průtok benzinu. 

Před startem si Senna proti svým zvyklostem sundal přilbu. Foto: DPPI

Ve VC Pacifiku opět startoval z první pozice, ale už v úvodní zatáčce jej Häkkinen poslal mimo trať. Opěšalý Senna potom bedlivě sledoval Schumacherův benetton. Zarazilo jej, že se při průjezdu zatáčkami chová jinak než ostatní vozy, dokonce i než druhý benetton JJ Lehta. Nabyl tím jistotu, že používá zakázaný protiprokluzový systém. Tehdy ještě nikoho ani nenapadlo pomýšlet na dnes už běžně uznávaný „faktor Schumacher“.

První varování v Imole přišlo už v pátek, když divoce havaroval Sennův krajan Rubens Barrichello. Trénink byl přerušen a Senna se s obavami vydal za doktorem Sidem Watkinsem zjistit kamarádův stav. Naštěstí měl Barrichello jen pohmožděné rameno.

V sobotu přišel šok. Na simteku Rolanda Ratzenbergera praskl nosník předního křídla a neovladatelný monopost v plné rychlosti narazil do zdi. Nad okruhem se rozhostilo hrozivé ticho. Pohled na bezvládného jezdce v troskách vozu nevěštil nic dobrého. Trénink byl přerušen a zakrátko přišla zpráva, že 32letý Rakušan havárii nepřežil.

Pro většinu jezdců to byla zcela nová zkušenost. K poslední smrtelné havárii při závodě F1 totiž došlo před 12 lety, když roku 1982 zahynuli Gilles Villeneuve a Ricardo Paletti. Nesmírně tuhá struktura uhlíkových skořepin vyvolávala v nové jezdecké generaci pocit, že se už nic vážného nemůže stát, a proto se více blížili limitu.

Při startu došlo ke kolizi několika vozů. Jedno kolo při tom vylétlo na hlavní tribunu a zranilo několik diváků. Na trať vyjel Safety Car. Bylo to teprve podruhé v historii, kdy kroužil na suchém povrchu. Přes pomalou jízdu se jezdci snažili pět kol udržet pneumatiky v provozní teplotě a na cílové rovince kličkovali mezi troskami.

Po pěti kolech Safety Car odbočil a závod byl znovu odstartován. Senna začal ostatním ujíždět. Do zatáčky Tamburello najel rychlostí 303 km/h (v kvalifikaci 312 km/h) a jeho první kolo bylo časem 1:24,887 do té chvíle nejlepší. Rychleji dokázali jet až v závěru jen Schumacher a Hill. 

Zničený williams v zatáčce Tamburello. Foto: archiv

Senna najížděl do 7. kola s náskokem 0,675 s na Schumachera. Do zatáčky Tamburello tentokrát vjel rychlostí 310 km/h. Náhle williams vybočil doprava, přelétl příliš úzký pás trávy a ve velké rychlosti narazil do zdi. Pravé přední kolo se utrhlo a vylétlo do vzduchu. Vůz se po nárazu vrátil na okraj tratě.

Když se žlutá přilba dvakrát pohnula, všichni nabyli dojmu, že se nic vážného nestalo. Jenže brzy bylo jasné, že je situace velmi vážná. Horečná činnost záchranářů a skutečnost, že jezdec dostal infuzi ještě před vysvobozením z kokpitu, svědčily o tom, že je zle. Velké problémy dělalo lékařům sejmutí přilby.

Závod byl přerušen. Po nekonečných minutách byl Senna vyproštěn z vozu s hlavou zakrytou zeleným plátnem. Přímo na trati přistál vrtulník, který posléze odvezl Sennovo tělo do nemocnice v Boloni. Vedle trosek vozu, v místě, kde byl Senna ošetřován, zůstala obrovská kaluž krve.

Ve stísněné atmosféře byl závod znovu odstartován. K dovršení všeho srazil Michele Alboreto v boxech neopatrného mechanika. Radující se vítězný Michael Schumacher byl tentokrát stranou pozornosti, stejně jako nešťastný Nicola Larini, který po životní jízdě dojel druhý.

Zprávy ošetřující lékařky Dr. Marie Teresy Fiandriové nedávaly naději. Krátce po sedmé večer vystoupila před novináře a čekající dav naposledy, aby chvějícím se hlasem oznámila konec. Oči většiny přítomných se zalily slzami. Kolem osmé hodiny přijel do nemocnice plačící Frank Williams. U Sennova těla setrval spolu s Ayrtonovým bratrem Leonardem asi dvě hodiny.

Tamburello je zatáčka, ve které máte srdce v kalhotách. Je to místo, kde se bojíte, aby se něco nepřihodilo, protože tu jedete naplno a úniková zóna tu není žádná. Ale není to obtížná zatáčka. Prostě jen zatočíte. Není to místo, kdy by jezdec mohl udělat chybu," prohlásil svého času Keke Rosberg...

Zítra: Kdo za to mohl?

Zdroj: převzato z magazínu FORMULE