Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před dvaceti lety Coulthard přežil téměř jistou smrt

Před dvaceti lety Coulthard přežil téměř jistou smrt

Po triumfu letecká katastrofa

Dnes uplynulo přesně dvacet let od VC Španělska. Skotský závodník David Coulthard v ní dojel druhý jen několik dní poté, co zázračně přežil tragickou nehodu. Nebylo to za volantem ef jedničky, ale na palubě soukromého letadla.

Krátce po triumfu ve Velké ceně Velké Británie David Coulthard spolu s přítelkyní Heidi Wichlinskou a osobním trenérem Andrewem Matthewsem cestovali z Farnboroughu v anglickém hrabství Hampshire do bydliště v Monte Carlu.

David Coulthard nevlastnil soukromé letadlo, jak se mnohdy mylně uvádělo. Proudový letoun v ceně čtyř milionů dolarů si pravidelně půjčoval od Davida Murraye, majitele skotského fotbalového klubu Glasgow Rangers. Posádku zpravidla tvořili piloti David Saunders a Dan Worley, kteří se také 2. května vydali na cestu z Farnboroughu do Nice. Po hodině letu však došlo k poruše pravého motoru a piloti nad Lyonem požádali o nouzové přistání.

Během manévru letoun zavadil křídlem o zem, zřítil se a začal hořet. Oba piloti na místě zahynuli, ale Coulthard dokázal bleskově opustit letadlo. Byla to zafixovaná reakce, kterou má v sobě patrně každý špičkový jezdec „ef jedniček“. Až na pevné zemi si uvědomil, co se vlastně stalo, a pohotově se vracel pro tehdejší snoubenku Heidi. Spolu s kondičním trenérem Matthewsem se včas dostali do bezpečí letiště Lyon-Satolas.

David Coulthard se musel narodit pod šťastnou kvězdou... Foto: McLaren

„Skutečně jsem si myslel, že zemřu,“ řekl tehdy devětadvacetiletý David Coulthard krátce po nehodě. „Praštil jsem se do žeber, Heidi a Andrew jsou pořezaní a mají modřiny. Je neuvěřitelné, že jsme živí. Nebylo však možné zachránit piloty, protože předek letadla hořel. Nemohu líčit podrobnosti nehody. Jsme velmi šťastní, že jsme z toho unikli...“

Pro úplnost - nehodu přežil i Heidin teriér Moody. Nehodu popsal Jacques Donati, tiskový mluvčí letiště Satolas: „Letadlo při přistávání působilo nestabilně, možná i vlivem větru. Přistávalo na hlavní ploše. Když se blížilo k zemi, nahnulo se k jedné straně a  křídlem zavadilo o přistávací plochu. Tím bylo vymrštěno kupředu a přední částí se zapíchlo do země. Letadlo začalo hořet, všichni tři pasažéři museli uniknout nouzovým východem v zadní části.“

Generální ředitel letiště Satolas Jacques Belliseu potvrdil, že trojice se dostala z letadla zázračně: „Museli se všichni narodit pod šťastnou hvězdou, když přežili bez zranění. Zachránilo je, že David Coulthard byl rychlý a opustili letadlo dříve, než ho zachvátil oheň.“

Tým West McLaren Mercedes okamžitě zaslal kondolenci rodinám obou pilotů. Ron Dennis k tomu dodal: „Vždy pracujeme jako tým a David, Heidi i Andy jsou jeho důležitou součástí. I když se v Barceloně soustředíme na přípravu a pomoc Davidovi před velkou cenou, naše myšlenky patří i rodinám obou pilotů.“

Přímo v Barceloně tým požádal, aby se Coulthard nemusel zúčastnit plánované tiskové konference. Absolvoval velmi redukovaný program, protože měl na těle silné podlitiny a do vozu usedal s velkým sebezapřením. Přesto od prvního tréninku podával výtečné výkony, které korunoval skvělým druhým místem v cíli závodu.

Bylo obdivuhodné, že pouhých pět dní po leteckém neštěstí absolvoval velkou cenu. Foto: McLaren

Poslední kola absolvoval s vypětím všech sil, což dal Ronu Dennisovi vysílačkou na vědomí. Tým neustále počítal s možností, že bude muset kvůli velkému vyčerpání předčasně odstoupit. Když nakonec projel cílem, měl co dělat, aby vystoupal po schodech ke stupni vítězů. Místo projevů radosti se ztěží držel na nohou a lahev šampaňského ani nepozdvihl. Ještě když přišel do kamionu McLarenu, potácel se a byl bledý jako stěna. Celé tělo měl bolavé a obtížně střádal síly. Byl to obdivuhodný výkon!

Vraťme se však ještě k leteckému neštěstí. V historii F1 zdaleka nebylo první. Na prvním místě můžeme připomenout Grahama Hilla. Po chybě v navigaci se při návratu z testování v Le Castellet jeho letadlo Piper Aztec zřítilo nedaleko domovského letiště. Na místě 29. listopadu 1975 zahynul téměř celý tým Embassy Hill Racing - jeho šéf Graham Hill, druhý jezdec a obrovský talent Tony Brise, konstruktér Andy Small, manažer Ray Brimble a dva mechanici. Obrovské štěstí měl Ronnie Peterson, který na poslední chvíli přesedl od Hilla ke Colinu Chapmanovi.

Carlos José Pace si 18. března 1977 s přáteli vyletěl malým letadlem na výlet. Nad brazilskou džunglí letadlo explodovalo.

Dne 2. července 1985 se zřítilo letadlo s bývalým pilotem F1 Davidem Purleyem, který se 23. dubna 1973 proslavil pokusem vyprostit z plamenů svého krajana Rogera Williamsona při Velké ceně Nizozemska.

Mnozí však měli také štěstí. Emerson Fittipaldi přežil pád letadla do brazilské džungle. Bývalý jezdec Benettonu Alessandro Nannini havaroval na podzim 1990 s vrtulníkem nedaleko domu rodičů. Vrtule mu usekla pravou ruku, kterou mu později v nemocnici tak úspěšně přišili, že se mohl vrátit do závodního cestovního vozu.

Zdroj: FORMULE.cz