Vítězný debut Piastriho
F3 na Red Bull Ringu – 1. závod
S úvodní kvalifikací sezony se v pátek popasoval nejlépe Fernández.. Vedle Španěla hájícího barvy ART Grand Prix stál na roštu druhý Zendeli. Třetí místo patřilo Piastrimu, který byl v kvalifikaci nejúspěšnější novou tváří, čtvrté Sargeantovi, páté Hughesovi, šesté Vestimu, sedmé Beckmannovi, osmé Peronimu, deváté Verschoorovi a nejlepší desítku uzavíral český debutant Staněk.
Prvních dramat jsme byli svědky již na začátku zaváděcího kola. O něco déle totiž zůstali na roštu stát Staněk, ale také z 27. pozice startující Deledda. Jak český závodník, tak pilot stáje Campos se ale nakonec zvládli rozjet. Ještě ale ani neskončilo zahřívací kolo a Deledda měl znovu důvod ke starostem. Sportovní komisaři oznámili, že jej vyšetřují. Jeho mechanici totiž stáli u jeho vozu déle, než umožňují pravidla.
Staňkem s Deleddou to ale neskončilo. Na konci zaváděcího kola totiž zamířil ke svým mechanikům Hughes. Na jeho voze se s největší pravděpodobností objevily problémy a Brit tak musel zahajovat závod z boxové uličky.
Úvodní metry vyšly nejlépe Zendelimu a ujal se vedení. Fernández se navíc v nájezdu do první zatáčky musel bránit Piastrimu. Jejich souboj skončil kontaktem a vítěz kvalifikace šel mimo trať.
Ještě během úvodního okruhu jsme ale viděli v čele další změnu. Piastri totiž brzy překonal i Zendeliho a byl to tak on, komu po úvodním okruhu patřila první příčka. Za Zendelim figuroval na třetím místě Sargeant. Čtvrtý jel Peroni, pátý Vesti, šestý Beckmann, sedmý Lawson, osmý Verschoor, devátý Smoljar a bodovanou desítku uzavíral Novalak. Staněk se po prvním kole propadl na 12. příčku.
Mnohem hůře ale na tom byl Fernández. Ten totiž na konci prvního kola zamířil do boxů a na následky postartovního incidentu s Piastrim odstoupil.
Ve čtvrtém kole vynesli sportovní komisaři ortel nad Deleddou. Ital byl za prohřešek svých mechaniků během startovní procedury potrestán penalizací deset sekund stop and go.
Na čele mezitím začal Piastri ujíždět. Za ním ale byla situace mnohem zajímavější. Na druhého Zendeliho si totiž brousil zuby Sargeant, kterému se v pátém kole skutečně podařilo před svého soupeře v zatáčce Schlossgold dostat. Na stříbrné příčce ale vydržel jen chvíli, neboť Zendeli mu vzápětí předjížděcí manévr vrátil.
Když se však Sargeant znovu pokusil o útok o kolo později na stejném místě, již se jeho snaha s úspěchem setkala a dostal se na druhé místo. Zendeliho smutek navíc mohl být dvojnásobný. Jeho souboje se Sargeantem totiž využil rovněž Peroni a posunul se na třetí pozici. Zendeli tak ztratil v krátké době hned dvě pozice a najednou kroužil po trati jako čtvrtý.
Na první příčce stále jel Piastri. Ten navíc mohl být uklidněn zprávou z ředitelství závodu, které se rozhodlo kolizi z úvodní zatáčky mezi ním a Fernándezem již dále nevyšetřovat.
V devátém kole pokračoval Zendeliho pád. Jako další si jeho skalp připsal Vesti. Bojovalo se ale i za touto dvojici. Lawson se posunul na šesté místo před Beckmanna.
Zanedlouho měli sportovní komisaři další práci. Tentokrát je zajímal Fraga, který v té chvíli kroužil po trati na 17. místě. Z Brazilcova monopostu totiž během zaváděcího kola cosi upadlo a komisaři si na tento moment hodlali po skončení závodu posvítit.
Po polovině závodu činil Piastriho náskok na čele více než tři sekundy a zdálo se, že by si loňský šampion Eurocupu formule Renault mohl hned při svém debutu ve F3 dojet pro vítězství. Boj o druhé místo byl ovšem otevřený. Tuto pozici měl sice ve svém držení Sargeant, třetí Peroni se ale držel za Američanem v těsné blízkosti. K tomuto tandemu se navíc přitahoval rovněž čtvrtý Vesti.
Sargeantovi se ovšem v dalších kolech podařilo od Peroniho s Vestim odpoutat. Dokonce zvládl stáhnout pod tři sekundy náskok Piastriho.
V závěru spadl rozestup mezi vedoucí dvojicí dokonce pod dvě sekundy. K bezprostřednímu ohrožení Piastriho vedení ze Sargeantovy strany ovšem nedošlo a Australan si tak dojel hned při své premiéře pro vítězství.
Sargeant projel cílem jako druhý a mohl se tak těšit alespoň z prvního umístění na stupních vítězů. Poprvé skončil mezi nejlepší trojici rovněž bronzový Peroni. Krajan vítězného Piastriho si připsal na konto hned 17 bodů, když k patnáctibodovému přídělu za třetí místo přidal ještě další dva body za nejrychlejší kolo.
Nejlepší trojice a zástupce vítězného týmu Prema převzali trofeje při ceremoniálu, který se konal v prostorách boxové uličky. Během něj se postavili v rouškách na provizorní pódium. Aby bylo učiněno zadost hygienickým opatřením, byly od sebe jednotlivé stupně vzdáleny o něco více, než je běžné. O stříkání šampaňským jsme ovšem ochuzeni nebyli.
Bodovanou desítku zkompletovali čtvrtý Vesti, pátý Zendeli, šestý Lawson, sedmý Beckmann, osmý Verschoor, devátý Smoljar a desátý Novalak, kterého tak zítra čeká start z pole position. Českému jezdci Staňkovi se na desátou příčku z kvalifikace navázat nepodařilo a nakonec obsadil 17. místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | Prema Racing | Mecachrome | 32:53,331 | 24 | 25 |
2. | Logan Sargeant | Prema Racing | Mecachrome | 32:55,002 | 24 | 18 |
3. | Alex Peroni | Campos Racing | Mecachrome | 32:56,348 | 24 | 15+2 |
4. | Frederik Vesti | Prema Racing | Mecachrome | 32:57,333 | 24 | 12 |
5. | Lirim Zendeli | Trident | Mecachrome | 33:00,827 | 24 | 10 |
6. | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 33:04,149 | 24 | 8 |
7. | David Beckmann | Trident | Mecachrome | 33:06,193 | 24 | 6 |
8. | Richard Verschoor | MP Motorsport | Mecachrome | 33:07,131 | 24 | 4 |
9. | Aleksandr Smoljar | ART Grand Prix | Mecachrome | 33:07,525 | 24 | 2 |
10. | Clément Novalak | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | 33:07,889 | 24 | 1 |
11. | Bent Viscaal | MP Motorsport | Mecachrome | 33:08,808 | 24 | 0 |
12. | Max Fewtrell | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 33:15,729 | 24 | 0 |
13. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 33:16,252 | 24 | 0 |
14. | Jack Doohan | HWA Racelab | Mecachrome | 33:18,549 | 24 | 0 |
15. | Dennis Hauger | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 33:19,965 | 24 | 0 |
16. | Igor Fraga | Charouz Racing System | Mecachrome | 33:20,462 | 24 | 0 |
17. | Roman Staněk | Charouz Racing System | Mecachrome | 33:20,918 | 24 | 0 |
18. | Enzo Fittipaldi | HWA Racelab | Mecachrome | 33:21,205 | 24 | 0 |
19. | Federico Malvestiti | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 33:22,560 | 24 | 0 |
20. | Oliver Caldwell | Trident | Mecachrome | 33:22,930 | 24 | 0 |
21. | Calan Williams | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 33:23,261 | 24 | 0 |
22. | Cameron Das | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | 33:23,696 | 24 | 0 |
23. | Enaam Ahmed | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 33:24,199 | 24 | 0 |
24. | Lukas Dunner | MP Motorsport | Mecachrome | 33:24,454 | 24 | 0 |
25. | David Schumacher | Charouz Racing System | Mecachrome | 33:28,535 | 24 | 0 |
26. | Sophia Flörschová | Campos Racing | Mecachrome | 33:29,169 | 24 | 0 |
27. | Matteo Nannini | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 33:29,685 | 24 | 0 |
28. | Jake Hughes | HWA Racelab | Mecachrome | 33:30,876 | 24 | 0 |
29. | Alessio Deledda | Campos Racing | Mecachrome | 33:03,952 | 23 | 0 |
- | Sebastian Fernandez | ART Grand Prix | Mecachrome | - | 1 | 0+4 |
zdroj: FORMULE.cz