Na úvod slaví po problémech soupeřů Ilott
F2 na Red Bull Ringu – hlavní závod
Do úvodního závodu letošní sezony „druhé ligy“ vstupoval v nejlepší pozici Žou. Čínský junior Renaultu, který si svou premiérovou sezonu v šampionátu odbyl loni a jehož maximem byla pětice třetích míst, si totiž v pátek vyjel pole position. Spolu s ním se do první řady kvalifikoval překvapivě nováček Drugovich, který zajel druhý čas. Třetí skončil Ilott, čtvrtý Lundgaard, pátý Schumacher, šestý Daruvala, sedmý Ghiotto, osmý loňský šampion F3 Švarcman, devátý Ticktum a desátý Delétraz.
Sedmý startovní slot ale nakonec zel prázdnotou. Již v nájezdu na startovní rošt totiž Ghiotta zastavily technické problémy a závod tak pro zkušeného Itala skončil dříve, než začal. Potíže ale ještě před startem potkaly také Sata, který se neodlepil ze svého místa na roštu.
Nejlepší start předvedl Ilott, který se posunul jak před Drugoviche, tak před svého parťáka Žoua a do první zatáčky najížděl na vedoucí pozici. Žou se ovšem odmítal vzdát a v závěru prvního kola se po několika neúspěšných pokusech před svého kolegu skutečně dostal zpět. V nájezdu do druhého okruhu tak patřilo první místo jemu před Ilottem. Na třetí příčku se dokázal posunout Schumacher. Čtvrté místo patřilo Drugovichovi, páté Švarcmanovi, šesté Lundgaardovi, sedmé Ticktumovi, osmé Delétrazovi, deváté Mazepinovi a nejlepší desítku uzavíral Alesi, který během prvního kola vydělal osm pozic.
První metry ve formuli 2 nevyšli juniorům Red Bullu Daruvalovi a Cunodovi. Mezi nimi totiž došlo během úvodního okruhu ke kolizi v zatáčce Remus, po které se Daruvala roztočil a spadl na poslední příčku. Ani Cunoda ovšem nevyvázl bez úhony a zanedlouho se ocitl u mechaniků. Zde nabral výraznou ztrátu a v nájezdu do šestého kola již na cílové rovince pouštěl před sebe čelo závodu. A aby toho nebylo málo, byl později za incident s Daruvalou potrestán pěti sekundami.
Mezitím nám režie nabídla záběr na smolaře Sata. Seděl s inženýry na boxové zídce a dění na trati se jej již v tu chvíli netýkalo. Brzy se k němu přidal i Gelael. Indonésan na konci sedmého kola zamířil k mechanikům a na trať se již nevrátil. Svůj debut u stáje DAMS si jistě představoval jinak.
V čele poodjela trojice Žou, Ilott a Schumacher. Číňanův náskok na Ilotta činil na konci desátého kola zhruba jednu sekundu. Za ním pak Schumacher zaostával o jednu a půl sekundy. Ukazoval ale, že mu třetí příčka stačit nebude, a zajel nejrychlejší kolo. Za Němcem kroužil na čtvrtém místě jeho týmový kolega Švarcman, který krátce předtím odsunul na pátou pozici Drugoviche.
Brzy jsme byli svědky prvních plánovaných zastávek v boxech. Nejdříve ze všech se odhodlal Armstrong. Postupně jej následovali další, mimo jiné i Drugovich. Ne vždy to ale šlo bez problémů. V největších nesnázích se ocitl Mazepin, který ztratil kvůli potížím s utažením kola spoustu času a s výjimkou o kolo zpět jedoucího Cunody jej překonali všichni soupeři.
Na konci 17. kola se vydal do boxů také lídr závodu Žou. Na trať se vrátil jako sedmý a vedení převzal Ilott. Jeho úsek byl ale pouze o kolo delší a poté přezouval i on. Před Žouem se ale udržel i po návratu.
Ovšem když se dva perou, třetí se směje. Tím byl v tomto případě Schumacher. Ten zajel k mechanikům na konci 19. okruhu a dokázal se vrátit před oba piloty UNI-Virtuosi. Virtuální nejlepší trojice tak rázem měla následující podobu – 1. Schumacher, 2. Ilott a 3. Žou.
Poslednímu jmenovanému se ale tento stav nezamlouval a rozhodl se s tím něco udělat. Ve 20. kole pokořil v zatáčce Remus Ilotta, během 21. okruhu v témže místě zaútočil i na Schumachera. Ten se ale ubránil. Na nadcházející rovince již byl ale Němec bezmocný a najednou to tak byl zase Žou, kdo měl nejblíže k vítězství. Souboje této dvojice se pokusil využít k posunu na druhé místo také Ilott, avšak bez úspěchu.
Po svém předjížděcím manévru si Žou začal před pronásledovateli budovat náskok a ve 23. kole již vedl před Schumacherem o více než jednu sekundu. Syn sedminásobného mistra světa formule 1 měl ale úplně jiné starosti než boj o první místo. Kvůli Ilottovi se totiž musel výrazně strachovat i o druhou příčku a záhy o ní skutečně přišel.
Na konci 25. kola se odebral do boxů poslední pilot, kterým byl Markelov. Pořadí se tak vrátilo do původní podoby.
Netrvalo ale dlouho a měnilo se znovu, a to v čele. O drama se postaral vedoucí Žou, který náhle zpomalil a začal se propadat pořadím. Na konci kola pak zamířil ke svým mechanikům a ačkoli se dokázal vrátit zpět, bylo jasné, že pole position ve svůj premiérový triumf nepromění.
Smůla se lepila na paty také Markelovovi. Rusův monopost rovněž ztratil výkon a pilot jej odstavil na rovince mezi zatáčkami Remus a Schlossgold. Tento moment vyvolal výjezd zpomalovacího vozu a 11 kol před cílem se sjelo pole dohromady.
První místo patřilo Ilottovi před druhým Schumacherem. Jejich rozestup činil před neutralizací zhruba jednu sekundu. Na třetí pozici se dokázal během zastávek v boxech propracovat Armstrong. Vyplatilo se mu, že navštívil mechaniky jako první a najednou při své premiéře ve F2 sahal po pódiu. Za ním jeli další dva nováčci. Čtvrtý byl Švarcman a pátý Lundgaard. Šesté místo náleželo Ticktumovi, sedmé Delétrazovi, osmé Drugovichovi, na devátou pozici se po smůle v úvodu dokázal propracovat Daruvala a bodovanou desítku uzavíral Nissany.
K restartu došlo na konci 30. kola. Na pódiových pozicích nejprve k žádné změně nedošlo. O pár chvil později ale ano. Po jezdecké chybě totiž v zatáčce Würth vycestoval mimo trať Schumacher a zahodil tak šanci na slušný výsledek. Spadl až na 13. místo.
Schumacherova chyba poskytla ohromnou příležitost Ilottovi, který na konci 33. kola vedl již téměř o tři sekundy před druhým Armstrongem. Na třetí místo se posunul Schumacherův kolega Švarcman.
Ilott sice ujížděl v čele vstříc svému prvnímu triumfu ve F2, bitva o druhé místo se ale stále nezdála být zdaleka rozhodnuta. Švarcmanovi totiž bronz nestačil a dotíral na Armstronga.
Ze souboje loňských týmových kolegů u Premy ve F3 navíc těžil další loňský „eftrojkař“ Lundgaard. Bitva o stříbro se tak rozrostla na tři účastníky. Ani toto ale nebylo konečné číslo. Ve 38. kole totiž dýchal Lundgaardovi na záda i Ticktum. V závěrečných okruzích se ovšem Armstrong se Švarcmanem dokázali Lundgaardovi s Ticktumem opět vzdálit a souboj o druhé místo poté probíhal už jen mezi nimi.
Ačkoli se Švarcman pokusil Armstronga několikrát pokořit, recept nenašel. Byl to tak Novozélanďan, který cílem projel na druhém místě za vítězným Ilottem. Švarcman se musel spokojit se třetí příčkou.
Čtvrtý dojel Lundgaard, který ještě v posledním kole musel odolávat útokům Ticktuma, jenž skončil pátý. Šestou příčku obsadil Alesi, sedmou Delétraz a osmou Drugovich, který tak po dnešním nevyužitém startu ze druhého místa bude zítra začínat z pole position.. Bodovanou desítku uzavřeli devátý Macušita s desátým Nissanym.
Pro Schumachera nakonec skončil závod těsně za body, když dojel 11. Další z neúspěšných aspirantů na vítězství Žou skončil na 17. příčce a díky čerstvým měkkým pneumatikám, které nazul během fáze zpomalovacího vozu, zaznamenal nejrychlejší kolo závodu. Jelikož ale nedojel mezi nejlepšími deseti, putují bonusové dva body k jeho týmovému kolegovi Ilottovi. Ten si tak odnáší hned 27 bodů.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Callum Ilott | UNI Virtuosi | Mecachrome | 54:21,050 | 40 | 25+2 |
2. | Marcus Armstrong | ART Grand Prix | Mecachrome | 54:29,906 | 40 | 18 |
3. | Robert Švarcman | Prema Racing | Mecachrome | 54:30,341 | 40 | 15 |
4. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | 54:31,928 | 40 | 12 |
5. | Daniel Ticktum | DAMS | Mecachrome | 54:32,327 | 40 | 10 |
6. | Giuliano Alesi | BWT HWA Racelab | Mecachrome | 54:33,878 | 40 | 8 |
7. | Louis Delétraz | Charouz Racing System | Mecachrome | 54:37,317 | 40 | 6 |
8. | Felipe Drugovich | MP Motorsport | Mecachrome | 54:38,083 | 40 | 4 |
9. | Nobuharu Macušita | MP Motorsport | Mecachrome | 54:38,485 | 40 | 2 |
10. | Roy Nissany | Trident | Mecachrome | 54:40,593 | 40 | 1 |
11. | Mick Schumacher | Prema Racing | Mecachrome | 54:41,099 | 40 | 0 |
12. | Jehan Daruvala | Carlin | Mecachrome | 54:43,058 | 40 | 0 |
13. | Pedro Piquet | Charouz Racing System | Mecachrome | 54:46,046 | 40 | 0 |
14. | Nikita Mazepin | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 54:46,935 | 40 | 0 |
15. | Jack Aitken | Campos Racing | Mecachrome | 54:51,188 | 40 | 0 |
16. | Guilherme Samaia | Campos Racing | Mecachrome | 55:14,984 | 40 | 0 |
17. | Guanju Žou | UNI Virtuosi | Mecachrome | 54:48,550 | 39 | 0+4 |
18. | Juki Cunoda | Carlin | Mecachrome | 54:51,823 | 39 | 0 |
- | Arťom Markelov | BWT HWA Racelab | Mecachrome | DNF | 26 | 0 |
- | Sean Gelael | DAMS | Mecachrome | DNF | 16 | 0 |
- | Marino Sató | Trident | Mecachrome | DNF | 2 | 0 |
- | Luca Ghiotto | Hitech Grand Prix | Mecachrome | DNF | 0 | 0 |
Zdroj: FORMULE.cz