Sainz nakonec šestý, Hamilton osmý
Devět jezdců dodatečně penalizováno za traťové limity
Carlos Sainz padá ze čtvrtého místa na šesté, Lewis Hamilton ze sedmého na osmé a nejenom to. Výsledky Velké ceny Rakouska se v neděli večer dodatečně upravovaly. V hlavní roli bylo opět překračování traťových limitů. Za tento prohřešek obdrželo dodatečný časový trest hned devět závodníků.
Jak Hamilton, tak Sainz dostali po skončení závodu desetisekundový trest. Zatímco před pilota Ferrari se díky tomu posunuli Lando Norris (4.) s Fernandem Alonsem (5.), z Hamiltonova propadu vytěžil jeho parťák George Russell (7.).
Tím ale změny v bodované desítce nekončily. Odsunut byl totiž i Pierre Gasly. Pilot Alpine dostal stejně vysoký trest jako Hamilton se Sainzem a propadl se z devátého místa na desáté. Tato penalizace přišla vhod Lanci Strollovi, který se díky ní posunul na deváté místo.
Dalšími penalizovanými byli Alexander Albon (dohromady 10 sekund), Logan Sargeant (15 sekund), Esteban Ocon (30 sekund), Nyck de Vries (20 sekund), Kevin Magnussen (5 sekund) a Juki Cunoda (15 sekund). Pro úplnost je ale třeba dodat, že De Vriesův trest se neskládal pouze z prohřešků za překročení traťových limitů. Nizozemec dostal rovněž pět sekund za to, že při vzájemném souboji vytlačil z dráhy Kevina Magnussena.
U Albona a Sargeanta neměly penalizace na jejich konečný výsledek vliv. Piloti Williamsu zůstali na jedenáctém, respektive třináctém místě. Ocon spadl ze 12. pozice na čtrnáctou, De Vries z patnácté na sedmnáctou a Cunoda z osmnácté na devatenáctou. Magnussen paradoxně jednu příčku vydělal. Přeskočil totiž právě Cunodu a z 19. místa se dostal na osmnácté.
Penalizace se rozdávaly podle následujícího klíče: za tři překročení přišlo varování v podobě černo-bílé vlajky, za čtyři pětisekundový trest a za pět desetisekundový. V momentě, kdy se jezdec dopustil tohoto prohřešku popáté, došlo k jejich vynulování a „jel“ zase od začátku. Když od této chvíle dosáhl tří dalších prohřešků, dostal černo-bílou vlajku a tak dále…
FIA už po skončení závodu věděla, že se výsledky nejspíše budou měnit. Přiznala totiž, že během velké ceny nebyla schopna posoudit všechny situace týkající se traťových limitů. Věřte nebo ne, během 71 kol dlouhého závodu došlo k více než 1 200 případům týkajících se traťových limitů, které bylo třeba prošetřit.
Aston Martin navíc podal proti výsledkům protest. Ani britské stáji se totiž nelíbilo, jakým způsobem se rozdávaly penalizace a měla pocit, že nebyli potrestáni zdaleka všichni. FIA tento protest uznala.
Týmům se obecně přístup FIA nelíbil. Kvůli zdržením při posuzování jednotlivých situací totiž ne vždy mohly své jezdce upozornit na to, že obdrželi varování v podobě černo-bílé vlajky a že další výjezd mimo bude znamenat penalizaci. Místo toho byli potrestáni rovnou.
Pouze dvěma jezdcům se podařilo Velkou cenu Rakouska absolvovat, aniž by překročili limity trati. Byli jimi George Russell a Čou Kuan-jü. Vítěz závodu Max Verstappen vyjel z dráhy v jednom případě. Nejčastěji k překračováním traťových limitů docházelo v rychlé závěrečné sekci složené ze zatáček devět a deset.
Štěrk jako řešení?
Jak FIA, tak šéfové týmu F1 se shodují na tom, že by mělo dojít v deváté a desáté zatáčce k úpravám. Jako logické řešení se samozřejmě nabízí navézt do únikových zón štěrk. Výlet do něj by vozy pochopitelně zpomalil a jezdci by tak byli opatrnější. A přesně to chce FIA okruhu doporučit.
Podobné doporučení už ale měla mezinárodní automobilová federace loni. Majitelé okruhu ovšem něco takového odmítli. Na okruhu se totiž každoročně koná například i závod MotoGP, které preferuje zcela vyasfaltované zóny.
V minulosti byly v deváté a desáté zatáčce umístěny takzvané klobásové obrubníky. Ty ale měly za následek nejedno poškození vozu a tak se od tohoto nápadu brzy upustilo.
Fanouškem štěrku je i šéf Red Bullu Christian Horner: „Myslím si, že je potřeba něco takového. Pro jezdce by to bylo přirozeně odstrašující. Problémem je, že je to pro závodníky zkrátka složité. V autě bílé čáry pochopitelně nevidí a tím pádem se řídí čistě svými pocity. A tento okruh vás zkrátka k překračování traťových limitů svádí. Měli bychom se na to pro příští rok podívat a přidat na tuto část okruhu něco, co by jezdce přirozeně odstrašovalo,“ myslí si.
Šéf Mercedesu Toto Wolff má jiné nápady: „Jsou zde jenom dvě řešení. Buďto se vrátíme ke klobásovým obrubníkům, které budou jezdcům a vozům způsobovat poškození, ať si ale potom nikdo nestěžuje. Nebo zkrátka obrubníky odstraňme úplně a necháme je jet tou nejrychlejší stopou. To vždy říkával už Niki Lauda,“ nabídl svůj pohled.
S jistotou můžeme říct, že ať už se na Red Bull Ringu postaví k řešení tohoto problému jakkoli, budoucnost Velké ceny Rakouska to bezprostředně neohrozí. O víkendu totiž bylo oznámeno, že součástí kalendáře zůstane minimálně do roku 2030.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:25:33,607 | 71 | 25+1 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +5,155 | 71 | 18 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +17,188 | 71 | 15 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +26,327 | 71 | 12 |
5. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +30,317 | 71 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +31,377 | 71 | 8 |
7. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +48,403 | 71 | 6 |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +49,196 | 71 | 4 |
9. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +59,043 | 71 | 2 |
10. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +67,667 | 71 | 1 |
11. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +79,767 | 71 | 0 |
12. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +1 kolo | 70 | 0 |
13. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +1 kolo | 70 | 0 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +1 kolo | 70 | 0 |
15. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +1 kolo | 70 | 0 |
16. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +1 kolo | 70 | 0 |
17. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | +1 kolo | 70 | 0 |
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +1 kolo | 70 | 0 |
19. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +1 kolo | 70 | 0 |
DNF | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | - | 12 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 229 | 25 | 19 | 25 | 24 | 26 | 25 | 26 | 25 | 34 | ||||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 148 | 18 | 25 | 11 | 33 | 18 | - | 12 | 9 | 22 | ||||||||||||||
3. | Fernando Alonso | 131 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 18 | 6 | 18 | 14 | ||||||||||||||
4. | Lewis Hamilton | 106 | 10 | 10 | 18 | 10 | 8 | 13 | 18 | 15 | 4 | ||||||||||||||
5. | Carlos Sainz | 82 | 12 | 8 | - | 14 | 10 | 4 | 10 | 10 | 14 | ||||||||||||||
6. | Charles Leclerc | 73 | - | 6 | - | 23 | 6 | 8 | - | 12 | 18 | ||||||||||||||
7. | George Russell | 72 | 6 | 12 | - | 10 | 12 | 10 | 15 | - | 7 | ||||||||||||||
8. | Lance Stroll | 44 | 8 | - | 12 | 7 | - | - | 8 | 2 | 7 | ||||||||||||||
9. | Esteban Ocon | 31 | - | 4 | - | - | 2 | 15 | 4 | 4 | 2 | ||||||||||||||
10. | Lando Norris | 24 | - | - | 8 | 2 | - | 2 | - | - | 12 | ||||||||||||||
11. | Pierre Gasly | 16 | 2 | 2 | - | - | 4 | 6 | 1 | - | 1 | ||||||||||||||
12. | Nico Hülkenberg | 9 | - | - | 6 | - | - | - | - | - | 3 | ||||||||||||||
13. | Alexander Albon | 7 | 1 | - | - | - | - | - | - | 6 | - | ||||||||||||||
14. | Oscar Piastri | 5 | - | - | 4 | - | - | 1 | - | - | - | ||||||||||||||
15. | Valtteri Bottas | 5 | 4 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | ||||||||||||||
16. | Čou Kuan-jü | 4 | - | - | 2 | - | - | - | 2 | - | - | ||||||||||||||
17. | Juki Cunoda | 2 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
18. | Kevin Magnussen | 2 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | ||||||||||||||
19. | Logan Sargeant | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
20. | Nyck De Vries | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 377 | 43 | 44 | 36 | 57 | 44 | 25 | 38 | 34 | 56 | ||||||||||||||
2. | Mercedes | 178 | 16 | 22 | 18 | 20 | 20 | 23 | 33 | 15 | 11 | ||||||||||||||
3. | Aston Martin | 175 | 23 | 15 | 27 | 22 | 15 | 18 | 14 | 20 | 21 | ||||||||||||||
4. | Ferrari | 154 | 12 | 14 | - | 36 | 16 | 12 | 10 | 22 | 32 | ||||||||||||||
5. | Alpine | 47 | 2 | 6 | - | - | 6 | 21 | 5 | 4 | 3 | ||||||||||||||
6. | McLaren | 29 | - | - | 12 | 2 | - | 3 | - | - | 12 | ||||||||||||||
7. | Haas | 11 | - | 1 | 6 | - | 1 | - | - | - | 3 | ||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 9 | 4 | - | 2 | - | - | - | 2 | 1 | - | ||||||||||||||
9. | Williams | 7 | 1 | - | - | - | - | - | - | 6 | - | ||||||||||||||
10. | AlphaTauri | 2 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
Zdroj: FORMULE.cz, Motorsport, PlanetF1, úvodní foto: Scuderia Ferrari