Nervák v dešti nejlépe zvládl Hamilton
VC Štýrska – kvalifikace
Na samotné hranici regulérnosti se odehrál zmoklý souboj o nejlepší výchozí postavení do zítřejší velké ceny. Zejména poslední díl kvalifikace však přinesl fantastickou podívanou, během níž opět vyniklo jezdecké umění úřadujícího šampiona. Kromě Red Bullu zažili povedené odpoledne také u McLarenu. Vedle Ferrari tentokrát vyhořel i Racing Point.
Klíčovým faktorem se jednoznačně jevilo počasí. Po čtrnácté hodině sice nebeská sprcha, která škrtla závěrečný trénink, vyschla, jenže zhruba v půlce kvalifikace se měla znovu spustit. Radikálně se také ochladilo, až na patnáct stupňů.
Déšť se bohužel na Red Bull Ring dostavil o třicet minut dříve. Ředitelství závodu nezbylo nic jiného, než začátek odložit. Současně oznámilo, že upozornění na restart přijde deset minut před ním. „Je to trochu moc vody,“ lakonicky zhodnotil situaci pro televizi ORF expilot F1 Alexander Wurz.
Klid na dráze jen čas od času narušilo inspekční vozidlo, zápasící se silným akvaplaninkem. Teprve po třičtvrtěhodinovém čekání přišla radostná zvěst – pojede se!
Jako první se na trať vydal Vettel. Představovalo to výhodu jízdy bez vodní tříště před sebou. Také ostatní si pospíšili. Jenže znovu počalo lít. „Vůbec nic nevidím,“ hlásil zoufalý Verstappen. Grosjean se již stihl projet kačírkem.
Dnešní kvalifikace na Red Bull Ringu se rozhodně nejela za standardních podmínek. Foto: Red Bull
Na gumách do mokra udával tón Leclerc (1.20,87), jehož záhy v čele vystřídal Bottas (1:20,74). Potom dal důrazně o sobě vědět Verstappen (1:20,62), zatímco Hamilton se se ztrátou tří desetin držel na čtvrté pozici. S tím se nehodlal spokojit a ustavil nové maximum 1:19,66. Naopak v obrovských potížích se potácel Pérez, jenž byl zralý na vyřazení.
V pořadí již pátým lídrem ve vstupní fázi se stal Sainz (1:18,68), vzápětí odsunutý Hamiltonem (1:18,18). Obhájce titulu současně vyzval svého inženýra, aby ho neobtěžoval, že se musí soustředit na řízení.
Grosjean stál v boxech s porouchanou vodní pumpou, Latifi nezvládl výjezd ze zatáčky, Albon se roztočil a Ricciardo probrzdil. Zrychlovalo se, ale zároveň narůstal seznam nezdarů.
Giovinazziho katapultoval obrubník v Rindtově zatáčce. Auto se zdálo být nepoškozené, jenže po pár stovkách metrů vypovědělo poslušnost. Třináct sekund před regulérním koncem zavlály červené praporky. V případě Péreze by se však spíše hodila barva černá. Měl rozjeté výborné kolo, takhle ale hodně předčasně balil. Spolu s ním stejný osud potkal Räikkönena, Latifiho, Giovinazziho a Grosjeana.
Naopak věčný outsider Russell se radoval z dvanácté pozice a vysněného postupu. Naposledy se něco takového povedlo Williamsu díky Sergeji Sirotkinovi v Brazílii 2018!
V prostřední části zpočátku pevně uchopily otěže mercedesy. Dosud nejlepším výkonem dne 1:18,15 jim však vzal vítr z plachet Verstappen. Ferrari opět nestíhalo. Vettel a Leclerc nabrali shodně ztrátu téměř vteřinu a půl. Naopak jednička Red Bullu se dostala o sedm setin pod 1:18. Hodně zlobily také oba mclareny, byť Sainz žehral, že větší psota už ani nemůže být.
Sainz stál v dnešním odpoledni dlouho v Norrisově stínu, nakonec se ale prosadil do druhé řady na startu. Foto: McLaren
Za nejdelší konec ve finále tahal Hamilton (1:17,82). Naopak vidinu brzkého přesunu někam do sucha měli před očima Leclerc, Russell, Stroll, Kvjat a Magnussen. V bezprostředním ohrožení se nacházel také desátý Vettel. Sice se zachránil, jenže na úkor týmového kolegy.
Spolu s exmistrem světa postoupili do rozhodujícího klání Hamilton, Verstappen, Norris, Bottas, Gasly, Ocon, Sainz, Albon a Ricciardo.
Ve stále intenzivnějším dešti se Verstappen prezentoval výkonem 1:21,80, což jen dokládalo, jak výrazně se podmínky zhoršily. Hamilton zaostal o 26 a Bottas o 42 setin. Vzápětí se na druhou příčku prodral Norris a na třetí Ocon. Hamilton kontroval s 1:21,27, za Verstappenem se ve výsledkové listině zčistajasna zjevil Gasly. Jenže za chvíli figuroval až jako šestý a na špici se vyšvihl Bottas (1:21,03). Bylo to bláznivé, mnohem zajímavější než na suchu.
Přetahovaná pokračovala. Hamilton dal 1:20,64 a Albon se posunul před Verstappena na třetí místo. Jedním z mála, který neměl do dění co mluvit, byl Vettel, přikovaný na devátou pozici. Jen to dvakrát na obrazovce probliklo a během tohoto okamžiku Verstappen připravil Hamiltona o pole position a ten si ho promptně vzal zpět (1:19,70). Hypotetickou druhou řadu teď vytvářeli Ocon a Bottas. Francouze v ní ještě vystřídal Sainz, Hamilton učinil další skok vpřed a pak přišla šachovnice. Paráda!
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18,188 | 1:17,825 | 1:19,273 | 34 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:18,297 | 1:17,938 | 1:20,489 | 34 |
3. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:18,590 | 1:18,836 | 1:20,671 | 33 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:18,791 | 1:18,657 | 1:20,701 | 34 |
5. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:19,687 | 1:18,764 | 1:20,922 | 33 |
6. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:18,504 | 1:18,448 | 1:20,925 | 34 |
7. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:20,882 | 1:19,014 | 1:21,011 | 31 |
8. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:20,192 | 1:18,744 | 1:21,028 | 33 |
9. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:19,662 | 1:19,229 | 1:21,192 | 32 |
10. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:20,243 | 1:19,545 | 1:21,651 | 33 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:20,871 | 1:19,628 | 24 | |
12. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:20,382 | 1:19,636 | 22 | |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:19,697 | 1:19,645 | 23 | |
14. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:19,824 | 1:19,717 | 24 | |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:21,140 | 1:20,211 | 22 | |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:21,372 | 12 | ||
17. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:21,607 | 12 | ||
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:21,759 | 12 | ||
19. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:21,831 | 12 | ||
20. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | DNS | 1 |
Zdroj: FORMULE.cz