Déšť nepřišel a se soupeři si Hamilton jen pohrával
VC Maďarska – závod
Šestinásobný mistr světa Hamilton dosáhl dalšího dokonalého triumfu. Vyhrál kvalifikaci i závod a zajel i nejrychlejší kolo. Pozoruhodné je druhé místpo Verstappena, který havaroval při najíždění na startovní rošt. Mechanici jeho auto opravili doslova pár vteřin před startem.
Teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 20,5 °C, asfaltu 26,5 °C, vlhkost byla 79,5 % a vál vítr o rychlosti 1,2 m/s. Nepršelo, ale trať byla mokrá. Všichni jezdci obuli přechodné pneumatiky, pouze Magnussen gumy do mokra. Gasly musel po problémech v kvalifikaci použít novou pohonnou jednotku Honda. Nikdo z jezdců tentokrát nebyl zatížený penalizací.
Závod přesto začal ještě před startem. Při najíždění na startovní rošt dostal Verstappen smyk a levým předním kolem prudce narazil do svodidel. Bez předního křídla dojel k mechanikům a žádal o kontrolu zavěšení. Verstappen vystoupil z auta a vypadal neuvěřitelně sklíčeně. Nebyl to přesně ten vzestup důvěry, který potřeboval, v autě, které bylo těžké celý víkend zvládnout. Opakované záběry ukazovaly, že se zablokovalo přední kolo a sklouzl rovnou do svodidel. Po výměně křídla a dílů zavěšení přímo na roštu bylo auto připravené 20 vteřin před vypršením limitu.
Lewis Hamilton skvěle zvládl start a od té chvíle nebylo o jeho triumfu pochyb. Foto: Mercedes
Některým jezdcům se nepodařilo ideálně odlepit ze startovních pozic a pořadí se hodně promíchalo. Hamilton udržel vedení, ale nejvíc ztratil Bottas. Na třetí pozici se posunul Verstappen, s nímž se přetahoval v první zatáčce Vettel. Propadl se i Pérez z Racing Pointu. Záhy se ukázalo, že vedoucí jezdec šampionátu ulil start a čekala ho penalizace.
Zatímco Kvjat, Magnussen a Grosjean přezuli na suché pneumatiky ještě před startem, Leclerc tak učinil ve 3. kole. Trať rychle osychala. Pro hladká kola si dojeli i další včetně Hamiltona. Hodně dlouho stál u mechaniků Vettel, protože v uličce byl velký provoz. Na první pozici kroužil Verstappen, ale jen jedno kolo do zastávky. Kdo by to pár minut před startem čekal…
Latifi měl na výjezdu z boxů kolizi se Sainzem a dojížděl pomalu do zpátky do nich s poškozeným levým zadním kolem. Dostal za to penalizaci pěti vteřin. Jezdecké chyby se dopustil i Bottas.
Pořadí po sedmém kole bylo Hamilton, Verstappen, Magnussen, Stroll, Grosjean, Leclerc, Bottas, Vettel, Albon, Pérez, Ricciardo, Sainz, Kvjat, Gasly, Räikkönen, Ocon, Russell, Norris, Giovinazzi a Latifi. Räikkönen však dostal penalizaci pět sekund za špatné postavení na roštu.
Leclerc vůbec nebyl spokojený s vlastnostmi měkkých pneumatik, ale Hamilton sázel jedno nejrychlejší kolo za druhým. Před Verstappenem měl po deseti kolech náskok deseti vteřin! Z prvních dvanácti jezdců měl měkkou směs právě jen Leclerc. Chyby Vettela využil k předjetí Albon. Norris draze platil za dlouhou zastávku v boxech. A jezdci dostali informaci, že za 12 minut by měl dorazit lehký déšť.
Na třetí pozici se stále překvapivě držel Magnussen. Albon útočil na sedmého Leclerka, ale poučil se z minulého závodu a byl opatrnější. Oba zatím dojel Vettel. V 15. kole se Stroll dostal před Magnussena na třetí místo. S kouřícím motorem Honda zastavil v boxu Gasly. Dlouho mu tedy nevydržel…
Bottas se probojoval před Magnussena. Albon žádal, aby mu inženýři přidali trochu výkonu potřebného k předjetí Leclerka. Těžko říct, zda ho dostal, ale v 18. kole se mu útok vydařil. Měkká směs na ferrari viditelně nefungovala. Týmového kolegu totiž jen o kolo později zdolal i Vettel. Proto se Leclerc ptal, zda vytoužený déšť opravdu přijde. Raději si dojel pro novou sadu – kupodivu s tvrdou směsí. Stejně učinil i Ricciardo!
Hamilton měl obavu o levou přední pneumatiku, ale jemu tyto nářky už nikdo nevěří. I tentokrát na svou hlášku reagoval nejrychlejším kolem…
Přední křídlo Verstappenova red bullu se měnilo až na startovním roštu. Foto: Red Bull
Po 25 kolech bylo pořadí Hamilton, Verstappen, Stroll, Bottas, Magnussen, Grosjean, Albon, Vettel, Pérez, Ricciardo, Sainz, Räikkönen, Ocon, Norris, Leclerc, Kvjat, Russell, Giovinazzi a Latifi.
Ve 29. kole Albon ostře předjel Grosjeana a Vettel nečekaně odbočil do boxů pro tvrdou sadu pneumatik. Jako by už nevěřil informacím o blížícím se dešti. Klesl však až za jedenáctého Räikkönena. Obě ferrari vypadla z první desítky.
Velmi ostrý souboj ve 33. kole svedli Norris s Leclerkem. Ani o sebe nezavadili a Brit udržel 14. pozici, ale jen na chvíli. Další útok ferrari byl úspěšný. Vettel zajel nejrychlejší kolo a zdálo se, že volba týmu tentokrát nebyla špatná. Ve 34. kole si Bottas dojel pro čerstvé střední gumy a vrátil se na čtvrtou pozici. Jen o chvíli později Hamilton jako první oznámil, že už vidí nějaké kapky deště…
Několik jezdců se přesto vydalo k výměně pneumatik. Stroll při tom ztratil své třetí místo ve prospěch Bottase. Verstappen se však před Finem pohodlně udržel. A Hamilton samozřejmě ani zastávkou své vedení neztratil. Bottas zajel několik nejrychlejších kol a přibližoval se Verstappenovi.
Po 40. kolech bylo pořadí Hamilton, Verstappen, Bottas, Stroll, Ricciardo, Sainz, Vettel, Albon, Pérez, Magnussen, Leclerc, Kvjat, Grosjean, Ocon, Norris, Russell, Räikkönen, Giovinazzi a Latifi.
Latifi po smyku vyjel z tratě a nabral další velkou ztrátu na beznadějně posledním místě. Ricciardo po zastávce klesl na 9. pozici. Ve 46. kole už Bottas ztrácel na Verstappena méně než vteřinu a mohl využívat DRS. Nizozemec si asi vymodlil trochu výkonu navíc, protože odstup znovu natáhl.
Ve 49. kole zajel do boxů Bottas a obul čerstvou sadu nejtvrdších pneumatik. Pozici neztratil a znovu se nadechl ke stíhací jízdě. Okamžitě vylepšil své nejrychlejší kolo, ale ztráta byla přes 20 vteřin pro posledních 18 kol. Rozdíl v dosahovaných časech byl téměř dvouvteřinový, takže další dvojité vítězství Mercedesu bylo velmi reálné.
Velká bitva se odehrávala o poslední bod mezi Leclerkem a Sainzem. Španěl se snažil využít mnohem čerstvějších pneumatik. V 53. kole si pro nové gumy dojel Stroll a těsně se udržel čtvrtý před Vettelem. Ferrari však už dýchal na záda Albon. Současnou bídu Ferrari dokumentovalo 58. kolo, v němž Hamilton předjel Vettela o celé jedno kolo!
Poosmé! Před hodně skromnou kulisou slavil Hamilton historické vítězství. Foto: Mercedes
V 61. kole Sainz po mnoha neúspěšných pokusech předjel Leclerka v extrémně těsném souboji a vyšoupl ho z bodované desítky. V 64. kole Hamiltonovi mechanici zase vrátili připravené měkké pneumatiky, protože jezdec pokračoval dál. O dvě kola později si to zopakovali. Hamilton vyrazil za nejrychlejším kolem, které chtěl odebrat kolegovi Bottasovi. Okamžitě se mu to podařilo. V 66. kole Albon předjel Vettela.
V 68. kole se Bottas dostal do limitu DRS a mohl útočit na Verstappena s otevřeným křídlem. V samém závěru se však už pořadí nezměnilo.
Magnussen uhájil 9. místo a získal pro Haas první letošní body. S jediným bodíkem se tentokrát musel spokojit McLaren. Velkým překvapením bylo druhé místo Verstappena, nad jehož účastí v závodě ještě pár minut před startem visely otazníky.
Podezření vůči Red Bullu na vysoušení Albonovy startovní pozice se prošetřovala až po závodě, byl ho však zbaven. Předčasným startem Bottase se sportovní komisaři ani nezabývali.
Dodatečně ještě obdrželi desetisekundovou penalizaci oba jezdci Haasu za nedovolenou rádiovou komunikaci během zahřívacího kola.Magnussena stála jeden bod.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:36:12,473 | 70 | 26 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +8,702 | 70 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +9,452 | 70 | 15 |
4. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +57,579 | 70 | 12 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +78,316 | 70 | 10 |
6. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | -1 kolo | 69 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 69 | 6 |
8. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | -1 kolo | 69 | 4 |
9. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | -1 kolo | 69 | 2 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 69 | 1 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | -1 kolo | 69 | 0 |
12. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | -1 kolo | 69 | 0 |
13. | Lando Norris | McLaren | Renault | -1 kolo | 69 | 0 |
14. | Esteban Ocon | Renault | Renault | -1 kolo | 69 | 0 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 69 | 0 |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 69 | 0 |
17. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 69 | 0 |
18. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 69 | 0 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | -5 kol | 65 | 0 |
Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | DNF | 15 | 0 |
Zdroj: Původní reportáž redakce