Fantastická stíhací jízda Hamiltona uštvala rudého býka
VC Maďarska – závod
Hamiltonovo 81. vítězství se zapíše do historie, protože bylo dosaženo způsobem, jaký se běžně nevidí. Jeho stříbrný šíp letěl nad okruhem takovou rychlostí, že těsně před koncem uštval vedoucího rudého býka na Verstappenově voze. Úchvatný souboj s riskantní taktikou Mercedesu byl další ozdobou letošní sezony.
Hungaroring je nejpomalejší ze stálých okruhů velkých cen F1. Loňský vítěz Hamilton absolvoval závod průměrnou rychlostí 189,134 km/h a nejrychlejší kolo Ricciarda mělo hodnotu 197,115 km/h. Co je však ještě důležitější, během závodu došlo k jedinému předjetí bez pomoci DRS!
V posledních dvou letech v Maďarsku vyhrál jezdec startující z pole position: Vettel a Hamilton. Z tohoto pohledu byl tedy Verstappen ve velké výhodě. Stal se historicky čtvrtým nejmladším jezdcem v čele startu a jubilejním stým na pole position. A z této pozice toužil po osmém vítězství v kariéře.
Giovinazzi skončil v kvalifikaci až čtrnáctý. A na roštu musel ještě o tři místa dál za zpomalení Strolla v první části kvalifikace. Ještě hůř dopadl Ricciardo, který startoval až z posledního místa kvůli výměně pohonné jednotky.
Počasí bylo nejlepší za celý víkend: vzduch 25,8 °C, asfalt 48 °C, vlhkost 32,3 % a vítr 2 m/s. Všechno bylo jinak než v trénincích a kvalifikaci. Prvních šest jezdců startovalo na střední směsi pneumatik, další čtyři na měkké, ostatní znovu na střední, až poslední Ricciardo na tvrdé. Taktika pro závod tím byla dána. Jak dlouho vydrží na trati Norris, Sainz, Grosjean a Räikkönen?
Verstappen výborně odjel od startu, ale mercedesy se za ním postrkávaly v boji o druhé místo. Bottas drobně chyboval, poškodil si auto a kvůli tomu ho předjeli také Leclerc a Vettel. Sainz s Norrisem si prohodili místa, Gasly klesl na deváté. Důležité úvodní kolo se některým jezdcům prostě nepovedlo.
Start do VC Maďarska před zaplněnými tribunami
Bottas potřeboval k mechanikům s poškozeným předním křídlem, ale přes problémy setrvával na trati. Byl sice pomalý, ale asi chtěl tým oddálit zastávku. Stalo se v 5. kole, dostal pneumatiky s tvrdou směsí, ale klesl na beznadějně poslední místo. V závodě, který možná rozhodoval o jeho budoucnosti, se mu vůbec nedařilo. Reagoval zajetím nejrychlejšího kola na tvrdé směsi!
Po 10 kolech bylo pořadí Verstappen, Hamilton +2,2, Leclerc +10,3, Vettel +13,0, Sainz +28,2, Norris +29,9, Räikkönen +30,8, Gasly +32,1, Grosjean +36,3, Hülkenberg +37,3, Pérez, Albon, Kvjat, Russell, Magnussen, Ricciardo, Stroll, Giovinazzi, Bottas a Kubica.
Vedoucí dvojice pozvolna ujížděla oběma ferrari. Sainz po 13 kolech ztrácel už dvacet vteřin na Vettela. S pořadím opravdu mohly zamíchat jen pneumatiky, přesněji načasování zastávek k jejich výměně. Ferrari vysílačkou hlásilo jezdcům, že přecházejí na plán B. Že by znamenal jízdu na dvě zastávky?
Velmi ostrý souboj předváděli v 18. kole Albon s Kvjatem. Velkou část okruhu jeli bok po boku, tři, čtyři zatáčky ani jeden z nich neslevil. Souboj skončil vyjetím Albona mimo trať a ztrátou pozice. U týmových kolegů jen zřídka vídáme takové bitvy.
V 19. kole jako první měnil kola Grosjean, přezul na tvrdou směs a klesl na 16. místo. Hamilton výrazně přitlačil a stahoval Verstappena, i když rozdíl snížil o necelou vteřinu. Mechanici Mercedesu pak předstírali nástup k výměně kol, ale byl to jen planý poplach.
Verstappen hlásil, že jeho gumy ztrácejí přilnavost. To však nebylo žádné překvapení, měly za sebou 24 kol plus kvalifikaci. O kolo později si zajel pro nové. Hamilton měl k dispozici takzvaný hamer time. Verstappen klesl jen na druhé místo se ztrátou 18,3 vteřiny na Hamiltona.
Verstappen na tvrdých gumách okamžitě zajel nejrychlejší kolo. Ve 28. kole zastavil Leclerc a klesl jen za Vettela. Postupně měnili kola i další jezdci. Norris při výměně ztratil hodně času po problémech na pravém zadním kole. Ve středu pole přibývalo soubojů, do nichž se zapojil i Bottas.
Hamilton si stěžoval na brzdy, na levé přední pneumatice probrzdil plošku. Ve 31. kole si dojel pro novou sadu. Vrátil se téměř šest vteřin za Verstappenem, ale okamžitě nasadil drtivé tempo. Zajel nejrychlejší kolo, získal přes dvě vteřiny a ztráta se scvrkla na 2,4 vteřiny. Další kolo a rozdíl klesl pod vteřinu! Hamilton letěl po trati rychleji než létající Holanďan. Byl to nevídaný tlak.
Ve 34. kole Norris předjel Magnussena, ale vše se soustředilo na bitvu o vedení. Ve 36. kole se Hamilton poprvé pokusil o útok, ale neměl dostatek prostoru. V polovině závodu oba dělilo jen osm desetin vteřiny. Ve 39. kole to už byl ostrý souboj. Ve čtvrté zatáčce Hamilton zaútočil venkem, ale dostal se mimo trat a ušpinil si pneumatiky. Rozdíl vzrostl na 1,5 vteřiny a Verstappen si mohl na chvíli oddechnout.
Max Verstappen jel skvěle, i když vedoucí pozici v závěru neuhájil
Až ve 40. kole měnil kola Vettel, ale zastávka se mechanikům nepovedla. Vrátil se na měkké sadě a se ztrátou 20 vteřin na třetího Leclerka. Po 40 kolech bylo pořadí Verstappen, Hamilton +2,0, Leclerc +34,6, Vettel +56,3, Sainz +64,1, Gasly +65,1, Räikkönen +70,7, Norris +74,9, Bottas +76,4, Ricciardo, Pérez, Kvjat, Albon, Hülkenberg, Magnussen, Grosjean, Russell, Stroll, Giovinazzi a Kubica.
Ve 45. kole oba vedoucí jezdci předjeli o kolo Bottase. Pro jezdce mistrovského týmu to musela být velká potupa, ale Fin se stále nemohl dostat do tempa. Verstappen si inženýrům říkal o plný výkon, ale odpověď mu jistě radost neudělala: „Už ho máš!“ Hamilton se totiž znovu přibližoval. Po ochlazení auta i brzd chystal další ofenzívu. Z boxu Mercedesu ji se zaujetím sledoval i Mr. Bean, tedy Rowan Atkinson.
Mercedesy absolvovaly druhou zastávku – Hamilton ve 49. kole dostal čerstvé pneumatiky a měl stáhnout 20 vteřin ztráty. Měl by stáhnout v každém kole jednu vteřinu, a to bylo při jeho kvalitách reálné. V prvním kole po návratu splnil plán, ve druhém stáhl šest desetin, ve třetím 1,5 vteřiny…
Pouze jezdci v mercedesech měli za sebou dvě zastávky, ostatní kroužili na unavených starších pneumatikách. Už jen první kvarteto mělo plný počet kol. Bitva o vítězství gradovala a všechno šlo podle plánu: 15 kol do konce, 15 vteřin ztráty Hamiltona na vedoucího Verstappena. Časy obou jezdců však byly velmi podobné.
V 58. kole Hamilton znovu posunul hodnotu nejrychlejšího kola a stáhl 1,3 vteřiny. Nasadil maximální stíhací tempo. V 60. kole ubral 1,2 vteřiny. Byl to úžasný výkon, ve kterém ze sebe šampion vydal všechny své schopnosti. Ale Verstappen jel skvělý závod bez chybiček. Jen jeho pneumatiky byly o 23 kol starší.
Zběsilé Hamiltonovo tempo přiblížilo mercedes k vedoucímu jezdci. Verstappen hlásil, že jeho pneumatiky jsou mrtvé. Nizozemcovo tempo výrazně uvadalo a už se neměl jak bránit. Zbývalo pět kol a Hamilton byl do jedné vteřiny, takže mohl použít DRS.
V 67. kole se Hamilton probojoval do vedení. Odvážná taktika Mercedesu přinesla úspěch, ale jen díky tomu, že byla vložena do rukou výjimečného mistra. Verstappen si raději dojel pro čerstvé pneumatiky, nasadil měkkou směs a pokusil se o zisk bonusového bodu za nejrychlejší kolo. Podařilo se mu to.
Tři kola před cílem Vettel předjel kolegu Leclerka a probojoval se na pódium. Páté místo po výborném výkonu uhájil Sainz, který odrazil útoky Gaslyho v red bullu. Bottasova stíhací jízda se zastavila na osmém místě a žádnou radost z výsledku jistě neměl.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:35:03,796 | 70 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +17,796 | 70 | 19 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +61,433 | 70 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +65,250 | 70 | 12 |
5. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | -1 kolo | 69 | 10 |
6. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | -1 kolo | 69 | 8 |
7. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 69 | 6 |
8. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | -1 kolo | 69 | 4 |
9. | Lando Norris | McLaren | Renault | -1 kolo | 69 | 2 |
10. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 69 | 1 |
11. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 69 | 0 |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 69 | 0 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 69 | 0 |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | -1 kolo | 69 | 0 |
15. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | -2 kola | 68 | 0 |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | -2 kola | 68 | 0 |
17. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | -2 kola | 68 | 0 |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -2 kola | 68 | 0 |
19. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | -3 kola | 67 | 0 |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | - | 49 | 0 |