Proč Honda pracovala i během povinné přestávky?
Využila mimoevropskou továrnu
Když Ferrari při vysvětlování výkonnostního deficitu své letošní pohonné jednotky zmínilo, že někteří soupeři měli před začátkem sezony více času, mysleli jsme si, že je řeč pouze o pár dnech, během kterých držely jeho zaměstnance doma špatná pandemická situace v Itálii a nařízení tamní vlády. Ukázalo se však, že dovolené u všech výrobců motorů pro F1 nebyly před sezonou tak docela povinné.
Továrny týmů byly od března povinně zavřené 63 dní. Továrny výrobců motorů byly nepřetržitě zavřené 49 dní, s výjimkou závodu Hondy v japonské Sakuře. Šéf sérií monopostů FIA Nikolas Tombazis se snaží vysvětlit, proč FIA takto rozhodla.
"Uzavření továrny Honda má trochu jiná pravidla než u ostatních výrobců pohonných jednotek. Neliší se v délce, ale v načasování," tvrdí. "Důvodem je dohoda se všemi týmy a výrobci, podle níž by nikdo neměl být znevýhodněn delším uzavřením továrny kvůli pandemické situace v jeho zemi. To se tehdy týkalo hlavně Ferrari, protože v Itálii bylo zavření továren vynuceno dříve než v Británii.
Takže jsme se shodli na tom, že nikdo by neměl mít výhodu ani nevýhodu. Jenže Japonsko mělo úplně jiný průběh boje s Covid-19 než Evropa. V dubnu, kdy jsme uzavírali tuto dohodu, jsme nemohli vědět, zda Honda nebude muset mít továrnu uzavřenou v létě. Pokud by Honda měla zavřenou továrnu spolu s ostatními a pak by jí to v červenci nařídila vláda, museli bychom opět prodloužit odstávku všech ostatních. Proto jsme raději Hondě dali více flexibility. Pracovala, když byly evropské továrny prázdné, a ty teď dostanou příležitost dohnat to."
V Sakuře se pracovalo bez přestávky. Foto: Honda
Podle toho, jak to podalo Ferrari, tedy došlo k velké nespravedlnosti. Honda pracovala před začátkem sezony a svou pohonnou jednotku zlepšila dříve, než byl vývoj zmrazen. FIA však upozorňuje na pár důležitých detailů.
"K homologaci pohonných jednotek se přistoupilo v průběhu února. A nikdo, včetně Hondy, od té doby nezlepšil výkon své pohonné jednotky. Od té doby se smí pracovat pouze na spolehlivosti. Nikdo nechce, aby homologace způsobila, že někdo bude mít nespolehlivý motor, takže na tom se smí pracovat. Na to však máme vypracované postupy, jejichž součástí je kupříkladu i informování konkurence. Není možné, aby se zlepšování spolehlivosti použilo pouze jako záminka pro změnu kompresního poměru, úpravu spalovacího prostoru nebo něčeho jiného, co by motoru přidalo 20 kilowattů výkonu."
Takže Honda na své pohonné jednotce pracovala během celého jara, ale pouze na spolehlivosti. Jistě, spolehlivější motor může Red Bull více namáhat a pomoci tak své rychlosti. Jenže na tomtéž teď může pracovat Ferrari, zatímco továrna Hondy bude zavřená. Pro vývoj pohonné jednotky, která se používá od roku 2014, však 49 dní není dlouhá doba.
Zdroj: FORMULE.CZ