Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ferrari teď souhlasí se zmrazením motorů

Ferrari teď souhlasí se zmrazením motorů

Na zadní se pro změnu staví Mercedes

Když Red Bull požádal o zmrazení vývoje pohonných jednotek v roce 2022, což by mu umožnilo nadále závodit s motorem Honda, Mercedes dal návrhu zelenou a Ferrari s Renaultem byly proti. Ferrari ale po posledním jednání otočilo. Souhlasí s tím, aby ke zmrazení došlo o rok dříve. Také nová generace pohonných jednotek může přijít o rok dříve, než bylo plánováno, tedy už v roce 2025.

"Chápeme, že Red Bull by chtěl nadále používat motor Hondy, ačkoli by se mohl dohodnout i s jiným výrobcem," řekl šéf Scuderie Mattia Binotto. "V uplynulých dnech jsme absolvovali setkání s vedením F1 a FIA a chápeme situaci. Podporujeme o rok dřívější zmrazení motorů, protože zároveň můžeme o rok dříve přejít na nové. Máme pochopení a nebude to poprvé, co Ferrari půjde pro dobro formule 1 i proti vlastním zájmům."

Co ale není proti zájmům Ferrari, je další podmínka. Nemůže být zmrazený vývoj rozdílně výkonných motorů, to by skutečně nedělalo dobrotu a dalo se to očekávat. Také je ale pravdou, že Ferrari má aktuálně nejslabší motor, takže vyhlídka na rychlé dorovnání koňských sil bez námahy ho potěší nejvíce.

"Rozhovory pokračují, ale budeme muset zvážit mechanismus pro výrobce, kteří budou mít méně výkonu než ostatní. Pak bude vývoj na tři roky zmrazen, takže je to důležitý detail," zdůraznil Binotto.

Šéf Red Bullu Christian Horner samozřejmě podporuje rychlé zmrazení.

"Myslím, že by to byla dobrá zpráva. Všechny automobilky a jejich generální ředitele zajímají velikost investic a náklady na motory. A když v roce 2026, nebo možná už 2025 nasadíme novou technologii, tak obzvlášť nedává smysl investovat stovky milionů dolarů do vývoje současných motorů," připomněl.

A samozřejmě musí souhlasit i s dorovnáním výkonu: "Musíme mít mechanismus, aby někdo, kdo v zimě nebo během sezony udělá chybný krok, mohl svou chybu napravit. V opačném případě by byl někdo nadlouho znevýhodněn.

Jenže tady otočil Toto Wolff. S rychlým zmrazením by souhlasil, ale nápad na vyrovnání výkonu se mu ani trochu nelíbí, přestože tvrdí, že všechny pohonné jednotky jsou evidentně podobně silné.

"Já nevidím žádný rozdíl. A podle mě by to byl začátek konce F1," nechal se slyšet šéf Mercedesu ve F1. "Pohonná jednotka není posuzována pouze podle maximálního výkonu. Velmi důležité jsou i další věci, například jízdní vlastnosti, hmotnost, chlazení. Nelze použít jednoduchý vzorec. Mercedes s tím nebude souhlasit.

Ferrari mělo evidentně nejsilnější motor sezony 2018 a v roce 2019 byl rozdíl ještě větší. My jsme pracovali, vyvíjeli, posouvali naše hranice a v roce 2020 jsme přišli s něčím, do čeho jsme vložili velké naděje. Nechápu, proč by jiní výrobci nevěřili svým schopnostem vyvíjet pohonnou jednotku a šasi a veřejně by se ponížili tím, že by požádali o dorovnání."

Konec F1 by to snad nebyl, když motory již byly zmrazeny a jejich výkon dorovnán na konci éry V8. Je pravdou, že tehdy se dorovnávaly atmosférické motory, ne hybridní pohonné jednotky s turbem.

Odchod Hondy může urychlit nástup další generace motorů. Foto: Honda

Renault stále neřekl ano. Je veřejným tajemstvím, že na začátku roku 2022 chce představit nový motor (současné generace), od kterého si hodně slibuje.

"Myslím, že nejprve se musíme dohodnout na pravidlech pro nové motory. Pak bychom se mohli dohodnout na zmrazení současných někdy v roce 2022," navrhl Marcin Budkowski, výkonný ředitel týmu Renault. "Bude to na konci nebo uprostřed roku? To se musí prodiskutovat. Na tomto budeme trvat. Nemůžete kupříkladu zmrazit motory na konci roku 2021, na to je již pozdě. Víte, že vývojové cykly motorů nejsou krátké."

Ale zdá se, že i Renault bude ochoten vyjednávat.

"Předtím jsme tlačili na zmrazení, ale formule 1 se rozhodla nespěchat s tím. Tak jsme investovali čas a úsilí do nové specifikace motoru. Teď musíme najít kompromis. Jsme ochotni se dohodnout na změně pravidel, ale ne pouze kvůli tomu, že Honda najednou zjistila, že je pro ni formule 1 příliš drahá, ačkoli předtím tvrdila opak. Musí to být i správné rozhodnutí pro šampionát. Takže se pojďme nejprve dohodnout na pravidlech ohledně příští generace motorů a správném načasování jejího nasazení," dodal Budkowski.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Ferrari