Mercedes odlétl ostatním do nedohledna
VC Velké Británie – kvalifikace
To, co představovalo loni v kvalifikaci jeho maximum na měkkých pneumatikách, zvládl letos Mercedes v Silverstone na středních. Možnosti jeho vozů se zdají být neomezené. A když k tomu přidáme zdravou rivalitu obou jeho jezdců, dostaneme momentálně asi neporazitelnou kombinaci.
Teploměr ukazoval příjemných třiadvacet stupňů, asfalt se zahřál na rovnou čtyřicítku. Značné obavy však panovaly z poměrně prudkých poryvů bočního větru.
Na trať nejprve vyrazili papíroví outsideři. Z nich byl nejrychlejší Magnussen s 1:27,81. Přesně o sekundu jeho výkon překonal Kvjat. Špička teprve zahřívala motory. Jako první z ní se ukázali Stroll a Leclerc – oba shodně dosáhli 1:26,55, ale pět tisícin sekundy mluvilo pro Monačana.
V jiné dimenzi se pohyboval Bottas, u něhož se časomíra zastavila na 1:26,09. Hamilton prozatím zapisoval 1:26,43 a dostal se před něj i Verstappen (1:26,11). Své pokusy nezvládli Hülkenberg a Norris a museli si dát repete.
Verstappen potvrdil roli třetího vzadu, mercedesy jsou však i mimo jeho dosah. Foto: Red Bull
Černého Petra drželo vcelku předvídatelné kvinteto Magnussen, Räikkönen, Giovinazzi, Latifi a Grosjean. Russellova naděje naopak stále žila. Držel se patnáctý a vypadalo to, že má potenciál ještě trochu přidat.
Hamilton to sice neměl zapotřebí, ale pro klid duše se posunul před Verstappena, když pokořil hranici 1:26 (1.25,90). Na první místo to ale ani tak nestačilo, to obhájil skvěle disponovaný Bottas (1:25,80). Doslova bleskově se sžil s racing pointem Hülkenberg, o čemž svědčilo dosažených 1:26,32. Zařadil se na páté místo za kolegu Strolla.
Z ohrožené pětice nedotáhl záchranářské práce ke zdárnému konci nikdo. Poslední hřebíček do rakve jejích nadějí zatloukl Latifi, který odstavil auto a zapříčinil vyvěšení žlutých praporků v nejméně vhodné chvíli. Russell se ocitl v hledáčku sportovních komisařů, protože je údajně nerespektoval a dostatečně nezpomalil.
Do druhé fáze kvalifikace vyrukovalo na střední směsi hned několik odvážlivců. Kromě pilotů Mercedesu, Racing Pointu a Red Bullu se k nim přiřadil také Leclerc. I na ní zajel Bottas fantastických 1:25,01 – tohle ještě v Silverstone s formulí 1 nikdo nedokázal! Zbytku pole nadělil přes sekundu (Verstappen 1:26,14, Leclerc 1:26,20).
McLaren v pohodě dostal obě auta do závěrečné fáze, což Red Bull a Racing Point říci nemohou. Foto: McLaren
O šok se však postaral Hamilton. I mistr řidič se někdy utne a tentokrát předvedl výkrut na bývalé startovní rovince. Nejenže odepsal zbrusu novou sadu gum, ale navíc zavinil přerušení tréninku, protože na dráhu vytahal spoustu nečistot.
Hamilton zůstával bez zajetého času a po skončení úklidu hodně spěchal. Naštěstí bez problému dal uklidňujících 1:25,34. Na hraně setrvání v bitvě o pole position se pohybovali Stroll, Albon a Hülkenberg, jásat zatím nemohl ani Vettel, zkoušející nyní štěstí na středních pneumatikách.
Bledě to vyhlíželo s Russellem, Gaslym, Ricciardem a Kvjatem. Jenže Australan doslova vstal z mrtvých a poskočil až na sedmou příčku. Teď šlapali vodu Albon a Hülkenberg. Ke spásnému břehu třetí části kvalifikace nicméně nedoplavali, stejně jako Gasly, Kvjat a Russell.
O prvenství si to rozdali Bottas, Hamilton, Verstappen, Leclerc, Sainz, Ocon, Ricciardo, Norris, Vettel a Stroll. Nejprve naběhly časy „křoví“ - Norris 1:26,45 a Sainz 1:26,66.
Potom si všichni protírali oči, zda vidí dobře. U jména Hamilton se objevilo 1:24,61. Hozenou rukavici zkusil zvednout Bottas, ale chybělo mu šestnáct setin. Třetí Verstappen (1:25,76) do toho absolutně neměl co mluvit. Čtvrtý Stroll se držel před dvojblokem ferrari. Leclerc se mohl „těšit“ na dodatečné vyšetřování, protože v uličce vjel do cesty Strollovi.
V závěrečné rundě dosáhl Bottas navlas stejného výsledku jako předtím Hamilton. Jenže ten mu znovu utekl na 1:24,30. Verstappen odrazil dotírajícího Leclerka. Třetí řadu zítra obsadí Norris a Stroll, zatímco na Vettela zbyla deprimující desátá pozice.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:25,900 | 1:25,347 | 1:24,303 | 22 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:25,801 | 1:25,015 | 1:24,616 | 17 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:26,115 | 1:26,144 | 1:25,325 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:26,550 | 1:26,203 | 1:25,427 | 16 |
5. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:26,855 | 1:26,420 | 1:25,782 | 20 |
6. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:26,243 | 1:26,501 | 1:25,839 | 20 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:26,715 | 1:26,149 | 1:25,965 | 20 |
8. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:26,677 | 1:26,339 | 1:26,009 | 19 |
9. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:26,396 | 1:26,252 | 1:26,209 | 20 |
10. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:26,469 | 1:26,455 | 1:26,339 | 20 |
11. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:26,343 | 1:26,501 | 12 | |
12. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:26,565 | 1:26,545 | 11 | |
13. | Nico Hülkenberg | Racing Point | Mercedes | 1:26,327 | 1:26,566 | 14 | |
14. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:26,774 | 1:26,744 | 12 | |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:26,732 | 1:27,092 | 14 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:27,158 | 9 | ||
17. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:27,164 | 9 | ||
18. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:27,366 | 9 | ||
19. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:27,643 | 9 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:27,705 | 7 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes