Šest setinek postrčilo Bottase do čela startu
VC 70. výročí MS F1 – kvalifikace
Ani na okamžik nikdo nepochyboval o tom, který tým dnešní kvalifikaci vyhraje. Těsný souboj Hamiltona a Bottase naštěstí dodal celé jednoznačné záležitosti alespoň trochu dramatičnosti. Do druhé řady se zítra postaví Hülkenberg a Verstappen.
Pod zamračenou oblohou dosáhla teplota vzduchu sedmadvaceti stupňů, asfaltu o šestnáct více. Pravděpodobnost příchodu deště se rovnala nule.
Prakticky okamžitě šli na rychlé kolo Magnussen a Hülkenberg. Rozdíl byl propastný – Hülkenberg 1:27,27, Magnussen 1:28,79. V úvodních minutách se prezentovali spíše outsideři. Williams a Haas vsadily na střední gumy, jevící se mnohým v kvalifikačním režimu vhodnějšími než měkké. Brzy však od experimentu upustily.
Pilot Racing Pointu odrazil i nápor Leclerka, Norrise a Vettela a překonali ho až Hamilton (1:27,23), Bottas (1:27,17) a v té chvíli nejrychlejší Verstappen (1:27,15). Velmi dobře začal rovněž Gasly (1:27,59).
Hamilton uchopil otěže pevně do rukou, když zvládl kolo za 1:26,81, Bottas zaostal o 18 setin. Verstappen žehral na silný vítr, Russell na Ocona, který ho údajně blokoval.
Hülkenberg si spravil chuť a zítra se pokusí o první stupně vítězů ve F1. Foto: Racing Point
Na opačném konci to měli nahnuté Giovinazzi, Albon, Räikkönen, Latifi a Magnussen. Thajec se však spasil, a to ve skutečně velkolepém stylu. Poskočil totiž rázem na třetí příčku před Verstappena. Místo něj balil Kvjat, hlásící, že v podvozku jeho vozu cosi prasklo. Hlavním důvodem vyřazení však bylo zkrácení tratě v zatáčce číslo patnáct, kvůli kterému přišel o nejlepší čas.
Do druhé fáze nastoupila drtivá část účastníků na středních pneumatikách, Verstappen dokonce na tvrdých! Laťku nastavil Ocon s 1:27,29. Hamilton ji přeskočil s velkou rezervou (1:26,26), Bottas s obrovskou (1:25,78). Verstappenovi risk zatím vycházel, držel se čtvrtý za Ricciardem. Později ho ještě zdolal Leclerc, zatímco Vettel opětovně bojoval o přežití. Momentálně byl klasifikován jako jedenáctý, dvě tisíciny za Gaslym.
Damoklův meč se vznášel rovněž nad Sainzem, Hülkenbergem, Grosjeanem a Russellem. Vettel a Russell sáhli jako po poslední záchraně po měkkém obutí. Pro jistotu na něm kroužily i mercedesy, i když v jejich případě to bylo naprosto zbytečné.
Finiš přinesl několik kotrmelců. Největší předvedl Hülkenberg, který se najednou zjevil na druhém místě. Naopak černého Petra si vytáhl do té doby solidně působící Ocon. Nečekalo se ani vyřazení Sainze, zatímco Vettelův nezdar se víceméně předvídal. Šichta skončila také Grosjeanovi a Russellovi.
Verstappen se dokázal probojovat do třetí fáze na tvrdých pneumatikách. Foto: Red Bull
Finálovou desítku tvořili Bottas, Hülkenberg, Hamilton, Gasly, Ricciardo, Albon, Stroll, Leclerc, Verstappen a Norris. Red bully a Ricciardo vyrukovali na střední směsi, ostatní na měkké. Klíčový duel Hamilton versus Bottas vyzněl pro prvně jmenovaného (1:25,28, Bottas o jedenáct setin zpět). Ricciardo se zařadil hned za ně, navíc s poměrně velkým časovým polštářem na Hülkenberga a Verstappena.
Poslední šance, do níž s přilnavostí nespokojený Verstappen nastoupil s červeně označenými gumami, zatímco mercedesy se žlutými, posunula na pole position Bottase (1:25,15) o šest setin před Hamiltonem. Ricciardo senzaci nedotáhl ke zdárnému konci a spadl až za Hülkenberga a Verstappena.
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:26,738 | 1:25,785 | 1:25,154 | 20 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:26,818 | 1:26,266 | 1:25,217 | 20 |
3. | Nico Hülkenberg | Racing Point | Mercedes | 1:27,279 | 1:26,261 | 1:26,082 | 18 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:27,154 | 1:26,779 | 1:26,176 | 12 |
5. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:27,442 | 1:26,636 | 1:26,297 | 14 |
6. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:27,187 | 1:26,674 | 1:26,428 | 18 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:27,154 | 1:26,523 | 1:26,534 | 18 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:27,427 | 1:26,709 | 1:26,614 | 16 |
9. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:27,153 | 1:26,642 | 1:26,669 | 18 |
10. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:27,217 | 1:26,885 | 1:26,778 | 18 |
11. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:27,278 | 1:27,011 | 12 | |
12. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:27,612 | 1:27,078 | 14 | |
13. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:27,450 | 1:27,083 | 12 | |
14. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:27,519 | 1:27,254 | 16 | |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:27,757 | 1:27,455 | 11 | |
16. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:27,882 | 6 | ||
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:28,236 | 9 | ||
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:28,430 | 6 | ||
19. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:28,433 | 6 | ||
20. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:28,493 | 6 |