Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Šest setinek postrčilo Bottase do čela startu

Šest setinek postrčilo Bottase do čela startu

VC 70. výročí MS F1 – kvalifikace

Ani na okamžik nikdo nepochyboval o tom, který tým dnešní kvalifikaci vyhraje. Těsný souboj Hamiltona a Bottase naštěstí dodal celé jednoznačné záležitosti alespoň trochu dramatičnosti. Do druhé řady se zítra postaví Hülkenberg a Verstappen.

Pod zamračenou oblohou dosáhla teplota vzduchu sedmadvaceti stupňů, asfaltu o šestnáct více. Pravděpodobnost příchodu deště se rovnala nule.

Prakticky okamžitě šli na rychlé kolo Magnussen a Hülkenberg. Rozdíl byl propastný – Hülkenberg 1:27,27, Magnussen 1:28,79. V úvodních minutách se prezentovali spíše outsideři. Williams a Haas vsadily na střední gumy, jevící se mnohým v kvalifikačním režimu vhodnějšími než měkké. Brzy však od experimentu upustily.

Pilot Racing Pointu odrazil i nápor Leclerka, Norrise a Vettela a překonali ho až Hamilton (1:27,23), Bottas (1:27,17) a v té chvíli nejrychlejší Verstappen (1:27,15). Velmi dobře začal rovněž Gasly (1:27,59).

Hamilton uchopil otěže pevně do rukou, když zvládl kolo za 1:26,81, Bottas zaostal o 18 setin. Verstappen žehral na silný vítr, Russell na Ocona, který ho údajně blokoval.  

Hülkenberg si spravil chuť a zítra se pokusí o první stupně vítězů ve F1. Foto: Racing Point

Na opačném konci to měli nahnuté Giovinazzi, Albon, Räikkönen, Latifi a Magnussen. Thajec se však spasil, a to ve skutečně velkolepém stylu. Poskočil totiž rázem na třetí příčku před Verstappena. Místo něj balil Kvjat, hlásící, že v podvozku jeho vozu cosi prasklo. Hlavním důvodem vyřazení však bylo zkrácení tratě v zatáčce číslo patnáct, kvůli kterému přišel o nejlepší čas.

Do druhé fáze nastoupila drtivá část účastníků na středních pneumatikách, Verstappen dokonce na tvrdých! Laťku nastavil Ocon s 1:27,29. Hamilton ji přeskočil s velkou rezervou (1:26,26), Bottas s obrovskou (1:25,78). Verstappenovi risk zatím vycházel, držel se čtvrtý za Ricciardem. Později ho ještě zdolal Leclerc, zatímco Vettel opětovně bojoval o přežití. Momentálně byl klasifikován jako jedenáctý, dvě tisíciny za Gaslym.

Damoklův meč se vznášel rovněž nad Sainzem, Hülkenbergem, Grosjeanem a Russellem. Vettel a Russell sáhli jako po poslední záchraně po měkkém obutí. Pro jistotu na něm kroužily i mercedesy, i když v jejich případě to bylo naprosto zbytečné.

Finiš přinesl několik kotrmelců. Největší předvedl Hülkenberg, který se najednou zjevil na druhém místě. Naopak černého Petra si vytáhl do té doby solidně působící Ocon. Nečekalo se ani vyřazení Sainze, zatímco Vettelův nezdar se víceméně předvídal. Šichta skončila také Grosjeanovi a Russellovi. 

Verstappen se dokázal probojovat do třetí fáze na tvrdých pneumatikách. Foto: Red Bull

Finálovou desítku tvořili Bottas, Hülkenberg, Hamilton, Gasly, Ricciardo, Albon, Stroll, Leclerc, Verstappen a Norris. Red bully a Ricciardo vyrukovali na střední směsi, ostatní na měkké. Klíčový duel Hamilton versus Bottas vyzněl pro prvně jmenovaného (1:25,28, Bottas o jedenáct setin zpět). Ricciardo se zařadil hned za ně, navíc s poměrně velkým časovým polštářem na Hülkenberga a Verstappena.

Poslední šance, do níž s přilnavostí nespokojený Verstappen nastoupil s červeně označenými gumami, zatímco mercedesy se žlutými, posunula na pole position Bottase (1:25,15) o šest setin před Hamiltonem. Ricciardo senzaci nedotáhl ke zdárnému konci a spadl až za Hülkenberga a Verstappena.


Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:26,738 1:25,785 1:25,154 20
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:26,818 1:26,266 1:25,217 20
3. Nico Hülkenberg Racing Point Mercedes 1:27,279 1:26,261 1:26,082 18
4. Max Verstappen Red Bull Honda 1:27,154 1:26,779 1:26,176 12
5. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:27,442 1:26,636 1:26,297 14
6. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:27,187 1:26,674 1:26,428 18
7. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:27,154 1:26,523 1:26,534 18
8. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:27,427 1:26,709 1:26,614 16
9. Alexander Albon Red Bull Honda 1:27,153 1:26,642 1:26,669 18
10. Lando Norris McLaren Renault 1:27,217 1:26,885 1:26,778 18
11. Esteban Ocon Renault Renault 1:27,278 1:27,011   12
12. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:27,612 1:27,078   14
13. Carlos Sainz McLaren Renault 1:27,450 1:27,083   12
14. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:27,519 1:27,254   16
15. George Russell Williams Mercedes 1:27,757 1:27,455   11
16. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:27,882     6
17. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:28,236     9
18. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:28,430     6
19. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:28,433     6
20. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:28,493     6