Red Bull vyfoukl Mercedesu triumf brilantní taktikou
VC 70. výročí – závod
Mercedes letos poprvé nevyhrál. Po čtyřech triumfech podlehl Verstappenovi díky rafinované taktice. Výborný závod byl plný napětí, ostrých soubojů a dílčích zklamání. Rozhodně udělal čest svému neobvyklému názvu.
Ještě před závodem bylo rozdaných několik trestů. Ocon dostal penalizaci tří míst za zdržení Russella v kvalifikace (klesl na 14. pozici). Pérez v týmu znovu neprošel testem na Covid-19 a proto ho opět nahradil Hülkenberg. V kvalifikaci se dokonce probojoval na třetí pozici a na rozdíl od minulého pokusu opravdu odstartoval do závodu.
Teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 24 °C, asfalt měl 42 °C, vlhkost byla 42,5 % a vítr vál rychlostí 4,3 m/s. Z první desítky pouze Verstappen startoval na tvrdé směsi pneumatik. Stejnou taktiku zvolili také Vettel, Sainz, Kvjat a Räikkönen. Všichni ostatní obuli střední směs.
V první řadě stály znovu mercedesy, ale na pole position tentokrát Bottas. Fin vedoucí pozici udržel, i když Hamilton hned agresivně útočil. Verstappen se dostal na třetí pozici, za čtvrtého Hülkenberga se protáhl týmový kolega Stroll. Na souboj se Sainzem doplatil Vettel, kterého rozhodil obrubník, vyjel mimo trať a klesl na poslední místo. Trápení dál pokračovalo.
Bottas nedokázal ujet o víc než vteřinu, takže Hamilton měl od třetího kola k dispozici DRS. Ale jen na chvíli. Ricciardo se po velkém souboji s Hülkenbergem usadil na šesté pozici, za ním jeli Gasly, Norris, Albon, Leclerc, Sainz, Ocon, Kvjat, Magnussen, Giovinazzi, Grosjean, Russell, Vettel, Räikkönen a Latifi. Proti minulému závodu jezdci viditelně šetřili pneumatiky, takže se těsnější souboje odehrávaly až ve druhé půli pole.
Vozy týmu Racing Point si znovu vedly výborně, i když v závěru ztratily pozice. Foto: Racing Point
Už v 6. kole dostal Bottas zprávu, že jeho levá kola jsou ve špatném stavu. Zajímavé bylo, že v té chvíli už jezdil rychlejší kola Verstappen. Pro tvrdé pneumatiky si jako první dojel Albon. Postupně ho následovali Gasly, Giovinazzi, Magnussen, Latifi a další. Odjelo se teprve osm kol, ale poslední jezdec už na Bottase ztrácel 50 vteřin.
Verstappen dojel Hamiltona na rozdíl půl vteřiny. Neposlechl výzvu týmu, aby taději šetřil pneumatiky. Jeho srdce bojovníka se s tím nehodlalo smířit. Mercedes oddaloval zastávku, i když se Hamilton bránil ze všech sil. Ve 13. kole jako první měnil kola Bottas a klesl za Ricciarda na 6. místo. Hamilton mu zatím v čele brzdil Verstappena. Ve 14. kole si však i Hamilton dojel pro novou sadu a také on se propadl na 6. pozici. Oba mercedesy však rychle postupovaly kupředu.
Bottas zajel nejrychlejší kolo a byl o vteřinu rychlejší než Verstappen. Vettel se v 17. kole konečně dostal před Grosjeana a klepal na dveře první desítky. Magnussen vyjel mimo trať a při návratu nešetrně atakoval Latifiho. Gasly ostře bojoval s Albonem o 12. místo. Leclerc předjel Norrise a využíval čerstvých pneumatik.
Ve 20. kole vedl Verstappen o 13,6 vteřiny před Bottasem a o 17,5 před Hamiltonem. Za nimi kroužili Sainz, Hülkenberg, Stroll, Ocon, Ricciardo, Vettel, Leclerc, Norris, Albon, Gasly, Räikkönen, Kvjat, Giovinazzi, Russell, Latifi, Grosjean a Magnussen. Pořadí však ovlivňoval počet zastávek.
Verstappen překvapivě zvyšoval náskok a inženýrům potvrdil, že je s pneumatikami zatím spokojený. Přitom byly o 16 kol starší než ty na mercedesech. Sainz ztratil hodně času v boxech a propadl na 12. místo. Po 25 kolech vedl Verstappen o 19,5 s před Bottasem a o 24,2 s před Hamiltonem. Se ztrátou přes deset vteřin následoval Hülkenberg se Strollem za zády. Verstappen si o kolo později dojel pro novou střední směs, ale práce mechaniků nebyla ideální a vrátil se těsně za Bottasem. Okamžitě však zaútočil a ve stejném kole se vrátil do vedení.
Všichni měli za sebou nejméně jednu zastávku a pořadí po 28 kolech mělo podobu Verstappen, Bottas, Hamilton, Hülkenberg, Stroll, Leclerc, Norris, Albon, Ocon, Kvjat, Ricciardo, Sainz, Vettel, Giovinazzi, Grosjean, Gasly, Räikkönen, Russell, Latifi a Magnussen. Dál byl navíc penalizován za souboj s Latifim.
Zatímco Leclerc zajel nejrychlejší kolo, Vettel si postěžoval na auto i pozici na trati. Red Bull se snažil hecovat Verstappena, aby vyždímal z auta maximum. Ve středu pole se rozhodli ke druhým zastávkám, ale Ricciardo na čerstvých pneumatikách udělal hodiny při souboji se Sainzem. Chybu zaplatil propadem z první desítky.
Ve 32. kole současně zastavili Verstappen i Bottas. Vedení se ujal Hamilton s náskokem pouhých 11,3 vteřiny. Neustále probíhala komunikace s týmem o jeho pneumatikách. Stále však setrvával na trati. Verstappen se mu pozvolna přibližoval, ale do cíle zbývalo ještě 15 kol. Hamilton jel na tvrdé směsi už 24 kol, zatímco Verstappen jen šest. A rozdíl v časech byl stále jen v desetinách ve prospěch Nizozemce.
Ve 41. kole Hamilton vyměnil pneumatiky za tvrdé. Klesl na 4. místo se ztrátou 12,3 s na vedoucího Verstappena. Co dokáže v posledních deseti kolech? Pozornost se sice soustředila na vedoucí kvarteto, ale zcela nenápadně a spolehlivě za ním kroužila dvojice vozů Racing Pointu. Mířila k dalšímu výbornému výsledku.
Hamilton zajel nejrychlejší kolo a dojel Leclerka. To bylo tempo! O půldruhé vteřiny rychlejší než vedoucí jezdec! Jenže za Monačanem se trochu zasekl. Hülkenberg byl zdánlivě nepochopitelně povolán ke třetí zastávce a jako jediný vsadil na měkkou směs. Po závodě se ukázalo, že příčinou tohoto na první pohled nelogického rozhodnutí byly vzrůstající vibrace vozu.
Když se Hamilton prodral před Leclerka, pokusil se o rozhodující ofenzívu. Proti Bottasovi byl mnohem rychlejší a v 50. kole týmového kolegu snadno předjel. Jen o chvíli později Albon zdolal Strolla a dostal se na 5. místo.
Vítězství Verstappena bylo velkým překvapením. Ale byla to zasloužená odměna za odvážnou taktiku a její dokonalé naplnění. Mercedes byl i při své dominanci poražen. Pro Ferrari bylo zázrakem čtvrté místo Leclerka, který zvládl 34 kol ve vysokém tempu.
Až za první desítkou skončili zklamaní Vettel, Sainz i Ricciardo, kterým tento závod vůbec nevyšel. Náhradník Hülkenberg jel skvěle, zasloužil by si páté místo, aby zastávka v závěru ho sesadila o dvě příčky níž.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:19:41,993 | 52 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +11,326 | 52 | 19 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +19,231 | 52 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +29,289 | 52 | 12 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +39,146 | 52 | 10 |
6. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +42,538 | 52 | 8 |
7. | Nico Hülkenberg | Racing Point | Mercedes | +55,951 | 52 | 6 |
8. | Esteban Ocon | Renault | Renault | +64,773 | 52 | 4 |
9. | Lando Norris | McLaren | Renault | +65,544 | 52 | 2 |
10. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | +69,669 | 52 | 1 |
11. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +70,642 | 52 | 0 |
12. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +73,370 | 52 | 0 |
13. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +74,070 | 52 | 0 |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | -1 kolo | 51 | 0 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
17. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
18. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 51 | 0 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | -1 kolo | 51 | 0 |
Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | DNF | 43 | 0 |
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 107 | 12 | 25 | 26 | 25 | 19 | |||||||||||||||
2. | Max Verstappen | 77 | - | 15 | 18 | 19 | 25 | |||||||||||||||
3. | Valtteri Bottas | 73 | 25 | 18 | 15 | - | 15 | |||||||||||||||
4. | Charles Leclerc | 45 | 18 | - | - | 15 | 12 | |||||||||||||||
5. | Lando Norris | 38 | 16 | 10 | - | 10 | 2 | |||||||||||||||
6. | Alexander Albon | 36 | - | 12 | 10 | 4 | 10 | |||||||||||||||
7. | Lance Stroll | 28 | - | 6 | 12 | 2 | 8 | |||||||||||||||
8. | Sergio Pérez | 22 | 8 | 8 | 6 | |||||||||||||||||
9. | Daniel Ricciardo | 20 | - | 4 | 4 | 12 | - | |||||||||||||||
10. | Esteban Ocon | 16 | 4 | - | - | 8 | 4 | |||||||||||||||
11. | Carlos Sainz | 15 | 10 | 3 | 2 | - | - | |||||||||||||||
12. | Pierre Gasly | 12 | 6 | - | - | 6 | - | |||||||||||||||
13. | Sebastian Vettel | 10 | 1 | - | 8 | 1 | - | |||||||||||||||
14. | Nico Hülkenberg | 6 | - | 6 | ||||||||||||||||||
15. | Antonio Giovinazzi | 2 | 2 | - | - | - | - | |||||||||||||||
16. | Daniil Kvjat | 2 | - | 1 | - | - | 1 | |||||||||||||||
17. | Kevin Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | |||||||||||||||
18. | Kimi Räikkönen | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
19. | George Russell | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
21. | Romain Grosjean | - | - | - | - | - | - |
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p. | Tým | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 180 | 37 | 43 | 41 | 25 | 34 | |||||||||||||||
2. | Red Bull | 113 | - | 27 | 28 | 23 | 35 | |||||||||||||||
3. | Racing Point | 56 | 8 | 14 | 18 | 2 | 14 | |||||||||||||||
4. | Ferrari | 55 | 19 | - | 8 | 16 | 12 | |||||||||||||||
5. | McLaren | 53 | 26 | 13 | 2 | 10 | 2 | |||||||||||||||
6. | Renault | 36 | 4 | 4 | 4 | 20 | 4 | |||||||||||||||
7. | AlphaTauri | 14 | 6 | 1 | - | 6 | 1 | |||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 2 | 2 | - | - | - | - | |||||||||||||||
9. | Haas | 1 | - | - | 1 | - | - | |||||||||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull