Suverénního Dixona v závěru přetlačil Sató
104th Indianapolis 500 – závod
Přestože byl po většinu závodu dominantní, Dixon se druhého vítězství v závodě 500 mil v Indianapolisu ve své bohaté kariéře nedočkal. Je to Sató, komu se v neděli dostalo této pocty, když v závěrečném stintu překonal Dixona, Novozélanďan se před něj nedokázal dostat zpět, než v závěrečných kolech zavlály žluté vlajky po tvrdém nárazu Pigota do zdi. Skvělý závod pro tým Bobbyho Rahala podtrhnul třetím místem v cíli Graham Rahal.
Vítěz kvalifikace Andretti se z vedení těšil jen pár metrů, hned v první zatáčce jej předjel Dixon, na něhož byl u bookmakerů nejnižší kurz. Ještě v prvním kole se před Andrettiho dostal i Sató. Naděje na vítězství na domácí půdě hned v úvodu vyhasly pro Carpentera, který skončil v boxech s poškozeným zavěšením po kontaktu s Veachem.
Andretti (vpravo s číslem 98), se z vedení po startu dlouho netěšil, v 1. kole jej předjíždí Dixon. Foto: IndyCar
V úvodním stintu vypadal velmi silně Hunter-Reay. Nejprve se posunul na konci 3. kola před vítěze kvalifikace Andrettiho a v pátém už byl druhý. Záhy poprvé zavlály nad Starou cihelnou žluté vlajky. Z pravého předního kola Davisonova monopostu začaly šlehat plameny. Celé kolo hořelo a následně i explodovalo.
Skupina jezdců v čele s loňským vítězem Pagenaudem zkusila alternativní strategii a zamířila do boxů. Kromě Pagenauda šlo třeba o jeho stájové kolegy Powera a Castronevese, či o Askewa. Restart přišel ve 13. kole. Dlouho se ale nezávodilo. Ve 25. kole se dostal v 1. zatáčce příliš na vnější stranu dráhy Ericsson a narazil do zdi.
Čelo závodu tentokrát zamířilo do boxů. Čtyři pozice během pit stopu ztratil Hunter-Reay. Za Dixonem a Satóem se utvořil vláček pilotů týmu Andretti Autosport ve složení Rossi, Andretti, Hinchcliffe, Hunter-Reay. Vedoucí pozice patřily ale pilotům, kteří nestavěli – Askewovi, Pagenaudovi, Powerovi, Kimballovi, Castronevesovi, Hanleymu, Hildebrandovi. Za nimi byli Dixon a Sató.
Davisonovi hořelo pravé přední kolo. Foto: IndyCar
Restart přišel ve 32. kole. Pro Hanleyho, ale i piloty okolo něj, to znamenalo hodně perné chvilky, když se vůz, který byl po celou dobu v Indianapolisu nejpomalejší, najednou dostal na šestou příčku a samozřejmě se po restartu propadal polem.
Askew a Pagenaud vydrželi na dráze do 45. kola. Askew sice zajížděl do boxů z 2. příčky, ale díky lepší práci mechaniků se dostal před Pagenauda. Když zastavili i další piloti na alternativní strategii, bylo pořadí Dixon, Rossi, VeeKay, Hunter-Reay a Sató. Dixon měl v čele náskok 1,3 vteřiny.
Při další zastávce v boxech to už ale bylo přes čtyři vteřiny. Rossi totiž netrefil vjezd do boxů a musel na trati zůstat o kolo déle, než tým původně plánoval. Vedoucí trojice Dixon, Rossi a Sató zastavila v 64. kole. Na pit lane byl také VeeKay, ten ale srazil vlastní mechaniky a dostal později trest.
Dixon se vrátil na trať před piloty, kteří byli na alternativní strategii. Askew, Pagenaud, Castroneves a Power jej oddělovali od Rossiho. Navíc Dixon mohl těžit z přítomnosti Alonsa před sebou, který byl po pit stopu na čerstvých pneumatikách, takže rychlostně za Novozélanďanem příliš nezaostával a přirozeně se nechtěl nechat předjet o celé kolo. Dixon se za něj zavěsil. Společně ujížděli pronásledovatelům a navíc šetřil palivo.
Rinus VeeKay srazil během pit stopu vlastní mechaniky. Foto: IndyCar
V 76. kole měl už Dixon náskok devět vteřin na Askewa a necelých 11 na Rossiho, který byl prvním jezdcem na stejné strategii jako Novozélanďan. Jezdci na alternativní strategii zastavili mezi 76. a 79. kolem.
Záhy opět zavlály žluté vlajky, když v nájezdu na cílovou rovinku havaroval Kellett. Dixon a spol. toho využili k pit stopu, který se nejvíce povedl Newgardenovi, jemuž mechanici získali pět míst, a O´Wardovi, posunuvšímu se o tři místa. Naopak Hunter-Reay ztratil čtyři pozice. Hinchcliffe, jehož vůz se zřejmě přepnul do Anti-stall modu zabraňujícímu zhasnutí motoru, ztratil dokonce 10 příček.
V tento moment Pagenaudova skupina vzdala pokus o alternativní strategii, znovu zamířila k mechanikům a srovnala se na chvostu pole. Restart měl proběhnout ve složení Dixon, Sató, Rossi, O´Ward a Newgarden, ale ještě předtím najel v poslední zatáčce příliš na obrubník Daly, ztratil kontrolu nad vozem, a za ním, když se mu chtěl vyhnout, se totéž stalo Askewovi. Svůj vůz tvrdě poslal do vnitřní ochranné zdi.
Restart tak přišel až ve 101. kole. Rossi se dostal před Satóa, Ferruci a Andretti zase před Newgardena. Na třetí příčku se záhy posunul O´Ward. Vést v této fázi závod bylo krajně nevýhodné. Většině pilotů měly do konce závodu vystačit dva pit stopy, ne však ale tomu, kdo bude v čele. Nebude se totiž moci skrýt do závěsu za jiný vůz a bude více spalovat palivo.
Dixon a Rossi začali v čele spolupracovat. Pravidelně se střídali ve vedení, aby ušetřili dost paliva k dokončení závodu jen se dvěma pit stopy. Také chtěli poodjeli třetímu O´Wardovi, což se ovšem příliš nedařilo. Mexičana ale předjel Sató, který se na vedoucí dvojici dotáhl.
Zavřené tribuny některé fanoušky neodradily od cesty na okruh. Závod sledovali, odkud to šlo. Někteří zaplatili lidem sousedícím s okruhem 400 dolarů za pronájem dvorku. Foto: IndyCar
To se záhy ukázalo jako nesmírně důležitý moment. Ve 122. kole havaroval podobně jako předtím Ericsson Palou. Téměř všichni piloti zamířili k mechanikům. Rossiho tým měl o zlomek vteřiny pomalejší pit stop způsobený tím, že jednomu z mechaniků vypadla z pistole matice kola. Když Rossi vystřelil ze svého boxového stání, bylo to do cesty Satóovi. Ten byl bok po boku s O´Wardem, jehož opět mechanici během pit stopu posunuli před soupeře. Mezi Rossim a Satóem došlo ke kontaktu, ale ani jeden z vozů nebyl poškozen.
IndyCar ovšem rozhodla, že Rossi, respektive jeho tým, budou potrestáni za nebezpečné vypuštění jezdce z boxů. Rossi putoval na konec pole a jeho šance na vítězství začala vyprchávat.
Závod vedl Rosenqvist, který nestavěl. Mezi ním a stájovým kolegou Dixonem byli ještě i jezdci o kolo zpět. Za Dixonem byl O´Ward, pak Sató a Rahal. Restart přišel ve 133. kole. Dixon se dostal před stájového kolegu a vrátil se do vedení. S poškozeným křídlem po kontaktu s Hunter-Reayem musel k mechanikům loňský vítěz Pagenaud.
Dixon byl opět ve velmi komfortní pozici – před sebou měl auto, které ho táhlo a umožňovalo mu šetřit palivo, za sebou stájového kolegu a o kolo zpět jedoucího Karama. To vydrželo pět kol, než Rosenqvist zamířil do boxů a Rahal a další zdolali Karama. V tu chvíli Rahal na Dixona ztrácel necelých 2,5 vteřiny. Následovali je Sató, Newgarden a Ferrucci.
Rossi se snažil získat zpět ztracené pozice, ale ve 144. kole se i on dostal příliš na vnější stranu dráhy a následoval náraz do zdi. Veach, Chilton, Rosenqvist a o kolo zpět jedoucí VeeKay a Alonso toho využili k pit stopu. Pro ostatní piloty ještě nebyl ten správný čas. Velmi dlouhá žlutá (restart přišel až v 155. kole) znamenala, že to nejspíše do boxů zvládnou už jen na jeden pit stop.
Newgarden se dokázal dostat na třetí místo. Ve 158. kole se do vedení dostal Sató, když předjel Dixona, který stále šetřil palivo a vedení klidně přenechal jiným.
Pit stopy odstartoval ve 167. kole Andretti. Sató a Newgarden zastavili v dalším kole, Dixon a Rahal ještě o jedno později. Dixon měl po zastávce opět náskok, který ale Sató rychle mazal. Naopak Newgarden měl problémy udržet se na třetím místě před Rahalem.
Ve 173. kole se v nájezdu do 1. zatáčky dostal Sató na první místo, na protilehlé rovince také Rahal na třetí před Newgardena, kterého v závěru kola zdolal i Ferrucci. Honda měla oproti Chevroletu opět navrch.
Dixon vedení příliš nebránil, stále byl v režimu, kdy jej tým držel zkrátka, aby vyšel do cíle s palivem. Jakmile dostal od závodního inženýra zelenou, aby jel naplno, dotáhl se za Satóa, ten ale vytáhl v 1. zatáčce obranný manévr, jaký před rokem předváděl v závěru závodu Pagenaud. Sató opět poodjel. Dixonův tým zvažoval i možnost, že jízdou naplno nevystačí Japonci do cíle palivo. Příležitost k útoku přinesli i jezdci o kolo zpět – na trojici Kimball, Carpenter a Kanaan se Sató dotáhl sedm kol před koncem.
Sató, Dixon a Rahal projeli cílem bok po boku. Foto: IndyCar
Když už měl Dixona opět za zády, zdolal šest kol před koncem Kanaana, jenže to se o půl kola později podařilo i Dixonovi a Rahalovi. Japonec měl vteřinový náskok, před sebou ale Kimballa, kterého potřeboval předjet.
Jenže to nakonec nebylo nutné. Jeho stájový kolega Pigot v poslední zatáčce ztratil kontrolu nad vozem, narazil do hrazení a pak také tvrdě do bariéry, chránící zeď oddělující pit lane od závodní dráhy.
Pigot byl po nárazu silně otřesený, ale při vědomí. Sanitka jej odvezla na další vyšetření do nemocnice ve městě. Zatímco jej záchranáři z vozu opatrně vyprošťovali, ubývala kola do konce závodu. IndyCar se rozhodla nevyvěsit červené vlajky a nepřerušit závod.
Dixon tak šanci na další útok na Satóa nedostal a musel se spokojit se druhým místem. A to strávil ve vedení závodu víc než polovinu kol – celkem 111.
Výsledek Indy500, za kterou jsou udělovány dvojnásobné body, Dixonovi výrazně pomohl alespoň v pořadí v šampionátu. Pagenaud, který byl před závodem jeho nejvýraznějším soupeřem, totiž dojel až 22., a před závodem průběžně třetí Newgarden byl pátý. Dixon měl před závodem na Pagenauda náskok 49 bodů, teď má na Newgardena, který se posunul na 2. místo, k dobru 84 bodů. Sezona pokračuje už příští víkend dvěma závody v St. Louis.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 3:10:05,0880 | 200 | 100+8 |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | +0,0577 | 200 | 80+11 |
3. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | +0,0953 | 200 | 70+2 |
4. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | +0,3929 | 200 | 64+1 |
5. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | +1,6619 | 200 | 60 |
6. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | +3,2496 | 200 | 56 |
7. | James Hinchcliffe | Andretti Autosport | Honda | +4,2694 | 200 | 52+5 |
8. | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner | Honda | +5,1918 | 200 | 48+1 |
9. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | +6,8131 | 200 | 44 |
10. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | +7,9613 | 200 | 40+5 |
11. | Helio Castroneves | Team Penske | Chevrolet | +10,3143 | 200 | 38 |
12. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | +13,9668 | 200 | 36+1 |
13. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | +16,0657 | 200 | 34+9 |
14. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | +17,6439 | 200 | 32+1 |
15. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | +19,3960 | 200 | 30+1 |
16. | JR Hildebrand | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | +20,2342 | 200 | 28 |
17. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | +21,4917 | 200 | 26 |
18. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | +24,7017 | 200 | 24 |
19. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | -1 kolo | 199 | 22 |
20. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | -1 kolo | 199 | 20+6 |
21. | Fernando Alonso | Arrow McLaren SP | Chevrolet | -1 kolo | 199 | 18 |
22. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | -2 kola | 198 | 16+1 |
23. | Ben Hanley | DragonSpeed | Chevrolet | -2 kola | 198 | 14 |
24. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | -2 kola | 198 | 12 |
25. | Spencer Pigot | Rahal Letterman Lanigan | Honda | havárie | 194 | 10 |
26. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | -13 kol | 187 | 10 |
27. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | havárie | 143 | 10+2 |
28. | Álex Palou | Dale Coyne Racing | Honda | havárie | 121 | 10+3 |
29. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | havárie | 91 | 10 |
30. | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet | havárie | 91 | 10+1 |
31. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | havárie | 82 | 10 |
32. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | havárie | 24 | 10 |
33. | James Davison | Dale Coyne Racing | Honda | porucha | 4 | 10 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar