Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Sató zajel jedno z nejrychlejších kol historie

Sató zajel jedno z nejrychlejších kol historie

107th Indianapolis 500 – 5. trénink

Japonec Takuma Sató byl znovu v tréninku na závod 500 mil v Indianapolisu nejrychlejší. Tentokrát se dokonce přiblížil rekordním časům, které ve Staré cihelně piloti zajížděli naposledy před necelými 30 lety. Jeho výsledný čas na kolo 0:38,3382, který představuje průměrnou rychlost 234,753 mil/h (377,798 km/h) je devátým nejrychlejším kolem v tréninku v historii Indy500. Těch zbylých osm zajeli jezdci v roce 1996, kdy také Arie Luyndyk stanovil kvalifikační rekord, pak ale přišla éra Indy Racing League a atmosférických motorů.

Výrazné zrychlení oproti předchozím dnům přišlo díky zvýšení výkonu turba, které IndyCar před lety zavedla pro kvalifikaci a poslední trénink před ní. A to proto, aby právě kvalifikační klání bylo díky vyšším rychlostem atraktivnější.

Všichni jezdci strávili trénink simulací svých kvalifikačních pokusů, to znamená, že na volné dráze absolvovali čtyři letmá po sobě jdoucí kola. Sató musel svoji kvalifikační simulaci následně ukončit, když se dostal z ideální stopy a tak těsně k bariéře ve 4. zatáčce, že by se snad mezi vůz a zeď nevešel ani papír.

Sató byl nejrychlejší i v součtu čtyř po sobě jdoucích letmých kol. Druhý nejlepší kvalifikační pokus má za sebou loňský vítěz Ericsson, následují Newgarden a Power.

Na jedno kolo byl druhý nejrychlejší Marco Andretti. Časy v první pětce zajeli také VeeKay, Ericsson a O´Ward.

Úplně jiný příběh prožívá tým Juncos Hollinger Racing a jejich jezdec Calum Ilott. Ten si na špatný vůz, který se nedá ovládat stěžoval už při dubnovém testu. Ačkoliv má nový monopost, tým dospěl k závěru, že se šasi je něco špatně, po sedmi kolech to v pátek zabalil a začal pro Ilotta připravovat jiné šasi. Ricardo Juncos, jeden z majitelů týmu, potvrdil, že s tímto vozem by nebylo bezpečné, aby se Ilott vůbec dál vydával na dráhu.

Tým pracuje na tom, aby jej posadil do monopostu, který v dubnovém testu řídil Agustín Canapino, který má pro Indy500 jiné šasi a v pátek s ním zajel 20. čas. Pro Juncos Hollinger Racing to však představuje pořádnou výzvu a stáj rovnou počítá s tím, že bude jedním z týmů, které se kvalifikovat do závodu budou snažit až v neděli.

Sobotní kvalifikace totiž určí 30 jezdců, kteří budou mít start v závodě jistý. Až celé pole přihlášených 34 jezdců absolvuje jeden kvalifikační pokus, mohou se piloti pokusit znovu kvalifikovat. A to buď tak, že se postaví na konec jedné fronty v pit lane a budou čekat, až na ně přijde řada, v takovém případě jejich čas zůstává v platnosti a mohou se jen zlepšit, nebo svůj čas odvolají, dostanou se do prioritní fronty, ale pokud předvedou horší výkon, než v prvním případě, mají už smůlu a platí ten druhý pokus.

Kromě toho, že každý chce být v první třicítce a mít jisté místo na roštu, tak jezdci mají ještě jednu motivaci k tomu, aby se pokusili znovu kvalifikovat. První dvanáctka totiž postoupí do nedělního boje o pole position. Pro piloty, kteří v sobotu skončí na místech 13. až 30., kvalifikace končí.

V neděli se pak nejprve na trati představí nejrychlejší dvanáctka. Postupně od 12. pilota v sobotní kvalifikaci výše zajedou jeden kvalifikační pokus a šest nejrychlejších postoupí do následujícího boje o pole position. Pro piloty na 12. až 7. místě po rozstřelu nejrychlejší dvanáctky kvalifikace končí.

Než ale dojde na boj o pole position, rozhodne se o tom, kdo dostane Černého Petra a do závodu se nekvalifikuje. Během hodinové kvalifikace se čtyři jezdci poperou o tři místa na roštu. Každý má garantovaný jeden pokus, svůj čas ale následně může odvolat a pokusit se o to zajet rychlejší. A to až do chvíle, než tato část kvalifikace skončí.

Po ní bude následovat ještě rozstřel nejrychlejší šestice, který určí vítěze pole position a složení prvních dvou řad na roštu.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Takuma Sató Chip Ganassi Racing Honda 0:38,3382   18
2. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda 0:38,4283 + 0.090 32
3. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 0:38,4334 + 0.095 15
4. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 0:38,4568 + 0.119 20
5. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet 0:38,4951 + 0.157 26
6. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 0:38,4999 + 0.162 20
7. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet 0:38,5013 + 0.163 31
8. Kyle Kirkwood Andretti Autosport Honda 0:38,5260 + 0.188 33
9. Colton Herta Andretti Autosport Honda 0:38,5348 + 0.197 27
10. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 0:38,5429 + 0.205 17
11. Felix Rosenqvist Arrow McLaren Chevrolet 0:38,5509 + 0.213 26
12. Will Power Team Penske Chevrolet 0:38,5614 + 0.223 22
13. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 0:38,5691 + 0.231 21
14. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 0,38,5822 + 0.244 17
15. Benjamin Pedersen A.J. Foyt Enterprises Chevrolet 0,38,5939 + 0.256 14
16. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet 0:38,6044 + 0.266 42
17. Tony Kanaan Arrow McLaren Chevrolet 0:38,6106 + 0.273 29
18. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 0:38,6288 + 0.291 28
19. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda 0:38,6363 + 0.298 14
20. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet 0:38,6399 + 0.302 37
21. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 0:38,6406 + 0.303 19
22. Ryan Hunter-Reay Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 0:38,6497 + 0.312 26
23. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda 0:38,6939 + 0.356 33
24. Stefan Wilson Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 0:38,6981 + 0.360 28
25. David Malukas Dale Coyne Racing Honda 0:38,7320 + 0.394 20
26. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda 0:38,7391 + 0.401 29
27. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 0:38,7701 + 0.432 45
28. Sting Ray Robb Dale Coyne Racing Honda 0:38,8435 + 0.506 21
29. Katherine Leggeová Rahal Letterman Lanigan Honda 0:38,8904 + 0.552 40
30. R. C. Enereson Abel Motorsports Chevrolet 0:38,9203 + 0.582 32
31. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda 0:38,9331 + 0.595 35
32. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda 0:38,9353 + 0.597 45
33. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 0:39,0170 + 0.679 50
34. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet 0:39,3113 + 0.973 7

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment