Bottas o vlásek, Leclerc vrátil rudým naději
Velká cena Toskánska – 1. trénink
Historie formule 1 v Mugellu napsala dnes svoji úvodní kapitolu. Jejím protagonistou se stal Bottas, nepřítomné tifosi nicméně nejvíce potěšil třetí Leclerc. Monačan jim dal naději, že oslavy tisící účasti Scuderie ve velké ceně v rámci mistrovství světa by mohly mít alespoň trochu důstojný rámec.
V Itálii pořád trvá léto. Sluníčko ohřálo vzduch na sedmadvacet a asfalt na pětatřicet stupňů.
McLaren testoval upravenou podobu přídě, poněkud se podobající Mercedesu. Leclerc po těžké havárii v Monze nastoupil s novým šasi. Navzdory spekulacím německých médií nedostal šanci Mick Schumacher a trénink absolvovali výhradně kmenoví piloti.
Mugello je pro všechny nepoznaným kontinentem. Proto se tentokrát obvyklé počáteční postávání v boxech nekonalo. Až na Strolla a Bottase měli během pěti minut účastníci za sebou instalační kolo. Norris ho televizním divákům dokonce zpříjemnil pěveckou kreací.
Bottas se naopak stal prvním, u kterého byl zaznamenán čas – 1:22,12 na tvrdých pneumatikách. Senzační vítěz VC Itálie Gasly za ním zaostal o 1,66 vteřiny na středních gumách. Rozptyl byl zatím značný, zvláště, když se Bottas zlepšil na 1:20,54.
Gasly se posunul na 1:19,85 a převzal vedení. Jako třetí nečekaně figuroval Räikkönen (+1,43). To platilo pouze do okamžiku, kdy na druhé místo poskočil Verstappen (+0,14). Zatímco zpočátku činilo manko desátého v pořadí na lídra téměř čtyři sekundy, s pokračujícím poznáváním trati se zredukovalo na necelé dvě. Ve srovnání s jinými okruhy se ale jednalo pořád o propast.
Verstappen zaujal především výkonem na tvrdých pneumatikách. Foto: Red Bull
Tvrdou směs používající Verstappen se po dalším pokusu usadil v čele (1:19,43). Po půlhodině se za ním seřadili Gasly, Hamilton, Leclerc, Sainz a Bottas. Russell se držel sedmý, jenže na rozdíl od soupeřů už sáhl po měkkém obutí. Vettel zase jednou uzavíral pole, za jeho zády se nacházel pouze Stroll bez měřeného výkonu. Čerstvá akvizice Aston Martinu naprosto otevřeně do rádia oznámila, že by se nejraději na všechno vykašlala.
Konkurence se k Verstappenovi přikrádala jen pozvolna. Když se už přiblížila na dosah, opět se jí vzdálil (1:19,07). I Hamilton na středních pneumatikách prozatím zaostával, byť o pouhých pět setinek. Za této konstelace došlo k velkému přezouvání a vracení zkušebních sad gum technikům Pirelli. Zajímavé bylo, že o nejlepší časy v jednotlivých sektorech se podělili tři účastníci – v prvním „zvítězil“ Hamilton, ve druhém Leclerc a ve třetím Verstappen.
Následující rundu na měkkých pneumatikách zahájily alfy, pouze však dokázaly svoji momentální nekonkurenceschopnost. To Norris s 1:18,98 konečně sesadil Verstappena. Maximum ještě více stlačil Ocon (1:18,80) a pak udeřil dosud spíše vyčkávající Hamilton (1:18,40). Bleskově ovšem zase spadl na třetí příčku. Bottas se jako první dostal pod 1:18 (1:17,89) a atakoval hodnoty, kterých by podle propočtů měli dosahovat závodníci elitních stájí. Krok stále držel Leclerc (+0,30). Potom se ještě Verstappen blýskl s 1:17,92 a situace se uklidnila.
Ferrari opatřilo svoje vozy speciálním lakováním. Oslavy díky Leclerkovi nezačaly nejhůře. Foto: Ferrari
Své peněžence nuceně odlehčí Latifi. Za překročení rychlostního limitu v boxové uličce mu sportovní komisaři napařili pokutu 800 eur. Navíc jako jediný podnikl menší výlet mimo dráhu.
Závěrečná fáze patřila dojíždění použitého obutí. Prvotní analýzy napovídaly, že Mercedes by nemusel být tak naprostým suverénem jako jinde. Red Bull, AlphaTauri a i jubilant Ferrari mu zdárně šlapou na paty.
Sektoroví šampioni ve druhém poločase byli znovu tři: Leclerc, Bottas a Verstappen. Ideální kolo, vytvořené součtem jejich dílčích mezičasů, se pohybuje někde na úrovni 1:17,6.
Oběd nebude chutnat lidem od Racing Pointu – osmnácté a devatenácté místo jsou ledovou sprchou.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:17,879 | 33 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:17,927 | + 0.048 | 32 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:18,186 | + 0.307 | 27 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18,409 | + 0.530 | 28 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:18,676 | + 0.797 | 30 |
6. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:18,805 | + 0.926 | 28 |
7. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:18,839 | + 0.960 | 31 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:18,981 | + 1.102 | 30 |
9. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:19,068 | + 1.189 | 34 |
10. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:19,140 | + 1.261 | 25 |
11. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,219 | + 1.340 | 21 |
12. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:19,224 | + 1.345 | 25 |
13. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:19,267 | + 1.388 | 27 |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,322 | + 1.443 | 28 |
15. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:19,457 | + 1.578 | 33 |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:19,478 | + 1.599 | 29 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:19,551 | + 1.672 | 25 |
18. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:19,836 | + 1.957 | 23 |
19. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:19,840 | + 1.961 | 29 |
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:20,034 | + 2.155 | 32 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes