Hromada šrotu při premiéře na okruhu v Mugellu
VC Toskánska – závod
Závod trval téměř dvě a půl hodiny, protože byl kvůli hromadným kolizím dvakrát přerušený. Jen Mercedesu se starosti ostatních netýkaly. Celkem snadno uhájil první dvě místa v cíli, třetí Albon vystoupil na pódium poprvé v kariéře. Ferrari oslavilo 1000. závod v MS F1 alespoň tím, že oba vozy dojely na bodovaných místech.
Hlavním tématem závodu byla oslava 1000. velké ceny Ferrari. Oslava sice tým nezastihla v nejlepší kondici a navíc bez věrných fanoušků, ale každopádně šlo o významný zápis do historie.
Obloha byla jasná, teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 30,5 °C, asfaltu dosahovala 45,5 °C, vlhkost byla 38 % a vítr vál rychlostí do 1,8-2,5 m/s. Penalizace odsunula na startovním roštu o jedno místo Péreze za kolizi s Räikkönenem.
Prvních deset jezdců na roštu muselo použít měkkou směs, dobrovolně si ji vybrali Ocon a Leclerc. Tvrdou směs preferovali Norris, Vettel, Gasly, Giovinazzia Magnussen, ostatní použili střední.
Bottas se v první zatáčce dostal do čela a za ním došlo k několika drobným kolizím. Jedna z nich vyslala do kačírku Verstappena a ten už se nedokázal dostat zpátky na trať. Nejprve ztratil výkon, potom dostal zezadu ránu. Do bariéry narazil Gasly. Sainz se roztočil a Vettel už neměl kam uhnout. Ukázalo se, že v zatáčkách je opravdu příliš málo místa…
Verstappen a Gasly nepokračovali. Vettel si dojel pro nový spoiler, pro pomoc k mechanikům musel také Räikkönen. Společně klesli na poslední místa. Za safety carem jezdci kroužili v pořadí Bottas, Hamilton, Leclerc, Albon, Stroll, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat, Ocon, Russell, Magnussen, Latifi, Giovinazzi, Sainz, Grosjean, Räikkönen a Vettel.
Russell se dostal z 18. na 11. pozici a získal ze všech nejvíc. Sportovní komisaři si lámali hlavy vyšetřováním hromadné kolize ze druhé zatáčky, ale těžko rozplést takový biliár. Trest by spíš zasloužili pořadatelé šampionátu, kteří vzali zavděk všemi nabídnutými okruhy. I těmi, které jsou pro F1 viditelně nevhodné.
Okamžitě po prvním restartu došlo k další kolizi v zadní části jezdeckého pole. Foto F1
Na konci 6. kola červený safety car odbočil a konečně se závodilo. Jenže jen na pár vteřin. Bottas příliš zpomalil pole jezdců a když se zrychlilo, znovu došlo k hromadné kolizi. Vyřazeni byli Latifi, Magnussen, Giovinazzi a Sainz. A závod byl zastaven červenou vlajkou.
Po několika vteřinách ostré jízdy v prvním a sedmém kole pokračovalo jen čtrnáct monopostů: Bottas, Hamilton, Leclerc, Albon, Stroll, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat, Ocon, Russell, Räikkönen, Vettel a Grosjean. Než se uklidila hromada šrotu, jezdci zaparkovali v uličce před boxy, vystoupili z monopostů a dali si pauzu.
„Vypadá to, že jsou všichni v pořádku, což je hlavní věc, protože ta havárie byla velmi děsivá,“ hlásil Sainz ještě z kokpitu. „Zdálo se, že závodíme, pak jsme zjistili, že ještě nezávodíme, a všichni znovu brzdili.“
Pauza se protáhla na 25 minut. A start se opakoval stejně jako v minulé velké ceně znovu z roštu. Kdyby na tribunách seděli diváci, jistě by uzavírali sázky, kolik monopostů přežije první dvě zatáčky. Ještě dřív ze závodu odstoupil jedenáctý Ocon. Russell startoval z bodované pozice a měl velkou šanci dotáhnout nadějný výsledek až do cíle.
Karta se obrátila a z pole position startoval Bottas. A role si opravdu prohodili, v první zatáčce šel do čela Hamilton. Leclerc udržel třetí místo, ale Albon klesl na sedmé. Räikkönen předjel Russella a Stroll se rychle přibližoval Leclerkovi. Ve 12. kole už měly mercedesy náskok téměř šest vteřin. Boj o vítězství tím prakticky skončil.
Russell se vrátil na desáté místo a Räikkönena zakrátko zdolal i Vettel. Ferrari v odlišném barevném provedení (červená bordeaux z počátků působení týmu v F1) se stále drželo třetí. Ricciardo předjel s pomocí DRS nebývale odevzdaného Péreze. Nejzajímavější však byla bitva o stupeň vítězů. Stroll útočil, Leclerc se ze všech sil bránil. Byl pod velkým tlakem. V 19. kole mu podlehl. A ve stejném kole i Ricciardovi.
Ve 20. kole Leclerka hravě předjel Albon. Na rovince byl mnohem rychlejší, stejně jako o malou chvíli později Pérez. Ferrari se propadalo. Pokud se týká volby pneumatik, po restartu měli střední směs Hamilton, Bottas, Russell, Räikkönen, ostatní jeli na měkké. A zpomalující Leclerc si dojel pro novou tvrdou směs. Jako jediný.
Na výměnu kol zastavili ve 29. kole Ricciardo a Räikkönen (ztratil tam 10 s). Norris předjel Péreze, pak se do boxů vydali i Pérez, Vettel, Grosjean. Pořadí se díky různým zastávkám pořádně promíchalo.
Ve 30. kole jezdci kroužili v pořadí Hamilton, Bottas, Stroll, Albon, Ricciardo, Pérez, Leclerc, Norris, Kvjat, Russell, Vettel, Grosjean a Räikkönen.
Pérez na nových pneumatikách zajel nejrychlejší kolo. Do boxů přijel Bottas a žádal o jinou směs, než dostane Hamilton. Obul tvrdou směs. Hamilton zvolil o kolo později také tvrdou.
Lance Stroll znovu mířil ke stupni vítězů, ale havárie po defektu pneumatiky zhatila jeho plány. Foto: Racing Point
Ricciardo se díky zastávkám dostal před Strolla a stupeň vítězů měl na dosah. Albon po zastávce klesl na páté místo. Bottas ztrácel sedm vteřin na Hamiltona a ani nejrychlejší kolo mu nebylo moc platné. Ve 39. kole, po pouhých 15 kolech, znovu měnil pneumatiky Leclerc – z tvrdé na střední směs. V závodě se roztočila divoká ruleta pneumatik!
Hamilton dostal pokyn, aby nenajížděl na obrubníky. Nejrychlejší na trati byl Albon a díky tomu se sjela trojice bojující o pódium: Ricciardo, Stroll a Albon. Ve 44. kole vyletěl z tratě Stroll a tvrdě narazil do bariéry. Byl přesvědčený – a také to tak vypadalo – že mu těsně před zatáčkou praskla levá zadní pneumatika. Auto otrhal ze všech stran a dlouho nemohl vystoupit. Potřetí vyjel safety car. Všichni si okamžitě zajeli pro nové pneumatiky, jen Hamilton až v následujícím kole.
Bariéra byla natolik poškozená, že ředitel Masi závod ve 45. kole znovu zastavil. Odklízení Strollova vozu Racing Point vázlo, zasahovat museli i hasiči. Čekalo se dalších 22 minut. Na závěrečný sprint na 14 kol samozřejmě všichni obuli měkkou směs pneumatik. A čekal je potřetí pevný start do závodu. Räikkönen dostal na cestu penalizaci pět sekund za špatné najetí do uličky před boxy při přerušení závodu.
Vynikající start měl Ricciardo, který se protáhl před Bottase za Hamiltonova záda. Fin však pořádně zatlačil a během jednoho kola se dostal zpátky před Ricciarda. Russell klesl z devátého na poslední místo.
V 51. kole se Albon vnějším obloukem dostal před Ricciarda. Russell zároveň předjel Grosjeana a první letošní bod Williamsu byl znovu na dosah. Mladý Brit měl velkou motivaci a stahoval desátého Vettela. Závěr závodu už na pořadí nic nezměnil. Williams na první bod nedosáhl, ani Renaultu se nepodařilo dobýt stupeň vítězů.
Räikkönen kvůli penalizaci balancoval mezi devátým a desátým místem a nakonec se vklínil mezi obě ferrari.
Nejšťastnější byl asi Albon, protože vybojoval první stupně vítězů v kariéře.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 17:30,074 | 59 | 26 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +4,880 | 59 | 18 |
3. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +8,064 | 59 | 15 |
4. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +10,417 | 59 | 12 |
5. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +15,650 | 59 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | Renault | +18,883 | 59 | 8 |
7. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | +21,756 | 59 | 6 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +28,345 | 59 | 4 |
9. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +29,770 | 59 | 2 |
10. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +29,983 | 59 | 1 |
11. | George Russell | Williams | Mercedes | +32,404 | 59 | 0 |
12. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +42,036 | 59 | 0 |
Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | DNF | 42 | 0 | |
Esteban Ocon | Renault | Renault | DNF | 7 | 0 | |
Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | DNF | 6 | 0 | |
Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | DNF | 5 | 0 | |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | DNF | 5 | 0 | |
Carlos Sainz | McLaren | Renault | DNF | 5 | 0 | |
Max Verstappen | Red Bull | Honda | DNF | 0 | 0 | |
Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | DNF | 0 | 0 |
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 190 | 12 | 25 | 26 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | 26 | |||||||||||
2. | Valtteri Bottas | 135 | 25 | 18 | 15 | - | 15 | 16 | 18 | 10 | 18 | |||||||||||
3. | Max Verstappen | 110 | - | 15 | 18 | 19 | 25 | 18 | 15 | - | - | |||||||||||
4. | Lando Norris | 65 | 16 | 10 | - | 10 | 2 | 1 | 6 | 12 | 8 | |||||||||||
5. | Alexander Albon | 63 | - | 12 | 10 | 4 | 10 | 4 | 8 | - | 15 | |||||||||||
6. | Lance Stroll | 57 | - | 6 | 12 | 2 | 8 | 12 | 2 | 15 | - | |||||||||||
7. | Daniel Ricciardo | 53 | - | 4 | 4 | 12 | - | - | 13 | 8 | 12 | |||||||||||
8. | Charles Leclerc | 49 | 18 | - | - | 15 | 12 | - | - | - | 4 | |||||||||||
9. | Sergio Pérez | 44 | 8 | 8 | 6 | 10 | 1 | 1 | 10 | |||||||||||||
10. | Pierre Gasly | 43 | 6 | - | - | 6 | - | 2 | 4 | 25 | - | |||||||||||
11. | Carlos Sainz | 41 | 10 | 3 | 2 | - | - | 8 | 18 | - | ||||||||||||
12. | Esteban Ocon | 30 | 4 | - | - | 8 | 4 | - | 10 | 4 | - | |||||||||||
13. | Sebastian Vettel | 17 | 1 | - | 8 | 1 | - | 6 | - | - | 1 | |||||||||||
14. | Daniil Kvjat | 10 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 2 | 6 | |||||||||||
15. | Nico Hülkenberg | 6 | - | 6 | ||||||||||||||||||
16. | Antonio Giovinazzi | 2 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
17. | Kimi Räikkönen | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | |||||||||||
18. | Kevin Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
19. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
21. | Romain Grosjean | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p. | Tým | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 325 | 37 | 43 | 41 | 25 | 34 | 41 | 43 | 17 | 44 | |||||||||||
2. | Red Bull | 173 | - | 27 | 28 | 23 | 35 | 22 | 23 | - | 15 | |||||||||||
3. | Racing Point | 107 | 8 | 14 | 18 | 2 | 14 | 22 | 3 | 16 | 10 | |||||||||||
4. | McLaren | 106 | 26 | 13 | 2 | 10 | 2 | 9 | 6 | 30 | 8 | |||||||||||
5. | Renault | 83 | 4 | 4 | 4 | 20 | 4 | - | 23 | 12 | 12 | |||||||||||
6. | Ferrari | 66 | 19 | - | 8 | 16 | 12 | 6 | - | - | 5 | |||||||||||
7. | AlphaTauri | 53 | 6 | 1 | - | 6 | 1 | 2 | 4 | 27 | 6 | |||||||||||
8. | Alfa Romeo | 4 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | |||||||||||
9. | Haas | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce. Úvodní foto: Mercedes