Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Skvělý jezdec Břetislav Enge dokončil svůj poslední závod

Skvělý jezdec Břetislav Enge dokončil svůj poslední závod

Zemřela legenda motoristického sportu

Jeden z nejlepších českých automobilových závodníků Břetislav Enge projel naposled pod šachovnicovým praporkem. V sedmdesáti letech dokončil svůj poslední závod, ale ve vzpomínkách fanoušků zůstanou především jeho skvělá vítězství.

Pod Ještědem vyrostla v sedmdesátých letech minulého století silná generace automobilových závodníků. Byla to parta kamarádů, která si však na trati nedarovala ani metr. Všichni se prosadili do okruhové reprezentace, pro kterou byl tehdy vrcholným šampionátem Pohár míru a přátelství. Díky výborným výsledkům se v roce 1978 posádka Zdeněk Vojtěch – Břetislav Enge představila v barvách továrního týmu AZNP Mladá Boleslav v evropském šampionátu cestovních vozů. V roce 1981 měla rozhodující podíl na titulu mistra Evropy pro značku Škoda! Za volantem vozu Škoda 130 RS se s libereckými jezdci střídal ještě Jan Šenkýř.

 

Trio, které vybojovalo pro značku Škoda v roce 1981 evropský titul - zleva Jan Šenkýř, Břetislav Enge a Zdeněk Vojtěch. Bohužel už není mezi námi ani jeden z nich. Foto: Jiří Maršíček

 

Skvělé výkony Engemu otevřely cestu do další etapy kariéry, spjaté se značkou BMW. Manažer Václav Bervid vedl své jezdce do boje proti nejlepším závodníkům kontinentu. Ve Velké ceně ČSSR 1982 desetitisíce diváků se zatajeným dechem sledovaly bitvu české posádky ve voze BMW 528i s vedoucím jaguarem. V zatáčce u Myslivny však auto náhle vzplálo jako pochodeň. Enge vyvázl s těžkými popáleninami, ale ani dlouhé léčení jeho kariéru nezastavilo.

Bohužel však přišel o obrovský úspěch. Na jeho místě vedle Vojtěcha v rakouském Zeltwegu zaskočil domácí jezdec Jo Gartner. Triumf provizorně sestavené posádky je dodnes nejlepším výsledkem českého jezdce v závodech cestovních automobilů. Této životní epizodě je věnovaná jedna kapitola knihy Na plný plyn.

Také v dalších letech patřila liberecká posádka za volantem BMW 635 CSi k nejlepším v Evropě. Po závodě v Mugellu 1983 vystoupila poprvé na stupně vítězů v závodě mistrovství Evropy. Byl to velmi úspěšný rok. Enge s Vojtěchem obsadili 11. místo na Nürburgringu, sedmé ve Vallelunze, čtvrté v Doningtonu, třetí v Silverstone a druhé v Mugellu. Kromě toho kvůli různým poruchám odstoupili dvakrát z prvního, druhého i třetího místa.

V roce 1986 se stal Břetislav Enge jako první český jezdec členem špičkového továrního týmu. Na pár závodů si užil role skutečného profesionála s nejlepším zázemím, jaké si závodník dovede představit. Kolem sebe měl vynikající jezdce v čele s Christianem Dannerem, hvězdou velkých cen F1. Vyrovnané souboje sváděl například s Gerhardem Bergerem. Výsledky z let 1982 a 1983 se však už nikdy nepodařilo zopakovat. 

Břetislav Enge miloval závodění ve všech jeho podobách. Foto: Luděk Šipla

Po krátké přestávce se Enge k závodění v amatérských podmínkách vrátil v roce 1991 a s vozem Škoda Favorit získal titul mistra Československa ve své třídě. V další sezoně vyhrál premiérový ročník seriálu Ford Fiesta Cup i domácí tituly na okruzích i kopcích. V roce 1993 obhájil prvenství mezi fiestami, ale prioritu již měly starty s mnohem výkonnějším Fordem Escort RS Cosworth. Přibývaly další tituly včetně druhého místa v mistrovství Evropy v závodech do vrchu v roce 1994. Jeho souboje s Josefem Kopeckým na kopcích doma i v zahraničí byly pro diváky opravdovou lahůdkou.

V následující sezoně se s volantem závodního vozu rozloučil. A bylo to loučení podle představ, protože absolvoval pár závodů ve špičkovém voze Ford Mondeo prestižní kategorie Superturismo. Ze stupně vítězů se s kariérou rozloučil, aby se mohl naplno soustředit na závodnický růst syna Tomáše. Krátce dokonce závodili proti sobě a v roce 1993 ve Ford Fiesta Cupu v Brně spolu vystoupili na stupně vítězů!

S escortem v barvách Camelu bojoval v evropských závodech do vrchu. Foto: Miroslav Skalilcký

Zpočátku nechtěl ani slyšet o tom, že by Tomáš přesedl do formule, ale nakonec se nechal přesvědčit. Sledoval potom jeho vrcholné výkony, viděl Tomáše jezdit od formule Ford až po F1, IndyCar či Le Mans. Osobně ho doprovázel na desítky závodů po celém světě. Prožíval jeho úspěchy i zklamání a stále mu měl co poradit. Jen díky tomu bez vlastního závodního volantu vydržel téměř dvacet let.

V roce 2014 se však znovu vrátil – ovšem tentokrát na tratě rychlostních zkoušek. Zkušenosti z rallye měl z let 1972 až 1973 a také 1988 a 1989. Tentokrát si pro historické rallye zvolil Škodu 130 LR z roku 1986 a na horké sedadlo spolujezdce posadil dceru Lucii. Svému velkému jménu nezůstal nic dlužný. Největších úspěchů dosáhl dvěma triumfy v Rally Bohemia Historic 2016 a 2017. Místo aby v 67 letech složil ruce do klína, pustil se přes zimu do přípravy nového soutěžního vozu značky Ford. Poprvé v kariéře sám a bez pomocníků. 

Se synem Tomášem při jeho prvním startu v šampionátu IndyCar. Foto: Petr Dufek

Břetislav Enge (3. 3. 1950 – 14. 9. 2020) vyhrál okruhovou kategorii prestižní ankety Zlatý volant v letech 1982, 1984, 1993. V roce 2010 obdržel ve stejné anketě Cenu Zdeňka Vojtěcha. V minulém roce převzal na výstavě Racing Expo cenu Legenda autosportu.

Jednu cenu však nikdy nedostal. Ta zůstává jen v našich srdcích. Břetislav Enge byl skvělý člověk. 

Vítězové ankety Zlatý volant z roku 1984: zleva Jiří Bartoš, Miroslav Lank, Břetislav Enge a Jiří Sedlář. Foto: Jiří Maršíček

 

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Jiří Křenek