Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dvojitá penalizace Hamiltona dárkem pro Bottase

Dvojitá penalizace Hamiltona dárkem pro Bottase

VC Ruska – závod

Bottas získal druhé letošní vítězství. Pomohla mu k tomu dvojitá penalizace týmového kolegy Hamiltona za prohřešek při najíždění na startovní rošt. Díky tomu se mezi oba mercedesy vklínil Verstappen.

Před startem se znovu rozdávaly penalizace. Albon (10.>15.) a Latifi (19.>20.) museli o pět míst zpět kvůli výměně převodovky. U jezdce Williamsu to však byla jen kosmetická úprava. Po těžké havárii v kvalifikaci naštěstí mechanici Ferrari dokázali opravit Vettelovo auto, aniž by ho stihla penalizace.

Těsně před startem měl potíže i Hamilton. Při najíždění na startovní rošt si totiž zkoušel start na místě, které k tomu není vyhrazené. Okamžitě byl vyšetřován sportovními komisaři.

Obloha byla jasná, teplota vzduchu se před startem dosahovala 29,7 °C, asfaltu 41,3 °C, vlhkost byla 49,3 % a vítr vál rychlostí 0,9 m/s. Penalizace odsunula na startovním roštu o jedno místo Péreze za kolizi s Räikkönenem. 

Pro Maxe Verstappena bylo maximem druhé místo. Foto: Red Bull

Z první desítky pouze druhý Verstappen a třetí Bottas směli obout střední směs, ostatní startovali na měkké. Ve druhé desítce s volnou volbou pneumatik vybrali měkkou směs jen Albon, tvrdou Kvjat a Räikkönen, ostatní střední. Magnussen vyjel do zaváděcího kola opožděně daleko za ostatními. Na roštu si potom musel stoupnout na poslední pozici.

Po startu se Bottas pokusil využít zákrytu za Hamiltonem a před druhou zatáčkou zaútočil. Brit však pozici těsně udržel. Verstappen se do zatáčky nevešel a projel se bezpečnostní zónou. Za ním havaroval Sainz a při pokusu vrátit se na asfalt zavadil o bariéru a rozbil auto. Mimo trať vyjelo i několik dalších jezdců. O dvě zatáčky dál Stroll po drobné kolizi s Leclerkem narazil tvrdě do svodidel.

Na trať byl povolán safety car a někteří jezdci toho využili k přezouvání. Russell, Albon a Norris obuli tvrdou směs. Za zpomalovacím vozem se jezdci seřadili v pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Ocon, Ricciardo, Pérez, Gasly, Leclerc, Magnussen, Grosjean, Kvjat, Giovinazzi, Vettel, Latifi, Räikkönen, Russell, Albon, Norris. Právě Norris si potom stěžoval, že má potíže s řízením. Možná i proto, že přejel množství úlomků ze Sainzova mclarenu.

Od 6. kola se znovu závodilo. Hamilton si chytře udržel vedení a v první polovině pole se nic nezměnilo. Soupeři za jeho zády však měli k dispozici tvrdší směs pneumatik, takže měli na trati vydržet o poznání déle. Navíc se Hamilton právě dozvěděl o dvojité penalizaci pět vteřin za zkoušení startu mimo vyhrazené místo.

Po pouhých osmi kolech si Verstappen postěžoval, že mu chybí přítlak na zadních kolech. Přesto zatím držel krok s mercedesy. Kvjat se dostal před Grosjeana a později před Magnussena na deváté místo, Räikkönen předjel Latifiho. Krásný souboj předváděli Russell, Norris a Albon, bohužel až o 16. místo. Vítězem byl nakonec Albon. 

Sergio Pérez jel skvěle a bez chybičky a dojel těsně pod stupeň vítězů. Foto: Racing Point

Hamilton měl kola ve velmi špatném stavu, ale chtěl dál zůstat na trati, aby se po zastávce nedostal do velkého provozu. Zajel nejrychlejší kolo. Pérez předjel ve třetí zatáčce 15. kola Ricciarda. Australan hned reagoval výměnou kol a klesl na 14. místo.
 
Až v 16. kole se vydal k mechanikům i Hamilton. Nejprve 10 vteřin čekal, pak se mechanici pustili do práce. Vrátil se na 11. pozici se ztrátou 35 vteřin na vedoucího Bottase. Druhý Verstappen už ztrácel 3,8 s, třetí Ocon 10,4 s. Bottas vycítil velkou šanci a ještě zrychlil. Jenže jeho pneumatiky teď byly o 19 kol starší než ty Hamiltonovy. Přesto zajel nejrychlejší kolo.

Hamilton měl trochu štěstí alespoň v tom, že se do boxů vydala i celá řada dalších jezdců. Proto se v 19. kole posunul už na sedmé místo, o kolo později na šesté. Posouval se před slabší soupeře, ale Bottas byl i na starých gumách stále rychlejší! A přidal další nejrychlejší kolo s hodnotou 1:39,221. Na týmového kolegu měl k dobru 39 vteřin. Jenže ještě nebyla odjetá ani polovina závodu.

Verstappen už na druhé pozici ztrácel 7,4 s. Jako by tím chtěl potvrdit, že jeho kvalifikační kolo, jímž Bottase překonal, bylo opravdu nejlepší v kariéře. V závodě už tempo Finova mercedesu nedokázal akceptovat. Hamilton se na inženýry zlobil, že ho zastavili příliš brzy. Dokonce pak odsekl: „Mě žádné informace nezajímají, stejně to nemá žádný vliv.“

Ve 25. kole Ocon pustil před sebe Ricciarda. možná proto, že se dlouho nedokázal dostat ani před Vettela. Verstappen se po zastávce vrátil na čtvrté pozici s náskokem pouhých pěti vteřin před Hamiltonem.

A zastavil Bottas. Mechanici výměnu kol zvládli skvěle a Fin vedoucí pozici neztratil. Všechno měl ve svých rukou. Pneumatiky o devět kol čerstvější a přes 15 vteřin k dobru. K tomu přidal další nejrychlejší kolo.

Ricciardo dostal přísnou penalizaci pět sekund za překročení limitů tratě při předjíždění Ocona. Na původních kolech už jeli jen Kvjat, Vettel a Räikkönen.

Po 30 kolech bylo pořadí Bottas, Verstappen, Kvjat, Hamilton, Pérez, Ricciardo, Leclerc, Ocon, Vettel, Räikkönen, Gasly, Norris, Magnussen, Grosjean, Giovinazzi, Albon, Latifi a Russell.

Vzápětí měnili pneumatiky Kvjat (propadl se na 8. místo) a Vettel (16.). Pouze Kvjat, Albon a Russell měli obutou střední směs, ostatní kroužili na tvrdé. Dvacet kol před koncem závodu měl Bottas náskok 12,8 s před Verstappenem a 22,7 s před Hamiltonem. O vítězství už ho mohla připravit jen vlastní jezdecká chyba nebo další vyjetí safety caru.

Gasly ve 34. kole předjel Räikkönena, ale Fin dál jako jediný setrvával na původní sadě kol. Však byl také na trati nejpomalejší. Když konečně zastavil, mechanici měli problém s levým předním kolem a dost ho zbrzdili. Ani čerstvá střední směs mu už do desítky nepomohla.

Bottas posunul hodnotu nejrychlejšího kola na 1:37,807. Ve 42. kole se Vettel po velmi tvrdém manévru dostal před Grosjeana. Albon předjel Magnussena a blížil se k bodům.
 
Ve 43. kole byl aktivován virtuální safety car, protože Grosjean po kolizi s Vettelem rozsekal orientační tabuli na drobné kousky. Zpomalení bylo jen kratičké, ale Gasly toho využil k výměně kol. Čerstvá střední směs mu měla pomoci vrátit se z 11. místa znovu na body. Jenže před sebou měl silného Albona. 

Daniil Kvjat se chtěl v domácím prostředí předvést v nejlepším světle a povedlo se mu to. Foto: AlphaTauri

Ve 45. kole se ke krásné bitvě sjela trojice Norris, Albon a Gasly. Útoku Albona nakonec využil Gasly a dostal se před svého velkého rivala z bratrského týmu silnějších býků. O kolo později se dostal i před urputně se bránícího Norrise. A zakrátko Brita zdolal i Albon. Byla to výzva k tomu, aby Norris odbočil do boxů pro nové pneumatiky.

Zatímco mezi jezdci v popředí byly stabilní rozestupy, od sedmého místa to vřelo. Ocon bránil pozici před Kvjatem, Albon stahoval devátého Gaslyho, jedenáctý Giovinazzi vzdoroval Magnussenovi, Vettelovi a Räikkönenovi.

Bottas si vzal v 51. kole zpátky nejrychlejší kolo od Gaslyho. Uhájil zasloužené vítězství, i když mu k němu pomohla dvojitá penalizace Hamiltona. Skvělé čtvrté místo vybojoval Pérez s velkým náskokem před Ricciardem. Leclerc zachránil čest Ferrari alespoň šestou příčkou. Ocon odolal ostrým útokům domácího Kvjata.

V posledním kole ještě dostal penalizaci pět sekund desátý Albon, ale o body ho nepřipravila.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:34:00,364 53 26
2. Max Verstappen Red Bull Honda +7,729 53 18
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +22,729 53 15
4. Sergio Pérez Racing Point Mercedes +30,558 53 12
5. Daniel Ricciardo Renault Renault +52,065 53 10
6. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +62,186 53 8
7. Esteban Ocon Renault Renault +68,006 53 6
8. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda +68,740 53 4
9. Pierre Gasly AlphaTauri Honda +89,766 53 2
10. Alexander Albon Red Bull Honda +97,860 53 1
11. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari -1 kolo 52 0
12. Kevin Magnussen Haas Ferrari -1 kolo 52 0
13. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari -1 kolo 52 0
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari -1 kolo 52 0
15. Lando Norris McLaren Renault -1 kolo 52 0
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes -1 kolo 52 0
17. Romain Grosjean Haas Ferrari -1 kolo 52 0
18. George Russell Williams Mercedes -1 kolo 52 0
  Carlos Sainz McLaren Renault DNF 0 0
  Lance Stroll Racing Point Mercedes DNF 0 0

 

Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020

p. Jezdec      
1. Lewis Hamilton 205 12 25 26 25 19 25 25 7 26 15                    
2. Valtteri Bottas 161 25 18 15 - 15 16 18 10 18 26                    
3. Max Verstappen 128 - 15 18 19 25 18 15 - - 18                    
4. Lando Norris 65 16 10 - 10 2 1 6 12 8 -                    
5. Alexander Albon 64 - 12 10 4 10 4 8 - 15 1                    
6. Daniel Ricciardo 63 - 4 4 12 - - 13 8 12 10                    
7. Charles Leclerc 57 18 - - 15 12 - - - 4 8                    
8. Lance Stroll 57 - 6 12 2 8 12 2 15 - -                    
9. Sergio Pérez 56 8 8 6     10 1 1 10 12                    
10. Pierre Gasly 45 6 - - 6 - 2 4 25 - 2                    
11. Carlos Sainz 41 10 3 2 - - 8   18 - -                    
12. Esteban Ocon 36 4 - - 8 4 - 10 4 - 6                    
13. Sebastian Vettel 17 1 - 8 1 - 6 - - 1 -                    
14. Daniil Kvjat 14 - 1 - - 1 - - 2 6 4                    
15. Nico Hülkenberg 6       - 6                              
16. Antonio Giovinazzi 2 2 - - - - - - - - -                    
17. Kimi Räikkönen 2 - - - - - - - - 2 -                    
18. Kevin Magnussen 1 - - 1 - - - - - - -                    
19. George Russell - - - - - - - - - - -                    
20. Nicholas Latifi - - - - - - - - - - -                    
21. Romain Grosjean - - - - - - - - - - -                    

Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020

p. Tým      
1. Mercedes 366 37 43 41 25 34 41 43 17 44 41                    
2. Red Bull 192 - 27 28 23 35 22 23 - 15 19                    
3. Racing Point 119 8 14 18 2 14 22 3 16 10 12                    
4. McLaren 106 26 13 2 10 2 9 6 30 8 -                    
5. Renault 99 4 4 4 20 4 - 23 12 12 16                    
6. Ferrari 74 19 - 8 16 12 6 - - 5 8                    
7. AlphaTauri 59 6 1 - 6 1 2 4 27 6 6                    
8. Alfa Romeo 4 2 - - - - - - - 2 -                    
9. Haas 1 - - 1 - - - - - - -                    
10. Williams - - - - - - - - - - -                    

 

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes