Verstappen odolal v závěru Hamiltonovi a navyšuje vedení v šampionátu
Velká cena USA - závod
Vítězem Velké ceny USA se stal Verstappen a navýšil své vedení v šampionátu na 12 bodů. Hamilton sice pilota Red Bullu v závěru naháněl, nakonec se ale musel spokojit se druhou příčkou. Díky nejrychlejšímu kolu ovšem na Verstappena v USA ztratil pouze šest bodů. Třetí skončil Pérez.
V neděli ráno v Austinu lehce sprchlo. Pro závod ale už byla trať suchá a šance na příchod deště během závodu se nejevila jako příliš pravděpodobná. Zatímco trať měla krátce před startem 36 stupňů, vzduch 27 stupňů.
Z prvního místa startoval do Velké ceny USA Verstappen. Za ním se seřadili Hamilton, Pérez, Leclerc, Sainz, Ricciardo, Norris, Gasly, Bottas, Cunoda, Ocon, Giovinazzi, Stroll, Latifi, Räikkönen, Schumacher, Mazepin, Vettel, Alonso a Russell. Bottas se původně kvalifikoval jako čtvrtý, na deváté místo ho ale odsunula penalizace pěti míst za nasazení šestého kusu spalovacího motoru. Vettel pak skončil v kvalifikaci dvanáctý, Alonso čtrnáctý a Russell patnáctý. Trojice ale byla odsunuta na chvost kvůli nasazení nových pohonných jednotek.
Většina z nejlepší desítky zajela svůj nejrychlejší čas ve druhé části kvalifikace na střední směsi pneumatik a na těchto gumách tak museli odstartovat i do závodu. Výjimkami byli Sainz a Cunoda, kteří začínali na měkké specifikaci pneumatik. Střední směs pneumatik nasadila i celá druhá desítka.
Očekávalo se, že jezdci absolvují dvě zastávky. Jako nejrychlejší vyhodnotilo Pirelli před závodem strategii se startem na střední směsi pneumatik a se dvěma přezutími na tvrdou směs, nejprve mezi 12. a 17. kolem a poté v rozmezí 32. a 37. kola. U jezdců startující na měkké směsi se očekávaly první zastávky mezi 10. a 15. kolem.
Pérez musel již v nájezdu na startovní rošt řešit problémy. Zlobil ho totiž nápojový systém. "Nepřestává to téct. Budu muset vyměnit kuklu. Teče opravdu hodně," hlásil Mexičan do vysílačky. Jeho účast v závodě ale tyto potíže pochopitelně neohrozily.
O trochu větší drama než u Péreze se ale odehrávalo na roštu u Gaslyho. Kolem Francouzova vozu, který měl startovat jako osmý, se seběhli mechanici. Byl totiž objeven problém se senzorem. Ten se ale ještě před startem podařilo vyřešit.
Po startu závodu se Hamilton pokusil zaútočit na Verstappena. Jeho útok byl úspěšný a v první zatáčce se ujal vedení. Verstappen sice vycestoval v první zatáčce ven z trati, před Pérezem se ale udržel. Tato podoba první trojice vydržela až do konce prvního kola. Čtvrtý zůstával Leclerc. Intenzivně se bojovalo během úvodního okruhu o páté místo mezi Sainzem, Ricciardem a Norrisem. Jako pátý najížděl do druhého kola Ricciardo, šestý byl Sainz a sedmý Norris. Osmý byl Cunoda, devátý zůstával Bottas a bodovanou desítku uzavíral Gasly.
Po startu z chvostu pole se dařilo postupovat dopředu Vettelovi, Alonsovi a Russellovi. Zatímco Russell byl po startu z posledního místa čtrnáctý, Vettel patnáctý a Alonso šestnáctý.
Hamilton se sice ujal vedení, Verstappen se ho ale byl schopen držet a od třetího kola si tak mohl pomáhat systémem DRS. "Hodně mu to klouže," uvedl Nizozemec.
Opakovaný záběr v přímém přenosu odhalil, že v první zatáčce došlo na zadních příčkách k incidentu mezi Latifim a Strollem, po kterém skončil pilot Aston Martinu roztočený. Oba ale byli schopni v závodě pokračovat. Potíže měl v prvním kole ale i Ocon, který si poškodil přední přítlačné křídlo po kontaktu s jedním z vozů Alfa Romeo a musel do boxů. Tam zamířil i Mazepin. U pilota Haasu se totiž uvolnila opěrka hlavy. Ocon i Mazepin přezuli na tvrdou směs.
Nedlouho po Mazepinovi s Oconem zajel k mechanikům i Latifi. Kanaďan vyjel na trať hned po boku Ocona a vyhnal Francouze v první zatáčce mimo dráhu. I Latifi nazul tvrdou směs.
Verstappen v čele stále naháněl Hamiltona. Při svých snahách jednou překročil traťové limity v předposlední zatáčce, za což byl jeho čas smazán. Zatímco Hamilton vedl, u jeho parťáka Bottase se závod nevyvíjel podle představ. Mimo záběry kamer se totiž propadl za Gaslyho na desátou příčku.
V osmém kole zajel do boxů pro tvrdé pneumatiky Alonso. Kolo po něm navštívil mechaniky i Giovinazzi, který ale zůstal na střední směsi. Nedlouho po nich zajeli do boxů i Cunoda s Russellem. Oba přezuli na tvrdé gumy.
V 11. kole zamířil do boxů Verstappen a nazul čerstvou sadu tvrdé směsi pneumatik. Na trať se vrátil jako pátý. Nedlouho po zastávce se ale dostal na čtvrté místo před Ricciarda. Australan ihned poté zamířil do boxů. Verstappenovi se dařilo stahovat ztrátu a po jedenácti kolech ztrácel na Hamiltona kolem sedmnácti sekund. To by Hamiltonovi k návratu na první místo po zastávce nestačilo. Na konci 13. kola zajel do boxů i Pérez, který ale na rozdíl od Verstappena opět nazul střední směs.
Na zastávky obou jezdců Red Bullu se brzy rozhodli zareagovat u Mercedesu a na konci 13. kola povolali do boxů Hamiltona. Brit se vrátil na trať šest a půl sekundy za Verstappenem. Pérez jezdil za Hamiltonem o necelých pět sekund. Stejně jako Verstappen byl Hamilton na tvrdých gumách.
V 15. kole postihly problémy Gaslyho. Na jeho voze došlo k poškození zavěšení. Francouz tak zamířil do boxů a tam odstoupil. K mechanikům zamířil i Bottas, který se díky zastávkám ostatních dostal na páté místo. Fin přezul na tvrdou směs a propadl se na 11. příčku.
Ve druhé desítce to zajiskřilo mezi dvěma bývalými šampiony. Räikkönen si vyšlápl na Alonsa a sebral mu 13. pozici. Mezi dvojicí dokonce došlo ke kontaktu. Alonso si postěžoval, že si Räikkönen při předjetí pomohl výjezdem mimo trať v první zatáčce a dožadoval se vrácení pozice. Sportovní komisaři se ale rozhodli žádné tresty neudělovat.
Ve 20. kole už měli na kontě zastávku všichni jezdci. Vedl Verstappen o necelých šest sekund před Pérezem. Šest sekund za Hamiltonem jezdil třetí Pérez. Čtvrtý byl Leclerc, pátý Ricciardo, šestý Sainz, sedmý Norris, osmý Bottas, devátý Cunoda, který Bottasovi krátce předtím podlehl a desátý Räikkönen.
Alonso se posunul na jedenácté místo před Giovinazziho ve dvanácté zatáčce. Španěl ovšem nedobrzdil a vyjel ven z dráhy. Před Giovinazzim se ale udržel a to se italskému závodníkovi nelíbilo. Sportovní komisaři vzápětí začali situaci prošetřovat. Později dostal Alonso nařízeno pustit Giovinazziho zpátky před sebe, což také vzápětí učinil. V dalším kole se ale souboj mezi dvojicí opakoval. Giovinazzi se ovšem před pilotem Alpine udržel. Tentokrát si ale při souboji vypomohl výjezdem z trati Ital a musel Alonsa pustit zpět.
Situace na čele se mezitím začala dramatizovat. Hamilton totiž stahoval Verstappena a postupně se dotáhl na tři sekundy. Vzápětí museli jezdci zpomalit, neboť byla aktivována fáze virtuálního zpomalovacího vozu, aby mohli traťoví komisaři odstranit z trati úlomky.
Na konci 29. kola zamířil do boxů pro čerstvou sadu tvrdých gum Verstappen. Nizozemec se vrátil na trať jako třetí za Péreze. Mexičan ale podle očekávní svého týmového kolegu na rovince mezi jedenáctou a dvanáctou zatáčkou pustil. Podruhé zajeli do boxů mimo jiné i Sainz a Norris, jejichž zastávky se neobešly bez potíží a u mechaniků se zdrželi. Verstappenovi se po zastávce v boxech dařilo Hamiltona stahovat.
Dvacet kol před koncem vedl Hamilton o třináct sekund před Verstappenem. Třetí byl Pérez, čtvrtý Leclerc, pátý Ricciardo, šestý Sainz, sedmý Bottas, osmý Norris, devátý Vettel a bodovanou desítku uzavíral Cunoda. Vettel měl ale stejně jako Hamilton na kontě stále jen jednu zastávku a očekávalo se, že zamíří k mechanikům ještě jednou. V takovém případě by se do bodované desítky posunul tou dobou jedenáctý Räikkönen.
Hamilton si svou druhou zastávku odbyl na konci 38. kola a nasadil novou sadu tvrdých pneumatik. Na Verstappena ztrácel po návratu na trať osm a půl sekundy. Třetí Pérez byl za Hamiltonem o třináct a půl sekundy. Mexičan měl ve svém držení nejrychlejší kolo závodu a tím pádem i jeden bonusový bod.
Nedlouho po Hamiltonovi zajel do boxů i Vettel a propadl se na 13. místo. Na desátou pozici se tím pádem posunul Räikkönen. Hamiltonova ztráta na Verstappena se sice zprvu navýšila na devět sekund, poté ale Brit zabral a patnáct kol před koncem se náskok pilota Red Bullu snížil na sedm sekund. V dalších kolech ale Hamilton ještě přitvrdil. Zajel nejrychlejší kolo a už byl pouze šest sekund za Verstappenem.
Čtrnáct kol před koncem přibyl na seznam odstoupivších druhý jezdec. Alpine stáhl Ocona ze závodu kvůli problémům se zadní částí vozu. Bojovalo se o páté místo mezi Ricciardem a Sainzem. Mezi dvojicí došlo dokonce ke kontaktu, což Sainze rozzlobilo. "Toto už bylo trochu špinavé. Udělal to schválně," obvinil pilot Ferrari Ricciarda. Po tomto incidentu Ricciardo poodjel a Sainz si naopak musel dávat pozor na sedmého Bottase. Na Španělově voze došlo při kontaktu s Ricciardem k poškození předního křídla, byl ale schopen pokračovat.
To už se ale musel obávat o pozici i Verstappen. Hamilton totiž pokračoval ve stahování náskoku a osm kol před koncem už Nizozemec vedl pouze o dvě sekundy. Alonso to zkusil na tři zastávky a dojel si v závěru pro střední směs pneumatik. Na trať se vrátil jako třináctý. O pár kol později ale zajel do boxů znovu a odstoupil. Byl u něj problém se zadním křídlem.
Hamilton i nadále stahoval Verstappena, už ale ne tak mílovými kroky jako v předchozích kolech. Čtyři kola před koncem činil rozestup mezi nimi zhruba sekundu a půl. Tři kola před koncem se o zisk jednoho bodu připravil Räikkönen. Mistr světa z roku 2007 se roztočil, vylétl ven z trati a propadl se na 12. pozici. Desátou příčku převzal Vettel, který se o pár okamžiků předtím dostal před Giovinazziho.
Během předposledního kola sice Hamilton dokázal stáhnout ztrátu na Verstappena pod sekundu, v posledním kole ale Verstappen opět dokázal poodjet. Nizozemcovi pomohlo mimo jiné i využití systému DRS, ke kterému mohl sáhnout díky tomu, že se těsně před ním objevil na cílové rovince jeden z jezdců jedoucích o kolo zpět. Své vedení tak už udržel a dojel si pro svůj první triumf ve Velké ceně USA, díky kterému navyšuje své vedení v šampionátu na 12 bodů. Jelikož Hamilton zajel nejrychlejší kolo, získal na něj v Austinu Verstappen pouze šest bodů. Na stupně vítězů se podíval i třetí Pérez. V závěru ještě došlo ke změně na šesté pozici. Bottas nakonec předjel Sainze.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:34:36,552 | 56 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +1,333 | 56 | 18+1 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | +42,223 | 56 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +52,246 | 56 | 12 |
5. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +76,854 | 56 | 10 |
6. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +80,128 | 56 | 8 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferari | +83,545 | 56 | 6 |
8. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +84,395 | 56 | 4 |
9. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1 kolo | 55 | 2 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 55 | 1 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 55 | 0 |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 55 | 0 |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 55 | 0 |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | 1 kolo | 55 | 0 |
15. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1 kolo | 55 | 0 |
16. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 2 kola | 54 | 0 |
17. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 2 kola | 54 | 0 |
DNF | Fernando Alonso | Alpine | Renault | - | 49 | 0 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 40 | 0 |
DNF | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | - | 14 | 0 |
Průběžné pořadí: 1. Verstappen 287.5, 2. Hamilton 275.5, 3. Bottas 185, 4. Pérez 150, 5. Norris 149, 6. Leclerc 128, 7. Sainz 122.5, 8. Ricciardo 105, 9. Gasly 74, 10. Alonso 58, 11. Ocon 46, 12. Vettel 36, 13. Stroll 26, 14. Cunoda 20, 15. Russell 16, 16. Latifi 7, 17. Räikkönen 6, 18. Giovinazzi 1, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.
Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 460.5, 2. Red Bull 437.5, 3. McLaren 254, 4. Ferrari 250.5, 5. Alpine 104, 6. AlphaTauri 94, 7. Aston Martin 62, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 7, 10. Haas 0. Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull