Ferrari darovalo triumf rivalům z Mercedesu
VC Ruska – závod
Polovinu závodu mělo Ferrari režii ve svých rukou. Řešilo, zda posunout do vedení Leclerka nebo ponechat Vettela. Jenže po Vettelově zastávce se jeho ferrari zastavilo a následné aktivování virtuálního safety caru všechno obrátilo naruby…
Startovní rošt – jak už je v F1 nedobrým zvykem – znovu výrazně pozměnily penalizace. O pět míst byli za použití dalších elementů pohonné jednotky odsunuti Verstappen, Gasly a Albon, na konec roštu Kubica a Kvjat. Ovšem Kvjat na druhé straně dostal povolení ke startu, i když se nezúčastnil kvalifikace. Albon nakonec startoval z boxové uličky, protože dostal další penalizaci 20 míst za výměnu převodovky a dalších dílů. Nové specifikace motorů Honda by však měly přinést úspěch.
Přes avizovanou možnost deště bylo před startem sucho, teplota vzduchu byla příjemných 22,1 °C a asfalt měl 33,8 °C. Vlhkost se pohybovala kolem 67 % a vál poměrně silný vítr 3,4 m/s.
Hamilton a Bottas stáli na startu na střední směsi pneumatik, spolu s nimi také Stroll. Kvjat zvolil tvrdou a všichni ostatní měkkou. Taktická bitva mohla začít.
Během prvních dvou zatáček se dostal do vedení Vettel, následovaný Leclerkem, Hamiltonem a Sainzem. Španěl dokonce na šampiona tvrdě útočil a ohrožoval jeho pozici. Ovšem než jezdci odkroužili jediné kolo, vyjel na trať safety car. Ve 4. zatáčce totiž dostal Grosjean zezadu ránu od Giovinazziho a Ricciarda, zabořil se do bariéry a útočník musel k mechanikům. Do boxů zamířil i Kubica.
Charles Leclerc měl závod výborně rozjetý a další triumf by si bez zásahu "vyšší moci" zasloužil
V nájezdu do 4. kola byl závod restartován. Magnussen předjel Hülkenberga. Obě ferrari ujížděla soupeřům a rychlejší byl v počáteční fázi Vettel. Přesto dostal od týmu pokyn, aby před sebe pustil kolegu Leclerka. Sainz si stále udržoval čtvrtou pozici před Bottasem, ale v 7. kole už rychlejšímu soupeři podlehl.
Vettel přes rádio vzkázal, aby se mu Leclerc víc přiblížil. Evidentně byl nespokojený s pokynem, který však tým opakoval. Verstappen předjel Péreze na sedmou pozici. Räikkönen dostal penalizaci (průjezd uličkou před boxy) za předčasný start.
Po 10 kolech vedl Vettel o dvě vteřiny před Leclerkem a další čtyři před Hamiltonem. Bottas však ztrácel na týmového kolegu už propastných sedm vteřin. Na dalších místech jeli Sainz, Norris, Verstappen, Pérez, Hülkenberg, Magnussen, Stroll, Gasly, Kvjat, Albon, Russell, Ricciardo, Giovinazzi, Kubica, Räikkönen.
Jenže o dvě kola později už Verstappen předjel Norrise. Vettel přidával další nejrychlejší kola a stále mírně navyšoval náskok. Časy mercedesů se však oběma ferrrari začaly vyrovnávat. A v 15. kole dokonce převzal nejrychlejší kolo Hamilton. Na vedoucího Vettela ztrácel 6,6 vteřiny, na druhého Leclerka rovné tři. A pokračoval ve vysokém tempu. Měkké pneumatiky pomalu odcházely…
První měnil kola na střední směs Hülkenberg, ale mechanici udělali chybu a ta ho stála zdržení. V 17. kole se Verstappen probil už na páté místo a před sebou měl jen kvarteto favoritů. Ztrácel ovšem téměř dvacet vteřin na Bottase. Prognóza Pirelli už vzala zasvé, protože měkké gumy stále držely.
Po dvaceti kolech vedl Vettel o 4,2 s před Leclerkem. Hamilton ztrácel 7,1, Bottas 19,0, Verstappen 38,6, Sainz 43,9, Pérez 50,1… Norris si dojel pro novou sadu pneumatik a klesl na 13. místo. Následovala zastávka Sainze a jezdců na měkkých gumách ubývalo.
Ve 22. kole měnil pneumatiky Leclerc. Bylo to v pravou chvíli, protože se časy Ferrari mírně zhoršovaly. Leclerc po návratu nasadil pekelné tempo. V prvním kole po výměně převzal nejrychlejší kolo a o vteřinu překonal Vettela. V dalším kole už byl o 1,7 s rychlejší!
Ve 25. kole jel do boxů Vettel. Na trať se vrátil těsně za zády Leclerka. Ferrari se podařila taktická výměna jezdců, o které se diskutovalo přes rádio. Vzápětí ovšem Vettel odstavil své ferrari u bariéry. Zklamaně vystoupil z vozu a byl aktivován virtuální safety car.
To byla obrovská výhoda pro zastávku Hamiltona a zároveň ho následoval i Bottas. Díky tomu se Hamilton udržel ve vedení a navíc s velkým náskokem šesti vteřin. Hamilton měl obutou měkkou a Leclerc střední směs.
V režimu virtuálního safety caru Russellovi selhaly brzdy a zabořil se do bariéry. Na trať byl povolán skutečný zpomalovací vůz. Ferrari zvažovalo, zda nepovolá znovu Leclerka a nepřezuje na měkkou směs. O kolo později skutečně zastavil. K dispozici měl stejně jako mercedesy měkké, ale o dvě kola čerstvější pneumatiky.
Po 30 kolech se za safety carem kroužilo v pořadí Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen, Sainz, Magnussen, Norris, Pérez, Stroll, Albon, Hülkenberg, Gasly, Kvjat, Giovinazzi a Räikkönen. Mimo hru už byli Kubica, Russell, Vettel, Ricciardo a Grosjean.
Posledních 20 kol se diváci měli na co těšit. Rozdíly mezi všemi jezdci se smazaly. Od 33. kola se znovu závodilo. Leclerc vězel za Bottasem a musel čekat až na oživení systému DRS. Jenže v té chvíli už ztrácel na vedoucího Hamiltona tři vteřiny.
Lewis Hamilton měl štěstí, ale to nesnižuje jeho další výborný výkon za volantem
Ve 43. kole se Albon posunul na šesté místo před Magnussena a vydal se za Sainzem. Po startu z boxové uličky to byl pěkný výkon. Po chvíli udělal Magnussen chybu a předjel ho i Pérez. Navíc dostal Dán penalizaci pět sekund za nepředpisový návrat po vyjetí z tratě. Ve 48. kole se Albon probojoval před Sainze na 5. místo.
Hamiltonovi doslova spadlo do klína 82. vítězství ve F1. Mercedes v závodě dominoval, protože nejrychlejší jezdec víkendu Leclerc si v posledních 20 kolech neporadil ani s Bottasem. Ferrari ze slibného víkendu nakonec vytěžilo „jen“ třetí místo. Red Bull sice na pódium nedosáhl, ale za pozornost stojí páté místo Albona po startu z boxové uličky.
Ze zbytku pole byl nejúspěšnější Sainz z McLarenu. Za ním se seřadili Pérez, zuby nehty se bránící Magnussen (jemu byla po závodě započtena penalizace), s vadnoucími pneumatikami bojující Norris a Hülkenberg. Jezdci Toro Rosso odešli s prázdnou, ale ostrými vzájemnými souboji pobavili diváky.
Bonusový bod za nejrychlejší kolo v závodě získal Hamilton.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33:38,992 | 53 | 26 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +3,829 | 53 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +5,212 | 53 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +14,210 | 53 | 12 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +38,348 | 53 | 10 |
6. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +45,889 | 53 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +48,728 | 53 | 6 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | +57,749 | 53 | 4 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +58,779 | 53 | 2 |
10. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | +59,841 | 53 | 1 |
11. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +1:00,821 | 53 | 0 |
12. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | +1:02,496 | 53 | 0 |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +1:08,910 | 53 | 0 |
14. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | +1:10,076 | 53 | 0 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +1:13,346 | 53 | 0 |
Robert Kubica | Williams | Mercedes | DNF | 28 | 0 | |
George Russell | Williams | Mercedes | DNF | 27 | 0 | |
Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | DNF | 26 | 0 | |
Daniel Ricciardo | Renault | Renault | DNF | 24 | 0 | |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | DNF | 0 | 0 |