Bez vhodného motoru Red Bull odejde
Ve hře je i převzetí drahého projektu Hondy
Honda před necelým týdnem oznámila, že z F1 odejde po sezoně 2021. Špatná zpráva je od té doby předmětem mnoha rozhovorů, úvah a návrhů a své k tomu samozřejmě musel říct i Helmut Marko, nejvyšší šéf programu Red Bullu ve F1, jenž se zodpovídá přímo majitelům společnosti vyrábějící energetické nápoje. Potvrdil, že Red Bull sice chce ve F1 zůstat, ale neučiní tak, pokud jeho tým nebude moci bojovat o tituly.
"Pokud nenalezneme cestu, jak zůstat konkurenceschopní, tak budeme uvažovat o odchodu," řekl Marko, který rovnou vyloučil, že by Red Bull v roce 2022 do F1 přivedl jiného výrobce motorů.
"Nikdo nechce vložit tolik úsilí do něčeho, co by bylo jen na čtyři roky. Potom budou nová motorová pravidla. A všem je jasné, že není možné přijít do F1 a hned být konkurenceschopný. Hybridní technologie jsou příliš komplikované a drahé."
Na rozdíl od toho, co tvrdila Honda, totiž že hybridní technologie F1 prostě jen nesedí do její představy budoucnosti, která má být pouze elektrická, Marko prozrazuje, že roli sehrály také peníze, které Honda v době krize a prudkého globálního propadu prodeje automobilů nechce investovat do F1.
"Se snižováním nákladů (výrobců motorů) se mělo začít před lety. Do roku 2022 je třeba vyvinout nové hlavy válců, protože v benzinu bude muset být 20 procent biopaliva. A v roce 2023 budeme potřebovat další nový motor, protože F1 chce mít stoprocentně ekologické palivo. To budou náklady, které fanouškovi nedají absolutně nic," konstatoval.
Markovi dává trochu zapravdu i zpráva, kterou Honda vydala pouze pár dní po oznámení odchodu z F1. Rozhodla se pokračovat v IndyCar, kam začne dodávat nové hybridní motory... Samozřejmé, ne tak drahé, jako motory pro F1.
A zapravdu Markovi dává také Cyril Abiteboul, šéf Renaultu ve F1. Na nerentabilnost účasti ve F1 v pozici dodavatele drahých pohonných jednotek bez vlastního týmu poukázal v souvislosti se spekulací novinářů, že tým Red Bull bude opět používat motory Renault. Možná by tedy mohlo dojít k obnovení úspěšné spolupráce z éry před zavedením hybridních pohonných jednotek s turbem v roce 2014, z níž vzešly čtyři mistrovské tituly a čtyři Poháry konstruktérů. Abiteboulovi je ale jedno, kdo bude motorovým zákazníkem Renaultu, důležité budou pouze úspěchy továrního týmu, jenž se přejmenuje na Alpine.
"Byznysplán založený na dodávání motorů týmům F1 nemůže fungovat. I zprávu o odchodu Hondy považuji za důkaz toho, že mám pravdu. My sami jsme na to přišli v roce 2014, kdy jsme se rozhodli obnovit náš vlastní tým. Honda si možná položila stejné otázky jako my, ale rozhodla se jednat jinak. Náš program se točí kolem našeho týmu, bude se točit kolem značky Alpine, a to se nezmění," připomněl.
A to je věc, která Marka vůbec netěší: "Pokud půjdeme k Renaultu, budeme dostávat motor navržený podle jejich vlastních potřeb, přesně zapadající do jejich šasi. To by byl velký kompromis."
Marko má starostí nad hlavu. Foto: Red Bull
Markovi by se asi líbilo, kdyby Honda přenechala Red Bullu duševní vlastnictví svého projektu. Ono by to ale asi chtělo i zařízení Hondy v Milton Keynesu, anglickém městě, kde sídlí také tým Red Bull. Tam je logistické a testovací středisko a oddělení výzkumu a vývoje. I pak by ale ještě zůstávala otázka, kde se budou komplikované pohonné jednotky vyrábět.
"Problém by byl hned v roce 2022. Museli bychom motor přizpůsobit spalování biopaliva. A všichni víme, že tyto technologie jsou mimořádně komplikované," povzdechl si Marko.
V rozhovoru pro The Race šéf programu Hondy ve F1 Masaši Jamamoto naznačil, že automobilka má zájem rozloučit se v dobrém. Tak to udělala v roce 2008, kdy Rossu Brawnovi přenechala svůj tovární tým, který pak v roce 2009 pod jménem Brawn GP získal jezdecký i konstruktérský pohár.
"Honda bude naslouchat, pokud budou potřebovat naši pomoc. Ne pouze v oblasti pohonné jednotky, ale i v jiných. Rádi budeme spolupracovat, abychom programy AlphaTauri a Red Bullu podpořili i po roce 2021. Honda si z tohoto partnerství odnáší mnoho dobrého, takže se budeme rádi revanšovat," nechal se slyšet Jamamoto.
Red Bull chce mít jasno do konce roku, aby se pak mohl pustit do vývoje vozu pro sezonu 2022.
Zdroj: Motorsport, The Race, auto motor und sport, úvodní foto: Red Bull