Red Bull chce přebrat projekt Hondy
Vyvíjet vlastní pohonnou jednotku ale nedokáže
Společnost Red Bull zatím nemá jasno v tom, kdo bude jejím týmům dodávat pohonné jednotky po roce 2021. Jasno ale má v tom, že dva týmy musejí používat stejný motor.
"O ničem jiném vlastně ani neuvažujeme," potvrdil Christian Horner, šéf týmu Red Bull Racing. "Kvůli synergii našich projektů, kvůli integraci pohonného ústrojí, si nedokážeme představit, že by naše týmy pracovaly s odlišnými jednotkami."
"Nechceme mít jinou pohonnou jednotku než Red Bull Racing," uvedl Franz Tost, šéf týmu AlphaTauri. "Nechci, aby si AlphaTauri muselo opět navrhovat vlastní převodovku, celé zavěšení zadních kol a další věci. Máme úzkou spolupráci s Red Bull Technology a chceme v ní pokračovat, takže potřebujeme mít stejné motory."
Red Bull není nadšený, že má opět začít používat pohonnou jednotku navrženou pro některý ze tří továrních týmů, které ve F1 zůstanou. V případě Mercedesu a jeho silných motorů by se možná i nechal přemluvit, jenže Mercedes nechce.
"Hlavním důvodem je, že už dodáváme čtyřem týmům, pokud počítám i náš," vysvětluje Toto Wolff, šéf týmu Mercedes. "I tak už hrozí, že nebudeme mít dostatek pohonných jednotek pro tyto čtyři týmy. Kapacity jsou naplněny. Ale nepochybuji, že Helmut (Marko, šéf motorsportu Red Bullu) má plán B a asi nebude závislý na tom, zda se dohodne s některým ze současných dodavatelů."
Kromě továrního týmu Mercedesu, Aston Martinu a Williamsu bude od příštího roku motory s třícípou hvězdou používat také McLaren. S Red Bullem a AlphaTauri by už šest z deseti týmů F1 používalo stejný motor, což asi nezní jako dobrý nápad ani pro samotnou F1. Formule 1 a FIA ale určitě nechtějí o Red Bull přijít. Je to majitel dvou týmů, zároveň jejich hlavní sponzor, také promotér Velké ceny Rakouska, a ještě dává finance i do podpory mladých talentovaných jezdců v juniorských sériích.
Plánem B, o kterém se nejspíš s předstihem doslechli Toto Wolff i Cyril Abiteboul, je přebrat projekt Hondy. Red Bull by si tak "dělal" vlastní motory.
"Bude to složité. Stejně složité, jako jsou tyto motory," řekl Marko v rozhovoru pro Sport1. "Nejraději bychom, pokud jednání s Hondou dopadne dobře, přebrali její duševní vlastnictví a vše potřebné k tomu, abychom si v Milton Keynesu dělali vlastní motory."
Ve městě Milton Keynes je nejen sídlo týmu Red Bull, ale i jedno ze dvou center, na kterých stojí program Hondy ve F1. Druhé je v daleké japonské Sakuře.
S trochou pomoci by si Red Bull mohl vyrábět vlastní motory, ale ve vývoji nemůže měřit síly s automobilkami. Foto: Red Bull
Plán B ale má minimálně jeden háček.
"Bylo by to myslitelné jedině v případě, že motory budou zmrazeny od prvního závodu sezony 2022, pokud ne dříve. Nemáme na to dále tuto pohonnou jednotku vyvíjet. Technicky ani finančně bychom to nezvládli. To je podmínka," zdůraznil Marko.
V dalším rozhovoru, tentokrát pro Motorsport-Magazin, Marko vysvětlil: "Tyto motory jsou tak komplikované, že budou výzvou i jejich výroba a údržba. Pouze zkoumáme, jak bychom to mohli dokázat ve vlastní režii. Další vývoj ale není možný bez technologického centra, jaké je v Sakuře. A něco takového nechceme, ani si nemůžeme dovolit vybudovat."
Red Bull by si pak mohl najít velkého sponzora z automobilového průmyslu. Možná o to snadněji by Red Bull později do F1 přivedl nového výrobce, který by už pouze vložil vlastní vývojové kapacity. O kvalitní výrobu, testování, údržbu a další věci by už bylo postaráno. Honda se zavázala příští rok ještě ponechat všechny zdroje na vývoj, takže do roku 2022 by byly věci vyřešeny. Potom však Red Bull potřebuje zmrazení do roku 2025, zatímco F1 má naplánovaný přechod na paliva nevyrobená z ropy, což by vyžadovalo úpravu motoru. Někdo bude muset ustoupit.
Zdroj: Motorsport, Sport1, Motorsport-Magazin, úvodní foto: Red Bull