Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nejrychleji se klouzal opět Verstappen

Nejrychleji se klouzal opět Verstappen

VC Turecka – 3. trénink

Kdo si myslel, že už hůře být nemůže, mýlil se. Po včerejším trápení s nulovou přilnavostí se do hry navíc zapojilo špatné počasí. Z rulety, v níž se trénink změnil, vyšel znovu jako vítěz Verstappen. Tři závodníci, včetně Hamiltona, zůstali bez zaznamenaného výkonu.

Oproti běžným zvyklostem neutichl hluk motorů na autodromu ani minulou noc. Poté, co obhájce titulu označil stav dráhy za svinstvo s velkým S a nespokojeností se netajili ani další účastníci, sáhli pořadatelé po netradičním a v podstatě zoufalém kroku. Aby zvýšily žalostnou přilnavost čerstvě položeného povrchu, kroužily po setmění po okruhu desítky osobních automobilů (promotér velké ceny je současně majitelem největší autopůjčovny v Turecku…).

Akce „pogumuj za každou cenu“ se ale setkala s rozporuplnou reakcí. Mnozí jezdci podotkli, že tímto způsobem se do provozuschopného stavu dostane maximálně tak ideální stopa a předjíždění se tím pádem stane prakticky nemožným.

Rána jsou chladná už i v Istanbulu. Vzduch měl pouhých třináct stupňů, asfalt, vlhký po předchozí přeháňce, jen o dva více. Navíc se zatáhlo, přičemž pravděpodobnost příchodu deště činila plných 90 procent. 

Lewis Hamilton závěrečnému tréninku moc nedal. Foto: Mercedes

Jako první vyrazili z boxů Grosjean a obě ferrari, a to na přechodných pneumatikách. Tomu odpovídaly i úvodní časy, pohybující se kolem 1:50. Nejlepší zaznamenal Leclerc – 1:50,91. Verstappen i Bottas spíše opatrně ohmatávali terén, Hamilton opět nikam nespěchal.

S postupným osycháním trati se Verstappen osmělil a poskočil na 1:48,48. Rozptyl byl obrovský, momentálně poslední Räikkönen ztrácel přes 17 sekund. Ocon a Leclerc se v zatáčce vzájemně poštouchali gumami, naštěstí bez nějakých viditelných následků. Vzápětí se roztočili Vettel a Norris. Vypadalo to, že včerejší kalvárie bude mít pokračování. To dokázal velmi pěknou piruetou Kvjat.

K dovršení všeho zlého se znovu rozpršelo. „Podmínky jsou nesmírně obtížné. Nedokážeme vůbec zahřát pneumatiky, Je to možná ještě horší než v pátek,“ konstatoval v rozhovoru pro Sky šéf týmu McLaren Andreas Seidl. Několik vytrvalců přešlo na obutí do mokra, provoz ale celkově znatelně zeslábl.

Ponuře vyznívala také rádiová komunikace. „Točím se v každém kole,“ hlásil Kvjat. „Nedá se v tom jet. Gumy jsou jako led,“ nadával Leclerc. Zanedlouho se jen s námahou vyhnul nárazu do zdi. Hamilton si odbyl instalační kolo a okamžitě se stáhl zpátky.

Pořadí se samozřejmě zakonzervovalo a stájovým bossům se prohloubily vrásky na čele. Podle meteorologů má stejná slota totiž vydržet celou sobotu a možná i neděli. Kombinace nevyzrálého asfaltu a s vodou smíchaného olejového filmu, který se usadil na dráze, je přitom naprosto vražedná.

Po půl hodině to všichni vzdali. Nikdo nechtěl riskovat havárii těsně před kvalifikací. Ještě předtím postavil napříč auto Sainz. Měl kliku, nic netrefil a nebyl nikým trefen. Ani v boxové uličce nebylo zrovna bezpečno. Málem se v ní srazili Pérez a Norris. 

Nenápadný hrdina - Sebastian Vettel absolvoval nejvíce kol ze všech. Foto: Ferrari

Mario Isola, vedoucí sportovního oddělení Pirelli, nepřímo naznačil, že stavbaři odvedli mizernou práci: „Obvykle u nového asfaltu zaznamenáváme naopak agresivní přilnavost. Tady nastal pravý opak.

Těsně před koncem projevili značnou dávku odvahy Räikkönen a oba borci AlphaTauri, kteří to zkusili vyzbrojeni pochopitelně obutím do mokra. Za nimi pospíchal Giovinazzi, jenže jeho snažení skončilo na trávníku. Odjel z něj sice vlastními silami, ale s torzem předního křídla.

Na závěr ještě pesimistická předpověď experta Sky Sports Johnnyho Herberta: „Jestli se situace nezlepší, nemůže se kvalifikace odstartovat...

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:48,485   6
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:49,430 + 0.945 9
3. Alexander Albon Red Bull Honda 1:50,059 + 1.574 5
4. Esteban Ocon Renault Renault 1:53,897 + 5.412 9
5. Lando Norris McLaren Renault 1:53,995 + 5.510 7
6. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:54,490 + 6.005 14
7. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:55,577 + 7.092 6
8. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:55,666 + 7.181 4
9. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:55,878 + 7.393 4
10. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:56,824 + 8.339 5
11. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:58,475 + 9.990 6
12. Carlos Sainz McLaren Renault 1:59,548 + 11.063 7
13. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 2:02,325 + 13.840 10
14. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 2:02,473 + 13.988 7
15. Romain Grosjean Haas Ferrari 2:04,748 + 16.263 5
16. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 2:06,351 + 17.866 13
17. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 2:09,368 + 20.883 8
  George Russell Williams Mercedes     1
  Nicholas Latifi Williams Mercedes     1
  Lewis Hamilton Mercedes Mercedes     3

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull