Button se vidí v Albonovi
V poslušném voze stačí mít talent
Mistr světa z roku 2009 Jenson Button si v podcastu Collecting Cars zavzpomínal na skvělé i těžké začátky ve F1 a objevil přitom podobnost s Alexanderem Albonem, který byl rychlý okamžitě po usednutí do vozu Toro Rosso, ale v Red Bullu se trápí.
"První rok ve F1, to byla čistá zábava. Vše bylo okamžitě skvělé," vzpomíná Button na rok 2000 a vůz Williams poháněný motorem BMW. "Vůz byl úžasný a Sir Frank Williams s Patrickem Headem by mi leccos odpustili, ačkoli pokud si dobře pamatuji, tak jsem snad ani v jednom závodě neboural.
Poté, před druhou sezonou, jsem podepsal s Benettonem. Velmi jsem se těšil. Jenže můj talent najednou nestačil. Co se týče technických věcí, byl jsem nepoužitelný. Neměl jsem ani tušení, co s vozem dělat. Vůbec jsem totiž závodním vozům nerozuměl. Když jsem se poprvé posadil do vozu Williamsu, prostě jsem jezdil po okruhu a byl jsem přitom o dvě a půl desetiny sekundy rychlejší než jejich testovací jezdec. A pak mi dali udělat test. Prostě mi ho dali, papír s otázkami, abych jim napsal odpovědi. Byl jsem mimo, trefil jsem možná tři z dvaceti.
Williams fungoval. Když jsem se posadil do Benettonu, bylo to přesně naopak, nic nefungovalo správně. A mým týmovým kolegou byl Giancarlo Fisichella, známý tím, že umí závodit v hrozných vozech. Totálně mě ničil. Nedokázal jsem to pochopit, byl to šok. Začal jsem pochybovat, že jsem dost dobrý, že něco dokážu.
A Flavio (Briatore, šéf týmu Benetton) mi nic nedaroval. Jednou jsem v Monaku dojel sedmý. Dnes by to nebylo špatné, ale tehdy bralo body pouze prvních šest v cíli. Po závodě se mě ptal: Co si tam proboha dělal? To sis tam vyhlížel byt nebo jachtu? Ale potřeboval jsem to, musel jsem s tím něco udělat, jinak bych ve F1 byl pouze do roku 2001. Byli na mě přísní, donutili mě pracovat na sobě, začít se zajímat o technickou stránku.
Dnes bych byl nejspíš Albonem. Ale myslím, že Red Bull už zjistil, že s mladými jezdci něco nedělá správně. V posledních letech byli tvrdí, hlavně na Gaslyho. Teď s Albonem si už museli uvědomit, že nesmí být tak přísní a musí jezdcům pomoci s pochopením techniky. Ve druhém voze přitom jezdí snad nejrychlejší jezdec, co se týče čisté rychlosti, který si navíc může nastavit auto tak, jak se mu líbí. Rád jezdí s nosem přibitým k trati, s hodně přetáčivým vozem. Nikdo jiný tak nejezdí."
Button v Benettonu vypadal jako beznadějný případ. Foto: Benetton
Zdroj: Collecting Cars, úvodní foto: Red Bull