Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Bahrajnu 2020

Před VC Bahrajnu 2020

Patnáctá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1

Formule 1 se k závěrečným velkým cenám přemístila do Asie. Nejprve se jezdci střetnou na osvědčeném okruhu v Bahrajnu, ale ve hře už jsou jen druhá místa v šampionátech jezdců i týmů.

Po čtrnácti odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (307) před týmovým kolegou Valtterim Bottasem (197), Maxem Verstappenem (170), Sergiem Pérezem (100), Charlesem Leclerkem (97) a Danielem Ricciardem (96). Nebodovali pouze Nicholas Latifi a George Russell.

Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (504) před Red Bullem (240) a Racing Pointem (154). Bez bodového zisku je jen Williams.

Historie okruhu

Bahrain International Circuit byl vybudován na popud členů vládnoucí královské rodiny. Bahrajn je totiž – na rozdíl od většiny okolních zemí v Perském zálivu – královstvím. Autodrom přišel na 150 milionů eur a navrhl ho známý německý architekt Hermann Tilke.

Na okruhu v as-Sachíru nedaleko hlavního města Manama se F1 jezdí pravidelně od roku 2004 a prvním vítězem byl Michael Schumacher. Když se tehdy bahrajnský král Schumachera zeptal, zda mu ještě něco chybí k naprosté spokojenosti, král volantu mu odpověděl, že luxusnější hotel. Do roka stál v jednom ze zálivů v hlavním městě…

První stupeň vítězů v Bahrajnu v roce 2004: zleva Rubens Barrichello, Michael Schumacher a Jenson Button. Foto: Ferrari


Pro rok 2010 prošel autodrom částečnou přestavbou, která zohlednila kritické připomínky jezdců. Prodloužil se z původních 5412 na 6299 metrů. Tehdy závod stejně jako v roce 2006 zahajoval sezonu. Ovšem varianta Endurance se využila pouze pro ročník 2010, potom se velká cena F1 vrátila k původní délce.

Nezapomenutelný je především ten závod, který se neuskutečnil. Sezona 2011 měla původně stejně jako ta předchozí začít v malém ostrovním bahrajnském království. Po více než čtvrt století se však musela velká cena F1 na poslední chvíli rušit. Důvodem byla neklidná politická situace v zemi, střety policie s demonstrujícími obyvateli a z toho vyplývající riziko pro účastníky i návštěvníky. Bahrajn dostal ještě šanci navrhnout náhradní termín, ale ten se nakonec nepodařilo včas najít. Zrušení závodu všichni považovali za rozumné a podobné problémy se od té doby neopakovaly.

Až letos. Potíže se sestavováním kalendáře nebudeme dál rozebírat. Zatímco všechny dosavadní ročníky VC Bahrajnu se uskutečnily v březnu nebo v dubnu, tentokrát se poprvé pojede v podzimním termínu. 

Klíčová místa

Podle techniků firmy Brembo patří okruh v as-Sachíru mezi nejnáročnější na brzdy. Stejné jako legendární tratě Nürburgring, Monza a Spa-Francorchamps. Teploty by však vzhledem k posunu termínu měly být vyšší, a tedy i stupeň mechanické přilnavosti. Ve střední části dráhy je řada brzdných míst se středně vysokou energií, což znamená značné opotřebení třecích materiálů.

V každém kole jezdci použijí brzdy osmkrát po celkovou dobu 15,8 vteřiny. To vše se odehraje zejména ve dvou sekcích. V zatáčkách 8 a 10 se brzdy používají déle než 2,4 s. Zde je také největší průměr maximálního zpomalení 4,2 G, shodný například s Monzou a Soči.

Od startovní čáry až po šachovnicovou vlajku jezdci používají brzdy více než 450krát a na brzdový pedál vyvíjejí celkový tlak více než 48 tun. V praxi to je více než 510 kg na jezdce za každou minutu jízdy. Je také pravda, že na sedmi z osmi brzdných úseků je ztráta rychlosti větší než 130 km/h a na čtyřech z nich je brzdná dráha nejméně 105 metrů.

Nejnáročnější pro brzdový systém je první zatáčka, protože po rovince dlouhé 1100 metrů monoposty začnou brzdit z rychlosti 337 km/h a poté zpomalí na 83 km/h na pouhých 122 metrech. Jezdci brzdí po dobu 2,44 sekundy, přičemž brzdový pedál zatíží 172 kg při přetížení 5,5 G.

Zajímavá čísla

Premiéra se v Bahrajnu uskutečnila 4. 4. 2004 a závodu dominoval Michael Schumacher, který zajel nejrychlejší kolo v kvalifikaci i vítězném závodě.

Z dosavadních patnácti ročníků čtyři vyhrál Sebastian Vettel, tři Fernando Alonso a Lewis Hamilton, dva Felipe Massa. Zatímco držitelem oficiálního rekordu (nejrychlejší kolo dosažené v závodě) je stále Michael Schumacher z úvodního ročníku, nejrychlejší čas zajel Charles Leclerc v loňské kvalifikaci výkonem 1:27,866 (221,738 km/h). 

V roce 2010 zahajovala VC Bahrajnu sezonu F1 a k tomu patří oficiální fotografování. Foto: VC Bahrajnu


Pouze jedna zatáčka má své jméno. Od roku 2014 se první zatáčka po startu jmenuje po Michaelu Schumacherovi.

Nejčastěji startoval z pole position Sebastian Vettel – v letech 2010, 2012 a 2018. Poprvé v kariéře zde stáli v čele startu Valtteri Bottas a Charles Leclerc. Robert Kubica zde zase vybojoval své jediné vítězství v kvalifikaci.

Jenson Button zvítězil v roce 2009 ze 4. pozice na startu. Ještě nikdy nevyhrál jezdec stojící na roštu dál. Kimi Räikkönen se však v roce 2006 dokázal probojovat na pódium z 22. místa na startu.

Nicholas Latifi sice s monopostem F1 v Bahrajnu ještě nikdy nejel, ale v minulosti zde startoval v závodech GP2 a F2.

Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 246 metrů. 

Vzpomínka na rok 2019

V čele průběžné klasifikace se před VC Bahrajnu nacházel vítěz úvodního klání v Melbourne Bottas před Hamiltonem a Verstappenem. V Poháru konstruktérů vedl Mercedes, následován Ferrari a Red Bull Racingem.

Svého premiérového pole position dosáhl v kvalifikaci Leclerc, jemuž dělal v první řadě společnost Vettel. Grosjean se na roštu stěhoval o tři místa dozadu za blokování Norrise.

Vettel využil svých zkušeností, lépe odstartoval a dostal se před Leclerka. Ten byl ztrátou pozice natolik rozhozený, že neodolal ani Bottasovi. Měl potom hodně práce, aby odrazil alespoň Hamiltona. Jenže ve 2. kole udělal Bottas drobnou chybu a tu využili k předjetí Leclerc i Hamilton.

Po kolizích museli do boxů Stroll a Grosjean. Sainz se stále posouval kupředu, až ve 4. kole zaútočil na pátého Verstappena. Jenže inkasoval ránu a s poškozeným vozem zamířil k mechanikům.

Druhý Leclerc byl rychlejší než vedoucí Vettel. Monačan dokonce požádal o týmovou režii. Když nepřišla odezva, poradil si s pomocí DRS sám a v 6. kole Vettela předjel.

Postupně zvýšil svůj náskok na více než tři vteřiny a ve 13. kole si stejně jako Hamilton zajel pro nové pneumatiky. Obhájce titulu využil dřívější zastávky k tomu, aby se dostal před Vettela.

Po 20 kolech jezdci kroužili v pořadí Leclerc, Hamilton, Vettel, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Räikkönen, Norris a Pérez.

Ukázalo se, že volba Mercedesu (jako jediný vsadil na měkké gumy, ostatní na střední) nebyla ideální. Hamiltonovi začalo obutí klouzat, Leclerc ujížděl a Vettel se dotahoval. Ve 23. kole se Vettel podle očekávání dostal na druhé místo a 7,535 vteřiny před sebou měl Leclerka.

Ve 32. kole odbočil pro novou střední sadu Verstappen, ačkoli na té stávající měl odjeto jen dvacet okruhů. Levé přední kolo nešlo utáhnout, proto se vrátil až za Räikkönenem na sedmém místě.

Ve 34. kole přezul na střední směs Hamilton a klesl o deset vteřin za Bottase. O kolo později totéž udělal i Vettel a vrátil se jen těsně před Hamiltona. 

VC Bahrajnu 2019

Vítězství v Bahrajnu obhajuje Lewis Hamilton z Mercedesu. Foto: Mercedes

Leclerkova zastávka byla perfektní a udržela ho v čele. Vzrušení nastalo po velmi ostrém útoku Hamiltona na Vettela. Brit byl evidentně rychlejší a při jednom z dalších soubojů se Vettel roztočil. Ferrari o chvíli později na rovince kvůli silným vibracím přišlo o přední křídlo. Vettel v důsledku toho spadl až na devátou pozici.

Deset kol před koncem se Leclerkův náskok začal rychle ztenčovat a ve 48. kole se kolem něj Hamilton bez problému přehnal. O šest kol později ho stejně hladce zdolal Bottas.

V závěru musel na trať safety car, protože současně odstoupily oba renaulty a navíc i Sainz. To zachránilo vlekoucímu se Leclerkovi (motor šel jen na pět válců) alespoň bronzový stupínek, protože jinak by nemohl odrazit Verstappenův útok.

Za vítězným Hamiltonem se na dalších bodovaných příčkách umístili Bottas, Leclerc, Verstappen, Vettel, Norris, Räikkönen, Gasly, Albon a Pérez.

 

BahrajnVC Bahrajnu

Okruh: Bahrain International Circuit

Místo: as-Sachír

Bahrajn okruh
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F12004
  • POČET KOL57
  • DÉLKA OKRUHU5412 m
  • DÉLKA ZÁVODU308,238 km
  • REKORD OKRUHU1:30.252 (2004)
  • DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
 
  • Počet zatáček15
  • Nadmořská výška-16 – 0,9 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivastřední
 

27. – 29. listopadu 2020

  • První tréninkPÁ   12:00 - 13:30
  • Druhý tréninkPÁ   16:00 - 17:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 - 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 - 16:00
  • ZávodNE   15:10 - 17:10
 

Vítězové VC Bahrajnu

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2019 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Charles Leclerc Ferrari Ferrari
2018 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Sebastian Vettel Ferrari Ferrari
2017 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2012 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Fernando Alonso Ferrari Ferrari Sebastian Vettel Red Bull Renault
2009 Jenson Button Brawn Mercedes Jarno Trulli Toyota Toyota
2008 Felipe Massa Ferrari Ferrari Robert Kubica BMW Sauber BMW
2007 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2006 Fernando Alonso Renault Renault Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault Renault Fernando Alonso Renault Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
 

Vybrané údaje z roku 2019

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 352 m
  • Poloha pole position vlevo
  • Délka uličky před boxy1) 418 m
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 18,8 s
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 65 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 75 %
  • Počet řazení za kolo1) 58
  • DRS zóny1)Z3-4/Z10-11/Z15-1
  • Největší přetížení3) 5,5 G v 1. zatáčce
  • Největší tlak na brzdový pedál3) 172 kg v 1. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci4) 327,7 km/h (Vettel)
  • Max. rychlost v závodě4) 340,4 km/h (Albon)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci4) 1:27,866 (Leclerc)
  • Nejrychlejší kolo v závodě4) 1:33,411 (Leclerc)
  • Vítězná strategie2) dvě zastávky ve 13. a 34. kole (Hamilton)
  • Počet předjetí1) 18
  • Počet předjetí s DRS1) 43
  • Nejdelší úsek na tvrdých pneu2) 16 kol (Sainz)
  • Nejdelší úsek na středních pneu2) 33 kol (Stroll)
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu2) 30 kol (Gasly)
  • Počet zastávek v boxech1) 40
  • Počet vítězství z pole position4) 6x z 15 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 40 %
  • Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 0 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 27 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 32 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Pirelli, 3) Brembo, 4) FIA

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli