Verstappen po sólu svým 55. triumfem zahájil novou sezonu F1
VC Bahrajnu – závod
Od závodu jsme asi očekávali víc, protože se žádné velké bitvy neodehrály. Hned v první zatáčce Verstappen udržel vedoucí postavení ze startu a od té chvíle ujížděl v neohroženém sólu do cíle. V prvních dvaceti kolech se ještě odehrálo pár zajímavých soubojů, ale zbytek závodu byl poklidný. Druhý dojel Pérez a třetí Sainz, zklamaní byli jistě jezdci Mercedesu.
Podle předpokladů měli ti, kdo startovali na měkké směsi (a to byli všichni), zastavit na výměnu kol mezi 9. až 19. kolem. Jejich degradace a z toho plynoucí časová ztráta totiž byly teoreticky poměrně velké. Další důležitou informací před závodem bylo, že Ferrari, Mercedes, McLaren a Alonso již neměli k dispozici novou sadu měkkých pneumatik, s nimiž se v určitých variantách strategie počítalo v závěru závodu. Variant tedy byla celá řada a odpověď mohl nabídnout jedině závod.
V první řadě stáli Verstappen a Leclerc, které v kvalifikaci dělily dvě desetiny vteřiny. Chtělo by se říci rivalové, ale Leclerc naposled vyhrál závod ve Spielbergu v roce 2022. Teploty byly na Bahrajn velmi nízké – vzduch 18 °C, asfalt 22 °C.
Po startu sice Leclerc zaútočil, ale Verstappen udržel pozici. Na třetí místo se protáhl Russell, na čtvrté Pérez, na páté klesl Sainz. Ve středu pole si Hülkenberg poškodil přední křídlo o Strolla, kterého roztočil do hodin. Hülkenberg si musel nechat křídlo vyměnit a po slibné kvalifikaci se propadl na poslední místo.
Verstappen si start závodu pohlídal a nedal Leclercovi šanci zaútočit. Foto: Red Bull
Ve 4. kole Norris zdolal Alonsa a Russell díky DRS předjel Leclerka. Verstappen si rychle budoval náskok, mezi pronásledovateli byly rozestupy mizivé. Objevovala se však první varování za překročení traťových limitů, což se týkalo zejména Norrise. V 7. kole Pérez předjel Leclerka.
Po 10 kolech bylo pořadí Verstappen, Russell +7,045, Pérez +8,104, Sainz ++,629, Norris +12,651, Piastri +14,942, Hamilton +17,423, Alonso +18,154, Cunoda +20,300, Albon, Magnussen, Ricciardo, Ocon… Ve stejném kole vyjel mimo trať Sargeant, ale naštěstí se vrátil dřív, než by bylo nutné aktivovat saffety car.
Russell a Leclerc jako první zajeli do boxů, nechali si obout tvrdou směs a klesli mimo první desítku. Leclerc se už poněkolikáté neudržel na asfaltu, protože se ze všech sil snažil držet krok s Russellem. Brit zase sváděl krásný souboj s Pérezem a mnoho nechybělo ke vzájemné kolizi. Při zastávkách Sainz klesl za týmového kolegu Leclerka, který se potýkal s brzdami ferrari.
Zastávky v boxech zvládli u Williamsu bez ztráty korunky. Foto: Pirelli
V 17. kole Sainz na Leclerka s pomocí DRS zaútočil a dostal se na čtvrté místo za Verstappena, Péreze a Russella. Verstappen vyměnil kola až v 18. kole, ale udržel vedení. Sainz ve stejné době předjel Russella a začal výrazně stahovat Péreze. Britovi se i v chladnějším počasí mercedes přehříval a nebyl schopen držet srovnatelné časy.
Po 20 kolech vedl Verstappen před Pérezem o 6,5 vteřiny, na dalších místech kroužili Sainz, Russell, Leclerc, Norris, Piastri, Hamilton, Alonso, Kuan-jü, Cunoda, Stroll, Magnussen, Albon, Ocon, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Gasly a Sargeant.
Od této chvíle se jezdecké pole uklidnilo, souboje o pozice se vytratily a jezdci bezchybně kroužili po okruhu. Ve špičce byly rozestupy konstantní. Jen mclareny se nepatrně přibližovaly Leclerkovi. Hamilton si rádiem stěžoval na poškozenou sedačku, která snad mohla být příčinou toho, že se zasekl na osmé pozici tři vteřiny za Piastrim.
Ricciardo v závěrečné fázi závodu maximálně využíval dobrou kondici červených pneumatik. Foto: Pirelli
Všechny vozy kroužily na tvrdé směsi a po 30 kolech bylo pořadí Verstappen, Pérez, Sainz, Russell, Leclerc, Norris, Piastri, Hamilton, Alonso, Cunoda, Magnussen, Albon, Ricciardo, Ocon, Bottas, Gasly, Kuan-jü, Stroll, Hülkenberg, Sargeant.
Ze špičky se odhodlal ke druhé zastávce jako první ve 32. kole Russell. Klesl tím na 9. místo za Alonsa. Zajímavý souboj se odehrál, když Piastri vyjížděl z boxů přímo před Hamiltona. Sedminásobbný šampion situaci zvládl s přehledem. Sainz se po zastávce vrátil se slušným náskokem před Russella a vytvořil si výhodnou výchozí pozici k boji o stupeň vítězů. Pérez překvapivě obul do souboje se Sainzem měkkou směs, i když do cíle zbývalo dlouhých 20 kol. Stejnou strategii Red Bull zopakoval u Verstappena. Kromě nich jel na měkké směsi jen patnáctý Ricciardo.
Pořadí po 40 kolech mělo podobu Verstappen, Pérez, Sainz, Russell, Leclerc, Norris, Hamilton, Piastri, Alonso, Stroll, Kuan-jü, Magnussen, Cunoda, Hülkenberg, Ricciardo, Albon, Ocon, Gasly, Bottas a Sargeant.
Ve 47. kole vytrvale útočící Leclerc donutil Russella k chybě, mercedes vyjel mimo trať a ferrari se posunulo na čtvrté místo. Ve 48. kole si astony vyměnili pozice a Alonso se posunul na 9. místo. Zajímavé bylo, že měkké pneumatiky na red bullech si stále držely konstantní formu a Pérez nejen udržoval náskok přes tři vteřiny před Sainzem, ale dokonce ho navýšil.
Po 50 kolech bylo pořadí Verstappen, Pérez, Sainz, Leclerc, Russell, Norris, Hamilton, Piastri, Alonso, Stroll, Kuan-jü, Magnussen, Cunoda, Ricciardo, Albon, Ocon, Hülkenberg, Gasly, Bottas, Sargeant.
Samotný závěr nenabídl žádný dramatický souboj, protože rozestupy mezi jezdci byly až příliš velké. Čekání na větší degradaci měkké směsi nepřineslo výsledek, Sainz na třetí pozici marně čekal, že by se mohl přiblížit Pérezovi. Nekonal se ani atak mercedesů, Hamilton byl v tomto závodě téměř neviditelný.
Verstappen navázal na loňská vítězství a prodloužil souvislou sérii prvních místa na osm. Foto: Red Bull
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:31,44,742 | 57 | 25 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 22,457 | 57 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 25,11 | 57 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 39,669 | 57 | 12 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 46,788 | 57 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 48,458 | 57 | 8 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 50,324 | 57 | 6 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 56,082 | 57 | 4 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 01:14,9 | 57 | 2 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 56 | 1 |
11. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1 kolo | 56 | 0 |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1 kolo | 56 | 0 |
13. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1 kolo | 56 | 0 |
14. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1 kolo | 56 | 0 |
15. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1 kolo | 56 | 0 |
16. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1 kolo | 56 | 0 |
17. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1 kolo | 56 | 0 |
18. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1 kolo | 56 | 0 |
19. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1 kolo | 56 | 0 |
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 2 kola | 55 | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, foto: Red Bull