Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bottasovi k vítězství stačily střední gumy

Bottasovi k vítězství stačily střední gumy

VC Abú Zabí – 2. trénink

Protože na měkkých pneumatikách tentokrát závodníci naprosto vyhořeli, vyhrál trénink Bottas výkonem, dosaženým na střední variantě. Člověk se přitom nemohl zbavit dojmu, že mnozí už by tuhle na hlavu postavenou sezonu chtěli mít co nejrychleji za sebou…

Podmínky panovaly opravdu optimální. Vzduch měl pětadvacet stupňů, asfalt o pět více. Zhruba v polovině vyhrazených devadesáti minut nastal soumrak.

Do kokpitu jednoho z haasů se vrátil Magnussen, když ho předtím uvolnil Schumacherovi. Pozorovatelé se v mezičase shodli, že nositel slavného jména „nic nepokazil“. Porazil také svého týmového kolegu, což ale není zase takový zázrak, protože Fittipaldi o tom, že by měl na F1, zatím rozhodně nepřesvědčil.

Některé ekipy už zkoušejí komponenty pro příští sezonu. Red Bull a Ferrari kupříkladu vyjely s upravenou podlahou.

Na trať se prakticky všichni vyhrnuli okamžitě, a to vesměs s testovacími pneumatikami Pirelli pro rok 2021. Cílem bylo především vyzkoušet stabilitu jejich konstrukce, ne rychlostní vlastnosti. 

Verstappen sice skončil třetí, se svým výkonem ale rozhodně spokojen být nemůže. Foto: Red Bull

Gasly ohlásil, že jeho auto ze všech stran fotografuje nějaký chlap z Williamsu. Odpověď ze zdi AlphaTauri byla uklidňující: „Nedělej si žádné starosti, napřesrok stejně bude vypadat úplně jinak!

Naskočily první časy. Vedl Bottas (1:37,81) o osm setin před Hamiltonem a o stodeset před Gaslym. Usuzovat se ale nedalo na nic, někteří totiž přistoupili k plnění zkušební povinnosti vlažněji a kupříkladu Albon nabral čtyřsekundové zpoždění.

Na Hamiltonově voze zase něco selhalo. Po problémech s brzdami je to tentokrát volant, kvůli kterému musel zamířit ke svým mechanikům. Naštěstí se u nich dlouho nezdržel.

Teprve po dvaceti minutách se průběh tréninku začal vracet do obvyklých kolejí. Mercedesy přezuly na střední gumy. Hamilton se na nich posunul s 1:36,47 do čela.

Škrtání časů za nedodržení limitů dráhy se zatím dařilo držet v rozumných mezích. Postihlo dosud jen Leclerka (zato dvakrát) a Magnussena.

Následovala nepříliš záživná pasáž, kdy pole postupně přecházelo na střední nebo tvrdou směs. Hamiltona na špici vystřídal Bottas (1:36,27). Za duem černých šípů se v uctivém odstupu seřadili Pérez, Sainz a Gasly. Verstappen se do toho dosud neopřel s plnou silou a figuroval až jako sedmnáctý. Těsně za ním se držel Russell, ovšem na rozdíl od Nizozemce s mizivými šancemi na výraznější vzestup.

Verstappen se posléze zařadil na třetí pozici, jenže i jemu na Hamiltona chybělo sedm desetin. Zase to nešlo Ferrari, Leclerc a Vettel trčeli hluboko ve druhé desítce. 

Zase jen patnácté místo a navíc Vettel prohrál i se svým bývalým parťákem Räikkönenem. Foto: Ferrari

Na simulaci kvalifikace jsme tentokrát čekali déle než obvykle. Průkopníky v tomto směru se stali spolu s borci z Williamsu Bottas a Hamilton. Oba se dostali těsně k hranici 1:26, jenže radost jim pokazilo bdělé oko sportovních komisařů. Šlo shodně o prohřešek v zatáčce 21, která se pozvolna stávala pro piloty noční můrou.

Gasly se roztočil v první zatáčce, situaci však zvládl. Vyvěšené žluté praporky ovšem řadě jeho kolegů zničily rychlé kolo. Ani potom nedocházelo v pořadí k žádnému zemětřesení. Tak mizernou podívanou, plnou chyb, jsme v této fázi už dlouho nesledovali. Nevylepšil ji ani Verstappen, který po nadějném začátku pokazil závěrečný sektor.

Mercedes se ve finální půlhodince vrátil k prototypovým pirelkám, což znehodnotilo porovnání výkonnosti při dlouhých úsecích. Verstappen dával kola v průměru za 1:41 a poměrně značně se vzdaloval ostatním. 

Norris sice skončil o sedm míst lépe než Sainz, mezi jezdci McLarenu ale byl rozdíl ani ne dvou desetin sekundy. Foto: McLaren

O trochu vzruchu se konečně postaral Räikkönen, radost však z toho neměl. Záď jeho alfy vzplála mohutným plamenem a trénink byl okamžitě zastaven. Iceman sebral jednomu z traťových maršálů „hasičák“ a sám se pustil do boje se živlem. Russell odstavil monopost do garáže s tím, že je „něco s motorem“.

Provoz byl obnoven už jen na pouhých šest minut. I v nich si Hamilton stihl postěžovat, že se mu špatně řadí. A Albon s Oconem se málem na rovince srazili.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:36,276   27
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:36,479 + 0.203 29
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:37,046 + 0.770 29
4. Alexander Albon Red Bull Honda 1:37,263 + 0.987 32
5. Lando Norris McLaren Renault 1:37,438 + 1.162 28
6. Esteban Ocon Renault Renault 1:37,505 + 1.229 29
7. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:37,506 + 1.230 34
8. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:37,508 + 1.232 30
9. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:37,508 + 1.232 28
10. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:37,560 + 1.284 28
11. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:37,596 + 1.320 31
12. Carlos Sainz McLaren Renault 1:37,616 + 1.340 30
13. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:37,900 + 1.624 31
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:38,068 + 1.792 28
15. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:38,198 + 1.922 31
16. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:38,504 + 2.228 33
17. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:38,564 + 2.288 30
18. George Russell Williams Mercedes 1:38,817 + 2.541 24
19. Pietro Fittipaldi Haas Ferrari 1:39,027 + 2.751 24
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:39,132 + 2.856 30

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes