Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappen drtil soupeře, Leclerc znovu v první řadě

Verstappen drtil soupeře, Leclerc znovu v první řadě

VC Abú Zabí – kvalifikace

Po průběhu tréninků se nečekalo, že Verstappen bude v kvalifikaci tak suverénní. Získal již 32. pole position a potvrdil letošní převahu. Společnost v první řadě mu bude dělat Leclerc, jemuž se v závěru sezony opravdu daří.

Předpověď počasí se nemýlila. Teplota tratě klesla až na 32 °C, vzduch se pohyboval kolem 27 °C, vlhkost byla 66 %. Podmínky pro kvalifikaci tedy byly prakticky ideální. Trať byla s přispěním F2 slušně nagumovaná, takže byly vytvořen\y všechny předpoklady ke kvalitnímu souboji o čas.

Sainzovi se zatím nedaří prolomil smolnou sekvenci neúspěchů ani v Abú Zabí, zbývá mu poslední šance v nedělním závodě. Foto: Ferrari


První pospíchal na trať Albon, ale hned za ním Verstappen. S dosavadními výkony během víkendu nemohl být spokojen, ale jezdec i tým měli dávno titul v kapse, takže šlo už jen o vylepšování rekordů. Všichni hned vyrazili na měkké směsi a Verstappen stanovil první čas na 1:24,160.

Prvním pokusem ho nikdo z vedoucí příčky nesrazil, nejblíž byli Norris (+0,208) a Leclerc (+0,396). Vyčkávání na druhé ostré kolo bylo poměrně dlouhé. Týmy si dávaly načas, po trati kroužili jen Albon a Sargeant. A oba poskočili výrazně vzhůru, Albon dokonce na druhé místo. V posledních třech minutách už byla tlačenice. Do dalšího kola se v ní bohužel neprotlačil jeden z favoritů Sainz, jehož problémy signalizoval už dopolední třetí trénink. Do boxové uličky tentokrát došel pěšky… Naopak velmi vysoko zamířili Cunoda a také Hülkenberg. Poslední skončil Sargeant, protože obě jeho ostrá kola byla škrtnuta kvůli nedodržení traťového limitu.

Pořadí po první části kvalifikace: Verstappen 1:24,160, Pérez +0,049, Cunoda +0,126, Albon +0,138, Russell +0,177, Norris +0,208, Stroll ++0,245, Hülkenberg +0,265, Hamilton +0,277, Leclerc +0,299, Ricciardo +0,301, Piastri 0,327, Alonso +0,341, Ocon +0,405, Gasly +0,440, nepostoupili Sainz +0,578, Magnussen +0,604, Bottas +0,628, Kuan-jü +0,999, Sargeant.

Ve druhé fázi se Verstappen ještě zlepšil na 1:23,740. Kdo zvedne jeho hozenou rukavici? Hamilton ztrácel přes vteřinu, Russell sedm desetin, Cunoda osm, Albon devět… A týmový kolega Pérez na čerstvé směsi 376 tisícin vteřiny. Holanďan ukázal až v kvalifikaci plný potenciál a hrál si se soupeři jako kočka s myší. Přiblížil se mu jediný Norris, který se rovněž dostal pod hranici 1:24.

Verstappen ukázal v samém závěru kvalifikace kvality úřadujícího mistra světa. Foto: Red Bull


Ve druhém ostrém kole se výrazně zlepšil Albon a poskočil na pátou příčku. Tím vystrčil Hamiltona mimo desítku. Do konce zbývaly dvě minuty. Smršť nejlepších osobních časů v jednotlivých sektorech zatřásla pořadím, nedotkl se však nejlepších. Přesto přinesl velký šok: do první desítky se nedostal Hamilton! Nestačil na Piastriho či Hülkenberga a z postupující sestavy ho na poslední chvíli vyšoupl kolega Russell. Před odchodem z boxů si Hamilton ani nesundal přilbu…

Pořadí po druhé části kvalifikace: Verstappen 1:23,740, Norris +0,180, Leclerc +0,229, Russell +0,273, Gasly +0,338, Pérez +0,376, Alonso +0,391, Cunoda +0,467, Hülkenberg +0,473, Piastri +0,538, nepostoupili Hamilton +0,619, Ocon +0,651, Stroll 0,682, Albon +0,699, Ricciardo +0,702.

Finále bez Sainze a Hamiltona dávalo větší šance na popředí startovního roštu jezdcům středu. O držiteli pole position totiž nikdo nepochyboval. Verstappen totiž stanovil nové maximum na hodnotě 1:23,445. Norris ztratil na první pokus 371 tisícin vteřiny, Piastri 504, Russell 707 a Pérez 726. Byly to obrovské rozdíly. Leclerc se dokonce nevešel do vteřiny! Poslední závod však už postrádal patřičné napětí. Bylo to znát na celkové atmosféře v boxech i na tribunách.

Jako den a noc, tak by se daly charakterizovat výsledky jezdců Ferrari, Leclerc v posledním pokusu dokázal úžasně zrychlit. Foto: Ferrari


Souboj o první řadu byl přesto napínavý. Vynikající jízdu předvedl Piastri a překonal týmového kolegu. Jenže Norris měl rozjeté ještě rychlejší kolo, než udělal drobnou jezdeckou chybu. Piastri se však radoval předčasně, protože za oběma mclareny projel cílem Leclerc a posunul své ferrari do první řady. Víc se rozhodně čekalo od Péreze, jehož čas stačil jen na 9. místo. Naopak uznání si zaslouží Hülkenberg, pro něhož je osmé místo na roštu pěknou odměnou.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 1:24,160 1:23,740 1:23,445 6
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:24,209 1:23,920 1:23,584 6
3. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:24,286 1:23,969 1:23,782 6
4. George Russell Mercedes Mercedes 1:24,298 1:24,013 1:23,788 6
5. Lando Norris McLaren Mercedes 1:24,337 1:24,078 1:23,816 6
6. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull PT 1:24,368 1:24,116 1:23,968 6
7. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:24,405 1:24,131 1:24,084 6
8. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:24,425 1:24,207 1:24,108 6
9. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 1:24,437 1:24,213 1:24,171 6
10. Pierre Gasly Alpine Renault 1:24,459 1:24,278 1:24,548 6
11. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:24,461 1:24,359   6
12. Esteban Ocon Alpine Renault 1:24,487 1:24,391   6
13. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:24,501 1:24,422   6
14. Alexander Albon Williams Mercedes 1:24,565 1:24,439   6
15. Daniel Ricciardo AlphaTauri Red Bull PT 1:24,600 1:24,442   6
16. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:24,738     6
17. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:24,764     6
18. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:24,788     6
19. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:25,159     6
20. Logan Sargeant Williams Mercedes -     6


Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull