Verstappen se osamostatnil od Vettela, Mercedes udržel druhé místo
VC Abú Zabí – závod
I Velká cena Abú Zabí skončila vítězstvím Verstappena. Nizozemec tak vybojoval již 54. triumf v kariéře, což znamená, že se na třetím místě historické tabulky osamostatnil od Vettela. Jako druhý sice projel cílem Pérez, po penalizaci za kolizi s Norrisem ovšem spadl na čtvrtou pozici. Druhou příčku tak nakonec obsadil Leclerc a třetí Russell. Mercedes sice získal při posledním závodě méně bodů než Ferrari, druhé místo v poháru konstruktérů ale udržel.
Verstappen měl i v posledním závodě sezony dobrou šanci na zisk vítězství. V kvalifikaci si totiž vyjel pole position. V první řadě mu dělal společnost Leclerc. Za tuto dvojici se postavili Piastri, Russell, Norris, Cunoda, Alonso, Hülkenberg, Pérez, Gasly, Hamilton, Ocon, Stroll, Albon, Ricciardo, Sainz, Magnussen, Bottas, Čou a Sargeant.
V době startu ukazovaly hodiny 17:00 místního času. Tradičně se startovalo ještě za denního světla, dojíždět už se ale mělo za tmy.
Očekávalo se, že piloti absolvují závěrečnou velkou cenu většinou s jednou zastávkou v boxech. Pirelli ale nevylučovalo ani dvouzastávkové strategie.
Tituly už sice měli dávno v kapse Verstappen s Red Bullem, i tak ale bylo v Abú Zabí o co hrát. V poháru konstruktérů zůstával otevřený boj o druhé místo. To sice před začátkem víkendu držel Mercedes, Ferrari ale bylo jen o čtyři body pozadu. Mezi jezdci byla situace zamotaná zejména na čtvrté příčce. O něj se dělili Sainz s Alonsem, kteří měli shodně 200 bodů na kontě. Šestý Norris byl ale jenom o pět bodů pozadu a sedmý Leclerc měl dvanáctibodové manko.
Letošní Velká cena Abú Zabí byla současně i loučením pro týmy AlphaTauri a Alfa Romeo. Obě stáje sice zůstanou na roštu i příští rok, budou však působit již pod jiným názvem. O derniéru šlo také pro šéfa AlphaTauri Franze Tosta, který po 18 letech opustí roli šéfa juniorky Red Bullu.
Většina pilotů zvolila pro start střední směs pneumatik. Našla se ale také trojice, která se rozhodla vsadit na nejtvrdší sadu. Byla složena ze Strolla, Sainze a Bottase.
Leclerc se po startu pokoušel předjet Verstappena. Nizozemec se ale udržel vpředu. Pilot Ferrari to zkoušel i na konci rovinek před zatáčkami šest a devět, trojnásobný mistr světa ale všechny tyto snahy odrazil. Ze třetí pozice tento souboj sledoval Piastri.
Po prvním kole platilo pořadí Verstappen, Leclerc, Piastri, Norris, Russell, Cunoda, Alonso, Gasly, Hamilton, Pérez, Ocon, Stroll, Hülkenberg, Sainz, Ricciardo, Bottas, Albon, Čou, Magnussen a Sargeant.
Leclerc během prvního kola neuspěl se svými útoky na Verstappena a ten se mu vzápětí začal vzdalovat. Spíše než na souboj s Verstappenem se Leclerc musel dívat do zpětných zrcátek. Tam na něj dotíral Piastri a daleko navíc nebyl ani druhý pilot McLarenu Norris.
Pérez předjel v šesté zatáčce třetího kola Hamiltona a posunul se na devátou pozici. Pořadí, které v tu chvíli platilo, přisuzovalo konečné druhé místo v poháru konstruktérů Ferrari, a to i přesto, že na bodech jel jenom druhý Leclerc. Zatímco Russell byl pátý, Hamilton desátý, což znamenalo, že zisk Mercedesu byl o sedm bodů menší než u Ferrari.
Od třetího kola bylo jezdcům dovoleno využívat na rovinkách systém DRS. Toho velmi brzy využil Norris, který sebral třetí pozici svému parťákovi Piastrimu. Australan se ho ale i v dalších kolech zvládal držet. K dvojici černo-oranžových monopostů se přitáhl také Russell.
Pro Magnussena začínal závod špatně. Dán zajel do boxů už na konci pátého kola a vyměnil střední směs pneumatik za tvrdou. Zdálo se, že ho postihl pomalý defekt pneumatiky. Návštěva mechaniků pro Magnussena samozřejmě znamenala pád na poslední 20. pozici.
Russell si v deváté zatáčce sedmého kola vyšlápl na Piastriho. Pilot Mercedesu se sice na okamžik dostal dopředu, byl ale příliš široký a Piastri se díky lepšímu průjezdu zatáčkou vrátil zpět. Problémy se objevily u Ricciarda, který dostal informaci, že mu do sacího kanálku brzd vlétla slídy z přilby jiného pilota. Nedlouho poté zamířil do boxů pro tvrdou směs pneumatik.
Rozestup mezi Verstappenem a Leclercem se v 10. kole nacházel něco málo nad jednou sekundou. Boj Piastriho a Russella pokračoval. Byla to právě devátá zatáčka, kde Russell útočil nejčastěji. Pilot McLarenu ale zatím jeho pokusy zvládal ustát.
V 11. kole už Piastri nezvládl Russella ubránit. Nejprve ztratil v šesté zatáčce, kde probrzdil. Toho zvládl Russell využít na nadcházející rovince a Australana předjel. Pérez naháněl Gaslyho a v šesté zatáčce několikrát naznačoval útok. Pilot Alpine se bránil dlouho, v deváté zatáčce 12. kola byl ovšem nucen kapitulovat.
Ve 13. kole už se začaly rozbíhat plánované zastávky v boxech. K mechanikům zamířil ze sedmé pozice Alonso. O kolo později následoval Piastri, ale také Hülkenberg s Čouem.
Piasti se na trať vrátil jen těsně před Alonsem. Dvojnásobný mistr světa se přitom před zastávkami nacházel až na sedmé pozici, zatímco Piastri byl pátý. Alonso se pokoušel využít výhody zahřátých pneumatik a několikrát na Piastriho zaútočil. Dopředu se ale nezvládl dostat.
Norris a Russell zajeli do boxů oba ve stejném kole. U McLarenu se ovšem loudali a Norris u mechaniků strávil pět sekund. Toho Russell využil k posunu na virtuální třetí místo.
Hamilton si poškodil přední přítlačné křídlo. Narazil do zádě Gaslyho vozu. Francouz v šesté zatáčce probrzdil a sedminásobný šampion na to nestihl zareagovat. Zdálo se ale, že ani tato závada jízdní vlastnosti Hamiltonova vozu nijak neomezuje. V boxech totiž přezouval pouze pneumatiky, zatímco k výměně křídla nedošlo.
Do boxů se brzy dostala i vedoucí dvojice. Zatímco v 17. kole stavěl Verstappen, o kolo později Leclerc. Pořadí se ale mezi nimi nezměnilo. Díky zastávkám této dvojice se do čela na okamžik posunul Cunoda.
V polovině závodu už měli na kontě zastávku všichni s výjimkou patnáctého Bottase. Verstappen už měl před Leclercem šestisekundový náskok. Třetí zůstával Russell a čtvrtý Norris. Dopředu postupoval Pérez, který předjel Piastriho a byl pátý. Za šestým Australanem se nacházeli Alonso, Hamilton, Cunoda a Stroll.
Bylo jasné, že ne všichni odjedou závod na jednu zastávku. Sainz a Stroll totiž i pro svůj druhý úsek nazuli tvrdou sadu. Dvojice tak měla v plánu dvouzastávkovou strategii. Současně se nedalo očekávat, že by na jednu zastávku odjel závod i jedenáctý Ricciardo. Pilot stáje AlphaTauri totiž stavěl neplánovaně již v úvodu. Kromě toho bylo patrné, že mu dochází dech.
Na dvě zastávky sázeli i další piloti. V dalších kolech stavěli Gasly a také Norris s Russellem. Vzápětí byl povolán do boxů i Leclerc. Verstappen prozatím zůstával na trati. Na druhé místo se posunul Pérez a na třetí Piastri.
Začalo být patrné, že na dvě zastávky má v plánu odjet závod většina. K mechanikům zamířili mimo jiné Piastri, Alonso a Hamilton.
Mezi Alonsem a Hamiltonem se po návratu na trať bojovalo. Pilot Mercedesu si stěžoval, že ho Španěl vybrzďuje. Sportovní komisaři sice pilota Aston Martinu vyšetřovali, nakonec se ale rozhodli netrestat.
Verstappen s Pérezem pokračovali s jednou zastávkou až do 42. kola. Leclerc se ovšem mezitím zvládl na třetím místě osamostatnit a začal zajíždět rychlejší časy než piloti Red Bullu. Rakouská stáj se proto rozhodla reagovat a povolala Mexičana do boxů. Pérez se propadl na šesté místo. Třetí příčku převzal Russell, čtvrtou Norris a pátou Cunoda.
Kolo po Pérezovi stavěl i Verstappen. Nizozemec měl však dostatečně velký náskok na to, aby se i po návratu na trať udržel na první pozici. Leclerc zvládl snížit svou ztrátu pouze na pět sekund.
Sainz natahoval svůj druhý úsek. U Ferrari čekali na případný výjezd zpomalovacího vozu. Bylo ale zřejmé, že Španělovi již odcházejí pneumatiky. Přibližoval se k němu totiž Alonso.
Verstappen si stěžoval na problémy s podřazováním. I přesto ale zajel nejrychlejší kolo závodu a navýšil svůj náskok před Leclercem na sedm sekund. Alonso se dostal před Sainze. Pérez už byl na pátém místě před Cunodou a stahoval Norrise.
Jedenáct kol před cílem zaútočil Pérez na Norrise v šesté zatáčce. Pilot Red Bullu si počínal agresivně a poslal Norrise ven z dráhy. Brit tak projel únikovou zónou a udržel se na čtvrté pozici. O kolo později už ho ovšem Pérez předjel. Incident mezi dvojicí byl vyšetřován sportovními komisaři.
Pérez sice začal Norrisovi ujíždět, dostal ale pětisekundový trest. Důvodem byla kolize s Norrisem. Sainz stále zůstával na dráze. Jelikož ale odjel celý závod pouze na tvrdé sadě, bylo jasné, že ještě bude muset stavět. To hrálo do karet Mercedesu. Leclerc byl sice druhý, Russellovi s Hamiltonem ale patřilo třetí, respektive deváté místo. To by Ferrari na posun v poháru konstruktérů nestačilo.
Sainzovi a Ferrari strategie nevyšla. Zpomalovací vůz, na který čekali, totiž nepřišel. Španěl zajel do boxů v předposledním kole a jeho propad z bodované desítky byl nevyhnutelný. Bod za 10. místo tak nakonec putoval do rukou Strolla.
Leclerc kul pikle. Monačan chtěl maximálně podpořit šance Ferrari na zisk druhého místa v poháru konstruktérů. Dokonce uvažoval o tom, že před sebe pustí Péreze, aby si vyjel dostatečný náskok a zůstal i po penalizaci před Russellem. A to skutečně udělal.
Tou dobou už ale Verstappen projel cílem a dosáhl tak na další vítězství. Leclercovi jeho netradiční taktika nevyšla. Pérez sice projel cílem jako druhý, nevyjel si ale příliš velký náskok a po penalizaci spadl na čtvrtou pozici. Druhý tak skončil Leclerc a třetí Russell. To znamenalo, že Mercedes si udržel druhé místo v poháru konstruktérů. Alonso se ještě v závěru dostal před Cunodu na sedmé místo.
p. | jezdec | tým | motor | odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | - | 58 | 25+1 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +17,993 | 58 | 18 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +20,328 | 58 | 15 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | +21,453 | 58 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +24,284 | 58 | 10 |
6. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +31,487 | 58 | 8 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +39,512 | 58 | 6 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull PT | +43,088 | 58 | 4 |
9. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +44,424 | 58 | 2 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +55,632 | 58 | 1 |
11. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull PT | +56,229 | 58 | 0 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +1:06,373 | 58 | 0 |
13. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +1:10,360 | 58 | 0 |
14. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +1:13,184 | 58 | 0 |
15. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +1:23,696 | 58 | 0 |
16. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +1:27,791 | 58 | 0 |
17. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +1:29,422 | 58 | 0 |
18. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +1 kolo | 57 | 0 |
19. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +1 kolo | 57 | 0 |
20. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +1 kolo | 57 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 575 | 25 | 19 | 25 | 24 | 26 | 25 | 26 | 25 | 34 | 26 | 26 | 33 | 25 | 25 | 10 | 26 | 33 | 33 | 25 | 33 | 25 | 26 | |
2. | Sergio Pérez | 285 | 18 | 25 | 11 | 33 | 18 | - | 12 | 9 | 22 | 8 | 15 | 18 | 12 | 18 | 4 | - | 1 | 16 | - | 18 | 15 | 12 | |
3. | Lewis Hamilton | 234 | 10 | 10 | 18 | 10 | 8 | 13 | 18 | 15 | 4 | 15 | 12 | 15 | 8 | 8 | 16 | 10 | 4 | 7 | 19 | 6 | 6 | 2 | |
4. | Fernando Alonso | 206 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 18 | 6 | 18 | 14 | 6 | 2 | 10 | 19 | 2 | - | 4 | 9 | - | - | 15 | 2 | 6 | |
5. | Charles Leclerc | 206 | - | 6 | - | 22 | 6 | 8 | - | 12 | 18 | 2 | 6 | 19 | - | 12 | 12 | 12 | 10 | 6 | 15 | 4 | 18 | 18 | |
6. | Lando Norris | 205 | - | - | 8 | 2 | - | 2 | - | - | 12 | 18 | 18 | 9 | 6 | 4 | 18 | 18 | 21 | 23 | 10 | 26 | - | 10 | |
7. | Carlos Sainz | 200 | 12 | 8 | - | 14 | 10 | 4 | 10 | 10 | 14 | 1 | 4 | 5 | 10 | 15 | 25 | 8 | 3 | 18 | 12 | 9 | 8 | - | |
8. | George Russell | 175 | 6 | 12 | - | 10 | 12 | 10 | 15 | - | 7 | 10 | 8 | 9 | - | 10 | - | 6 | 17 | 11 | 8 | 5 | 4 | 15 | |
9. | Oscar Piastri | 97 | - | - | 4 | - | - | 1 | - | - | - | 12 | 10 | 7 | 2 | - | 6 | 15 | 26 | - | 4 | - | 2 | 8 | |
10. | Lance Stroll | 74 | 8 | - | 12 | 7 | - | - | 8 | 2 | 7 | - | 1 | 2 | - | - | - | - | - | 6 | - | 10 | 10 | 1 | |
11. | Pierre Gasly | 62 | 2 | 2 | - | - | 4 | 6 | 1 | - | 1 | - | - | 6 | 15 | - | 8 | 1 | - | 10 | - | 6 | - | - | |
12. | Esteban Ocon | 57 | - | 4 | - | - | 2 | 15 | 4 | 4 | 2 | - | - | 4 | 1 | - | - | 2 | 6 | - | 1 | - | 12 | - | |
13. | Alexander Albon | 28 | 1 | - | - | - | - | - | - | 6 | - | 4 | - | - | 4 | 6 | - | - | 2 | 2 | 2 | 1 | - | - | |
14. | Juki Cunoda | 17 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | 5 | - | 5 | - | 4 | |
15. | Valtteri Bottas | 10 | 4 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | 4 | - | - | - | - | - | |
16. | Nico Hülkenberg | 9 | - | - | 6 | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
17. | Čou Kuan-jü | 6 | - | - | 2 | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | |
18. | Daniel Ricciardo | 6 | - | - | - | 6 | - | - | - | ||||||||||||||||
19. | Kevin Magnussen | 3 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | |
20. | Liam Lawson | 2 | - | - | 2 | - | - | ||||||||||||||||||
21. | Logan Sargeant | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | |||
22. | Nyck De Vries | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 860 | 43 | 44 | 36 | 57 | 44 | 25 | 38 | 34 | 56 | 34 | 41 | 51 | 37 | 43 | 14 | 26 | 34 | 49 | 25 | 51 | 40 | 38 | |
2. | Mercedes | 409 | 16 | 22 | 18 | 20 | 20 | 23 | 33 | 15 | 11 | 25 | 20 | 24 | 8 | 18 | 16 | 16 | 21 | 18 | 27 | 11 | 10 | 17 | |
3. | Ferrari | 406 | 12 | 14 | - | 36 | 16 | 12 | 10 | 22 | 32 | 3 | 10 | 24 | 10 | 27 | 37 | 20 | 13 | 24 | 27 | 13 | 26 | 18 | |
4. | McLaren | 302 | - | - | 12 | 2 | - | 3 | - | - | 12 | 30 | 28 | 16 | 8 | 4 | 24 | 33 | 47 | 23 | 14 | 26 | 2 | 18 | |
5. | Aston Martin | 280 | 23 | 15 | 27 | 22 | 15 | 18 | 14 | 20 | 21 | 6 | 3 | 12 | 19 | 2 | - | 4 | 9 | 6 | - | 25 | 12 | 7 | |
6. | Alpine | 119 | 2 | 6 | - | - | 6 | 21 | 5 | 4 | 3 | - | - | 10 | 16 | - | 8 | 3 | 6 | 10 | 1 | 6 | 12 | - | |
7. | Williams | 29 | 1 | - | - | - | - | - | - | 6 | - | 4 | - | - | 4 | 6 | - | - | 2 | 3 | 2 | 1 | - | - | |
8. | AlphaTauri | 25 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | 2 | - | - | 5 | 6 | 5 | - | 4 | |
9. | Alfa Romeo | 16 | 4 | - | 2 | - | - | - | 2 | 1 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | 6 | - | - | - | - | - | |
10. | Haas | 12 | - | 1 | 6 | - | 1 | - | - | - | 3 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull