Mercedes vytáhl karty z rukávu, Verstappen je přebil
VC Abú Zabí – kvalifikace
Mercedes skutečně cosi v záloze měl, jenže na nabuzeného Verstappena to nestačilo. Trojcípá hvězda tak poprvé od roku 2013 nezískala v Abú Zabí postavení v čele startu.
Teplota vzduchu s nastupujícím večerem spadla na 23, asfaltu na třicet stupňů. Pravděpodobnost příchodu deště se rovnala nule.
S napětím se očekávalo, jak budou fungovat měkké pneumatiky. V pátek se totiž za tmy příliš nevyznamenaly a objevily se hlasy, že za těchto podmínek je střední směs stejně dobrou, ne-li lepší alternativou.
Jako první vyrazili na trať Russell a oba haasy. Magnussen dal na měkkých gumách sotva průměrných 1:38,06. Vyjel také Verstappen, do cesty se mu ale v boxové uličce připletl Latifi a on těžce probrzdil. Dotyčného promptně nazval idiotem. Incident bude prošetřen až po skončení kvalifikace.
Do čela tak šel Verstappenův kolega Albon. Přes něj se ale rychle přehnali Bottas (1:35,69) a Pérez (+0,33). Verstappen se musel spokojit se sedmou příčkou, i ta mu ale měla bohatě stačit k postupu. Hůře na tom byl Hamilton se škrtnutým časem kvůli porušení limitů dráhy v zatáčce 20. Repete ho vyneslo na osmé místo, zatímco přezutý Verstappen se zařadil hned za Bottase.
Pohádka skončila. Russell si zase zvyká na postavení jezdce bez šance na přední umístění. Foto: Williams
Bledě to vyhlíželo s pěticí Magnussen, Fittipaldi, Russell, Latifi, Giovinazzi. Posledně jmenovaný unikl nakonec svému osudu, bohužel na úkor týmového druha Räikkönena. Hamilton postupně klesl na dvanáctou pozici a raději absolvoval kolo jistoty. Vyneslo ho na úplnou špici (1:35,52). Naopak šichta skončila pro Räikkönena, Magnussena, Russella (před týdnem by to byla senzace prvního řádu…), Fittipaldiho a Latifiho.
Kanaďan se navíc na rozloučenou na studených gumách roztočil. Na jeho obranu budiž řečeno, že s dosažením správné temperatury pneumatik zápolili s větším či menším zdarem prakticky všichni.
Se střední variantou obutí zkusili v prostřední fázi štěstí mercedesy, red bully, renaulty, ferrari a Sainz. Tedy téměř polovina pole, což naznačovalo v ní vkládanou nemalou důvěru. Však také Hamilton byl na ní rychlejší než na měkké (1:35,46). Šest setin za ním se nacházel Bottas a už s větším odstupem Norris, Sainz, Verstappen (hlásící enormně brzké opotřebení gum), Gasly a Leclerc.
Lando Norris asi nepředpokládal, že na roštu bude stát vedle mistra světa. Foto: McLaren
Albon a Ricciardo přišli o časy a museli všechno vsadit na jednu kartu. Mimo postupovou desítku se nacházeli rovněž Ocon a Giovinazzi. Pérez, jehož zítra čeká start ze samotného konce roštu, nevyvíjel už žádnou aktivitu.
Elitní parta přešla na měkké gumy, aby mohla pružně zareagovat na nečekaný zvrat. Albon se záchranou neměl sebemenší problém, Ricciardo však ano. Dvanácté místo nestačilo a k zármutku Renaultu se potopil také Ocon. Jejich vyřazení bylo po nadějném třetím tréninku velkým zklamáním. Balili i Vettel, Giovinazzi a Pérez.
Ve hře zůstávali Hamilton, Bottas, Verstappen, Albon, Norris, Leclerc, Stroll, Sainz, Kvjat a Gasly. Do finále nastoupili všichni kandidáti pole position už na měkkých pneumatikách.
Dal do toho určitě všechno, přesto to nestačilo. Bottasovi chyběly zpropadené dvě setinky. Foto: Mercedes
Hamilton za sebou táhl Bottase a možná na to doplatil. U Fina se zastavily stopky na hodnotě 1:35,41, u sedminásobného šampiona na 1:35,54 a dokonce prohrával i s Verstappenem. Následovali Albon (jen dvě setiny za Hamiltonem!), Sainz, Norris, Stroll, Leclerc, Kvjat a Gasly.
Toto Wolff vyzval Bottase, aby do toho dal v závěrečném pokusu všechno. Ten poslechl a těsně předstihl Hamiltona. Jenže dělat účet bez hostinského se nevyplácí. Poslední slovo patřilo Verstappenovi, jemuž 1:35,24 stačilo na vítězství. Nejlepší trojice se přitom znovu vešla do pouhé desetinky sekundy! Před Albona se vedral Norris a bude zítra dělat Hamiltonovi společnost ve druhé řadě.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:35,993 | 1:35,641 | 1:35,246 | 19 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:35,699 | 1:35,527 | 1:35,271 | 18 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:35,528 | 1:35,466 | 1:35,332 | 20 |
4. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:36,016 | 1:35,849 | 1:35,497 | 17 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:36,106 | 1:35,654 | 1:35,571 | 15 |
6. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:36,517 | 1:36,192 | 1:35,815 | 14 |
7. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:36,459 | 1:36,214 | 1:35,963 | 20 |
8. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:36,502 | 1:36,143 | 1:36,046 | 15 |
9. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:35,881 | 1:35,932 | 1:36,065 | 20 |
10. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:36,545 | 1:36,282 | 1:36,242 | 20 |
11. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:36,783 | 1:36,359 | 12 | |
12. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:36,704 | 1:36,406 | 9 | |
13. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:36,655 | 1:36,631 | 12 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:37,075 | 1:38,248 | 12 | |
15. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:36,034 | DNS | 4 | |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:37,555 | 6 | ||
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:37,863 | 9 | ||
18. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:38,045 | 8 | ||
19. | Pietro Fittipaldi | Haas | Ferrari | 1:38,173 | 9 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:38,443 | 7 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull