Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak dopadly předsezonní testy?

Jak dopadly předsezonní testy?

Shrnutí tří testovacích dnů v Sachíru.

V Bahrajnu včera skončilo předsezonní testování, takže nastal čas vše spočítat a podívat se, jak se komu dařilo a kdo je papírovým favoritem. Rovnou můžeme říct zřejmé. Nikdo nemůže podceňovat tým, který od počátku hybridní éry vyhrál všechno, co se vyhrát dalo. V testech se však většinou potrácel v průměru a zdaleka nejlepší dojem zanechal tým Red Bull.

Začněme tabulkou nejrychlejších dosažených časů. Jelikož v třetí den byly povětrnostní podmínky nejpříznivější a týmy si odpoledne našly čas na nácvik kvalifikace, téměř všechna nejlepší kola byla zajeta během těchto posledních hodin. Lewis Hamilton tehdy stále ještě bojoval s nervozitou Mercedesu W12 a jeden z jeho rychlých pokusů byl přerušen smykem, zatímco Max Verstappen byl s odstupem nejrychlejší.

Druhý Juki Cunoda ze sesterského AlphaTauri použil nejměkčí dostupnou sadu pneumatik, která o dva týdny v Bahrajnu ani nebude k dispozici, a také asi nejvíce využíval nikým nekontrolovaný systém DRS. Třetí místo Carlose Sainze jistě Ferrari potěšilo, avšak ztráta šest a půl desetiny sekundy už méně.

p. jezdec tým čas pneumatiky den
1 Max Verstappen Red Bull 1:28.960 C4 třetí
2 Juki Cunoda AlphaTauri 1:29.053 C5 třetí
3 Carlos Sainz Ferrari 1:29.611 C4 třetí
4 Kimi Räikkönen Alfa Romeo 1:29.766 C5 třetí
5 Lewis Hamilton Mercedes 1:30.025 C5 třetí
6 George Russell Williams 1:30.117 C5 třetí
7 Daniel Ricciardo McLaren 1:30.144 C4 třetí
8 Fernando Alonso Alpine 1:30.318 C4 třetí
9 Lance Stroll Aston Martin 1:30.460 C5 druhý
10 Nikita Mazepin Haas 1:31.531 C4 třetí


Možná důležitější, než čas nejrychlejšího kola je součet všech kol, z nichž inženýři týmů už teď čerpají data. O první místo se dělí Alfa Romeo a AlphaTauri, ale spokojenost je jistě také u Ferrari, Alpine a Haasu. Haasu, který dal poprvé dohromady šasi a pohonnou jednotku až v Bahrajnu a do kokpitu pak pustil dva nováčky, musel spadnout kámen ze srdce. Red Bull trochu zaostal, ale skutečným překvapením je poslední místo Mercedesu.

Za zmínku stojí, že všechny čtyři týmy s motorem Mercedes jsou v horší polovině tabulky, přičemž vinu za malé množství kilometrů už na Mercedes částečně hodil Sebastian Vettel z Aston Martinu, kterému Mercedes dodává mnohem více než jen pohonnou jednotku. Je třeba zmínit, že Valtterimu Bottasovi patřilo nejrychlejší kolo druhého testovacího dne (první a třetí se staly kořistí Verstappena), ale i to, že Fin si pomohl nejměkčí sadou pneumatik.

p. tým kola motor
1 Alfa Romeo 422 Ferrari
2 AlphaTauri 422 Honda
3 Ferrari 404 Ferrari
4 Alpine 396 Renault
5 Haas 394 Ferrari
6 Williams 373 Mercedes
7 Red Bull 369 Honda
8 McLaren 327 Mercedes
9 Aston Martin 314 Mercedes
10 Mercedes 304 Mercedes


Aston Martin se tedy nepředvedl rychlostí ani spolehlivostí, přitom loni tento tým téměř obsadil třetí místo Poháru konstruktérů. Kdekoliv bude Mercedes, za Red Bullem můžeme tipovat silnou trojku postupně stoupajícího McLarenu, Alpine s Fernandem Alonsem a Ferrari, které se snad otřáslo z loňské katastrofy. Vždy však může některá stáj překvapit a už se objevil i názor, že střed a chvost pole přestává existovat a tento rok už bude za Red Bullem a Mercedesem prostě jen pole, vyrovnanější než kdykoliv předtím. Kupříkladu Haas se přiznává, že v zimě svůj vůz moc nezměnil, ale zase může těžit z lepšího motoru Ferrari, stejně jako AlphaTauri z nového motoru Hondy. Rozuzlení se dočkáme za necelé dva týdny.

Budou muset jezdci Mercedesu civět na tenhle nápis? Foto: Red Bull

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Mercedes