Jak dopadly předsezonní testy?
Shrnutí tří testovacích dnů v Sachíru.
V Bahrajnu včera skončilo předsezonní testování, takže nastal čas vše spočítat a podívat se, jak se komu dařilo a kdo je papírovým favoritem. Rovnou můžeme říct zřejmé. Nikdo nemůže podceňovat tým, který od počátku hybridní éry vyhrál všechno, co se vyhrát dalo. V testech se však většinou potrácel v průměru a zdaleka nejlepší dojem zanechal tým Red Bull.
Začněme tabulkou nejrychlejších dosažených časů. Jelikož v třetí den byly povětrnostní podmínky nejpříznivější a týmy si odpoledne našly čas na nácvik kvalifikace, téměř všechna nejlepší kola byla zajeta během těchto posledních hodin. Lewis Hamilton tehdy stále ještě bojoval s nervozitou Mercedesu W12 a jeden z jeho rychlých pokusů byl přerušen smykem, zatímco Max Verstappen byl s odstupem nejrychlejší.
Druhý Juki Cunoda ze sesterského AlphaTauri použil nejměkčí dostupnou sadu pneumatik, která o dva týdny v Bahrajnu ani nebude k dispozici, a také asi nejvíce využíval nikým nekontrolovaný systém DRS. Třetí místo Carlose Sainze jistě Ferrari potěšilo, avšak ztráta šest a půl desetiny sekundy už méně.
p. | jezdec | tým | čas | pneumatiky | den |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 1:28.960 | C4 | třetí |
2 | Juki Cunoda | AlphaTauri | 1:29.053 | C5 | třetí |
3 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:29.611 | C4 | třetí |
4 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | 1:29.766 | C5 | třetí |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:30.025 | C5 | třetí |
6 | George Russell | Williams | 1:30.117 | C5 | třetí |
7 | Daniel Ricciardo | McLaren | 1:30.144 | C4 | třetí |
8 | Fernando Alonso | Alpine | 1:30.318 | C4 | třetí |
9 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:30.460 | C5 | druhý |
10 | Nikita Mazepin | Haas | 1:31.531 | C4 | třetí |
Možná důležitější, než čas nejrychlejšího kola je součet všech kol, z nichž inženýři týmů už teď čerpají data. O první místo se dělí Alfa Romeo a AlphaTauri, ale spokojenost je jistě také u Ferrari, Alpine a Haasu. Haasu, který dal poprvé dohromady šasi a pohonnou jednotku až v Bahrajnu a do kokpitu pak pustil dva nováčky, musel spadnout kámen ze srdce. Red Bull trochu zaostal, ale skutečným překvapením je poslední místo Mercedesu.
Za zmínku stojí, že všechny čtyři týmy s motorem Mercedes jsou v horší polovině tabulky, přičemž vinu za malé množství kilometrů už na Mercedes částečně hodil Sebastian Vettel z Aston Martinu, kterému Mercedes dodává mnohem více než jen pohonnou jednotku. Je třeba zmínit, že Valtterimu Bottasovi patřilo nejrychlejší kolo druhého testovacího dne (první a třetí se staly kořistí Verstappena), ale i to, že Fin si pomohl nejměkčí sadou pneumatik.
p. | tým | kola | motor |
---|---|---|---|
1 | Alfa Romeo | 422 | Ferrari |
2 | AlphaTauri | 422 | Honda |
3 | Ferrari | 404 | Ferrari |
4 | Alpine | 396 | Renault |
5 | Haas | 394 | Ferrari |
6 | Williams | 373 | Mercedes |
7 | Red Bull | 369 | Honda |
8 | McLaren | 327 | Mercedes |
9 | Aston Martin | 314 | Mercedes |
10 | Mercedes | 304 | Mercedes |
Aston Martin se tedy nepředvedl rychlostí ani spolehlivostí, přitom loni tento tým téměř obsadil třetí místo Poháru konstruktérů. Kdekoliv bude Mercedes, za Red Bullem můžeme tipovat silnou trojku postupně stoupajícího McLarenu, Alpine s Fernandem Alonsem a Ferrari, které se snad otřáslo z loňské katastrofy. Vždy však může některá stáj překvapit a už se objevil i názor, že střed a chvost pole přestává existovat a tento rok už bude za Red Bullem a Mercedesem prostě jen pole, vyrovnanější než kdykoliv předtím. Kupříkladu Haas se přiznává, že v zimě svůj vůz moc nezměnil, ale zase může těžit z lepšího motoru Ferrari, stejně jako AlphaTauri z nového motoru Hondy. Rozuzlení se dočkáme za necelé dva týdny.
Budou muset jezdci Mercedesu civět na tenhle nápis? Foto: Red Bull
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Mercedes