Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Shrnutí tří dnů v as-Sachíru

Shrnutí tří dnů v as-Sachíru

Nástup dominance Red Bullu?

V Bahrajnu skončila druhá polovina předsezonního testování a jezdce již tento víkend čeká první letošní závod. Pojďme se podívat, jak si vedly jednotlivé týmy, připomenout zajímavé momenty.

Z pohledu časů na jedno kolo kraloval Max Verstappen s týmem Red Bull. Vůz RB18 byl v dobré formě během celých testů, takže to asi nikoho moc nepřekvapilo, přestože úřadující šampion nad “vítězstvím“ mávl rukou s tím, že beztak nikdo nejel naplno.

Na jedné straně stojí za zmínku, že Verstappenovo nejlepší kolo je o více než polovinu sekundy rychlejší než nejlepší kolo druhého nejrychlejšího jezdce. To už je pěkný odstup, a to ani, jak přiznává, nejel naplno. Na druhé straně, tím druhým je Mick Schumacher s vozem Haas VF-22. Takže skuteční Verstappenovi soupeři asi opravdu nespěchali, ačkoli Němec měl výhodu jízdy v pozdějších večerních hodinách, v chladnějších podmínkách, čímž se Haasu kompenzovalo, že kvůli zpožděnému letadlu zmeškal první polovinu prvního testovacího dne v Bahrajnu. Lewis Hamilton je v celkovém pořadí třídenního testu až pátý od konce.

Z pohledu výdrže je na tom Mercedes velmi dobře, spolu s Ferrari zůstaly těsně pod hranicí 4,000 kilometrů za šest dní testování v Barceloně a v as-Sachíru. Hranici 3,500 kilometrů atakovaly AlphaTauri a Red Bull. Naopak, problémy zužovaný Haas i přes kompenzaci ztraceného času odjel jen něco málo přes 2,000 kilometrů. Nejméně kilometrů v Bahrajnu však odjel tým McLaren, pouhých 1,082. Důvodem bylo přehřívání brzd z důvodu příliš optimisticky navržených chladicích kanálků.

Tím se dostáváme k jednotlivým týmům. McLaren bude mít o víkendu nové brzdové šachty, ale ztracený čas mu to už nevrátí. Daniel Ricciardo se do vozu v Bahrajnu neposadil vůbec a tým jen doufá, že po překonání covidu nastoupí do VC Bahrajnu. Oproti tomu Ferrari může být výsostně spokojeno, na obou okruzích bylo rychlé i spolehlivé, bez evidentního slabého místa, včetně spolehlivosti zcela nové pohonné jednotky.

Ferrari roli favorita odmítá, stejně jako Mercedes. Foto: Ferrari

Mercedes by prý měl mít velký potenciál, do druhé části testů nastoupil s minimalistickými bočnicemi, jenže vůz se evidentně těžce řídí a trpí motýlím efektem více než vozy Ferrari a Red Bullu. Spekuluje se, že Mercedes generuje nejvíce přítlaku, proto nejvíce trpí a nabízí se mu jednoduché dočasné řešení ubrat přítlak a spolu s ním i aerodynamický odpor. Také se říká, že Mercedes přiškrtil všechny své motory více než konkurenční výrobci. Rychlost Red Bullu na jedno kolo ve Španělsku zamaskovaly tvrdší pneumatiky, v Bahrajnu už byl nejrychlejší. Navzdory poněkud nižšímu počtu kol v Bahrajnu se i jeho vůz zdá být spolehlivý a zároveň i dobře vyvážený, stabilní při přejezdu obrubníků. Navzdory poprasku kolem bočnic Mercedesu nelze zapomínat, že i Red Bull přišel s extrémním řešením, otestoval jej už v první polovině testů a do druhé nastoupil s vylepšeným designem.

Pierre Gasly ze sesterského AlphaTauri odjel ze všech jezdců nejvíce kilometrů, a to navzdory havárii v poslední den v Barceloně. Tým ale měl po skončení testů v Bahrajnu trochu obavy, zda jeho AT03 není více citlivé na vítr než ostatní vozy. Alpine opouštěl Barcelonu dost smutný. Jeho vůz neměl rychlost ani na umístění ve středu tabulky a třetí den ukončil po 12 kolech v plamenech. Nesprávnou nohou vykročil i v as-Sachíru, Fernando Alonso dopoledne odjel pouhých 24 kol, ale pak jako by věci do sebe zapadly, přibyla slušná porce kilometrů a Esteban Ocon zajel i nejrychlejší čas pátečního dopoledne.

Lando Norris by měl problém fyzicky zvládnout všechny tři testovací dny, kdyby McLaren neměl problém s brzdami. Foto: McLaren

Šedivou myškou byl Aston Martin, průměrný snad ve všech ohledech, a tedy očekávající boj ve středu pelotonu. Williams jako jediný loni nepostavil přechodný vůz, o to důležitější pro něj je, že celkově v testech odjel slušné množství kol, navzdory požáru v druhý den v Bahrajnu. Rychlost byla ale většinou podprůměrná.

Alfa Romeo má prý celkově nejlehčí vůz, z čehož mu může plynout velká rychlostní výhoda, hlavně v kvalifikacích. V Barceloně, hlavně kvůli motýlímu efektu způsobujícímu poškození vozu, však tým ztratil spoustu drahocenného času, který už v Bahrajnu nebylo možné dohnat. Testování Haasu bylo narušeno výměnou jezdců, Nikita Mazepin byl nahrazen navrátilcem Kevinem Magnussenem. Málo kol odjel jak v první, tak ve druhé části testů. A totéž platí o slabé rychlosti, s výjimkou Schumacherovy večerní jízdy.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Red Bull